Με τη στήριξη του ΣΥΡΙΖΑ, της Νέας Δημοκρατίας και της Δημοκρατικής Συμπαράταξης εγκρίθηκε την Τρίτη στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, για τη κύρωση της σύμβασης – παραχώρησης του έργου για το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι Κρήτης. Καταψήφισε το ΚΚΕ, ενώ η Ένωση Κεντρώων επιφυλάχθηκε για την Ολομέλεια της Βουλής. Σοβαρές ενστάσεις για την περιβαλλοντική επιβάρυνση που θα προκαλέσει.
Σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο, κατά τις τοποθετήσεις αρμόδιων εξωκοινοβουλευτικών φορέων που προηγήθηκαν, αρκετοί ήταν οι κοινωνικοί και συνδικαλιστικοί φορείς αντιμετώπισαν με θετικό τρόπο το νομοσχέδιο, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για ένα σημαντικό επενδυτικό και αναπτυξιακό έργο που θα βοηθήσει τη Κρήτη. Σημειώνεται ωστόσο πως ακούστηκαν και αρκετές επιφυλάξεις και προβληματισμοί, κυρίως για τη χωροθέτηση του έργου, επισημαίνοντας την ανάγκη να αξιοποιηθεί το υπάρχον αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης. Παράλληλα εκφράστηκαν σοβαρές ανησυχίες για περιβαλλοντικές επιβαρύνσεις και αντιρρήσεις για τις τιμές των εκτάσεων που έχουν απαλλοτριωθεί.
Ιδιαίτερα ικανοποιημένος εμφανίστηκε ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης, καθώς «ένα μεγάλο αναπτυξιακό έργο όπως το διεθνές αεροδρόμιο υλοποιείται μετά από 16 χρόνια και τόνισε ότι η επόμενη δεκαετία ανήκει στη Κρήτη. Ωστόσο όπως υπογράμμισε, πρέπει να ληφθεί υπόψη ένα αναπτυξιακό σχέδιο για την περιοχή που θα συνδέει παράλληλα το ανατολικό με το δυτικό μέρος της Κρήτης. Ακόμα, τόνισε την ανάγκη να αναπτυχθούν όλα τα έργα με σεβασμό στο περιβάλλον.
Ο δήμαρχος Μινώα – Πεδιάδος Ζαχαρίας Καλογεράκης, τόνισε μεταξύ άλλων ότι «η ολοκλήρωση του έργου σημαίνει και σταμάτημα της ομηρίας της περιοχής». Ωστόσο όπως είπε, υπάρχει ζήτημα με τις τιμές των απαλλοτριώσεων καθώς σε πολλές περιπτώσεις χάνεται το 70% με 90% των περιουσιών γι’ αυτό πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη για αντικατάστασή τους.
Μίλησε ακόμα για «απαραίτητα συνοδά έργα που πρέπει να γίνουν» και τόνισε ότι χρειάζεται ένα ειδικό αναπτυξιακό σχέδιο για τη χρήση γης καθώς και για τη θεσμική κατοχύρωση κοινωνικών δράσεων, ώστε από το 2% που προβλέπεται για καταβολή τελών στους δήμους να μπορούν να κατασκευαστούν σχολεία, βρεφονηπιακοί σταθμοί ή άλλα έργα που έχουν ανάγκη οι τοπικές κοινωνίες.
Από την άλλη, το νομοσχέδιο κατακεραύνωσε η πρόεδρος του τμήματος διοικούσας επιτροπής Ανατολικής Κρήτης του ΤΕΕ, Ειρήνη Βρέντζου, που υποστήριξε ότι το «ΤΕΕ χάνει εντελώς τον ρόλο του ως τεχνικός σύμβουλος στην κυβέρνηση», πως δεν υπήρξε καμία μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων ενώ υπογράμμισε ότι «σε μια νύχτα εξαγγέλθηκε η κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι χωρίς κανείς να φανταζόταν τη μη αξιοποίηση του υπάρχοντος αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης». Η ίδια αναφέρθηκε σε χαμηλές τιμές αναφορικά με τις απαλλοτριώσει, ενώ υπογράμμισε ότι πολλοί κάτοικοι χάνουν το 90% των περιουσιών τους και για αυτό πρέπει να τους δοθούν αποζημιώσεις ως αντισταθμιστικό όφελος.
Παράλληλα, σοβαρό προβληματισμό για την χωροθέτηση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Κρήτης εξέφρασε η πρόεδρος του Παρατηρητηρίου Πολιτών Μαργαρίτα Καραβασίλη, σημειώνοντας την απουσία αναπτυξιακού προγράμματος, υπογραμμίζοντας τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις που αναμένεται να επιφέρει.
Σημειώνεται πως κατά του νομοσχεδίου τοποθετήθηκε ο πρόεδρος του Συνδικάτου Οικοδόμων και συναφών επαγγελμάτων, του νομού Ηρακλείου και ο Γιώργος Μαυραντωνάκης, πρόεδρος της Πρωτοβουλίας Πολιτών του δήμου Μινώα – Πεδιάδος, ο οποίος και ανέφερε πως «η πεδιάδα του Καστελίου καταδικάζεται σε σίγουρο θάνατο».
Το σχέδιο
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς, το νέο αεροδρόμιο θα κατασκευάσει και θα λειτουργήσει η κοινοπραξία «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε», στην οποία συμμετέχουν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η ινδική GMR Airports Limited. Το νέο αεροδρόμιο θα αντικαταστήσει το υπάρχον αεροδρόμιο του Ηρακλείου ενώ θα διαθέτει κεντρικό κτήριο επιφάνειας 71.620 τ.μ. με 19 αίθουσες αναμονής επιβατών που θα μπορεί να εξυπηρετήσει έως 15 εκατομμύρια επιβάτες κάθε χρόνο. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, το έργο θα ολοκληρωθεί σε 60 μήνες από την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης, με τις εργασίες να ξεκινούν το 2020 και να ολοκληρώνονται το καλοκαίρι του 2024.
Τα βασικά του μεγέθη είναι:
- 1 Διάδρομος προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200m κατηγορίας κατά ICAO 4E
- 1 παράλληλος τροχόδρομος κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους
- 8 συνδετήριοι τροχόδρομοι του διαδρόμου με τον παράλληλο τροχοδρομο
- 2 συνδετήριοι τροχοδρομοι με τον διάδρομο του Στρατιωτικού Αεροδρομίου
- Χώρος στάθμευσης αεροσκαφών (APRON) συνολικής επιφάνειας 400στρ
- 27 θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών κατηγορίας κατά ICAO C & 5+1 θέσεις τύπου MARS κατηγορία κατά ICAO E
- 1 Τερματικό κτίριο Αεροσταθμού (Terminal Building) 5 επιπέδων συνολικής επιφάνειας 72.000m2 εκ των οποίων τα 13.000m2 χώροι εμπορικών χρήσεων και 1.100m2 μόνιμοι εκθεσιακοί χώροι
- 11 Κτίρια/Εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας αεροδρομίου: Πύργος Ελέγχου, Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, Εγκατάστασης εταιριών επίγειας εξυπηρέτησης, Κέντρο ενέργειας, Υποσταθμός 150kV, Δεξαμενές Νερού, Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού, Εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και ανεφοδιασμού αεροσκαφών μέσω υπόγειου συστήματος Hydrant, Εγκατάσταση συλλογής απορριμμάτων αεροδρομίου
- Δυνατότητα εξυπηρέτησης των αναγκών πλήρης διοχέτευσης των αστικών αποβλήτων των οικισμών Θραψανού, Αρχάγγελου, Γαλελιανού, Σκλαβεροχωρίου, Ευαγγελισμού, Λιλιανού, Αγίας Παρασκευής, Ρουσοχωρίων στην Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού του Αεροδρομίου
- Χώροι στάθμευσης και εξυπηρέτησης οχημάτων (ΙΧ, Ταξί, Αστικά-Εμπορικά Λεωφορεία)
- Εσωτερικό δίκτυο οδοποιίας
- Οδός πρόσβασης 2 κλάδων με 4 κυκλικούς κόμβους
- Χώρος Εμπορικών Χρήσεων επιφάνειας 400 στρ.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, η κατασκευή του νέου αεροδρομίου αναμένεται να δημιουργήσει περί τις 1.500 νέες θέσεις εργασίας, ενώ υψηλές εμφανίζονται οι προσδοκίες και για τοπικές εταιρείες που θα λειτουργήσουν υπεργολαβικά, στον τομέα των προμηθιών και υπηρεσιών. Στο μέλλον, η λειτουργία του αεροδρομίου εκτιμάται πως θα δημιουργήσει περί τις 7.000-7.500 θέσεις εργασίας.