Παράταση ισχύος των οικονομικών προσφορών για το έργο Παραχώρησης του ΒΟΑΚ ζητά η αναθέτουσα αρχή, ήτοι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αναφέροντας πως «υπολείπεται από την Επιτροπή Διαγωνισμού η ολοκλήρωση της αξιολόγησης των οικονομικών προσφορών των διαγωνιζομένων».
Μετά την ανακοίνωση επικράτησης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στον εν λόγω διαγωνισμό η αγορά ανέμενε την έκδοση του σχετικού Πρακτικού του διαγωνισμού. Η έκδοση του θα άνοιγε το δρόμο ανακήρυξης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε προσωρινό ανάδοχο του έργου (σ.σ. έως σήμερα θεωρείται προτιμητέος επενδυτής), αλλά και την προβλεπόμενη 10ημερη προθεσμία υποβολής προσφυγών και ενστάσεων.
Σύμφωνα με το euro2day.gr, δεδομένου ότι η παραπάνω διαδικασία δεν έχει ολοκληρωθεί ενώ εκπνέει η προθεσμία της 7ης Μαρτίου 2024 όσον αφορά την ισχύ των καταβεβλημένων προσφορών (και των συνοδευτικών εγγυητικών επιστολών), το ΥΠΟΜΕ προχώρησε στη συγκεκριμένη κίνηση ώστε να επεκτείνει το χρονικό όριο εγκυρότητας του διαγωνισμού.
Υπενθυμίζεται πως στην εκπνοή του 2023 το ΥΠΟΜΕ είχε ζητήσει την παράταση ισχύος των προσφορών για το διαγωνισμό στον οποίο η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και κοινοπραξίες, Άκτωρ Παραχωρήσεις-Μυτιληνιαίος και Άβαξ – Egis- Μeridiam είχαν καταθέσει δεσμευτικές οικονομικές προσφορές στις 8 Μαίου 2023.
Η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών τελικώς συνέβη στις 25 Ιανουαρίου 2024 και εντός της παρατεταμένης προθεσμίας, ωστόσο το πρακτικό του διαγωνισμού εκκρεμεί και άρα κρίθηκε σκόπιμη η παράταση ισχύος προφορών έως τις 7 Μαίου 2024 (και των εγγυητικών επιστολών των διαγωνιζόμενων για επιπλέον εννέα μήνες).
Η εξέλιξη προκαλεί απορίες στην αγορά, ωστόσο, σε τέτοιου είδους mega συμβάσεις που έχουν συγκεντρώσει το ενδιαφέρον της κατασκευαστικής αγοράς εκτιμάται ως αμυντική κίνηση συμμόρφωσης σε όλες τις πιθανές παραμέτρους του διαγωνισμού. Είναι επίσης χαρακτηριστικό πως η εκκρεμότητα αφορά την αξιολόγηση των οικονομικών προσφορών και όχι των τεχνικών, που έχουν εξάλλου εγκριθεί.
Το αντικείμενο
Το κατασκευαστικό κόστος του έργου υπολογίζεται σε περίπου 1,8 δισ. ευρώ. Η αιτούμενη κατά την περίοδο μελετών – κατασκευών χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου ανέρχεται στα 693 εκατ. ευρώ (σε τρέχουσες τιμές), ενώ η επιδότηση κατά την περίοδο λειτουργίας (δικαίωμα απόληψης σκιώδους διοδίου) αντιστοιχεί σε ποσοστό 64,62% επί των επιβαλλόμενων στους χρήστες διοδίων τελών. Πρόκειται για τις δύο ουσιώδεις παραμέτρους στις οποίες βασίστηκε η προτιμητέα προσφορά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Υπενθυμίζεται ότι η περίοδος της παραχώρησης του έργου «ΜΕΛΕΤΗ – ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ – ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ – ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ – ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΒΟΡΕΙΟΥ ΟΔΙΚΟΥ ΑΞΟΝΑ ΚΡΗΤΗΣ (Β.Ο.Α.Κ.) ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΧΑΝΙΑ – ΗΡΑΚΛΕΙΟ» είναι 35 έτη, εκ των οποίων έως πέντε έτη (έως 60 μήνες) είναι η περίοδος μελετών – κατασκευών.
Εκ των παραπάνω συνάγεται πως η περίοδος κατασκευής του μεσαίου τμήματος του σπονδυλωτού έργου δεν πρόκειται να ξεκινήσει πριν το 2027, ωστόσο νωρίτερα θα έχουν ξεκινήσει τα έργα για τα «άκρα» του έργου. Αφορά το τμήμα Χερσόνησος- Νεάπολη μήκους 22,5 χιλιομέτρων, προϋπολογισμού 290 εκατ. ευρώ που θα κατασκευαστεί ως ΣΔΙΤ από την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ, Άκτωρ Παραχωρήσεις-Intrakat.
Επιπλέον έχει συμβασιοποιηθεί το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος 14,5 χλμ., προϋπολογισμού 169 εκατ. ευρώ, το οποίο θα υλοποιηθεί ως δημόσιο έργο (με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και τον κρατικό προϋπολογισμό) με ανάδοχο την Άκτωρ, η οποία έχει ήδη λάβει τις προβλεπόμενες αμοιβές (25 εκατ. ευρώ) για την έναρξη του έργου.