Πολλά κράτη παγκοσμίως, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, έκλεισαν τα σχολεία για να βάλουν φρένο στη διασπορά του κορωνοϊού.
Επιστήμονες του University College London, ωστόσο, αμφισβητούν ότι η απόφαση ήταν αναγκαία και υποστηρίζουν ότι η συμβολή του κλεισίματος των σχολείων στην αναχαίτιση του COVID-19 είναι περιορισμένη.
Τα παιδιά, όπως είναι γνωστό, μπορούν να προσβληθούν από τον νέο κορωνοϊό, συνήθως εμφανίζουν ήπια συμπτώματα, αλλά μπορούν να τον μεταδώσουν. Αυτή η πραγματικότητα οδήγησε τις κυβερνήσεις στο κλείσιμο των σχολείων.
Όπως αναφέρει η «Καθημερινή», η βρετανική μελέτη, που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση The Lancet Child and Adolescent Health, αξιολόγησε 16 έρευνες, κάποιες από τις οποίες αφορούσαν τη διασπορά του κορωνοϊού, ενώ άλλες την εποχική γρίπη και την επιδημία Sars του 2003.
Οπως διαπίστωσαν οι Βρετανοί ερευνητές, η παύση λειτουργίας των σχολείων αποτρέπει τη μετάδοση της γρίπης, αλλά είναι, επί του παρόντος, αμφίβολο αν το ίδιο συμβαίνει και με τον κορωνοϊό. Δεδομένα από την επιδημία Sars σε Κίνα, Χονγκ Κονγκ και Σιγκαπούρη, που αναλύθηκαν, υποδεικνύουν ότι το κλείσιμο των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων δεν συνέβαλε στον περιορισμό της διασποράς εκείνου του κορωνοϊού. Ταυτόχρονα, πρόσφατα μαθηματικά πρότυπα για τον COVID-19 δείχνουν ότι το κλείσιμο των σχολείων, μόνο του, θα αποτρέψει μόνο το 2% ώς 4% των θανάτων από ιογενή πνευμονία, πολύ λιγότερους συγκριτικά με άλλα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης.
Ο καθηγητής Εφηβικής Υγείας, Ράσελ Βάινερ, που υπογράφει τη μελέτη, επισημαίνει ότι τα δεδομένα σχετικά με τα οφέλη του κλεισίματος των σχολείων την εποχή της πανδημίας COVID-19 είναι περιορισμένα, αλλά από όσα γνωρίζουμε, η συμβολή του θα είναι μικρή.
Επιπροσθέτως, το μέτρο έχει τεράστιο κόστος, η ζημιά στην εκπαίδευση των παιδιών είναι μεγάλη, ενώ κλονίζεται και η ψυχική τους υγεία.
Ο καθηγητής Βάινερ επισημαίνει ότι «αυτοί που λαμβάνουν τις αποφάσεις οφείλουν να γνωρίζουν ότι τα στοιχεία υπέρ του κλεισίματος είναι ασαφή».
Ολα τα μέτρα που ελήφθησαν προκειμένου να αποτραπεί η διασπορά του κορωνοϊού λειτουργούν συνδυαστικά.
Αν τα σχολεία λειτουργήσουν και πάλι, θα πρέπει να εξακολουθήσουν να ισχύουν όλα τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης που λαμβάνουμε τώρα και να ισχύσει ο κανόνας της απόστασης δύο μέτρων μεταξύ των μαθητών.
Επίσης, τα παιδιά μετά τη σχολική ημέρα, θα πρέπει να παραμείνουν στην καραντίνα στο σπίτι τους.
Ταυτόχρονα είναι επιτακτικό να ληφθεί υπόψη ότι πολλά μέλη του διδακτικού προσωπικού ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες και θα πρέπει να εξακολουθήσουν να εργάζονται από τα σπίτια τους.
Ο δρ Βάινερ, πάντως, επισημαίνει ότι το άνοιγμα των σχολείων πρέπει να είναι ένα από τα πρώτα βήματα της χαλάρωσης των περιοριστικών μέτρων.