12.8 C
Chania
Monday, November 25, 2024

Πνευματικό Ημερολόγιο (Σημειώσεις για τον 21ο αιώνα): ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ

Ημερομηνία:

Επιμέλεια – Κείμενα: Στρατής Παπαμανουσάκης

ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ – EURIPIDES
(Σαλαμίνα 485/480 – Μακεδονία 407/406)

Από τους τρεις μεγαλύτερους τραγικούς ποιητές της αρχαιότητας, επηρεασμένος από τη νέα πνευματική σοφιστική κίνηση των Αθηνών, πλησιέστερα από τους υπόλοιπους τραγικούς στην πραγματική ζωή, υπέρ της δημοκρατίας και κατά τη τυραννίας με ένα κάπως μισάνθρωπο χαρακτήρα και τολμηρές ιδέες. Στα έργα του παρουσιάζει με ένα φιλοσοφικό δισταγμό τους νεωτερισμούς του προλόγου, του από μηχανής Θεού και της διάταξης του χορού. Η γλώσσα του, ο συγκερασμός μύθου και λόγου, ο χαρακτήρας των ηρώων του, η υποκειμενικότητα, τα ανθρώπινα πάθη και οι εσωτερικές συγκρούσεις στη ζωή της πόλεως, αναδεικνύουν την τραγικότητα της ζωής. Οι ιδέες του για την κοινωνική, ηθική και θρησκευτική ζωή της εποχής του, αποτελούν διακήρυξη του ελληνικού διαφωτισμού και χαρακτηρίζουν τον Ευριπίδη ως από σκηνής φιλόσοφο.

Έργα: Άλκηστις (438), Μήδεια (431), Ηρακλείδαι (430), Ιππόλυτος (428), Ανδρομάχη (417), Εκάβη (425), Ικέτιδες (420), Ηρακλής (424), Ίων (419), Τρωάδες (415), Ηλέκτρα (413), Ιφιγένεια εν Ταύροις (412), Ελένη (412), Φοίνισσαι (409/408), Ορέστης (408), Βάκχαι (405), Ιφιγένεια εν Αυλίδι (406);, Ρήσος, Κύκλωψ, Αποσπάσματα (Φιλοκτήτης (410), Ανδρομέδα (412), Αλέξανδρος (415), Σίσυφος (415), Κρήτες (435), Τήλεφος (438)).

Βιβλιογραφία: [Έκδ. Ιανός Λάσκαρης, Φλωρεντία (1496), Π. Καρμέλι, Πάδουα (1743-1754), Αυγ. Ναούκ, Tuebner, Λειψία (1869-1871), Μάρραιυ, Οξφόρδη (1901)], Πάριον χρονικόν, Ανώνυμος Βίος, Αριστοφάνης, Αχαρνής, Αριστοτέλης, Ποιητική, Πλούταρχος, Συμποσιακά, Θωμάς Μάγιστρος, Σύνοψις του βίου του Ευρυπίδου, Αύλος Γέλλιος, Αττικαί νύκτες, Αθήναιος, Ιωάννης Στοβαίος, Διον. Αλικαρνασσεύς, Δίων Χρυσόστομος, Σουίδας, U. Von Wilamovitz, Ελληνική γραμματολογία, Εισαγωγή στην ελληνική τραγωδία, 1904, Ούγος Στέηκερ, Ο Ευριπίδης, η ποίησις και η προσωπικότης του, 1912, Γεώργ. Γαρδίκας, Ευριπίδης, 1932, T.B.L. Webster, The tragedies of Euripides, 1967, D. Kovacs, Euripidea, 1993, R. Raderford, Introduction Medea and other plays by Euripides, 1996, Al.H. Sommerstein, Greek drama and dramatists, 2002, Νεώτερον Εγκυκλοπαιδικόν Λεξικόν Ηλίου (άρθρ. Ι. Καλιτσουνάκη), Βικιπαίδεια.

Εικονογραφία: Προτομή, Μουσείο Νεαπόλεως, Ανάγλυφο, Μουσείο Κωνσταντινουπόλεως.

ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΦΡΑΣΕΙΣ: «Ἤ λέγε τὶ σιγῆς κρεῖττον ἤ ἔχε» (Ευριπίδης).

ΚΕΙΜΕΝΑ: ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ, ΕΚΑΒΗ (1-1276)

** ** **

Η ηθική μπορεί να ξεκινήσει από τον κόσμο των ηθικών δεδομένων, την ηθική πραγματικότητα, την ηθική εμπειρία. Το ηθικό φαινόμενο είναι σύνθετο, εσωτερική πρόθεση και εξωτερική ενέργεια, εκδήλωση του εσωτερικού ήθους και πραγματική ηθική δράση. Η ηθική εμπειρία δεν πλησιάζεται με τη θεωρητική σκέψη, αλλά με τον πρακτικό νου, με τη λογική όχι του νου αλλά της καρδιάς.

Η ηθική εμπειρία έχει γνωρίσματα. Το στρώμα της άμεσης εμπειρίας, την εντελεχειακή και λανθάνουσα ηθική εμπειρία, τη συσχέτιση με το μέλλον. Την ασυνέχεια, την αντικειμενικότητα, την ελευθερία. Τον προσωπικό χαρακτήρα, την αναφορικότητα, την ποικιλία των στοιχείων.

Η μελέτη των γνωρισμάτων της ηθικής εμπειρίας γίνεται με την ανάλυση, την απορρητική, την υπερβατική μέθοδο, αλλά και την παραγωγική, την πειραματική, την απαγωγική μέθοδο. Ποτέ όμως η ηθική ως επιστήμη δεν μπορεί να εξαφανίσει την ηθική ως πραγματικότητα. Η ηθική πάντοτε είναι εμπειρία, είναι όχι θεωρία, αλλά βίωση, όχι επιστημονική θεώρηση, αλλά πρακτική δράση.

"google ad"

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ