Του Στεφανή Λυραντωνάκη *
Ξεσελώσανε οι κοντυλοφόροι και οι κνεκνέδες του γκουβέρνου με το αίτιο ότι μπαλωταριστήκανε για τα «οικογενειακά» εις τα Εννιαχωρίτικα και τα Βοριζιανά και πρεκατσάρονται να μασέ ξεγιβεντίσουνε τάξε πως εγενήκαμε ντιληγκέρηδες. Προβάλλουνε μαϊμούνια «πιστήμονες» ως κατεχάρηδες για τα αντέτια του νησιού και ροζονάρουνε για τα ιστορικά, τσι συβαστές, τσι σασμούς και τ’άρματα. Κιανείς ντους όμως δεν μολογά ποιοι είναι οι κουκουβισμένοι απού συντράμουνε τσι κακόσειρους να ξεστραλίξουνε από τσι φλακές και ετούτο είναι γιατί το λοιπός θα χάσονε τη μαζιαδούρα από τα ορτάκια απού ορίζονε τον τόπο. Τα αποδέλοιπα για τσι μπαλωτές και τα γλέντια είναι τα μασκαριλίκια για να μην ξανοίγει το πόπουλο πως εκατήντησε να του απορουβίζουνε οι μπάνκες τα σπίθια, να πλερώνει χαράτσια και απού όζει τον αγέρα και να μην έει την μπόρεση για τα καθημερνά.
Το λοιπός οι μουζεβίρηδες του γκουβέρνου πρέπει να κατένε ότι η κολληνταρέ των Κρητικών με τ’άρματα εγίνηκε με μάχητα αιώνων με πέτρες, χουρχούδες και γκράδες όντε Κρητικοί αντισκαρώνανε τσι ηνάντιους από ούλα τα μιλέτια που ρεγόντανε να μασε κατοχέψουν. Ο βιός των μωροκόπελων εντάκαρε με μια μπαλωτέ εις τη γέννηση που μηνούσε τσι κοντοχωριανούς το γεγονός,τα χέμπετε μου και εις τσι αρραβωνιάσεις , τη στεφάνωση αλλά και όντε τέλευγε η ζήση ωσάν «ξεπροβόδιζε» η δικολογιά τον εδικό τζη άνθρωπο. Μα και η ίδια η πολιτεία δεν μπαλωτοκοπά με αγήματα του στρατού, όντε τιμά κιανένα «ευπατρίδη» σαν αποθάνει. Αντζέπις γιάντα εδά πεθυμούνε να ξαρματώσουνε το νήσι; Η ιστορία δούδει την απόκριση.Tα άρματα εις τη χέρα του λαού κατέλυσε τσι Φρίτζηδες ομμάδι, με την ΚΡΗΤΙΚΗ ΨΥΧΗ και μια μπατούλια Μαορήδες,Αυστραλέζους και ιθαγενείς των αποικιών των Εγγλέζων, φελούσανε να αντισκαρώσουνε εις τη Μάχη τση Κρήτης, ενώ οι γαλονάδες είχανε λουφάξει στο Δημοτικό Κήπο των Χανιών και οι βασιλείς και κυβερνήτες τσι πολιτείας, μπαρονιά με τσι συμμάχους ντους,Εγγλέζους, εγκάψανε με το χρυσό τση χώρας, να σώσουνε την προβέ ντους. Όμως το δικαίωμα εις την οπλοκατοχή των Κρητικών βαστά ρίζες ακόμης πλια παλιά ήδη εις τσι χρόνους τση Κρητικής Πολιτείας, ανέ ξανοίξει κιανείς το άρθρο δεκάξε(16) του Συντάγματος του 1907,ούλοι οι Κρητικοί απού δεν έχουσι στερηθεί τα δικαιώματα τους ημπορούνε να έχουνε τ’άρματα στο σπιτικό ντους για την άμυνα ντους. Λογιάσετε εδά ίντα θα γινόντανε με τσι ζαφτιγιέδες-πραιτωριανούς απού ροντάρουνε και ψακώνουνε τον κόισμο απού χουβίζει για το δίκιο ντου και απόης του φορούνε τσελεπλίκια. Μαθές ανέ βάστουσε το πόπουλο πατρόνα, θα χωνόντουσαν «τα αποζάουρα» του καθεστώτος εις την αρκαλότρυπα ωσάν το 1990 εις τη Νομαρχία και πολύ πρωτύτερα το Μάρτη του 1948,όντε οι αντάρτες έστεξαν ενέδρα εις την πομπή των βουλευτών μεταξύ Νεοχωριού και Μπαμπαλή στα Αποκορωνιώτικα. Ακόμης, λογιάσετε πόσο διαφορετικά θα ήντονε τα ξέτελα ανέ οι Έλληνες τση Σμύρνης το ’22 και οι Ρωμιοί τση Πόλης το ’55 ήντονε αρματωμένοι και δεν ανίμεναν από το ελληνικό στρατό και τσι συμμάχους συντρομή; Μα και το ίδιο το Σύνταγμα τση σημερνής πολιτείας δούδει εις το ακροτελευταίο άρθρο το 120 το δικαίωμα τση αντίστασης όντε παραβιάζεται η λαϊκή κυριαρχία, όπως το ‘65 εις το 114. Τα χάμπετε μου και ο θεσμός τση εθνοφυλακής εις τη παραμεθόριο, ορίζει ότι οι πολίτες του γκουβέρνου συμμετέχουνε με τ’άρματα εις την άμυνα τση Χώρας. Μήμπανα η Κρήτη δεν είναι παραμεθόριος;
Το λοιπός, τα άρματα δούδουν μπόρεση εις το λαό να ορίζει το κισμέτι ντου, αλλά πρέπει να μην καβαλικεύει ο θυμός τα λογικά . Εκειά πέρα πχαίνει η παιδεία απού συμπαίνει να νογά κιανείς όντε τονέ μασκαρεύουνε οι κυβερνήτες και τονέ κάμουνε πιόνι, απού λέγουσι «να σκοτώνονται οι λαοί για τ’αφέντη το φαΐ». Επάλι, για τούτουσες απού προβάλλουνε ως πετσούρια καμμία σχέση δεν έουν με την παράδοση και το αντέτι τση Κρήτης, μόνο κάμουνε μαλιές για τσι παράδες και το νιτερέσο ντους.Ετούτο δεν δούδει δικαίωμα εις τα λέσια απού περιπαίζουν το λαό με τα ψόμματα να κακοχαρακτηρίζουν το νησί μας και τσι κατοίκους τζη.
* Νομικός-Απόφοιτος Μεταπτυχιακού Ιστορίας και Ανθρωπολογίας Παν. Αιγαίου



