13.8 C
Chania
Monday, December 23, 2024

Πρωτοβουλία Πολιτών: Κλιμάκωση του αγώνα ενάντια στην πώληση του αεροδρομίου Χανίων

Ημερομηνία:

Ανακοίνωση της Πρωτοβουλίας Πολιτών για την Τοπική Αυτοδιοίκηση “Πρώτα ο Άνθρωπος”Το αεροδρόμιο Χανίων μπήκε στη λίστα με τα αεροδρόμια προς «αξιοποίηση», ενώ είχε εξασφαλιστεί μία προίκα ύψους 100 εκατ. προς τον όποιο επενδυτή, με το έργο του ΕΣΠΑ και παρά το ότι εξαρχής ήταν γνωστό το νομικό ζήτημα που προκύπτει για την ιδιωτικοποίηση έργων που έχουν επωφεληθεί του ΕΣΠΑ. Το αεροδρόμιο μας ήταν στη λίστα του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) από το 2012, στην ιστοσελίδα του διαβάζαμε ότι «η κυβέρνηση προωθεί τη σταδιακή λειτουργική ανεξαρτητοποίηση των τοπικών αεροδρομίων μέσω της κατηγοριοποίησής τους σε ομάδες που αργότερα θα αποκρατικοποιηθούν βάσει παραχωρήσεων ή που διαφορετικά θα ρευστοποιηθούν ως αποτέλεσμα κάποιας συναλλαγής ή σειράς συναλλαγών. Μετά από μία τέτοια αποκρατικοποίηση η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας θα διατηρήσει το ρόλο του ρυθμιστή των αεροναυτικών υπηρεσιών και του παρόχου υπηρεσιών ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας».

Το νομοσχέδιο που αφορά και την ιδιωτικοποίηση του χανιώτικου αερολιμένα ψηφίστηκε στις 4 Απριλίου του 2013 με τίτλο «Διαμόρφωση Φιλικού Περιβάλλοντος για τις Στρατηγικές και Ιδιωτικές Επενδύσεις». Στο νομοσχέδιο προστέθηκε με τη μορφή τροπολογίας το σχέδιο αναδιάρθρωσης της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και σύστασης της Ανώνυμης Εταιρείας Διαχείρισης Περιφερειακών Αεροδρομίων (ΑΕΔΙΠΑ). Η νομοθετική αυτή παρέμβαση, που έγινε, κατά τον κ. Χατζηδάκη, στο όνομα της ανάδειξης των τοπικών αεροδρομίων σε τοπικούς «πόλους ανάπτυξης», αδιαφορεί εντελώς για τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών για ασφαλείς και φτηνές μεταφορές, ειδικά σε καιρό κρίσης, και αποδυναμώνει σημαντικά τον οικονομικό ρόλο που διαδραματίζουν τα αεροδρόμια μέσα από τη συμβολή τους στη μεταφορά εμπορευμάτων και στον τουρισμό.

Το πέρασμα του δημόσιου αεροδρομίου Χανίων σε χέρια ιδιωτών όχι μόνο δεν διασφαλίζει καθόλου, αντίθετα υπονομεύει  την τιμολογιακή του πολιτική, που ως σήμερα προσελκύει λόγω των εκπτώσεών του (έως και κατάργηση των τελών προσγείωσης και παραμονής) εταιρείες χαμηλού κόστους, που συμβάλλουν στην αύξηση της τουριστικής κίνησης για το νομό Χανίων αλλά και για ολόκληρη την Κρήτη. Η δημόσια διαχείριση του αεροδρομίου Χανίων όχι μόνο δεν εμποδίζει τη λειτουργία του ως τοπικού πόλου ανάπτυξης, όχι μόνο είναι κερδοφόρα για το Δημόσιο, αλλά διασφαλίζει και τα συμφέροντα των εταιρειών χαμηλού κόστους, που δημιουργoύν στα Χανιά σταθμό βάσης στην Ελλάδα, κάτι που αποτελεί επιτυχία, μεταξύ άλλων, και της δημόσιας διοίκησης της ΥΠΑ στα Χανιά. Είναι χαρακτηριστικό ότι το μοναδικό ιδιωτικοποιημένο αεροδρόμιο της χώρας, το αεροδρόμιο Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος», αύξησε υπερβολικά την τιμολογιακή του πολιτική, με αποτέλεσμα να απολέσει ένα μεγάλο μέρος της κίνησής του. Μάλιστα, η πώληση του αεροδρομίου Χανίων, σε συνδυασμό με τη μεθόδευση για τη διάλυση της ΥΠΑ, δεν εξασφαλίζει ούτε την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών στα αεροδρόμια, ούτε την προσφορά νέων θέσεων εργασίας.

Ανακαλώντας αυτό το μικρό ιστορικό διαπιστώνουμε ότι δυστυχώς οι τοπικοί θεσμικοί παράγοντες, αυτοδιοικητικοί και μη, δεν επαγρυπνούσαν, ως όφειλαν, για να αντιταχθούν εγκαίρως και αποτελεσματικά, αλλά περίμεναν να δημιουργηθεί κλίμα για να αναγκαστούν να πάρουν θέση όψιμα, όταν και τα χρονικά περιθώρια θα είναι πιεσμένα. Παράλληλα, οι τοπικοί βουλευτές της συγκυβέρνησης ψήφισαν το νομοσχέδιο που προβλέπει την παραχώρηση του αερολιμένα Χανίων.

Έτσι, έως το τέλος του Σεπτέμβρη, το αεροδρόμιο «Γιάννης Δασκαλογιάννης» αναμένεται να χαριστεί πακέτο με άλλα αεροδρόμια, το σύνολο 7. Μάλιστα, το τίμημα της πώλησης θα είναι πολύ χαμηλό σε σχέση με την ετήσια κερδοφορία του αεροδρομίου. Οι προσφορές θα ανοίξουν τις επόμενες μέρες, οι κοινοπραξίες είναι γνωστές και σε μία από αυτές συμμετέχει και η ΑΚΤΩΡ, η εταιρεία δηλαδή που κατασκευάζει το έργο επέκτασης. Προκειμένου, δε, να ξεπεραστεί το νομικό πρόβλημα λόγω του χρηματοδοτούμενου από το ΕΣΠΑ έργου που υλοποιείται στο αεροδρόμιό μας, πρέπει να καθοριστεί ένα «εύλογο τίμημα», πράγμα που δεν έγινε ως τώρα παρά τη σύσταση αρμόδιας επιτροπής.

Η Πρωτοβουλία Πολιτών έθεσε το θέμα του ξεπουλήματος του αεροδρομίου σε προ ημερησίας διάταξης συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο της περασμένης Παρασκευής. Σε αυτή τη συνεδρίαση ο δήμαρχος έφερε για έγκριση το ψήφισμα που είχαν ανακοινώσει όλοι οι αυτοδιοικητικοί φορείς Χανίων και Ρεθύμνου και ο πρόεδρος του δ.σ. δεσμεύτηκε ότι στην επόμενη συνεδρίαση θα συζητηθεί η κλιμάκωση του αγώνα κατά της ιδιωτικοποίησης.

Για εμάς δεν νοείται κλιμάκωση αγώνα χωρίς τη συμμετοχή των πολιτών, χωρίς δηλαδή την έκφραση της γνώμης και της αγωνιστικότητας εκείνων των οποίων τα συμφέροντα θίγονται κατά κράτος από την ιδιωτικοποίηση του χανιώτικου αερολιμένα. Γι’ αυτό, εκτός από τις δημόσιες δεσμεύσεις, καλούμε τους αυτοδιοικητικούς φορείς, το δήμαρχο και το δημοτικό συμβούλιο, χωρίς καθυστερήσεις, να διενεργήσουν τοπικό δημοψήφισμα για να αποφασίσει ο χανιώτικος λαός αν θέλει να πουλήσει το αεροδρόμιο του. Αυτήν την πρόταση διατυπώσαμε ήδη στο τελευταίο δημοτικό συμβούλιο και σκοπεύουμε να την καλλιεργήσουμε περαιτέρω, εφαρμόζοντας στην πράξη τη δημοκρατία και τη συμμετοχή των πολιτών σε αποφάσεις που αφορούν κρίσιμα ζητήματα. Παράλληλα, καλούμε και τους άλλους δήμους της Δυτικής Κρήτης να διενεργήσουν αντίστοιχα δημοψηφίσματα, αλλά και τους ίδιους τους πολίτες να κλιμακώσουν τη διαμαρτυρία τους με μαζικές αγωνιστικές κινητοποιήσεις οποιασδήποτε μορφής, όπως π.χ. καθολικό κλείσιμο καταστημάτων και απεργία.

"google ad"

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ