Με πάνω από 100 εκθέματα προερχόμενα από κορυφαία μουσεία της Ελλάδας, η νέα έκθεση στο περίφημο Μουσείο Ασμόλεαν της Οξφόρδης ξετυλίγει τον μύθο του Μινώταυρου. Είναι μια εξαιρετικής στρατηγικής σημασίας συνεργασία ανάμεσα στο ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού και στο Ασμόλεαν με σκοπό την παρουσίαση στο διεθνές κοινό της έκθεσης «Λαβύρινθος: Κνωσός, Μύθος και Πραγματικότητα». Στην έκθεση παρουσιάζονται περισσότερα από 200 εκθέματα, τα οποία συνομιλούν με τις ιδιαιτέρως σημαντικές συλλογές του Ασμόλεαν και το αρχείο φωτογραφιών και τεκμηρίων που αναδεικνύουν κορυφαίες στιγμές από την ανακάλυψη της Κνωσού την περίοδο 1900-1905.
Είναι ένας άλλος τρόπος να αφηγηθεί κανείς την ιστορία των ανασκαφών στην Κνωσό, να προσεγγίσει την προσωπικότητα του σερ Αρθουρ Εβανς (διευθυντή του Ασμόλεαν στις αρχές του 20ού αιώνα). Για αιώνες, ο μύθος του Λαβύρινθου και του Μινώταυρου εξήπτε τη φαντασία λογίων και ταξιδευτών, ώσπου το 1878 ένα ίχνος κτιρίου εντοπίζεται στην Κνωσό από τον Μίνω Καλοκαιρινό. Την εποχή που η Κρήτη ήταν υπό μερικό έλεγχο από την Οθωμανική Αυτοκρατορία, υπήρχε κίνδυνος αρχαιοκαπηλίας και μεταφοράς ευρημάτων στην Κωνσταντινούπολη. Ειδική άδεια απέσπασε ο Αρθουρ Εβανς. Η συμβολή του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηρακλείου είναι καθοριστική στη συγκρότηση αυτής της έκθεσης, που θα διαρκέσει έως τις 30 Ιουλίου. Το Ασμόλεαν έχει τη σημαντικότερη συλλογή μινωικής αρχαιολογίας εκτός Κρήτης. Οπως δήλωσε ο Xa Sturgis, διευθυντής του μουσείου, η έκθεση επαναξιολογεί τις επεμβάσεις του Εβανς στο ιστορικό τους πλαίσιο και προσφέρει εμβάθυνση στον μινωικό πολιτισμό και στην ελληνική μυθολογία, αλλά και κατανόηση της βρετανικής αρχαιολογικής ιστορίας. Εξαιρετική σύλληψη χαρακτηρίζει την οργάνωση αυτής της έκθεσης η αρχαιολόγος Πολυξένη Αδάμ-Βελένη, στα κείμενα που φιλοξενεί το Ασμόλεαν. «Είναι ένας φόρος τιμής στον λόγιο που ανέλκυσε από τη λήθη αυτήν την τόσο σημαντική αρχαιολογική τοποθεσία. Αν και ο χώρος είχε ταυτοποιηθεί πριν από τον Εβανς, οι ευνοϊκές συνθήκες για τις ανασκαφές δημιουργήθηκαν στη διάρκεια της Κρητικής Πολιτείας».
Για την πραγματοποίηση της έκθεσης συνέβαλαν επίσης με χάρτες, χειρόγραφα και βιβλία η Βιβλιοθήκη Μπόντλιαν και τα Βασιλικά Μουσεία του Γκρίνγουιτς.
Ματιές στον κόσμο
ΛΙΝΤΣ
Οι γυναίκες του Ροντέν
Η 60χρονη Βρετανίδα ζωγράφος Ρεμπέκα Φόρτνουμ, συνεχίζοντας την έρευνά της στις γυναικείες μορφές της τέχνης, παρουσιάζει νέα έκθεση στο Ινστιτούτο Χένρι Μουρ στο Λιντς με θέμα γλύπτριες ή σπουδάστριες στον περίγυρο του γλύπτη Αύγουστου Ροντέν (1840-1917). Στην παρισινή ατμόσφαιρα του 1890-1900, η Ρεμπέκα Φόρτνουμ αντιπαραθέτει τις μορφές από τον χρωστήρα της. Εως το 1897, οι γυναίκες δεν γίνονταν δεκτές στη Σχολή Καλών Τεχνών.
Φωτ. SOTHEBY’S
ΛΟΣ ΑΝΤΖΕΛΕΣ
Απόκτημα του Γκετί
Το Μουσείο Πολ Γκετί ανακοίνωσε πως απέκτησε ένα μεγάλων διαστάσεων ρωμαϊκό γλυπτό από δημοπρασία του οίκου Sotheby’s. Πρόκειται για το μπούστο του αυτοκράτορα Αντωνίνου Πίου (κυβέρνησε την περίοδο 138-161 μ.Χ.), για την εξαγωγή του οποίου από το Ηνωμένο Βασίλειο αναμένονται οι απαραίτητες διαδικασίες από το Συμβούλιο Τεχνών. Το γλυπτό φιλοτεχνήθηκε ένα χρόνο μετά την ανάρρηση του Αντωνίνου Πίου.
ΠΑΡΙΣΙ
Νέα γκαλερί
Η διεθνής γκαλερί Mendes Wood DM, που ιδρύθηκε στο Σάο Πάολο για να διασπείρει την τέχνη της Βραζιλίας, εξελίχθηκε σε φυτώριο σύγχρονης τέχνης διεθνούς διαμετρήματος. Πρόσφατα ανακοίνωσε την ίδρυση παραρτήματος στο Παρίσι, στην Πλας ντε Βοζ, σε μια, δηλαδή, ιστορική πλατεία (όπου και το σπίτι του Βίκτωρος Ουγκώ). Θα καταλαμβάνει 200 τ.μ. σε δύο ορόφους ενός εκ των ιστορικών κτιρίων του 17ου αιώνα και θα εγκαινιαστεί τον Ιούλιο.
ΣΑΝ ΦΡΑΝΣΙΣΚΟ
Ο Σάρτζεντ και η Ισπανία
Το Μουσείο Καλών Τεχνών του Σαν Φρανσίσκο παρουσιάζει την έκθεση «Ο Σάρτζεντ και η Ισπανία», την πρώτη που διερευνά την επίδραση της ισπανικής κουλτούρας στην οπτική του Αμερικανού ζωγράφου Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ (1856-1925). Η γοητεία που εξασκούσε πάνω του η Ισπανία, προκάλεσε έναν εντυπωσιακό αριθμό έργων. Ο Σάρτζεντ γοητευόταν τόσο από τον μύθο της Ισπανίας όσο και από τη σύγχρονη χώρα.
ΜΠΙΛΜΠΑΟ
Ζοάν Μιρό
Το Μουσείο Γκουγκενχάιμ του Μπιλμπάο αφιερώνει μεγάλη έκθεση στον Ζοάν Μιρό (1893-1983) με τίτλο «Απόλυτη πραγματικότητα. Παρίσι, 1920-1945», που ρίχνει φως στη σχέση του ζωγράφου με το Παρίσι. Το πρώτο του ταξίδι το 1920 ήταν επιδραστικό στο έργο και στην προσωπικότητά του, κυρίως ως προς την έκθεσή του σε νέες ιδέες, μέχρι τη δεκαετία του 1940, οπότε διαμόρφωσε τη διακριτή εικαστική ταυτότητά του.