Πολύ δουλειά και μεγάλους αγώνες θα έχουν να δώσουν από αρχές του 2015 οι οργανώσεις που δραστηριοποιούνται ενάντια στους πλειστηριασμούς, αφού, σύμφωνα και με την Κομισιόν, αντί για παράταση της άρσης πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας, η κυβέρνηση θα θεσπίσει «δίκτυο κοινωνικής ασφάλειας με βάση εισοδηματικά κριτήρια υπέρ των κοινωνικά αδύναμων ιδιοκτητών κατοικιών»
Στον αέρα βρίσκονται χιλιάδες νοικοκυριά στην Ελλάδα αφού μετά το Δεκέμβριο του 2014 λήγει η αναστολή πλειστηριασμών και αντικαθίσταται από ένα «δίκτυο κοινωνικής ασφάλειας με βάση εισοδηματικά κριτήρια υπέρ των κοινωνικά αδύναμων ιδιοκτητών κατοικιών». Αυτό προκύπτει από απάντηση του αντιπροέδρου της Κομισιόν, Γίρκι Κατάϊνεν, σε σχετική ερώτηση του αντιπροέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Δ.Παπαδημούλη.
Πιο συγκεκριμένα, ο Δ.Παπαδημούλης στην ερώτησή του, έθετε το θέμα των κόκκινων δανείων στην Ελλάδα και των αλλαγών που προωθούνται από Κυβέρνηση και Τρόικα, αναφορικά με το καθεστώς προστασίας από τους πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας οφειλετών.
Στη συνέχεια της ερώτησής του ο Έλληνας ευρωβουλευτής, αφού ζητούσε από την Κομισιόν να αξιολογήσει τις διαδικασίες ενίσχυσης των ελληνικών τραπεζών, οι οποίες «από το 2008 έχουν δοθεί στις ελληνικές τράπεζες περίπου 200 δισ. ευρώ, σε διάφορες μορφές βοήθειας», τη ρωτούσε «πώς θα έκρινε πιθανή χρήση κεφαλαίων του ΤΧΣ για τη διαγραφή χρεών κοινωνικά αδύναμων ομάδων, π.χ. ανέργων, με δεδομένο ότι κάτι τέτοιο θα είχε θετική επίδραση στην κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών».
Στην απάντησή του ο Αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Γίρκι Κατάϊνεν, αποκαλύπτει ότι οι ρυθμίσεις για αναστολή των πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας δεν θα παραταθούν μετά το τέλος του 2014, αφού σημειώνει ότι «στο πλαίσιο του προγράμματος προσαρμογής, οι ελληνικές αρχές δεσμεύθηκαν να καταρτίσουν ένα συνεκτικό σχέδιο για τη δημιουργία δικτύου κοινωνικής ασφάλειας με βάση εισοδηματικά κριτήρια υπέρ των κοινωνικά αδύναμων ιδιοκτητών κατοικιών».
Στη συνέχεια της απάντησής του ο Επίτροπος χαρακτηρίζει τη διαδικασία κρατικής ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών ως «επιτυχής όσον αφορά στη διατήρηση της σταθερότητας του τραπεζικού συστήματος», παρά το γεγονός ότι ο τραπεζικός δανεισμός προς τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις έχει κυριολεκτικά παγώσει, ενώ τα κόκκινα δάνεια στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα ξεπερνούν τα 70 δισ. ευρώ !!!
Καταλήγοντας ο Γίρκι Κατάϊνεν, αποφεύγει να απαντήσει στην ουσία της ερώτησης του Δ. Παπαδημούλη, αναφορικά με τη βέλτιστη χρήση των κεφαλαίων του ΤΧΣ, όπως π.χ τη ρύθμιση των κόκκινων δανείων κοινωνικά αδύναμων ομάδων, περιγράφοντας απλά το θεσμικό πλαίσιο του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, όπως αυτό ιδρύθηκε από του δανειστές.
Ακολουθούν η πλήρης ερώτηση και απάντηση:
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης προς την Επιτροπή
Dimitrios Papadimoulis (GUE/NGL)
Θέμα: Διαχείριση Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων στην Ελλάδα
Σύμφωνα με την τελευταία Έκθεση Νομισματικής Πολιτικής της Τράπεζας της Ελλάδας, ο δείκτης μη εξυπηρετούμενων δανείων προς συνολικά δάνεια στις ελληνικές τράπεζες φτάνει, στο τέλος Δεκεμβρίου 2013, στο 31,9%. Πιο πρόσφατες εκτιμήσεις οικονομικών φορέων και τραπεζών ανεβάζουν τον συγκεκριμένο δείκτη στο 34%, δηλαδή περίπου 77 δισ ευρώ. Με δεδομένο ότι:
α) πρόσφατα δημοσιεύτηκε ο Κώδικας Δεοντολογίας για τη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων, που δίνει υπέρμετρες εξουσίες στις τράπεζες, ακόμα και να «δημεύσουν» την περιουσία των Ελλήνων δανειοληπτών,
β) το ύψος των «κόκκινων» δανείων αποτελεί μια απειλή για τη σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος και της ελληνικής οικονομίας,
γ) από το 2008 έχουν δοθεί στις ελληνικές τράπεζες περίπου 200 δισ. ευρώ σε διάφορες μορφές βοήθειας, ερωτάται η Επιτροπή:
-
Θεωρεί επιτυχημένες τις, μέχρι τώρα, διαδικασίες ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, με δεδομένη τη μείωση των χορηγήσεων, την αύξηση των «κόκκινων» δανείων και την ταυτόχρονη εμφάνιση σημαντικής κερδοφορίας για τους τραπεζίτες;
-
Ποια θα είναι η θέση της Τρόικα, στις διαπραγματεύσεις με την ελληνική κυβέρνηση, για την άρση αναστολής πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας οφειλετών;
-
Πώς θα έκρινε πιθανή χρήση κεφαλαίων του ΤΧΣ για τη διαγραφή χρεών κοινωνικά αδύναμων ομάδων, π.χ. ανέργων, με δεδομένο ότι κάτι τέτοιο θα είχε θετική επίδραση στην κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών;
Απάντηση του κ. Katainen εξ ονόματος της Επιτροπής
(21.10.2014)
1. Η κρατική ανακεφαλαιοποίηση των τεσσάρων βασικών ελληνικών τραπεζών ήταν επιτυχής, όσον αφορά στη διατήρηση της σταθερότητας του τραπεζικού συστήματος και βοήθησε στη διατήρηση επαρκών αποθεμάτων κεφαλαίου για ενδεχόμενες μελλοντικές ζημίες, όπως αναφέρεται στην προσομοίωση ακραίων καταστάσεων, που πραγματοποιήθηκε από την Τράπεζα της Ελλάδος και ολοκληρώθηκε το 2014 .
2. Όσον αφορά την αναστολή των δημοπρασιών για πρώτη κατοικία, πρέπει να βρεθεί η κατάλληλη ισορροπία μεταξύ της ελαχιστοποίησης του ηθικού κινδύνου και την παροχή προστασίας για τα άτομα που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες. Υπό το πρίσμα αυτό, ο νόμος 4224/2013, που εγκρίθηκε στο πλαίσιο του ελληνικού προγράμματος προσαρμογής , καθιέρωσε ένα προσωρινό καθεστώς όσον αφορά τις δημοπρασίες των οφειλετών για πρώτη κατοικία, το οποίο λήγει στο τέλος Δεκεμβρίου 2014. Αυτή η προσωρινή ρύθμιση θεσπίστηκε μετά τη λήξη του μορατόριουμ για τον πλειστηριασμό πρώτης κατοικίας οφειλετών, τον Δεκέμβριο του 2013. Στο πλαίσιο του προγράμματος προσαρμογής, οι ελληνικές αρχές δεσμεύτηκαν να καταρτίσουν ένα συνεκτικό σχέδιο για τη δημιουργία δικτύου κοινωνικής ασφάλειας με βάση εισοδηματικά κριτήρια υπέρ των κοινωνικά αδύναμων ιδιοκτητών κατοικιών.
3. Το ΕΤΧΣ δημιουργήθηκε και πιστώθηκε με 50 δισ. Ευρώ, με σκοπό να εξασφαλίσει την αποτελεσματική διατήρηση της σταθερότητας του ελληνικού τραπεζικού συστήματος, μέσω της ενίσχυσης της κεφαλαιακής επάρκειας των πιστωτικών ιδρυμάτων, να αναλάβει και να διαχειριστεί την κυριότητα των τραπεζών που έχουν λάβει ενίσχυση και έχουν εξυγιανθεί, και στη συνέχεια να προβεί στην εκ νέου ιδιωτικοποίησή τους.