17.8 C
Chania
Thursday, December 19, 2024

Παραιτήθηκε ο Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης με καταγγελίες περί απαξίωσης, οικονομικής ασφυξίας και αδυναμίας επικοινωνίας με το Υπουργείο

Ημερομηνία:

Με επιστολή του προς τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Χρήστο Σπίρτζη, ο κ. Λευτέρης Κοπάσης γνωστοποίησε την παραίτησή του από τη θέση του διευθύνοντα συμβούλου του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης. Σημειώνει ότι ο Οργανισμός αντιμετωπίζει την οικονομική ασφυξία ενώ δεν υπάρχει καμία δυνατότητα επικοινωνίας με το Υπουργείο. Αναρωτιέται αν έχουν φθάσει τα πράγματα σε ένα τέτοιο οριακό σημείο ώστε η περαιτέρω λειτουργία ναι καθιστάται επιζήμια “τόσο για αυτόν τον ίδιο τον Οργανισμό όσο και την ανάπτυξη της Κρήτης”.

Στην επιστολή αναφέρεται επίσης στην ανεξήγητη εκκρεμότητα ορισμού αιρετών μελών του ΔΣ ενω προσθέτει ότι λιμνάζουν έργα παρά του ότι έχουν παρατεθεί μέχρι και στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής. Καταγγέλλει επίσης ότι δεν καλούνται “στην επιτροπή παρακολούθησης της διαχειριστικής αρχής του Υπουργείου, όπου καλούνται άλλοι εποπτευόμενοι ομοειδείς φορείς για κρίσιμα θέματα προγραμματισμού” αν και αυτό είναι κρίσιμο εξαιτίας της συγκυρίας του νέου ΕΣΠΑ.

Λέει ότι ελπίζει και εύχεται “να είναι αναστρέψιμη αυτή η κατάσταση από τον νέο Διευθύνοντα Σύμβουλο”.

Αναλυτικά στην επιστολή αναφέρονται τα εξής:

Θέμα: Απολογισμός και ασφυκτικές εκκρεμότητες για την Ανάπτυξη και τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης ΑΕ

Ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης ΑΕ από την ίδρυσή του μέχρι σήμερα επιβεβαιώνει απόλυτα την ανάγκη και τον σκοπό της ίδρυσής του για την ανάπτυξη της Κρήτης σε θέματα αρμοδιότητάς του.

Από την συγχώνευση του ΟΑΔΥΚ και του ΟΑΝΑΚ στις 19.6.2013 συνεχίστηκαν και ολοκληρώνονται με επιτυχία τα έργα προγραμματικών συμβάσεων με Δήμους, λειτουργούν παραγωγικά τα δίκτυα διαχείρισης υδάτων στην δυτική Κρήτη εξυπηρετώντας πλήθος πελατών (φυσικών και νομικών προσώπων), υλοποιούνται αποτελεσματικά επενδύσεις και δράσεις χρηματοδοτούμενες από ευρωπαϊκά προγράμματα λαμβάνοντας πρόσφατα και πρόσθετους πόρους 2 εκ €, LEADER, ΟΠΑΑΧ, ΑΚΤΑΙΑ, ΤΟΠΣΑ, ΤΟΠΕΚΟ, προστατεύτηκε η περιουσία του ΟΑΝΑΚ και εξυγιάνθηκε με την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών σε ιδιώτες ενώ ελέγχεται η σχετική κακοδιοίκηση, αναμένεται η άμεση εξόφληση των ληξιπρόθεσμων, προ της σύστασης του Οργανισμού, δανείων σύμφωνα με την πρόβλεψη του ιδρυτικού νόμου, επαναπροσδιορίστηκε νομικά η διεκδίκηση και εισπράττεται το κόστος τεκμηριωμένων υπηρεσιών, που έχουν παρασχεθεί σε δήμους. Προχωρούν οι αδειοδοτήσεις της σύμπραξης με μεγάλη τεχνική εταιρία για τον υβριδικό σταθμό παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και έσοδα για τον Οργανισμό 2 εκ. €/έτος, που θα επιτρέψει την μείωση έως και 40% του κόστους διαχείρισης του διατιθέμενου νερού.

Μετά την μεταφορά σε χρόνο ρεκόρ από το Υπουργείο των έργων, των εργαζομένων και των αρμοδιοτήτων των ΕΥΔΕ ΒΟΑΚ και ΕΥΔΕ Αποσελέμη από 1.1.2014 επιταχύνθηκαν και ολοκληρώνονται οδικά και υδραυλικά έργα με αποτελέσματα που χαρακτηρίζονται ως ιστορικά. Παραδόθηκε σε χρήση ο σύγχρονος αυτοκινητόδρομος Αγ. Νικόλαος –Καλό Χωριό, παραδίδονται σε χρήση μέχρι τέλος του χρόνου οι κόμβοι Αμαρίου, Μαλίων, Βιάννου, τελείωσαν οι παρεμβάσεις στο Κολυμπάρι-Καστέλι, επανεκκινήθηκαν και συνεχίζονται απρόσκοπτα τα έργα Αγκαθιάς-Χαμέζι,  Γούρνες – Χερσόνησος μεταφέρεται και στο ΣΕΣ και μπορεί να ξεκινήσει η σύνδεση Μουρνιές – Γογονή παρά τον μικρό προϋπολογισμό ένταξης. Επεξεργαζόμαστε στοχευμένα, προτείνουμε και εντάσσονται μελέτες, όπως η απολύτως αναγκαία μελέτη Οδικής Ασφάλειας του ΒΟΑΚ. Στα Υδραυλικά έργα τα φράγμα Αποσελέμη, γεμάτο πλέον, παροχετεύει εξαιρετικής ποιότητας νερό για επεξεργασία στο διυλιστήριο, που τροφοδοτεί με καθαρό νερό το Ηράκλειο και την Χερσόνησο και σε μερικές μέρες τον Αγ. Νικόλαο. Έχει ολοκληρωθεί ο Κανονισμός Λειτουργίας και άμεσα θα σταλεί η σύμβαση για έγκριση από τις ΔΕΥΑ Ηρακλείου Χερσονήσου και Αγ Νικολάου καθιστώντας το έργο λειτουργικό, παραγωγικό και ολοκληρωμένο. Το συνοδό έργο της σήραγγας ενίσχυσης του ταμιευτήρα από τα πλημμυρικά νερά του Οροπεδίου, με την χρήση μετροπόντικα TBM ξεπέρασε τα 500 m (με ρεκόρ 24μ/ημέρα), που επιτρέπει την ολοκλήρωσή της στην αρχή του νέου έτους.

Οι επιτυχίες αυτές αποδεικνύουν και συνηγορούν, εκτός των άλλων, και στην σπουδαιότητα της μεταφοράς της Προϊσταμένης Αρχής στον ίδιο τον Οργανισμό με τις Τεχνικές Υπηρεσίες, που επιβλέπουν τα έργα, επιβεβαιώνοντας την ανάγκη διατήρησης και ενίσχυσης του Οργανισμού σύμφωνα με τον ιδρυτικό Ν. 4138/2013.

Αυτός ο Οργανισμός διαχειρίζεται με επιτυχία και επίγνωση της ανάγκης για επιστημονική παρακολούθηση και επαρκή συντήρηση, τις μεγαλύτερες υδραυλικές υποδομές στην Κρήτη, των οποίων είναι φορέας λειτουργίας, την Λιμνοδεξαμενή Αγ. Γεωργίου 2εκ m3 στο Οροπέδιο Λασιθίου, το Φράγμα Αποσελέμη 27 εκ m3 στο Ηράκλειο, το Φράγμα Ποταμών 24 εκ m3 στο Ρέθυμνο, το Φράγμα Βαλσαμιώτη 6,5 εκ m3 στα Χανιά.

Επιπρόσθετα, ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης ΑΕ μπορεί να επιδείξει επιτυχίες στις δύο οριζόντιες πολιτικές που εφαρμόζει, η πρώτη αφορά στην Υ&Α εφαρμόζοντας με προσήλωση την νομοθεσία, πραγματοποιώντας εκδηλώσεις ευαισθητοποίησης και εξοπλίζοντας το ιατρείο στα κεντρικά γραφεία. Η δεύτερη οριζόντια πολιτική αφορά στην αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ΑΠΕ για την προστασία του περιβάλλοντος και την μείωση του αντίστοιχου κόστους στα έργα, που διαχειρίζεται και θα επιτρέψει την ενιαία διαχείριση των υδατικών πόρων στο Νησί, με καταμετρημένη επιτυχία την έγκριση της πρότασης μας στον ΕΟΧ για 1,6 εκ €, τοποθέτησης φωτοβολταϊκών και εκσυγχρονισμού εξοπλισμών σε αντλιοστάσια του πρώην ΟΑΔΥΚ.

Στα πλαίσια της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης ο Οργανισμός κατάφερε με αντίστοιχες εκδηλώσεις και δράσεις, στον πρώτο κύκλο συνεργασιών για την Οδική Ασφάλεια, στα πλαίσια της εθνικής στρατηγικής, να αναδείξει την διαφοροποίηση των αναπτυξιακών υποδομών από την ασφάλεια, που απαιτεί εξειδικευμένες δράσεις και συνεχή προσπάθεια. Στον δεύτερο κύκλο για την ενίσχυση του πρωτογενούς τομέα στα πλαίσια της ενημέρωσης των αγροτών για την χρήση του νερού στην γεωργία, το υδατικό αποτύπωμα και την εξοικονόμηση πόρων. Στον τρίτο κύκλο συνεργασιών για την τοπική ανάπτυξη και την επιχειρηματικότητα καταφέραμε σε συνεργασία με το Πολυτεχνείο Κρήτης να φιλοξενούμε στις εγκαταστάσεις μας τρεις ‘’StartUp’’επιχειρήσεις νέων μηχανικών όσο και να συμμετέχουμε κατά 20% σε προτάσεις, των οποίων έχει εγκριθεί η χρηματοδότηση με προϋπολογισμό1 εκ€, για τον τηλεχειρισμό και την κυβερνησιμότητα υδραυλικών δικτύων.

Οι παραπάνω στόχοι, δράσεις και αρμοδιότητες  μεθοδεύονται τόσο σε περιφερειακό επίπεδο όσο και εξειδικεύονται με κάθε δήμο ξεχωριστά, προσδίδοντας προστιθέμενη αξία μέσα από σχέσεις εμπιστοσύνης και αλληλοενίσχυσης, όπως αναδεικνύει και το πρόσφατο ψήφισμα της ΠΕΔ Κρήτης υπέρ του Οργανισμού.

Αυτή η αποτελεσματικότητα οφείλεται τόσο στην ευαισθησία του Προέδρου και των μελών του Δ.Σ. με τη λήψη αποφάσεων νόμιμων, ηθικών και δίκαιων με προσήλωση στους στόχους και το συμφέρον του Οργανισμού και την ανάπτυξη της Κρήτης, όσο και στην υλοποίησή τους με ακρίβεια και λειτουργικότητα, που οφείλεται στους Διευθυντές με την μοναδική γνώση, επάρκεια και αίσθημα ευθύνης στα καθήκοντά τους, που τους διακατέχει, ενώ η παραγωγικότητα οφείλεται στους εργαζόμενους, που κατά την συντριπτική τους πλειοψηφία, επιδεικνύουν εργατικότητα και αγάπη για τον Οργανισμό και στα μέλη του σωματείου εργαζομένων, που ναι μεν διεκδικούν αλλά και συνδράμουν στα πλαίσια της εφαρμοζόμενης συμμετοχικής διοίκησης, της συναντίληψης των θεμάτων της στρατηγικής και του επιχειρησιακού σχεδιασμού.

Αυτός ο Οργανισμός με τις πρόσθετες αρμοδιότητες του Yπουργείου Υποδομών, στα δύο χρόνια λειτουργίας του μέχρι το τέλος του 2015, θα έχει πραγματοποιήσει στα πλαίσια αυτών των πρόσθετων αρμοδιοτήτων έργα 70 εκ. € (43 εκ € το 2014) και όλα αυτά παρά τα capital controls και χωρίς να έχει χρηματοδοτηθεί ούτε με 1 € για την τεχνική στήριξη παρακολούθησης αυτών των έργων, ενώ μόνο ο ΟΑΔΥΚ και ο ΟΑΝΑΚ είχαν επιχορηγηθεί με 3 εκ € το 2013 (σήμερα η ανάγκη επιχορήγησής τους είναι μηδενική), με αποτέλεσμα, δεδομένης αυτής της οικονομικής ασφυξίας, την δημιουργία οφειλής στην ΔΕΗ για αυτά τα δύο χρόνια ποσού 4 εκ € (2εκ€/έτος), όταν το άρθρο 73 του Ν. 4313/14 ρητώς προβλέπει την επιχορήγηση μέχρι 8εκ.€/έτος, συσχετίζοντάς την με τον εμπροσθοβαρή προϋπολογισμό των ενταγμένων έργων. Η άμεση επίπτωση ήταν η διακοπή της ηλεκτροδότησης για 37 ημέρες στα γραφεία της έδρας του Οργανισμού και για 24 ώρες στο κρισιμότερο αντλιοστάσιο που προκάλεσε πίκρα και απογοήτευση σε όλους.

Την ίδια στιγμή εκκρεμεί ανεξήγητα για περισσότερο από ένα χρόνο ο ορισμός των αιρετών μελών του ΔΣ, όπως είχαν προταθεί από τον Περιφερειάρχη Κρήτης και την ΠΕΔ Κρήτης.

Λιμνάζουν τα έργα για την επιλογή ανάδοχου και χρηματοδότησης Πάνορμος – Εξάντη και Αγ. Βαρβάρα – Απομαρμά, παρότι έχουν παρατεθεί μέχρι και στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.

Σε αυτές τις συνθήκες δεν προχωρούμε σε αναπροσαρμογή των στόχων μας ενόψει της κρίσιμης συγκυρίας του νέου ΕΣΠΑ, αφού δεν καλούμαστε καν στην επιτροπή παρακολούθησης της διαχειριστικής αρχής του Υπουργείου, όπου καλούνται άλλοι εποπτευόμενοι ομοειδείς φορείς για κρίσιμα θέματα προγραμματισμού. Δεν πραγματοποιήσαμε το διετές συνέδριο, θεσμό για τον ΒΟΑΚ, για να δημοσιοποιηθεί η υφιστάμενη κατάσταση σχετικά με το σημαντικότερο έργο υποδομή στην Κρήτη, όταν διαπιστώνουμε ότι ακόμα μέχρι σήμερα δεν έχει ενταχθεί για χρηματοδότηση η περίφημη Μελέτη Στρατηγικού Σχεδιασμού.

Αντίστοιχα, παρακολουθήσαμε στην ημερίδα του ΣΤΕΑΤ (18.11.15) την παρουσίαση του «Οδικού Χάρτη» του Υπουργείου για τα Δημόσια Έργα, «α. την ολοκλήρωση της διαπραγμάτευσης για τις παραχωρήσεις Ολυμπία, Ιόνια, Αιγαίου, Ε65, Μορέας, β. την διεύρυνση στα έργα του ΔιευρωπαϊκούΔικτύου με πρώτο το Πάτρα- Πύργος, γ. την επανεκκίνηση των συγχρηματοδοτούμενων, που λιμνάζουν, γ. τις νέες συμβάσεις παραχώρησης με αιχμή το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, δ. την υποθαλάσσια Σαλαμίνας- Περάματος που επανέρχεται στο προσκήνιο, ε. τα έργα σταθερής τροχιάς με χρηματοδότηση από το πακέτο Γιούνκερ και την ΕΤΕπ  του μετρό στην Αθήνα για την Γραμμή 4 και την υπογειοποίηση του τμήματος Φάληρο-Πειραιάς της Γραμμής 1, και του μετρό στην Θεσσαλονίκη για επέκταση προς Σταυρούπολη και Κορδελιό», δηλαδή ούτε μία αναφορά στο Διευρωπαϊκό Οδικό Δίκτυο της Κρήτης και τον ΒΟΑΚ.

Συνοψίζοντας, η επάρκεια και η ταχύτητα επιτέλεσης των αρμοδιοτήτων μας, η συμμετοχή της αυτοδιοίκησης στις αποφάσεις και την υλοποίηση των έργων, η προσέλκυση πρόσθετων πόρων από ανταγωνιστικά προγράμματα, η ενεργειακή αξιοποίηση των έργων για την μείωση του κόστους των παρεχόμενων υπηρεσιών, οι πολύτιμες δράσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης δεν αφήνουν περιθώρια για δεύτερες σκέψεις, όπως η επιστροφή των κρίσιμων αρμοδιοτήτων στο Υπουργείο. Ωστόσο, γεγονός παραμένει ότι αντιμετωπίζουμε οικονομική ασφυξία, παρά την σχετική νομοθετική ρύθμιση για την επιχορήγηση των πρόσθετων αρμοδιοτήτων, που έχουν ανατεθεί στο Οργανισμό και χωρίς προσωπικά να έχω την παραμικρή δυνατότητα επικοινωνίας με την ηγεσία του υπουργείου. Ίσως έχουμε περιέλθει ήδη στο οριακό σημείο λειτουργίας, που καθίσταται επιζήμιο τόσο για αυτόν τον ίδιο τον Οργανισμό όσο και την ανάπτυξη της Κρήτης. Γι’ αυτό το λόγο, είμαι υποχρεωμένος να σας ενημερώσω με την παρούσα, να κοινοποιήσω την παρούσα στο Διοικητικό Συμβούλιο και ελπίζω και εύχομαι να είναι αναστρέψιμη αυτή η κατάσταση από τον νέο Διευθύνοντα Σύμβουλο.

Επιβάλλεται να μεριμνήσετε άμεσα για την επιχορήγηση του Οργανισμού όσο και όλα τα σοβαρά αναπτυξιακά θέματα αρμοδιοτήτων μας που εκκρεμούν αδικαιολόγητα.

"google ad"

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ