Όλα τα δεδομένα συνηγορούν πλέον στο ότι Ελλάδα και θεσμοί είναι πολύ κοντά στην επίτευξη μιας συμφωνίας επί της αρχής για τον τριετή δανεισμό της χώρας από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας(ESM).
Πληροφορίες τόσο από ελληνικής πλευράς όσο κυρίως από πηγές της Κομισιόν αλλά και της γερμανικής κυβέρνησης, κάνουν λόγο για οριστικοποίηση του κειμένου της συμφωνίας το αργότερο έως την Τρίτη, 11 Αυγούστου.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο αντιπρόεδρος της ελληνικής κυβέρνησης, Γ. Δραγασάκης, ήταν το βράδυ της Παρασκευής ιδιαίτερα αισιόδοξος για την επιτυχή κατάληξη των διαπραγματεύσεων, δηλώνοντας ότι προχωράμε σύντομα προς μια συμφωνία.
Τις ίδιες εκτιμήσεις, δίνοντας μάλιστα χρονοδιάγραμμα έως την Τρίτη, αναπαράγει και ο γερμανικός τύπος, ενώ το Reuters, μεταφέροντας πληροφορίες αξιωματούχου της Κομισιόν, θεωρεί βασικό και επικρατόν σενάριο την υπογραφή συμφωνίας την Τρίτη και την ψήφιση του πακέτου από την ελληνική Βουλή την Πέμπτη.
Ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος και ο υπουργός Οικονομίας Γ. Σταθάκης, συναντώνται εκ νέου σήμερα στις 2 το μεσημέρι με τους εκπροσώπους του κουαρτέτου των θεσμών, καθώς πρέπει να τακτοποιηθούν οι λεπτομέρειες και να διατυπωθούν ενστάσεις επί των σχεδίων που ετοιμάζονται στις Βρυξέλλες. Είχε προηγηθεί άλλη μια εξάωρη συνάντηση το απόγευμα του Σαββάτου μεταξύ των δύο πλευρών.
Ολα πάντως δείχνουν ότι το κείμενο της συμφωνίας δεν θα είναι εξειδικευμένο σε μέτρα και υποχρεώσεις κείμενο, αλλά θα περιλαμβάνει την διατύπωση των βασικών αρχών πάνω στα ανοικτά και μεγάλα ζητήματα που έχουν τεθεί στην διαπραγμάτευση.
Η ανακεφαλοποίηση των Τραπεζών και τα “κόκκινα δάνεια”
Τα θέματα αυτά αφορούν πρωτίστως, την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών, ζήτημα κεφαλαιώδους σημασίας για τους θεσμούς αλλά και την ελληνική κυβέρνηση, αφού η οποία πορεία σταθεροποίησης και ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας, περνάει μέσα από ένα σταθερό και ασφαλές πιστωτικό σύστημα.
Η ανακεφαλαιοποίηση είναι το υπ αριθμόν ένα ζήτημα στην ατζέντα θεσμών και κυβέρνησης και θα αντιμετωπισθέι πρώτο. Ηδη έχουν αρχίσει τα stress test για να δοκιμασθούν και να τεκμηριωθούν οι κεφαλαιουχικές ελλείψεις των ελληνικών τραπεζών. Εκτιμάται ότι η τρίτη κατά σειρά ανακεφαλαιοποίησή τους θα κοστίσει 10-15 δις ευρώ, από το συνολικό πακέτο των 82 δις ευρώ του τρίτου δανείου-μνημονίου. Το ποσό αυτό θα εκταμιευθεί σχεδόν αμέσως, με τη πρώτη δόση μαμούθ των 24 δις ευρώ.
Με το θέμα αυτό συνδέονται τα “κόκκινα δάνεια”, τα οποία υπολογίζονται αυτή τη στιγμή στα 110 δις ευρώ. Η κυβέρνηση έχει καταθέσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αντιμετώπισης τους, το οποίο περιλαμβάνει την δημιουργία ενός φορέα διαχείρισης αυτών των δανείων, με αυστηρά κριτήρια, με ταυτόχρονο πάγωμα των πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας έως το τέλος του έτους αλλά και απαγόρευση πωλήσεων σε διάφορα distress fund.
Τα μακροοικονομικά μεγέθη
Οι δύο πλευρές φαίνεται να έχουν συμφωνήσει ήδη στους βασικούς μακροοικονομικούς στόχους, δηλαδή, στο γεγονός ότι φέτος θα έχουμε ύφεση της τάξης του 3,2-3,3% και επιστροφή στα πρωτογενή ελλείμματα(περίπου 1%). Οι παραδοχές αυτές δυσκολεύουν την αναδιάταξη των δυνάμεων και τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν προκειμένου να επιστρέψει η χώρα σύντομα στην ανάπτυξη και να πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% το 2018, όπως είναι ο διακηρυγμένος στόχος.
Στο πλαίσιο αυτό ερωτηματικό παραμένει τι θα γίνει με την φορολόγηση των αγροτών, καθώς οι κυβέρνηση διεκδικεί ευνοικότερο φορολογικό καθεστώς για τους κατ επάγγελμα αγρότες.
Εργασιακά
Τα εργασιακά φαίνεται επίσης ότι έχουν τεμαχισθεί σε δύο επίπεδα. Οι συλλογικές διαπραγματεύσεις-συμβάσεις, παραπέμφθηκαν σε διαβούλευση με συμμετοχή και διεθνών οργανισμών, με ορίζοντα την νομοθέτησή τους τον Δεκέμβριο, με βάση τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές. Τα υπόλοιπα, που αφορούν αιτήματα κυρίως του ΔΝΤ, για περαιτέρω αποδόμηση του εργασιακού τοπίου, με ενίσχυση ομαδικών απολύσεων και αλλαγή στον συνδικαλιστικό νόμο, μάλλον παραπέμπονται για αργότερα.
Ασφαλιστικό
Οι πρόωρες συντάξεις θα αρχίσουν να εφαρμόζονται σταδιακά από 1 Ιουλίου 2015, ενώ οι συνολικές αλλαγές στο ασφαλιστικό θα αναπτυχθούν από τον Οκτώβριο.
Υπό διευθέτηση είναι και το καθεστώς του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος που θα εξελιχθεί τη θέση του ΕΚΑΣ το οποίο καταργείται σταδιακά έως το 2019.
Το αγκάθι του νέου ΤΑΙΠΕΔ
Συναίνεση αναζητείται στο μεγάλο “αγκάθι” των διαπραγματεύσεων που είναι η ίδρυση του νέου Υπερ-Ταμείου Αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, το οποίο θα αντικαταστήσει το παλαιό ΤΑΙΠΕΔ.
Οι Γερμανοί κυρίως που το επέβαλαν ως όρο για την συμφωνία στη σύνοδο Κορυφής της 12ης Ιουλίου, επιμένουν να είναι ένα ταμείο εκποίησης και ιδιωτικοποιήσεων καθώς έτσι το είχαν φανατστεί και προτείνει, κατα αναλογίας της δικής τους αποτυχημένης εταιρείας Treuhand που είχε αναλάβει την εκποίηση των περιουσιακών στοιχείων του πρώην Ανατολικογερμανικού κράτους.
Οι Γερμανοί ήθελαν να έχει έδρα το Λουξεμβούργο και να διοικείται από ξένους, κατά προτίμηση τους ίδιους ή ευρωπαίους πιστωτές. Η πραγματικότητα όπως αποτυπώθηκε στη συμφωνία είναι καλύτερη. Η ελληνική πρόταση όπως κατατέθηκε, μιλά για ένα μοντέλο Ταμείου που έχουν δημιουργήσει κράτη όπως η Νορβηγία και η Αυστραλία και το οποίο δεν θα έχει αποκλειστικό σκοπό την πώληση δημόσιων περιουσιακών στοιχείων αλλά και την αξιοποίησή τους με στόχο τα έσοδα.
Στο Ταμείο θα περιέλθουν περιουσιακά στοιχεία του δημοσίου, μετοχές των κρατικών επιχειρήσεων, υποδομές, καθώς και ακίνητα του ελληνικού δημοσίου, ενώ πιθανότατα θα ενταχθούν και όλα τα μελλοντικά έσοδα που θα προκύψουν από την εκμετάλλευση του ορυκτού και φυσικού πλούτου της χώρας.
Τα 50 δισ. ευρώ του νέου Ταμείου προβλέπονται σε βάθος 30ετίας, γεγονός που δίνει μεγάλη «ανάσα» στο πρόγραμμα αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας. Η ένταξη περιουσιακών στοιχείων του δημοσίου στο Ταμείο δεν σημαίνει απαραίτητα και πώλησή τους, σε αντίθεση με τα ακίνητα του ΤΑΙΠΕΔ που είναι προς πώληση. Κάποια ακίνητα, πράγματι, μπορεί να πουληθούν, για ορισμένα να υπάρξουν μακροχρόνιες παραχωρήσεις και άλλα να δημιουργούν εισόδημα που θα εισρέει στο Ταμείο. Για παράδειγμα μπορεί να συμφωνηθεί ότι για κάθε κοντέινερ που μεταφέρεται με τραίνο θα καταβάλλεται στο Ταμείο ένα μικρό ποσό. Το ίδιο μπορεί να γίνει και με τα αεροδρόμια.
Από τα 50 δισ. ευρώ το 50% θα χρησιμοποιηθεί ως εγγύηση των τραπεζών [εκτιμάται ότι θα χρειαστούν από 10 έως 25 δισ. ευρώ, ανάλογα με τις ανάγκες ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών], ενώ το υπόλοιπο 50% θα πάει κατά το ήμισυ σε ανάπτυξη και κατά το ήμισυ στο χρέος.
Η έδρα του Ταμείου θα είναι η Αθήνα (και όχι το Λουξεμβούργο), θα ελέγχεται από την ελληνική κυβέρνηση, ενώ από την Κομισιόν θα υπάρχει μόνο εποπτεία».
Το ενιαίο μισθολόγιο στο δημόσιο
Η κυβέρνηση έχει καταθέσει ένα νέο σχέδιο μισθολογίου που είναι δημοσιονομικά ουδέτερο και αμβλύνει τις μεγάλες εσωτερικές διαφορές και αντιφάσεις του σημερινού μισθολογίου, ιδίως όσον φορά τις προσωπικές διαφορές σε μια κατηγορία υψηλόμισθων υπαλλήλων.
Την “προσωπική διαφορά” που ισοδυναμεί με 70-500 ευρώ παραπάνω στις μηνιαίες αποδοχές, απολαμβάνουν περίπου 66.000 υπάλληλοι του υπουργείου Οικονομικών (Εφοριακοί, Τελωνειακοί, Γενικό Χημείο του Κράτους, Γενικό Λογιστήριο του Κράτους), του υπουργείου Υποδομών (μηχανικοί) και του υπουργείου Δικαιοσύνης σε σχέση με τους υπόλοιπους δημοσίους υπαλλήλους. Μία σκέψη είναι να καταργηθεί η προσωπική διαφορά μέσω του συμψηφισμού με τις μισθολογικές ωριμάνσεις οι οποίες για τους συγκεκριμένους υπαλλήλους θα παγώσουν για τουλάχιστον 10 χρόνια.
Πρόβλημα αποτελεί η κατάργηση των ειδικών μισθολογίων για μια σειρά υπαλλήλους και δημόσιους λειτουργούς που απολαμβάνουν συνταγματικής προστασίας, όπως είναι οι δικαστές.
Με ειδικά μισθολόγια και αυξημένους μισθούς αμείβονται εκτός των δικαστών, και οι ιατροδικαστές, τα μέλη ΔΕΠ, οι καθηγητές ΤΕΙ, το προσωπικό του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ερευνητές, οι ένστολοι (Αστυνομία, Πυροσβεστική, Λιμενικό Σώμα, Ενοπλες Δυνάμεις), οι γιατροί του ΕΣΥ, οι αρχιερείς, ειδικοί λειτουργικοί επιστήμονες κλπ.
presspublica.gr