12.8 C
Chania
Sunday, November 24, 2024

Σάλος από συγχώνευση δύο Ισπανικών κολοσσών στο ελαιόλαδο

Ημερομηνία:

Νέα δεδομένα στην παγκόσμια αγορά ελαιολάδου τα οποία καλείται να αντιμετωπίσει άμεσα και ο ελληνικός ελαιοκομικός κλάδος δημιουργεί η συγχώνευση των δύο ισπανικών κολοσσών, Deoleo και Ηοjiblanca. Ύστερα από αρκετές εβδομάδες συζητήσεων, η συμφωνία ανακοινώθηκε τη Δευτέρα 22 Οκτωβρίου και οδηγεί στη δημιουργία ενός παγκόσμιου κολοσσού στον κλάδο.
Η συγχώνευση των δυο ισπανικών κολοσσών δημιουργεί έναν παγκόσμιο γίγαντα με τζίρο που αθροιστικά αγγίζει το 1,5 δισ.ευρώ.
Η Deoleo είναι η ιδιωτική εταιρεία η οποία το 2011 «κληρονόμησε» την –χτυπημένη από οικονομικά προβλήματα- συνεταιριστική Grupo SOS και αποτελεί το μεγαλύτερο «παίκτη» στη διεθνή αγορά. Διαθέτει πανίσχυρες εμπορικές επωνυμίες (ανάμεσά τους και ισχυρά ιταλικά «ονόματα» που απέκτησε μέσω επιθετικών εξαγορών) και ο ετήσιος τζίρος της αγγίζει το 1 δισ. ευρώ (960 εκατ. ευρώ το 2011).
Η συνεταιριστική Hojiblanca είναι ο παγκόσμιος ηγέτης στην αγορά εξαιρετικά παρθένου ελαιόλαδου. Το 2011 η παραγωγή της έφτασε τους 250.000 τόνους, δηλαδή περίπου όσο η ελληνική παραγωγή, ο τζίρος της έχει ξεπερνά τα 500 εκατ. ευρώ και θεωρείται από τις πλέον υγιείς οικονομικά εταιρείες του χώρου. Το 40% εξάγεται και μέσω μιας σημαντικής συμφωνίας με τον αμερικάνικο κολοσσό της Cargill έχει μπει δυναμικά στην αμερικάνικη αγορά.
Σύμφωνα με τους όρους της συμφωνίας, η Hojiblanca θα αποκτήσει ποσοστό 9,63% στην Deoleo σε αντάλλαγμα για τη μεταβίβαση στη δεύτερη της επωνυμίας της καθώς επίσης της μονάδας εμφιάλωσης που διατηρεί στη Μάλαγα.
Η ισπανική εφημερίδα El Pais αναφερόμενη στη συμφωνία κάνει λόγο για έναν «παγκόσμιο γίγαντα του ελαιολάδου» ο οποίος θα συνδυάσει την ποιοτική παραγωγή της Hojiblanca και την εμπειρία στην εμπορία της Deoleo.

ΕΛ3Π: «Πως το ελληνικό ελαιόλαδο θα ανταγωνιστεί τη γιγαντιαία συγχώνευση στην Ισπανία»
Για αλλαγή δεδομένων αλλά και νέα ερωτήματα-προκλήσεις προς τη στρατηγική του ελληνικού ελαιολάδου κάνει λόγο σε ανακοίνωσή του με αφορμή τη συμφωνία ο Οργανισμός Ελαιοκομικών Προϊόντων Πιστοποημένης Ποιότητας (ΕΛ3Π).
Απευθυνόμενος στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων και στα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης διατυπώνει τα εξής ερωτήματα:
1. Θα αναζητήσουν συμμαχίες στις άλλες ελαιοπαραγωγές χώρες που θίγονται (Ιταλία, Πορτογαλία, Γαλλία, Κύπρος) αλλά και μέσα στην Ισπανία, ώστε να θέσουν στην Ε.Ε. ζήτημα παραβίασης των κανόνων ανταγωνισμού λόγω της υπερσυγκέντρωσης παραγωγικής και εμπορικής δύναμης από την Hojiblanca / Deoleo;
2. Με δεδομένο ότι έτσι κι αλλιώς η ελληνική ελαιοκομία ήταν αδύνατον να ανταγωνιστεί την ισπανική από άποψη μεγεθών και χαμηλού κόστους, τώρα καθίσταται ακόμη επιτακτικότερη η λήψη εθνικών μέτρων.
Ποιες πρωτοβουλίες και τι μέτρα θα λάβουν τα συναρμόδια Υπουργεία ώστε
α) να στηρίξουν τις τιμές παραγωγού, ιδίως το κρίσιμο διάστημα μετά τα Χριστούγεννα. Θα υιοθετήσουν την πρόταση της ΕΣΕΕ αλλά και των Ελ3Π για χορήγηση ρευστότητας από τις τράπεζες ώστε οι επιχειρήσεις (ιδιωτικές και συνεταιριστικές) που εμπορεύονται / τυποποιούν / εξάγουν να απορροφήσουν επαρκείς ποσότητες;
β) να υποστηρίξουν τα προϊόντα πιστοποιημένης ποιότητας και υψηλής προστιθέμενης αξίας, που όμως δέχονται και τον σκληρότερο αθέμιτο ανταγωνισμό; Θα εφαρμόσουν αποτελεσματικούς ελέγχους και αποτρεπτικές ποινές;
γ) να καθορίσουν τις ελληνικές διεκδικήσεις στο πλαίσιο του Σχεδίου Δράσης (Action Plan) που συζητά αυτή την εποχή η Κομισιόν;
δ) να επανακαθορίσουν τα κριτήρια αξιολόγησης, έγκρισης και ελέγχου για χρηματοδοτούμενα από την Ε.Ε. προγράμματα όπως των Οργανώσεων Ελαιουργικών Φορέων (καν. 867/08), του ποιοτικού παρακρατήματος (άρθρο 68 του καν. 73/09), των προγραμμάτων προώθησης (Καν. 3/2008);
ε) να προσδιορίσουν ένα πλαίσιο λειτουργίας των συνεταιρισμών δίνοντας τέλος στις εκκρεμότητες του ν. 4015, εξασφαλίζοντας την υγιή χρηματοδότησή τους μετά την απορρόφηση της ΑΤΕ από την Πειραιώς, ενώ παράλληλα θα επανεξετασθούν οι όροι αναγνώρισης και λειτουργίας των συλλογικών οργανώσεων;
στ) να χρηματοδοτήσουν την έρευνα που πραγματικά χρειάζεται το προϊόν και μπορεί να αξιοποιηθεί από τους συντελεστές παραγωγής, μεταποίησης και εμπορίας;
“Το εθνικό μας προϊόν χρειάζεται τώρα, περισσότερο από ποτέ άλλοτε, μια ολοκληρωμένη και συνεκτική εθνική πολιτική, η οποία να συμπληρώνει τα μέσα που παρέχει η ΚΑΠ”, καταλήγει ο ΕΛ3Π.

agronews.gr

"google ad"

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ