Την αξιοποίηση των υπολοίπων 23 περιφερειακών αεροδρομίων, που δεν πέρασαν στη διαχείριση της Fraport Greece και εξακολουθεί να τα διαχειρίζεται η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, δρομολογεί το υπουργείο Μεταφορών. Πρόκειται για τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Ιωαννίνων, Κοζάνης, Καστοριάς, Νέας Αγχιάλου, Καλαμάτας, Αράξου, Λήμνου, Χίου, Ικαρίας, Σκύρου, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Σύρου, Καλύμνου, Αστυπάλαιας, Σητείας, Λέρου, Κάσου, Καρπάθου, Κυθήρων και Καστελλορίζου.
Στην κατεύθυνση αυτήν το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανέθεσε στην εταιρεία Λάμδα Χρηματοοικονομικοί Σύμβουλοι το έργο του χρηματοοικονομικού συμβούλου για την υποβοήθηση της Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών στην αξιοποίηση των 23 αεροδρομίων που παραμένουν στο Ελληνικό Δημόσιο. Η διάρκεια της σύμβασης με την εταιρεία είναι δωδεκάμηνη, ενώ το συνολικό κόστος προβλέπεται ότι θα ανέλθει στο ποσό των 119.600 ευρώ προ ΦΠΑ.
Ο ρόλος του συμβούλου
Ειδικότερα, το αντικείμενο απασχόλησης του χρηματοοικονομικού συμβούλου αφορά την υποστήριξη της αναθέτουσας αρχής «για τη διαμόρφωση εναλλακτικών προτάσεων αξιοποίησης των αεροδρομίων και την προετοιμασία ενός ολοκληρωμένου σχεδίου ανάπτυξης και αξιοποίησής τους». Στο πλαίσιο αυτό οι υπηρεσίες του συμβούλου περιλαμβάνουν:
1. Αποτύπωση υφιστάμενης κατάστασης
● Υποστήριξη στη συλλογή, επισκόπηση και οργάνωση των διαθέσιμων ιστορικών στοιχείων, πληροφοριών που διέπουν και σχετίζονται με τη λειτουργία και οικονομική απόδοση των αεροδρομίων.
● Υποστήριξη στη συλλογή και επισκόπηση όλων των υφιστάμενων προβλέψεων και μελετών από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ή / και άλλους εμπλεκόμενους φορείς και αρχές.
● Εξέταση της υφιστάμενης κατάστασης των αεροδρομίων από χρηματοοικονομικής πλευράς, λαμβάνοντας υπόψη τα διαθέσιμα οικονομικά και λειτουργικά στοιχεία των αεροδρομίων.
2. Σχεδιασμός και αξιολόγηση εναλλακτικών σεναρίων αξιοποίησης
● Καταγραφή και ανάλυση των στόχων του Δημοσίου σε σχέση με την ανάπτυξη και αξιοποίηση των αεροδρομίων και τον ρόλο των εμπλεκομένων φορέων του.
● Καταγραφή και ανάλυση των ελάχιστων σχεδιαζόμενων επενδύσεων που το Δημόσιο έχει προγραμματίσει ανά αεροδρόμιο.
● Καταγραφή και ανάλυση των ελάχιστων τεχνικών και λειτουργικών απαιτήσεων που το Δημόσιο έχει προγραμματίσει ανά αεροδρόμιο.
● Αξιολόγηση της χρηματοοικονομικής βιωσιμότητας ανάπτυξης των αεροδρομίων με βάση τους στόχους της αναθέτουσας αρχής, τις ελάχιστες επενδύσεις και τις ελάχιστες απαιτήσεις, καθώς και τα στοιχεία που θα παρασχεθούν στον σύμβουλο (ιστορικά στοιχεία, προβλέψεις, κ.λπ.).
● Διερεύνηση – σε συνεργασία με τους νομικούς συμβούλους – εναλλακτικών τρόπων συμμετοχής της αναθέτουσας αρχής στο πλαίσιο ενδεχόμενης συνεργασίας της με τον ιδιωτικό τομέα (με τη μορφή παραχώρησης για την ανάπτυξη και αξιοποίηση των αεροδρομίων), με στόχο τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος.
● Διερεύνηση από χρηματοοικονομικής άποψης εναλλακτικών σχεδίων ομαδοποίησης και δομών παραχώρησης, λαμβάνοντας υπόψη τις χρηματοοικονομικές, επενδυτικές και εμπορικές παραμέτρους των αεροδρομίων, με στόχο τη διαμόρφωση εύλογων επενδυτικών σχεδίων για την προσέλκυση σοβαρών επενδυτικών κεφαλαίων.
● Υποστήριξη της αναθέτουσας αρχής για τον σχεδιασμό και προετοιμασία ενός ολοκληρωμένου σχεδίου παραχώρησης σε σχέση με την ανάπτυξη και αξιοποίηση των αεροδρομίων, μέσω της συνεργασίας του Δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, με βάση τους στόχους της αναθέτουσας αρχής.
Σε παλαιότερη συνέντευξή του ο διευθύνων σύμβουλος της Fraport Αλεξάντερ Τσινέλ δεν είχε αποκλείσει το ενδεχόμενο η εταιρεία του να εκδηλώσει ενδιαφέρον και για τα υπόλοιπα 23 μικρά αεροδρόμια.
Βέβαια ξεκαθάρισε πως το τι θα γίνει με αυτά τα αεροδρόμια δεν εξαρτάται από την εταιρεία, αλλά από την κυβέρνηση, διότι υπάρχει νομοθεσία σχετική που προβλέπει ότι τα διαχειρίζεται η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Ο Τσινέλ ανέφερε ότι έχουν πολύ καλές ιδέες για τα 23 αεροδρόμια και το μέλλον τους, τονίζοντας ότι θέλει να καταλάβει ποιο είναι το σχέδιο της κυβέρνησης για αυτά.