Εντυπωσιακή ήταν η συμμετοχή σχολείων, εκπαιδευτικών και μαθητών στη Διεθνή Ημέρα Υπαίθριας Εκπαίδευσης (7 Νοεμβρίου 2024), μετά από πρόσκληση του Κέντρου Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (ΚΕΠΕΑ) Βάμου. Με τα μέχρι στιγμής στοιχεία (διότι η καταγραφή και οι σχετικές αναρτήσεις από σχολεία συνεχίζονται), έχει καταγραφεί η συμμετοχή 55 σχολείων, 1534 μαθητών και 199 εκπαιδευτικών από την Κρήτη αλλά και από την υπόλοιπη Ελλάδα (Χαλκιδική, Βόλος, Τρίκαλα, Σπάρτη, Καλαμαριά κ.α). Τα σχολεία που συμμετέχουν αναρτούν εικόνες, κείμενα και βιντεάκια από τις υπαίθριες εκπαιδευτικές δράσεις τους στο διαδίκτυο σε κοινό χώρο, στο Padlet, που δημιούργησε το ΚΕΠΕΑ Βάμου για να πάρουμε ιδέες ο ένας από τον άλλο και για να προβληθούν οι εναλλακτικές δράσεις των σχολείων που συμμετείχαν φέρνοντας τα παιδιά σε επαφή με τη φύση χρησιμοποιώντας καινοτόμες εκπαιδευτικές μεθόδους και τεχνικές.
Το Κέντρο Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία ΚΕΠΕΑ (ΚΠΕ) Βάμου, κάλεσε σχολεία, μαθητές και εκπαιδευτικούς σε κοινή δράση Υπαίθριας Εκπαίδευσης την Πέμπτη 7 Νοεμβρίου 2024,στο πλαίσιο της Πράξης «Κέντρα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία» με κωδικό ΟΠΣ 6004470, του Προγράμματος «Ανθρώπινο Δυναμικό και Κοινωνική Συνοχή (ΠΑΔΚΣ) 2021-2027» με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και στα πλαίσια των Περιφερειακών Δικτύων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Αλλάζω για το Κλίμα», «Αλλάξτε συμπεριφορές: ΑνακυκλωS.O.S.τε!» και «Ένας Κήπος στο σχολείο μου», που συντονίζει και της Διεθνούς Ημέρας Υπαίθριας Εκπαίδευσης.
Σκοπός της δράσης αυτής ήταν η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση μαθητών κι εκπαιδευτικών, γονέων και τοπικής κοινωνίας κάθε σχολείου σχετικά με τη σημασία και τα οφέλη της υπαίθριας εκπαίδευσης. Στόχοι της δράσης είναι να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα σχετικά με την κλιματική κρίση, την σημασία της μείωσης των απορριμμάτων, της επαναχρησιμοποίησης, της ανακύκλωσης, της σωστής διαχείρισης του νερού και των φυσικών πόρων. Να γνωρίσουν οι μαθητές τον πλούτο της τοπικής χλωρίδας και τη σημασία του για τη διατροφή μας, την υγεία, την οικονομία και την οικολογική ισορροπία και να ευαισθητοποιηθούν γι’ αυτά με βιωματικό τρόπο έξω στη φύση. Παράλληλα, στόχος είναι να αλλάξει η αυλή του σχολείου με την καλλιέργεια τοπικών φυτών, να πρασινίσει η σχολική αυλή και να καλλιεργηθούν δεξιότητες φροντίδας και χρήσης των φυτών σαν πολύτιμη παρακαταθήκη για το μέλλον.
Την ημέρα αυτή, μαθητές κι εκπαιδευτικοί οργάνωσαν εκπαιδευτικές δραστηριότητες, στην αυλή του σχολείου ή σε υπαίθριο χώρο (π.χ. πάρκο, άλσος, παραλία) στη γειτονιά τους ή ευρύτερα.
Η Διεθνής Ημέρα Υπαίθριας Εκπαίδευσης ξεκίνησε στη Βρετανία το 2012 κι έχουν συμμετάσχει μέχρι σήμερα πάνω από 12,5 εκατομμύρια μαθητές σε 170 χώρες. Διεθνείς έρευνες έχουν δείξει ότι η υπαίθρια εκπαίδευση συμβάλλει στην ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών, ενισχύει τη δυνατότητα επίλυσης προβλημάτων και τις δεξιότητες δημιουργίας ομάδας και, βέβαια, είναι διασκεδαστική για τα παιδιά. Τα μαθήματα που γίνονται στην ύπαιθρο είναι μια σημαντική βιωματική εμπειρία που συχνά μας ακολουθεί μια ζωή. Επίσης η υπαίθρια εκπαίδευση βοηθάει σε μια καλύτερη κατανόηση του περιβάλλοντος και προσέγγισή του. Το ενεργητικό και φυσικό παιχνίδι, το παιχνίδι στη φύση είναι ο πρωταρχικός τρόπος με τον οποίο μαθαίνουν και αναπτύσσονται τα παιδιά και ενισχύει τη φυσική και ψυχική υγεία.