Να υπενθυμίσουμε ότι πρόσφατα, η Εισαγγελία Πλημμελειοδικών Χανίων ξεκίνησε δικαστική έρευνα προκειμένου να διαπιστώσει αν υπάρχουν ποινικές ευθύνες για το γεγονός ότι το φράγμα δεν μπορεί να αξιοποιηθεί στο σύνολό του παρ’ ότι δαπανήθηκαν για την κατασκευή του πάνω από 40.000.000 ευρώ!
Ήδη έχουν καταθέσει υπηρεσιακοί παράγοντες από την Περιφέρεια και τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης (ΟΑΚ), ενώ αναμένεται να κληθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι από τη δεκαετία του ΄90 μέχρι και σήμερα.
Στις εισαγγελικές αρχές τονίσθηκε η σημασία του να εξετασθούν και όσοι έχουν εμπλακεί με το έργο από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης καθώς οι Τεχνικές Υπηρεσίες του είχαν ασχοληθεί με το έργο και είχαν δώσει όλες τις αδειοδοτήσεις, ενώ μια σειρά από έργα που κατασκευάστηκαν στο παρελθόν και είχαν… αστοχίες είχαν τη σφραγίδα του συγκεκριμένου Υπουργείου (λιμνοδεξαμενές Χρυσοσκαλίτισσας και Αγ. Θεοδώρων, υπό κατασκευή λιμνοδεξαμενή στον Ομαλό κ.λ.π.).
Στο μικροσκόπιο της εισαγγελικής έρευνας μπαίνει το σύνολο του έργου από τότε που σχεδιάστηκε αρχικά στα μέσα της δεκαετίας του ΄90 και τη μέχρι σήμερα πορεία του (συμβάσεις, χρηματοδοτήσεις, πληρωμές, κατασκευή και άλλα τεχνικά στοιχεία, αναθεωρήσεις προϋπολογισμών κ.λπ.).
Φράγμα Βαλσαμιώτη: Το σύγχρονο γιοφύρι της Άρτας
Όπως έχουμε αναφέρει και σε προηγούμενα δημοσιεύματα της εφημερίδας μας, το Φράγμα Βαλσαμιώτη είναι το μεγαλύτερο φράγμα που κατασκευάζεται στην Ελλάδα. Έχει ύψος 70 μέτρα, ενώ το επόμενο φράγμα είναι στα 20 μέτρα. το υλικό που αποτελείται είναι κυλινδρούμενο σκυρόδεμα.
Η λογική σύμφωνα με την οποία κρίθηκε αναγκαία η κατασκευή του ήταν ότι σε περίπτωση λειψυδρίας τα νερά του φράγματος (που θα φτάνουν τα 5.000.000 κυβικά μέτρα) θα χρησιμοποιούνταν για την κάλυψη όλων των αναγκών σε άρδευση που άλλωστε αποτελούν το 80% των αναγκών σε νερό.
Ουσιαστικά το φράγμα θα λειτουργούσε όπως λειτουργεί μια μπαταρία. Θα το χρησιμοποιούσαμε όποτε το είχαμε ανάγκη.
Από τα νερά του φράγματος θα μπορούσαν να καλυφθούν όλες οι ανάγκες των αγροτών και έτσι δε θα υπήρχε η ανάγκη για τη λήψη έκτακτων μέτρων
Να σημειώσουμε ότι το κόστος του έργου έχει ξεπεράσει τα 40.000.000 ευρώ ενώ η αρχική σύμβαση ήταν για 28.000.000 ευρώ ενώ πρόσφατα, τον Ιανουάριο του 2018, απαιτήθηκαν επιπλέον έργα ύψους 2.000.000 ευρώ για να σταματήσουν οι διαρροές ποσοτήτων νερού λόγω προβλημάτων στην κατασκευή του.
Το Φράγμα, λόγω των προβλημάτων που παρουσιάζει, λειτουργεί σε εξαιρετικά μειωμένη δυναμικότητα, μόλις στο 1/5 της χωρητικότητάς του, δηλαδή με μόλις 1 εκ. κυβικά μέτρα νερού αντί για 5 εκ. κυβικά μέτρα που θα μπορούσε να αποθηκεύει.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου
Διαστάσεις φράγματος |
|
Μήκος φράγματος στη στέψη (m) |
335 m |
Ύψος φράγματος από φυσικό έδαφος |
67,20 m |
Ανώτατη στάθμη νερού |
+190 |
Στάθμη στέψης |
+190,20 |
Πλάτος πυθμένα στο φυσικό έδαφος |
80 m |
Όγκος φράγματος |
600.000 m3 |
Όγκος νερού ταμιευτήρα |
6 εκατ. m3 |
Εκμεταλλεύσιμος όγκος νερού |
5.9 εκατ. m3 |
Αξιοποίηση-Συνδετήριος αγωγός
Ο συνδετήριος αγωγός μεταφοράς νερού συνδέει τον ταμιευτήρα με το κύριο αγωγό Αγιάς – Μυλωνιανών – Μεσκλών.
Ο αγωγός είναι χαλύβινος διαμέτρου από Φ700 ως Φ1000 με συνολογικό μήκος 3520 μέτρα.
Ο αγωγός τροφοδοτεί τον ταμιευτήρα με νερό από τις πηγές των Μεσκλών και τα αρδευτικά δίκτυα με νερό από τον ταμιευτήρια και από τις πήγες.