Ολομέτωπη επίθεση στον σχεδιασμό του νέου ΒΟΑΚ εξαπέλυσε ο βουλευτής Ηρακλείου του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης, κατά τη διάρκεια της ενημερωτικής σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του δημάρχου Ηρακλείου, Αλέξη Καλοκαιρινού.
Ο κ. Συντυχάκης έκανε λόγο για έναν αυτοκινητόδρομο «σχεδιασμένο κατά παραγγελία των tour operators, των μεγαλοξενοδόχων και των κατασκευαστικών ομίλων», ο οποίος δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες των κατοίκων για ασφαλή και λειτουργική μετακίνηση σε όλο το νησί. «Φτιάχνουν έναν ΒΟΑΚ, μετά από 50 σχεδόν χρόνια εγκληματικής αδιαφορίας όλων των κυβερνήσεων, αφού έχουν χαθεί χιλιάδες ζωές ή άνθρωποι έχουν μείνει ανάπηροι, βαριά τραυματισμένοι», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Διχοτόμηση πόλεων και αποκλεισμός κατοίκων
Ο βουλευτής του ΚΚΕ σημείωσε πως ο νέος ΒΟΑΚ διχοτομεί τρεις μεγάλες πόλεις της Κρήτης — Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο, ενώ εγκλωβίζει τους κατοίκους χωρίς εναλλακτικές διεξόδους σε περίπτωση φυσικών καταστροφών ή έκτακτων αναγκών. Παράλληλα, προειδοποίησε πως η χάραξη του νέου δρόμου θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στην αντιπλημμυρική προστασία.
Όσον αφορά το Ηράκλειο, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι αγνοεί τις προτάσεις υπογειοποίησης της παράκαμψης, λύση που θα μπορούσε να αποκαταστήσει την ενότητα της πόλης και να μετατρέψει τον υφιστάμενο ΒΟΑΚ σε δημοτικό δρόμο, διευκολύνοντας τις αστικές μετακινήσεις. Αντ’ αυτού, προβλέπεται μόνο απλή συντήρηση του οδοστρώματος, όπως είπε.
«Όλες οι προτάσεις που θα μπορούσαν να αποτρέψουν τη διχοτόμηση του Ηρακλείου απορρίφθηκαν», τόνισε, υπογραμμίζοντας την ταλαιπωρία που θα προκαλείται καθημερινά σε χιλιάδες εργαζόμενους του πολεοδομικού συγκροτήματος Ηρακλείου – Γαζίου.
«Ανάπτυξη με κριτήριο το κέρδος των λίγων»
Ο Μ. Συντυχάκης υποστήριξε ότι ο σχεδιασμός του ΒΟΑΚ εξυπηρετεί αποκλειστικά τα συμφέροντα των παραχωρησιούχων και των εργολάβων, ενώ οι ανάγκες των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων θυσιάζονται στο βωμό της “δημοσιονομικής αντοχής”. Όπως σημείωσε:
«Αν το κριτήριο ήταν η ασφαλής μετακίνηση των κατοίκων και των τουριστών, το κόστος κατασκευής δεν θα έπρεπε να αποτελεί εμπόδιο, ούτε να χαρακτηρίζεται ‘μαξιμαλισμός’ η δημιουργία ενός ασφαλούς, σύγχρονου, δημόσιου οδικού δικτύου για όλη την Κρήτη.»
Κάλεσμα για αγώνα – Όχι διόδια, όχι παραχωρήσεις
Καταλήγοντας, ο βουλευτής του ΚΚΕ κάλεσε τον λαό της Κρήτης να διεκδικήσει:
-
ένα ενιαίο, δημόσιο και δωρεάν οδικό δίκτυο
-
χωρίς διόδια
-
χωρίς ιδιωτικές παραχωρήσεις
-
με αποκλειστική ευθύνη του κράτους
Ο νέος ΒΟΑΚ, τόνισε, πρέπει να ενταχθεί σε έναν συνολικό, κεντρικό σχεδιασμό μεταφορών, που να καλύπτει τις οικονομικές, παραγωγικές και κοινωνικές ανάγκες των Κρητικών — από την Κίσσαμο ως τη Σητεία, από τον Βορρά ως τον Νότο.
Αποκαλυπτική συζήτηση για τα διόδια – Διακομματική συναίνεση για τις ιδιωτικοποιήσεις
Στο πλαίσιο της ίδιας σύσκεψης, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασε η συζήτηση για τα διόδια.
Όπως σημείωσε ο Μ. Συντυχάκης, τόσο ο κυβερνητικός βουλευτής Μάξιμος Σενετάκης (ΝΔ) όσο και ο Χάρης Μαμουλάκης (ΣΥΡΙΖΑ) αποδέχτηκαν τη λογική των διοδίων, με τον πρώτο να κάνει λόγο για «σκιώδη» διόδια που θα καλύπτονται από τον φορολογούμενο, ώστε να μην υπάρχουν απώλειες εσόδων για τις εταιρείες.
Ο δεύτερος αναφέρθηκε σε «κακή χωροθέτηση διοδίων» εντός του αστικού ιστού, χωρίς να αμφισβητεί τη βασική πολιτική της παραχώρησης.
Το συμπέρασμα που προέκυψε από τη σύσκεψη ήταν σαφές: Η ανάγκη για ασφαλείς, δημόσιες και δωρεάν μετακινήσεις στην Κρήτη δεν αποτελεί προτεραιότητα για το υπάρχον μοντέλο ανάπτυξης – αντίθετα, μετατρέπεται σε κόστος που πρέπει να περιοριστεί.