20.8 C
Chania
Tuesday, June 17, 2025

Με αφορμή τα πανάκριβα εισιτήρια για τους Metallica, ο πραγματικός λόγος γιατί είναι πλέον τόσο ακριβό να πας σε μία συναυλία

Ημερομηνία:

Οι τιμές των εισιτηρίων για τη συναυλία των Metallica είναι εξωφρενικές αφού αυτά που έχουν μείνει κυμαίνονται από 310 ευρώ έωσ 470 ευρώ ενώ τα εισιτήρια πιο κοντά στη σκηνή φτάνουν τα 9.200 ευρώ. Οι τιμές στη μαύρη αγορά είναι ακόμη πιο υψηλές.

Με αφορμή τις εξωφρενικές τιμές για μία μπάντα που αγαπήθηκε από έφηβους μακρυμάλληδες και που πλέον τις συναυλίες τους μπορούν να δουν μόνο όσοι αντέζει το πορτοφόλι τους μεταφράσαμε ένα άρθρο της Whizy Kim για το Vox.com που εξηγεί τους λόγους για τους οποίους τα τελευταία χρόνια οι τιμές των εισιτηρίων συγκεκριμένων συναυλιών έχουν φτάσει …στον Θεό.

Ακολουθεί το πολύ ενδιαφέρον άρθρο:

Είσαι μέσα σε ένα πλήθος δεκάδων χιλιάδων οπαδών. Το συγκρότημα αρχίζει να παίζει το αγαπημένο σου τραγούδι. Όλοι ουρλιάζουν. Δεν πρόκειται ποτέ, μα ποτέ, να ξεχάσεις αυτή τη στιγμή.

Το να δεις από κοντά έναν μουσικό που λατρεύεις μπορεί να είναι μια σχεδόν μεταφυσική εμπειρία. Όμως το να φτάσεις μέχρι εκεί έχει μετατραπεί σε εφιάλτη, αφού για να εξασφαλίσεις εισιτήρια χωρίς να χρεοκοπήσεις απαιτείται να περάσεις μέσα από έναν πραγματικό λαβύρινθο εμποδίων. Όταν ανακοινώνονται εισιτήρια για κάποια δημοφιλή συναυλία, επικρατεί πανδαιμόνιο. Μπορεί να εμφανιστούν σφάλματα όταν προσπαθείς να τα αγοράσεις, και να χρειαστεί να περιμένεις ώρες σε μια εικονική ουρά για να αρπάξεις ό,τι έχει απομείνει. Και μετά καταρρέει ολόκληρη η ιστοσελίδα πώλησης εισιτηρίων, προφανώς επειδή την κατακλύζουν bots που προσπαθούν να αποκτήσουν πρόσβαση.

Στις πλατφόρμες μεταπώλησης, τα εισιτήρια έχουν ήδη πολλαπλάσια τιμή από ό,τι υπολόγιζες να πληρώσεις. Όμως περίμενες χρόνια για να τους δεις από κοντά — οπότε δίνεις τα λεφτά. Το 2024, αυτό μπορεί να σημαίνει εκατοντάδες ή και χιλιάδες δολάρια για τις καλύτερες θέσεις. Τα κορυφαία εισιτήρια για την περιοδεία Eras της Taylor Swift, την περασμένη χρονιά, πουλήθηκαν σε ιστοσελίδες μεταπώλησης έως και για 200.000 δολάρια — ποσό αρκετό για να πληρώσει κάποιος ιδιωτικό τετραετές κολλέγιο χωρίς καμία οικονομική ενίσχυση.

Δεν είναι λοιπόν περίεργο που οι φίλοι της μουσικής νιώθουν απογοήτευση και οργή. Φυσικά, το γεγονός ότι ο μεγαλύτερος διοργανωτής συναυλιών και πάροχος εισιτηρίων είναι μία και μόνο γιγαντιαία εταιρεία που έχει τεράστιο έλεγχο στο πώς αγοράζονται και πωλούνται τα εισιτήρια, δεν βοηθά καθόλου. Το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ αναμένεται να καταθέσει αγωγή για παραβίαση της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας κατά αυτής της εταιρείας — της Live Nation, που κατέχει την Ticketmaster — κατηγορώντας την, μεταξύ άλλων, για χρήση αποκλειστικών συμβολαίων έκδοσης εισιτηρίων για να διατηρεί το μονοπώλιο. Όμως, ενώ είναι εύκολο να κατηγορήσει κανείς έναν μόνο υπαίτιο για το χάος και τις εξωφρενικές τιμές, η αλήθεια είναι ότι υπάρχει ένα περίπλοκο μείγμα αιτιών που καθιστούν την απόκτηση εισιτηρίων για μεγάλες συναυλίες τόσο δύσκολη υπόθεση — και η διαχείριση τόσο μεγάλης ζήτησης επίσης δεν είναι εύκολη. Εκατομμύρια φαν θέλουν να πάνε σε μια συναυλία της Taylor Swift, της Beyoncé ή του Harry Styles — αλλά οι συναυλίες και οι θέσεις είναι περιορισμένες. Ποιος θα πρέπει να πάει;

Πώς οι συναυλίες έγιναν τόσο ακριβές

Η πραγματικότητα είναι πως το κόστος των συναυλιών έχει αυξηθεί σταθερά ακόμη και στην πρωτογενή αγορά — δηλαδή εκεί όπου κάποιος μπορεί να αγοράσει εισιτήρια αρχικά, όπως στην Ticketmaster — πριν προστεθούν οι υπερχρεώσεις των μεταπωλητών. Σύμφωνα με το εξειδικευμένο περιοδικό της μουσικής βιομηχανίας Pollstar, η μέση τιμή εισιτηρίου για τις 100 μεγαλύτερες περιοδείες του 2023 ήταν 122,84 δολάρια. Το 2019 ήταν 91,86 δολάρια — μια αύξηση που ξεπερνά αισθητά τον πληθωρισμό. Το 2000, η αντίστοιχη τιμή ήταν μόλις 40,74 δολάρια. Για τις 10 πιο επικερδείς περιοδείες του 2023, η μέση τιμή εκτοξεύτηκε στα 152,97 δολάρια.

Αν και υπάρχουν πολλοί παράγοντες που συμβάλλουν σε αυτή τη διαρκή αύξηση των τιμών (συμπεριλαμβανομένων των υψηλών τελών, τα οποία σύμφωνα με έκθεση του Γραφείου Λογοδοσίας της Κυβέρνησης των ΗΠΑ το 2018 αντιστοιχούν κατά μέσο όρο στο 27% του συνολικού κόστους του εισιτηρίου), η ουσία του προβλήματος είναι απλή: η ζήτηση. Άνθρωποι από όλο τον κόσμο διεκδικούν με αγωνία την είσοδό τους σε συναυλίες λίγων, πολύ δημοφιλών καλλιτεχνών. Η Live Nation ανέφερε ότι το 2023 πάνω από 145 εκατομμύρια άνθρωποι παρακολούθησαν κάποια από τις συναυλίες της — σε σύγκριση με 98 εκατομμύρια το 2019. Και η δυναμική αυτή δεν δείχνει σημάδια επιβράδυνσης, αφού οι πωλήσεις εισιτηρίων στο πρώτο τρίμηνο του 2024 ξεπέρασαν τις αντίστοιχες της περσινής χρονιάς.

Ένα μεγάλο βήμα που θα μπορούσαν να κάνουν οι καλλιτέχνες και οι διοργανωτές είναι να διαθέσουν περισσότερα εισιτήρια απευθείας στους θαυμαστές τους.

Ένα σημαντικό ποσοστό της χωρητικότητας ενός χώρου συχνά παρακρατείται για τις προπωλήσεις, στις οποίες αποκτά πρόσβαση μόνο μια αποκλειστική ομάδα — VIP προσκεκλημένοι, μάνατζερ και πράκτορες της μουσικής βιομηχανίας, εταιρικοί χορηγοί, δημοσιογράφοι κ.ά. Σύμφωνα με έκθεση του Γραφείου Λογοδοσίας της Κυβέρνησης των ΗΠΑ το 2018, μεταξύ 10% και 30% των εισιτηρίων για μεγάλες συναυλίες πωλούνταν μέσω προπωλήσεων αντί για γενική διάθεση· για κορυφαίους καλλιτέχνες σε τεράστιους χώρους, αυτό το ποσοστό μπορεί να φτάσει έως και 65%.

Το 2009, έρευνα του NewsChannel 5 από το Νάσβιλ αποκάλυψε ότι, μετά τις προπωλήσεις και άλλες κρατήσεις, μόλις 1.591 εισιτήρια για μια συναυλία της Taylor Swift ήταν διαθέσιμα στο ευρύ κοινό για έναν χώρο που χωρούσε 13.330 άτομα. Το 2019, η Live Nation παραδέχτηκε ότι είχε κρατήσει δεκάδες χιλιάδες εισιτήρια για περιοδεία των Metallica, αποφεύγοντας την πώλησή τους στην αρχική τους τιμή και τοποθετώντας τα απευθείας σε μεταπωλητικές πλατφόρμες.

Ο οικονομολόγος Pascal Courty από το Πανεπιστήμιο της Βικτώρια τονίζει ότι η έλλειψη διαφάνειας αποτελεί τεράστιο πρόβλημα: «Είναι πολύ σπάνιο το κοινό να γνωρίζει πόσα εισιτήρια πωλούνται στην πραγματικότητα», δήλωσε στο Vox. Αν και πράγματι υπάρχει τεράστια ζήτηση για δημοφιλείς καλλιτέχνες, η πρακτική της παρακράτησης τόσο μεγάλου αριθμού εισιτηρίων από το κοινό — όπως η διάθεσή τους αποκλειστικά μέσω πιστωτικών καρτών — σίγουρα δεν βοηθά.

Η Elizabeth Alume, 27 ετών, ξόδεψε αρκετές χιλιάδες δολάρια για να πετάξει από το Σιάτλ στο Λας Βέγκας και το Λος Άντζελες προκειμένου να δει το K-pop συγκρότημα BTS (δεν ήταν η μόνη — σύμφωνα με έκθεση της StubHub, το 2023 υπήρξε αύξηση 80% των Αμερικανών που αγόρασαν εισιτήρια για διεθνείς εκδηλώσεις μέσω της πλατφόρμας). Παρότι το ταξίδι και τα ξενοδοχεία κόστισαν αρκετές εκατοντάδες δολάρια το καθένα, η κύρια δαπάνη ήταν τα εισιτήρια μεταπώλησης για να τους δει σε πολλές εμφανίσεις: $2.200 στο Λας Βέγκας και $1.600 στο Λος Άντζελες.

Η δευτερογενής αγορά εισιτηρίων — όπου η συσσωρευμένη προσφορά συναντά την πρωτοφανή ζήτηση — ίσως αποτελεί σήμερα το μεγαλύτερο πρόβλημα για τους φαν.

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Το Ιράν ζητά την παρέμβαση Τραμπ: «Αρκεί ένα τηλεφώνημα στον Νετανιάχου»

Ένα τηλεφώνημα από τις ΗΠΑ θα μπορούσε να οδηγήσει...

Νετανιάχου: Η εξόντωση Χαμενεϊ θα τερματίσει τη σύγκρουση

Συνέντευξη στο ABC News παραχώρησε ο πρωθυπουργός του Ισραήλ,...

Τραμπ από G7: Το Ιράν θέλει αποκλιμάκωση αλλά θα έπρεπε να το είχαν κάνει νωρίτερα. Δεν κερδίζουν τον πόλεμο

“Το Ιράν θέλει αποκλιμάκωση” δήλωσε ο Ντόναλντ Τραμπ κατά τη διάρκεια...