15.8 C
Chania
Wednesday, November 13, 2024

Ο Χρυσοχοΐδης δεσμεύτηκε για ΒΟΑΚ χωρίς διόδια – Μαρκογιαννάκης: Θα το επιτρέψουν όμως οι δανειστές και η τρόικα;

Ημερομηνία:

Σε σειρά δεσμεύσεων για την ανάπτυξη των υποδομών της Κρήτης προχώρησε σήμερα ο υπουργός Υποδομών, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, με έμφαση στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) και το νέο διεθνές αεροδρόμιο Καστελίου, δίνοντας συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα για την υλοποίησή τους, σε σύσκεψη σε κεντρικό ξενοδοχείο του Ηρακλείου παρουσία του περιφερειάρχη, βουλευτών, δημάρχων και άλλων τοπικών φορέων της Κρήτης.

Σύμφωνα με τον υπουργό, ο ΒΟΑΚ θα γίνει χωρίς διόδια, για λόγους τόσο κοινωνικούς όσο και οικονομικούς, ωστόσο τόνισε ότι θα υπάρξει εμπλοκή και ιδιωτών στη χρηματοδότηση και κατασκευή του.

Όπως ανέφερε, έχουν γίνει οι πρώτες επαφές με ΕΤΕπ για τη χρηματοδότηση του έργου, ενώ το υπουργείο του εργάζεται ήδη στη διαμόρφωση ενός πλαισίου που θα περιλαμβάνει και ιδιωτική συμμετοχή.

Επίσης, ο κ. Χρυσοχοΐδης διευκρίνισε ότι ο ΒΟΑΚ δεν θα υλοποιηθεί μέσω σύμβασης παραχώρησης προς εκμετάλλευση, όπως γίνεται σε αυτοκινητόδρομους της ηπειρωτικής χώρας που έχουν διόδια. Ακόμη, προσδιόρισε την πρώτη φάση για την εκκίνηση των διαδικασιών, την προκήρυξη της μελέτης σκοπιμότητας, που θα γίνει τον ερχόμενο Μάιο και θα είναι έτοιμη το καλοκαίρι, με τα έργα να ξεκινούν το πρώτο εξάμηνο του 2016.

«Κανονικά» είπε, «θα έπρεπε να μπουν διόδια και να πληρώνουν οι χρήστες, αλλά στην Κρήτη υπάρχει ιδιαιτερότητα. Θα έπρεπε να φτιάξουμε παράλληλους εναλλακτικούς δρόμους και θα μας στοίχιζε ο κούκος αηδόνι. Δεν γίνεται λοιπόν να μπουν διόδια- γιατί χρήστες είναι κυρίως οι κάτοικοι και οι τουρίστες το καλοκαίρι. Έτσι θα γίνει ο ΒΟΑΚ με το σύστημα διαθεσιμότητας πληρωμών και το κράτος θα πληρώνει κάθε χρόνο το δάνειο ή την ιδιωτική επένδυση».

Παράλληλα, ο κ. Χρυσοχοΐδης ανέφερε για το αεροδρόμιο Καστελίου ότι ολοκληρώνεται στις 10 Νοεμβρίου ο διαγωνισμός και στις 16 Δεκεμβρίου θα δοθούν οι δεσμευτικές προσφορές από όσους ενδιαφέρονται να αναλάβουν την κατασκευή και τη διαχείρισή του.

Επίσης, σύμφωνα με τον ίδιο, το πρώτο τρίμηνο του 2015 θα έρθει για έγκριση στη Βουλή η σύμβαση παραχώρησης.

Τόνισε, εξάλλου, ότι αναμένεται να εκπονηθεί μελέτη για χρήσεις γης στον πρώην δήμο Καστελίου και γύρω από το αεροδρόμιο, προσθέτοντας ότι άμεσα θα προκηρυχθεί αναπτυξιακή μελέτη για τη γύρω περιοχή. Αναφερόμενος στο σημερινό αεροδρόμιο Ηρακλείου «Ν. Καζαντζάκης», ο υπουργός τόνισε ότι θα διατεθούν άμεσα 15 εκατ. ευρώ για βελτιωτικές παρεμβάσεις. Ανέφερε, μάλιστα, ότι προβλέπεται η προσθήκη 2.000 τμ στο κτίριο των αναχωρήσεων του αεροδρομίου «Ν. Καζαντζάκης» προκειμένου να γίνει πιο λειτουργικό και να μπορέσει να εξυπηρετήσει τους χιλιάδες τουρίστες που έρχονται στο νησί.

Νωρίτερα, ο υπουργός Υποδομών επισκέφθηκε τον δήμαρχο Ηρακλείου Βασίλη Λαμπρινό και συζήτησαν θέματα που αφορούν στον δήμο και τις βελτιώσεις που θα χρειαστεί να γίνουν για την τουριστική ανάπτυξη.

«Βρίσκομαι εδώ» είπε, «γιατί θέλω όλοι μαζί, με συνέργειες, με συνεννόηση, να προχωρήσουμε τις υποδομές που έχει ανάγκη η Κρήτη. Η ανάπτυξη έχει μία βασική προϋπόθεση που είναι οι υποδομές και μια δεύτερη εξίσου σημαντική που είναι οι άνθρωποι. Η Κρήτη ήδη διαθέτει το δεύτερο, δηλαδή τους ανθρώπους τους έξυπνους, τους προκομμένους, τους νοικοκύρηδες, ανθρώπους που συνεννοούνται μεταξύ τους, συνεργάζονται, έχουν κάνει θαύματα».

Χρ. Μαρκογιαννάκης: Θα επιτρέψουν οι δανειστές μία λύση χωρίς διόδια ή συμμετοχή στο κόστος των πολιτών;

FullSizeRender)

Μία άλλη διάσταση στο θέμα του ΒΟΑΚ έθεσε ο Χρήστος Μαρκογιαννάκης αφού, αμφέβαλλε κατά πόσο θα επιτρέψουν οι δανειστές της χώρας και η τρόικα την χρηματοδότηση του έργου δίχως τη συμμετοχή στο κόστος των πολιτών.

Πιο αναλυτικά, στην τοποθέτησή του, μετά τις εξαγγελίες του Υπουργού σχετικά με τον Β.Ο.Α.Κ., τόνισε: «Ο Υπουργός, στην αρχή της τοποθέτησής του διερωτήθη, εάν είναι ανάγκη για την Κρήτη να γίνει ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο. Πιστεύω ότι το ερώτημα αυτό είναι ρητορικό, αφού καθιστούν αυταπόδεικτη την αναγκαιότητα τα θύματα που θρηνούμε κάθε χρόνο στον υπάρχοντα δρόμο, ο οποίος είναι μάλλον τροχοπέδη, παρά εργαλείο ανάπτυξης για την Κρήτη». Περαιτέρω, ο κύριος Μαρκογιαννάκης εξέφρασε την ικανοποίησή του που η λύση, την οποία κατέθεσε ο κ. Χρυσοχοΐδης, ήταν η οριστική και συνολική επίλυση του προβλήματος, με την κατασκευή άμεσα και όχι τμηματικά ενός αυτοκινητόδρομου που θα καλύπτει όλη τη βόρεια πλευρά της Κρήτης.

Τις επισημάνεις του Υπουργού, ότι η Περιφέρεια της Κρήτης συνεισφέρει στη διαμόρφωση του Α.Ε.Π. περισσότερο απ’ ό,τι της αναλογεί και ότι ο Β.Ο.Α.Κ. είναι το τελευταίο μεγάλο αναπτυξιακό έργο που έχει να κάνει με αυτοκινητοδρόμους, ο κύριος Μαρκογιαννάκης απήντησε ότι τις εκλαμβάνει ως διαχρονική αυτοκριτική από τις ελληνικές Κυβερνήσεις. «Αλήθεια», τόνισε ο κ. Μαρκογιαννάκης, «με ποια λογική μια περιφέρεια που έχει την αναπτυξιακή πορεία και προοπτική της Κρήτης μένει τελευταία στην κατασκευή ενός τόσο σημαντικού οδικού άξονα»;

Επιπλέον, ο κ. Μαρκογιαννάκης έθεσε στον Υπουργό τα εξής τρία ερωτήματα:

1) Εάν το μοντέλο κατασκευής και συντήρησης του εξαγγελθέντος έργου έχει εφαρμοστεί πουθενά αλλού.

2) Με δεδομένο ότι εν μέρει η κατασκευή του, όπως είπε ο κ. Χρυσοχοΐδης, θα γίνει με δανεισμό από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, αυτό δεν θα είναι πρόβλημα στις σημερινές συγκυρίες;

3) Οι δανειστές μας – εφόσον μπορεί μεν να χαλαρώσει η επιτήρηση στο άμεσο μέλλον, δεν θα εκλείψει όμως τελείως – θα επιτρέψουν μια χρηματοδότηση στην οποία δεν θα συμμετάσχουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο οι χρήστες;

Τέλος, ο κ. Μαρκογιαννάκης εξέφρασε προς τον Υπουργό την εξής απορία: για το αεροδρόμιο Ν. Καζαντζάκης υπάρχουν χρήματα, αφού ο Υπουργός εξήγγειλε συμπληρωματικά έργα 18 εκατομμυρίων ευρώ. Για το αεροδρόμιο Χανίων, που απαιτούνται πολύ λιγότερα χρήματα για κάποια αναγκαία συμπληρωματικά έργα, τα οποία δεν προέβλεψε η εκτελούμενη μελέτη, γιατί η πρόσφατη απάντηση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας ήταν αρνητική «ελλείψει χρημάτων»

Μ. Βολουδάκης: “Το τι δίνεται στην Κρήτη να το δούμε συγκριτικά με το τι έχει δοθεί σε άλλες οδικές υποδομές”

mv_photo

Ο Μ.Βολουδάκης από την πλευρά του ανέφερε ότι ακούει με μεγάλη ικανοποίηση το σχέδιο του Υπουργού Υποδομών για τη χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Ένα σχέδιο για τη δημιουργία πραγματικού αυτοκινητοδρόμου, χωρίς μάλιστα επιβάρυνση των πολιτών με διόδια.

Σημείωσε ότι έδειξε ενδιαφέρον για την πρόταση αυτή όταν πρώτη φορά ακούστηκε από τον Περιφερειάρχη Κρήτης, τον οποίο επισκέφθηκε προ ημερών για να δηλώσει την υποστήριξή του στην ιδέα, αλλά και να ζητήσει τους βασικούς όρους της χρηματοδότησης. (Τα στοιχεία αυτά ο Μ.Βολουδάκης τα ζήτησε και κατά τη σημερινή σύσκεψη).

Ο βουλευτής Χανίων, τόνισε ότι η λύση αυτή – αν όλα πάνε καλά – θα είναι η μεσοπρόθεσμη λύση για το σύνολο του αυτοκινητοδρόμου. Πρέπει όμως να γίνει το μέγιστο και βραχυπρόθεσμα: Αυτή τη στιγμή το υπουργείο Υποδομών ολοκληρώνει την κατανομή των πόρων του Τομεακού του προγράμματος για την επόμενη χρηματοδοτική περίοδο (το επόμενο ΕΣΠΑ).

“Για την περίοδο αυτή, η Κρήτη διεκδικεί περισσότερα, γιατί πρέπει να διορθωθούν οι αδικίες του παρελθόντος”, ανέφερε χαρακτηριστικά. Στο προσχέδιο του Υπουργείου, προβλέπονται 140 εκατομμύρια για το ΒΟΑΚ, τα οποία δεν επαρκούν. Ο Υπουργός ανέφερε ότι είναι 140 εκατομμύρια σ’ ένα σύνολο 750 περίπου που είναι για τους οδικούς άξονες σε όλη τη χώρα. Αυτή όμως η εικόνα δεν είναι αντιπροσωπευτική, γιατί η Κρήτη έχει υστερήσει σε όλες τις προηγούμενες περιόδους : όταν δόθηκαν πάνω από 7 δις για την Εγνατία, όταν δόθηκαν πρόσφατα τα χρήματα για την επανεκκίνηση των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων την Ηπειρωτικής Ελλάδας κ.ο.κ.

“Καλώς δόθηκαν αυτά, αλλά θα πρέπει τώρα που φτάσαμε στο τέλος της χρηματοδότησης υποδομών από ευρωπαϊκούς πόρους, το τί δίνεται στην Κρήτη να το δούμε σε σχέση με το τι έχει δοθεί συνολικά στις οδικές υποδομές στη χώρα. Με αυτή την ανάλυση η Κρήτη θα πρέπει να πάρει περισσότερους πόρους. Η πρόταση του ΟΑΚ αφορά έργα 500 εκατομμυρίων για το ΒΟΑΚ, τα οποία και διεκδικεί έναντι των 140 που προσφέρει το Υπουργείο. Περίπου 250 εκατομμύρια από αυτά, αφορούν έργα υψηλής προτεραιότητας που είναι ήδη αρκετά ώριμα. Ως προς αυτά πρέπει να γίνει διόρθωση του προγραμματισμού του Υπουργείου”.

Ο Μ.Βολουδάκης τόνισε ακόμη ότι εδώ στην Κρήτη υπάρχει μια ιδιαιτερότητα σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα: το γεγονός ότι οι υπηρεσίες του Υπουργείου και η αρμοδιότητα ως προς το ΒΟΑΚ και άλλα μεγάλα έργα υποδομών, έχουν εκχωρηθεί με νόμο στον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης. Ο μηχανισμός αυτός μπορεί να διευκολύνει την υλοποίηση του έργου, με περιορισμό της γραφειοκρατίας και αναφορά στην τοπική κοινωνία.

Ο Μ. Βολουδάκης έκανε ειδική αναφορά, στην ανάγκη της σύνδεσης του αεροδρομίου Χανίων με το ΒΟΑΚ και το λιμάνι της Σούδας. Υπενθύμισε ακόμη τις ώριμες μελέτες για την αναβάθμιση του λιμανιού της Σούδας, για την οποία δεν έχει διασφαλισθεί ακόμη η χρηματοδότηση.

Για “δικαίωση” της μιλά η Περιφέρεια Κρήτης μετά τις εξαγγελίες Χρυσοχοϊδη

DSC04825

Με μια κάπως προκλητική ανακοίνωση, η Περιφέρεια Κρήτης μιλά για “δικαίωσή” της μετά την απόφαση για κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης χωρίς διόδια που ανακοίνωσε σήμερα στο Ηράκλειο σε σύσκεψη βουλευτών-φορέων της Κρήτης ο Υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων Μιχάλης Χρυσοχοίδης.

Σε σχετική ανακοίνωση σημειώνεται ότι η απόφαση του Υπουργού δικαιώνει “την θέση της Περιφέρειας που εξαρχής δια του Περιφερειάρχη Σταύρου Αρναουτάκη διεκδικεί τη δημιουργία του μεγάλου αναπτυξιακού έργου χωρίς να επιβαρύνονται οι πολίτες με διόδια”.

«Δικαιώνεται σήμερα η Περιφέρεια Κρήτης γιατί είμαστε από τους πρώτους που είχαμε πει ότι ο ΒΟΑΚ μπορεί να κατασκευαστεί χωρίς διόδια, και αυτό ανακοίνωσε σήμερα ο Υπουργός. Παράλληλα υπάρχει και ένα μήνυμα θετικό, ένα μήνυμα ενότητας από όλους τους φορείς της Κρήτης, ότι ενωμένοι μπορούμε να διεκδικήσουμε αυτό το μεγάλο αναπτυξιακό έργο για το νησί, και περιμένουμε από αύριο τις δεσμεύσεις του Υπουργού ούτως ώστε να υλοποιηθεί ο τρόπος τον οποίο έχει προτείνει» δήλωσε ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης και πρόσθεσε:

«Είχα πει εξάλλου, ότι, 16 έργα γίνονται σήμερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση με τον ίδιο τρόπο και είναι μια θετική εξέλιξη ότι αυτή την πρόταση την αποδέχεται το Υπουργείο. Γιατί το προηγούμενο χρονικό διάστημα δεν υπήρχε αυτή η πρόταση στο τραπέζι όχι μόνο από τον Υπουργό αλλά και από αρκετούς υπηρεσιακούς παράγοντες.

Εμείς αποδείξαμε με στοιχεία ότι μπορεί να γίνει, γιατί η Κρήτη δικαιούται αυτό το μεγάλο αναπτυξιακό έργο. Μέχρι να γίνει ο νέος ΒΟΑΚ θα πρέπει να υλοποιηθεί το πρόγραμμα της οδικής ασφάλειας στον σημερινό ΒΟΑΚ. Δεν είναι τυχαίο ότι 4 Νοεμβρίου έγινε η δημοπράτηση 10 εκ. ευρώ για οδική ασφάλεια στον ΒΟΑΚ, και επίσης διεκδικούμε και άλλους πόρους ούτως ώστε μέσα στο 2015 ένα έργο προϋπολογισμού κοντά στα 20 εκ. ευρώ να υλοποιηθεί για την οδική ασφάλεια του σημερινού ΒΟΑΚ».

Ο κ. Αρναουτάκης αναφερόμενος στην αναγκαιότητα εκσυγχρονισμού των υποδομών του αεροδρομίου Ηρακλείου τόνισε ότι είναι υποχρέωση του Κράτους να δώσει άμεσα λύσεις για την εύρυθμη λειτουργία του. Τα τελευταία 5 χρόνια, όπως χαρακτηριστικά είπε, «έχουν εισπραχθεί από το Κράτος 220 περίπου εκ. ευρώ. Άρα ένας προϋπολογισμός για μια αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση περίπου με 15 με 20 εκ. ευρώ, σύμφωνα με την πρόταση η οποία έχει γίνει με μια προμελέτη, θεωρώ ότι είναι υλοποιήσιμη και πρέπει από αύριο να ξεκινήσει ο Υπουργός να μπορεί να δημοπρατηθούν αυτά τα έργα, γιατί χρειάζεται μια διαδικασία εγκρίσεων.

Παράλληλα βέβαια με το δήμο Ηρακλείου που πρέπει να υπάρχει συνεργασία και μέχρι να έχουμε την οριστική λύση με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι».

"google ad"

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Stop genocide: Γιγαντιαίο πανό υπέρ Παλαιστίνης στον αγώνα Παναθηναϊκός – Μακάμπι

Ο Παναθηναϊκός υποδέχεται αυτή την ώρα την Μακάμπι για...

ΣΥΡΙΖΑ: “Κλείδωσε” το debate των υποψήφιων αρχηγών – Η ημερομηνία και οι όροι διεξαγωγής

«Κλείδωσε» τελικά η ημερομηνία για το debate των υποψήφιων αρχηγών (Παύλου...

Άντονι Μπλίνκεν: Επείγουσα επίσκεψη στις Βρυξέλλες για την υποστήριξη της Ουκρανίας

Το χρόνο να προλάβουν θέλουν οι ΗΠΑ και να δρομολογηθεί η νέα...