Φωτιά θα πάρει το καλάθι του καταναλωτή. Μία απλή επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ αναμένεται να μεατραπεί σε εφιάλτη, και πλέον οι πελάτες θα πηγάινουν στα καταστήματα μόνο με λίστα.
Οι ίδιες οι εταιρίες στις οποίες ανήκουν οι αλυσίδες των σούπερ μάρκετ υπολογίζουν ότι εξαιτίας του κόστους της ενέργειας μέχρι το τέλος Νοεμβρίου, ο προϋπολογισμός των νοικοκυριών για τα ψώνια θα αυξηθεί κατά τουλάχιστον 10-15%.
Για παράδειγμα, όπως ανέφερε σε ρεπορτπάζ του το OPEN, τα τυροκομικά θα εκτοξευτούν έως και 30% πάνω σε σχέση με σήμερα, ενώ τεράστιες είναι και οι αυξήσεις στις τιμές των απορρυπαντικών που θα πάρουν έως και 20% πάνω.
Aκόμα και προιόντα άμεσης ανάγκης ειδικά για οικογένειες που έχουνε μωρά, όπως οι βρεφικές πάνες θα ακριβύνουν έως και κατά 21%.
Είδος πολυτελείας θα γίνουν αναψυκτικά και τα ροφήματα που αναμένεται να αυξηθούν έως και 35%, ενώ και τα αρτοσκευάσματα θα πάρουν την ανιούσα έως και 19%.
Είναι ενδεικτικό ότι την Τετάρτη, στο υπουργείο Ανάπτυξης έχει προγραμματιστεί συνάντηση ανάμεσα στον υπουργό Άδωνι Γεωργιάδη και τους ιδιοκτήτες των μεγάλων αλυσιδων σούπερ μάρκετ (ΑΒ Βασιλοπουλος, Σκλαβενίτης, Μασούτης, My Market, Lidl, Carrefour κλπ) για να διαπιστωθεί αν μπορεί να γίνει κάτι έτσι ώστε να συγκρατηθούν οι τιμές.
Οι αυξήσεις που αναμένονται σε τρόφιμα
Τυροκομικά έως 30%
Αλλαντικά έως 8,5%
Γαλακτοκομικά έως 7%
Κρέατα 7%
Αρτοσκευάσματα έως 19%
Κονσέρβες, ελαιόλαδο, κρασιά έως 10%
Σάλτσες για ζυμαρικά έως 21%
Ποτά, καφέδες, σνακ
Αναψυκτικά και ροφήματα έως 35%
Αλκοολούχα ποτά έως 13%
Ελληνικός καφές έως 12%
Σοκολατοειδή έως 12%
Σνακ έως 12%
Οι αυξήσεις που αναμένονται σε είδη καθαρισμού, προσωπικής υγιεινής
Βρεφικές πάνες 21%
Καθαριστικά, απορρυπαντικά ρούχων-πιάτων έως 20%
Σαμπουάν, αφρόλουτρα έως 13%
Αποσμητικά έως 10%
Χαρτικά έως 11%
Καταναλωτές: Κόβουν δαπάνες και κυνηγούν τις προσφορές
Είναι ενδεικτικό του πόσο απασχολεί την κοινή γνώμη η ακρίβεια το γεγονός ότι «μαχαίρι» στις δαπάνες για ρούχα και είδη σπιτιού, αλλά και για τρόφιμα και ηλεκτρικό ρεύμα, έχει βάλει η πλειονότητα των νοικοκυριών στην Ελλάδα, με την τάση αυτή μάλιστα να είναι αυξανόμενη περίπου επτά μήνες μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία σε σύγκριση με την άνοιξη.
Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με την τελευταία κυλιόμενη έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) σε δείγμα 1.000 καταναλωτών, το 67% (έναντι 61% στη μέτρηση του Απριλίου) έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε τρόφιμα και εν γένει είδη σούπερ μάρκετ.
Ακόμη και οι αγορές που κάνει είναι χαμηλότερης αξίας, με το 84% των ερωτηθέντων να δηλώνει ότι κυνηγάει περισσότερο προσφορές και εκπτώσεις (έναντι 79% στη μέτρηση του Απριλίου 2022) και το 75% να επιλέγει φθηνότερα προϊόντα, κάτι που φαίνεται και από την αύξηση κατά 10% περίπου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τις 29 Αυγούστου έως τις 2 Σεπτεμβρίου 2022