Του Φώτη Ποντικάκη *
Θα αναρωτιούνται πιθανόν κάποιοι «τι θέλουν πάλι και κάνουν φασαρία οι εκπαιδευτικοί για μια τροπολογία σε ένα νομοσχέδιο για την Ειδική Αγωγή». Αυτό που δεν ξέρουν πιθανότατα είναι ότι η τροπολογία δεν αφορά μόνο την Ειδική Αγωγή, θα έχει όμως επιπτώσεις και στην Ειδική Αγωγή.
Η τροπολογία λοιπόν κατατέθηκε σε άσχετο νομοσχέδιο άλλου Υπουργείου και, σύμφωνα με την αιτιολογική της έκθεση, η συγκεκριμένη τροπολογία καθίσταται αναγκαία λόγω «..περιορισμών διορισμών/προσλήψεων προσωπικού στο δημόσιο τομέα, οι οποίοι υπαγορεύονται και κατά την περίοδο αυτή από εξαιρετικά σοβαρούς και επιτακτικούς δημοσιονομικούς λόγους..». Η αιτιολογική έκθεση ακόμη αναφέρει «..ότι οι ισχύοντες δημοσιονομικοί περιορισμοί καθιστούν αδύνατο κατά το ανωτέρω χρονικό διάστημα [ΣΣ 2017-18 και 2018-19] το διορισμό μόνιμων εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, βάσει των πάγιων ισχυουσών διατάξεων.»!!
Γίνεται έτσι με νόμο του κράτους αποδοχή της μνημονιακής πολιτικής για μη διορισμούς μονίμων εκπαιδευτικών, παρά τις εξαγγελίες περί 20.000 διορισμών μονίμων εκπαιδευτικών στα δημόσια σχολεία τόσο από τον προηγούμενο όσο και από το νυν υπουργό Παιδείας της κυβέρνησης. Σημειώνουμε ότι στη διάρκεια της κρίσης, από το 2010 έως το 2015, με βάση τα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας, συνταξιοδοτήθηκαν 12.354 εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης οι οποίοι αντικαταστάθηκαν από μόλις 1.651! Οπότε έτσι, έχουμε μια εκ των πραγμάτων μεταβολή των εργασιακών σχέσεων, με τον πολλαπλασιασμό των ελαστικών μορφών εργασίας.
Η τροπολογία όμως για την Ειδική Αγωγή δεν αποτελεί μόνο αποδοχή της μνημονιακής πολιτικής να μη γίνονται διορισμοί μονίμων εκπαιδευτικών στα δημόσια σχολεία, δημιουργεί σοβαρά προβλήματα και διαμάχες στην ίδια την Ειδική Αγωγή. Καταργεί ουσιαστικά το βασικό πτυχίο ως προσόν διορισμού και το βάζει στην ίδια μοίρα με μεταπτυχιακά στην Ειδική Αγωγή. Ανοίγει έτσι ένας νέος κύκλος διαμάχης στο εσωτερικό των εκπαιδευτικών, χωρίς βέβαια να λύνεται το βασικό πρόβλημα στην Ειδική Αγωγή, που είναι η άρνηση των κυβερνήσεων για διορισμούς μονίμων εκπαιδευτικών. Στην Ειδική Αγωγή εργάζονται αναπληρωτές που μπορεί να έχουν ακόμη και πάνω από 15 χρόνια προϋπηρεσία! Οι συνάδελφοι αυτοί κάθε καλοκαίρι (εδώ και 15 χρόνια) απολύονται και ξαναπροσλαμβάνονται την επόμενη σχολική χρονιά, στον ίδιο ή σε διαφορετικό νομό της χώρας, σπανίως δε στο ίδιο σχολείο! Αυτή τη φροντίδα κι αυτό το ενδιαφέρον δείχνει διαχρονικά η Ελληνική Πολιτεία για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες!
Στην ίδια τροπολογία επανέρχονται σε επικουρικό πίνακα διορισμού (εφ’ όσον εξαντληθεί ο πρώτος πίνακας) σε θέσεις Ειδικής Αγωγής εκπαιδευτικοί που έχουν παρακολουθήσει Σεμινάρια 400 ωρών, τα οποία οργάνωναν καθηγητές Πανεπιστημίων επ’ αμοιβή, αναγκάζοντας αδιόριστους εκπαιδευτικούς να πληρώνουν σεβαστά ποσά, με την ελπίδα ότι μπορεί κάποτε να διοριστούν. Δίνεται έτσι το «πράσινο φως» σε διάφορα κυκλώματα πανεπιστημιακών να αναπτύξουν εκ νέου καινούρια βιομηχανία Σεμιναρίων επ’ αμοιβή, εκμεταλλευόμενοι την ανάγκη άνεργων εκπαιδευτικών να έχουν μια ελπίδα κάποια στιγμή να εργαστούν.
Και σα να μην έφταναν όλα αυτά, η τροπολογία δίνει τη δυνατότητα στον εκάστοτε υπουργό να τροποποιεί τα ισχύοντα για τις προσλήψεις εκπαιδευτικών στην Ειδική Αγωγή τοποθετώντας στα ειδικά σχολεία ακόμη και εκπαιδευτικούς χωρίς σπουδές στην Ειδική Αγωγή.
Απέναντι σε όλα αυτά, μοναδική λύση είναι η σύγκρουση με τα μνημόνια και τη λογική τους, οι διορισμοί μονίμων εκπαιδευτικών στη Γενική και την Ειδική Αγωγή με βάση το βασικό πτυχίο και την προϋπηρεσία, όπως έχει αποφασίσει και στο Συνέδριό της η Διδασκαλική Ομοσπονδία. Η προσθήκη άλλων «κριτηρίων» και «προσόντων» στους διορισμούς εκπαιδευτικών ανοίγει διάπλατα το δρόμο για μόνιμες διενέξεις μεταξύ των εκπαιδευτικών και «πελατειακές» εξυπηρετήσεις διαφόρων πολιτικών προς κατηγορίες εκπαιδευτικών που θα τους υπόσχονται ότι θα τους προτάξουν για διορισμό έναντι των υπολοίπων,
* Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Ν. Χανίων