Η κακή αποκατάσταση του οδοστρώματος και οι ζημιές σε πεζοδρόμια εγείρουν ερωτήματα για τον σχεδιασμό και τον συντονισμό των παρεμβάσεων
Σοβαρά παράπονα και έντονη δυσαρέσκεια εκφράζουν κάτοικοι και επαγγελματίες για την εικόνα που παρουσιάζουν οι δρόμοι των Χανίων μετά την ολοκλήρωση έργων της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης και Αποχέτευσης Χανίων (ΔΕΥΑΧ), με επίκεντρο τις οδούς Πειραιώς, Πατριάρχου Γερασίμου και –πλέον– Μελετίου Μεταξάκη.
Όπως είχε ήδη επισημανθεί σε παλαιότερο ρεπορτάζ, τα έργα που πλέον έχουν ήδη ολοκληρωθεί, έχουν αφήσει πίσω τους ένα αστικό περιβάλλον που απέχει πολύ από τις απαιτήσεις λειτουργικότητας και αισθητικής. Στην οδό Πειραιώς, ειδικά, όπου μόλις έναν χρόνο πριν πραγματοποιήθηκαν σημαντικές παρεμβάσεις ανάπλασης με διαπλάτυνση πεζοδρομίων, τοποθέτηση παγκακιών και βελτίωση του ποδηλατοδρόμου, η κατάσταση σήμερα απογοητεύει.
Ασυνέπεια και προχειρότητα στην αποκατάσταση
Το οδόστρωμα είναι πλέον έντονα ταλαιπωρημένο, με μπαλώματα να καλύπτουν μεγάλο μέρος της επιφάνειας και εμφανή διαφορά στην ποιότητα και το ύψος της νέας ασφάλτου σε σχέση με την παλαιά. Το αποτέλεσμα δεν είναι μόνο αντιαισθητικό, αλλά και επικίνδυνο, ιδίως για οδηγούς δίκυκλων και ποδηλάτες.
Παράλληλα, τα πεζοδρόμια έχουν υποστεί ζημιές οι οποίες δεν έχουν αποκατασταθεί, ενώ η σκόνη και τα μπάζα εξακολουθούν να κυριαρχούν στο τοπίο, προκαλώντας ταλαιπωρία σε κατοίκους και διερχόμενους.
Έλλειψη συντονισμού και πρόβλεψης
Η γενική αίσθηση που αποτυπώνεται είναι ότι τα έργα εκτελούνται χωρίς επαρκή πρόβλεψη για το πώς θα επιστρέψουν οι περιοχές στην προηγούμενη ή και καλύτερη κατάσταση. Όπως σημειώνεται εύστοχα από πολίτες, κανείς δεν αμφισβητεί την αναγκαιότητα των υποδομών ύδρευσης και αποχέτευσης – ωστόσο, ο τρόπος υλοποίησής τους εγείρει ερωτήματα.
Γιατί δεν γίνεται συντονισμός με άλλες υπηρεσίες ώστε να αποφεύγονται επανειλημμένες παρεμβάσεις στο ίδιο σημείο; Γιατί δεν προβλέπεται η ποιοτική αποκατάσταση των δρόμων μετά το πέρας των εργασιών;
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που συγκρίνουν τη συγκεκριμένη κατάσταση με αντίστοιχες εμπειρίες από ανεπτυγμένες χώρες της Δύσης. Όπως αναφέρουν, σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις τα έργα ολοκληρώνονται σε μικρό χρονικό διάστημα, ενώ οι δρόμοι αποδίδονται στους πολίτες σε άρτια κατάσταση – ενίοτε και καλύτερη από πριν.
Στα Χανιά, όμως, φαίνεται πως η καλή πρόθεση δεν αρκεί. Η απουσία ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού για το σύνολο των αστικών παρεμβάσεων και η ελλιπής επίβλεψη της αποκατάστασης οδηγούν σε ένα φαύλο κύκλο κακοτεχνιών και ανακύκλωσης προβλημάτων.
Αν η πόλη θέλει να προχωρήσει σε ένα σύγχρονο, βιώσιμο και λειτουργικό μοντέλο ανάπτυξης, απαιτείται αλλαγή νοοτροπίας. Τα έργα δεν πρέπει να κρίνονται μόνο από την ανάγκη να γίνουν, αλλά και από το πώς ολοκληρώνονται. Οι πολίτες έχουν δικαίωμα σε υποδομές που σέβονται την καθημερινότητά τους και την ποιότητα ζωής τους.