11.8 C
Chania
Tuesday, December 24, 2024

Καλάθι του νοικοκυριού: Τι κόλπα κάνουν κάποιες αλυσίδες σούπερ μάρκετ για να παραπλανήσουν τους καταναλωτές

Ημερομηνία:

Χωρίς κανένα προϊόν για τους διαβητικούς – παρά τις σχετικές δεσμεύσεις του υπουργείου Ανάπτυξης – εξακολουθεί να παραμένει το «Καλάθι του Νοικοκυριού» την ώρα που το ποσοστό των διαβητικών στη χώρα μας φτάνει το 10%.

Αν και ο υπουργός Ανάπτυξης, Αδωνις Γεωργιάδης ανέφερε πριν λίγο στη Βουλή ότι «φέρνει 20% μείωση στις τιμές στο καλάθι του νοικοκυριού από εβδομάδα σε εβδομάδα», όπως καταγγέλλει η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας της ΓΣΕΕ (ΕΕΚΕ), οι επιχειρήσεις συνεχίζουν να εφαρμόζουν διάφορα τρικ εναλλαγών και ανατιμήσεων με τα προιόντα του καλαθιού, ενώ και η ηλεκτρονική πλατφόρμα «e-katanalotis» προβαίνει σε συγκρίσεις ανόμοιων προϊόντων τόσο σε είδος όσο και σε μέγεθος συσκευασίας καταλήγοντας σε πλασματικές εκπτώσεις. Ταυτόχρονα δεν έχει ανακοινωθεί κανένας έλεγχος και δεν έχει γίνει γνωστή κάποια επιβολή προστίμου για τις ελλείψεις αυτές.

«Από την πρώτη στιγμή της εφαρμογής του μέτρου του «καλαθιού του νοικοκυριού», με συνεχείς έρευνες, ελέγχους, συγκρίσεις είτε επιτόπια είτε μέσω της πλατφόρμας «e-katanalotis», κατέδειξε με απτές αποδείξεις ότι το (ημί)μετρο αυτό, δεν παρέχει κανένα ουσιαστικό όφελος στους καταναλωτές της χώρας μας, παρά την έντονη διαφήμιση προϊόντων, επιχειρήσεων, εμπορικών πρακτικών κλπ, με την οποία βομβαρδίστηκαν οι πολίτες από τις αρμόδιες Αρχές και πληθώρα ΜΜΕ», επισημαίνει η Ένωση σε ανακοίνωσή της στο πλαίσιο της εβδομαδιαίας αποτίμησης του μέτρου.

Αναλυτικά, τα ευρήματα της ΕΕΚΕ για τη δεύτερη εβδομάδα εφαρμογής του μέτρου (9/11-15/11/2022), καταδεικνύουν ότι:

Η 14η Νοεμβρίου έχει καθιερωθεί ως Παγκόσμια Ημέρα για τον Σακχαρώδη Διαβήτη (ΣΔ) από τη Διεθνή Ομοσπονδία Διαβήτη (IDF) και τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (WHO). Παρά ταύτα και παρά τις δεσμεύσεις του Υπουργείου Ανάπτυξης από την αρχή εφαρμογής του «καλαθιού του νοικοκυριού», δεν έχει καταχωρηθεί κανένα προϊόν που να θεωρείται ειδικό τρόφιμο για διαβητικούς. Επισημαίνουμε ότι το ποσοστό των διαβητικών στην Ελλάδα ανέρχεται στο 10% του συνολικού πληθυσμού, πράγμα που φανερώνει το μέγεθος του κοινωνικού αποκλεισμού της συγκεκριμένης κατηγορίας των συνανθρώπων μας.

Σε πολλές από τις συμμετέχουσες αλυσίδες στο μέτρο του «καλαθιού του νοικοκυριού» παρατηρήθηκε το εξής φαινόμενο: προϊόν που είχε καταχωρηθεί την πρώτη εβδομάδα, αφαιρέθηκε τη δεύτερη και πωλείται στα ράφια με τιμή έως και 110% ακριβότερη από την προηγούμενη εβδομάδα (π.χ. αυγά συγκεκριμένης φίρμας επωλούντο την πρώτη εβδομάδα του «καλαθιού» προς 1,90 € ενώ μετά την αφαίρεσή τους από τη λίστα, πωλούνται προς 3,99€, ή ελληνικός καφές 194gr επωλείτο στο «καλάθι» προς 2,44€ και τη δεύτερη εβδομάδα 3,88€). Αυτό αποδεικνύει τον χαρακτηρισμό του «καλαθιού» ως ημίμετρο, αφού τελικά η μοναδική ωφέλεια του καταναλωτή σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων διήρκεσε μόλις έξι (6) ημέρες!

Διαπιστώθηκε ότι πολλά καταχωρημένα προϊόντα ήταν διαθέσιμα μόνο σε τοπικές αγορές (π.χ. παστεριωμένο γάλα που διατίθετο μόνο σε περιοχές της Βόρειας Ελλάδας), με τη φθηνότερη τιμή, τη στιγμή που το ίδιο προϊόν που διατίθεται σε όλη τη χώρα έχει προσαυξημένη τιμή. Αποτέλεσμα της ενέργειας αυτής είναι να παρουσιάζεται (και από επίσημα χείλη), ότι συγκεκριμένες αλυσίδες έχουν ρίξει τις τιμές, ενώ το αληθές είναι ότι η μειωμένη τιμή αφορά μόνο μία μικρή περιοχή της χώρας!

Υπήρξε έλλειψη προϊόντων του «καλαθιού» ήδη από την πρώτη ημέρα της δεύτερης εβδομάδας (π.χ. γάλα, ψωμί του τοστ, χοιρινό κλπ.), τα οποία αντικαταστάθηκαν δύο τουλάχιστον ημέρες μετά.

Στην πλατφόρμα e-katanalotis, την οποία διαχειρίζεται η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, γίνεται παραπλανητική σύγκριση ανόμοιων κατά μέγεθος, συσκευασία, είδος προϊόντων, με σκοπό να αναδειχθεί μείωση τιμών, π.χ. γίνεται σύγκριση γαλοπούλα καπνιστή 300 gr-τιμή 2,49€ η οποία είχε καταχωρηθεί την πρώτη εβδομάδα, με πάριζα 160 gr, τιμή 0,99€ που καταχωρήθηκε τη δεύτερη εβδομάδα. Στην μπάρα της «διακύμανσης τιμών» φαίνεται μία πλασματική μείωση 1,50€!

Εξακολουθεί και τη δεύτερη εβδομάδα το φαινόμενο, κάποιες από τις αλυσίδες εμπορίας που καταχώρησαν στην πλατφόρμα «e-katanalotis» προϊόντα, να μην έχουν αποστείλει πλήρη κατάλογο αυτών, δηλ. δεν καλύπτουν όλες τις κατηγορίες όπως αυτές περιγράφονται στον νόμο. Μέχρι στιγμής δεν έχει ανακοινωθεί από την αρμόδια Υπηρεσία ούτε κάποιο αποτέλεσμα ελέγχου ούτε κάποια επιβολή του (ελάχιστου για τα δεδομένα των αλυσίδων εμπορίας τροφίμων) προστίμου των 5.000 € για κάθε ημέρα μη συμμόρφωσης με την υποχρέωση αυτή.

"google ad"

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ