Νέο τοπίο για τη σχολική χρονιά 2025-2026 με λιγότερες σχολικές μονάδες και αμφισβητήσεις για τις τοποθετήσεις εκπαιδευτικών
Λίγες μόνο ημέρες πριν η νέα σχολική χρονιά ανοίξει τις πόρτες της για χιλιάδες μαθητές και εκπαιδευτικούς σε όλη τη χώρα, το τοπίο της εκπαίδευσης στην Κρήτη μετασχηματίζεται ριζικά. Σύμφωνα με τη νεότερη ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας, το εκπαιδευτικό δυναμικό και οι σχολικές δομές του νησιού περνούν σε μια νέα φάση, καθώς πολλαπλές συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων διαμορφώνουν νέες ισορροπίες και πυροδοτούν έντονες αντιδράσεις.
Αριθμοί που προκαλούν ανησυχία
Όπως καταγράφεται στο σχετικό ΦΕΚ, στην Κρήτη καταργούνται εννέα Δημοτικά Σχολεία και εννέα Νηπιαγωγεία, ενώ αντίστοιχα συγχωνεύονται δώδεκα Δημοτικά και πενήντα ένα Νηπιαγωγεία. Στον αντίποδα, η ίδρυση νέων σχολικών μονάδων είναι εξαιρετικά περιορισμένη: μόλις τρία Δημοτικά και ένα Νηπιαγωγείο θα ξεκινήσουν τη λειτουργία τους την περίοδο 2025-2026.
Οι δάσκαλοι και οι καθηγητές κάνουν λόγο για μια πολιτική συρρίκνωσης του δημόσιου σχολείου που, όπως σημειώνουν, εφαρμόζεται με σταθερότητα τα τελευταία χρόνια, με στόχο τις λιγότερες και επιλεκτικές προσλήψεις εκπαιδευτικών. Η φετινή ανακοίνωση των διορισμών, μάλιστα, κινήθηκε κάτω από τις αρχικές δεσμεύσεις του υπουργείου: περίπου 8.800 εκπαιδευτικοί θα αναλάβουν καθήκοντα, τη στιγμή που οι αρχικοί υπολογισμοί έκαναν λόγο για 10.000 συνολικά και στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης.
Παραφωνίες και καταγγελίες για το σύστημα προσλήψεων
Οι Ενώσεις των εκπαιδευτικών ασκούν σφοδρή κριτική στο υπουργείο Παιδείας, καταλογίζοντας προχειρότητα και αδιαφάνεια στον καταμερισμό των θέσεων. Ενδεικτικό είναι το γεγονός πως σε ορισμένα σχολεία παρατηρούνται μηδενικές προσλήψεις παρά τα υπαρκτά κενά, ενώ αλλού καταγράφονται υπεράριθμες τοποθετήσεις προσωπικού, χωρίς να υπάρχει πραγματική ανάγκη.
Ορισμένοι φθάνουν να μιλούν ακόμη και για διαβλητό σύστημα προσλήψεων, που ευνοεί «ημέτερους» και αρεστούς – ισχυρισμό που απορρίπτει το υπουργείο, επισημαίνοντας τη διαφάνεια των διαδικασιών και την εποπτεία της ανεξάρτητης Αρχής του ΑΣΕΠ.
Προβληματισμός για τα υπεράριθμα τμήματα και την ένταξη των μαθητών με ειδικές ανάγκες
Η νέα σχολική πραγματικότητα δημιουργεί προβλήματα και στη διαχείριση των μαθητικών τμημάτων. Τα όρια που έχουν τεθεί –25 μαθητές ανά τμήμα στην Πρωτοβάθμια και έως 28 στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση– συχνά ξεπερνιούνται στην πράξη, επιβαρύνοντας σημαντικά το έργο των δασκάλων και των καθηγητών.
Ιδιαίτερα επιβαρυντική αποδεικνύεται η κατάσταση για τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, τα οποία υποχρεώνονται να φοιτούν σε πολυπληθή και ετερόκλητα τμήματα, στερούμενα της αναγκαίας υποστήριξης για την ομαλή εκπαιδευτική και κοινωνική τους εξέλιξη.
Το μέλλον της δημόσιας εκπαίδευσης υπό αμφισβήτηση
Καθώς οι προετοιμασίες για την έναρξη της σχολικής χρονιάς κορυφώνονται, ο προβληματισμός για την πορεία της δημόσιας εκπαίδευσης στην Κρήτη –και στη χώρα γενικότερα– εντείνεται. Εκπαιδευτικοί και γονείς ζητούν διάλογο, σχεδιασμό με επίκεντρο τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών και επενδύσεις σε ανθρώπινο δυναμικό και υποδομές.
Η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης, η ισότητα στην πρόσβαση και η ένταξη κάθε παιδιού παραμένουν αδιαπραγμάτευτοι στόχοι για το σχολείο του αύριο.
Δεν μπορούν όλοι να πληρώσουν. Και το σεβόμαστε.
Αν βρίσκεσαι σε δύσκολη οικονομική κατάσταση, συνέχισε να μας διαβάζεις δωρεάν. Η ενημέρωση πρέπει να παραμένει προσβάσιμη για όλους.
Αν όμως μπορείς, στήριξέ μας σήμερα. Ορίστε δύο καλοί λόγοι για να το κάνεις:
- Η στήριξή σου ενισχύει άμεσα την ποιότητα και την ανεξαρτησία της δημοσιογραφίας μας.
- Κοστίζει λιγότερο από έναν καφέ και η διαδικασία διαρκεί λιγότερο από 1 λεπτό.
Επίλεξε σήμερα να γίνεις συνδρομητής ή δωρητής.
Σας ευχαριστούμε θερμά.



