24.8 C
Chania
Monday, July 14, 2025

Σύμβαση παραχώρησης του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) – μια δεύτερη ανάγνωση

Ημερομηνία:

του Φώτη Καζάση

πρ. Δ/ντος Συμβούλου Ο.Α.Κ. Α.Ε.

Πρόσφατα δημοσιεύτηκε το ΦΕΚ (Τεύχος Α’ 89/3-6-2025) με το οποίο κυρώνεται και αποκτά ισχύ νόμου (ν. 5204/2025) η σύμβαση παραχώρησης του έργου της  μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο.

Προκαλεί εντύπωση ότι στο άρθρο πρώτο του νόμου αναγράφεται ότι από την κύρωση εξαιρούνται τα Προσαρτήματα της σύμβασης παραχώρησης τα οποία όμως σύμφωνα με το άρθρο 3 του ίδιου νόμου προσαρτώνται αναπόσπαστα στη σύμβαση και αποτελούν προσαρτήματά της. Σε κάθε περίπτωση τα προσαρτήματα της σύμβασης δεν περιέχονται στο ΦΕΚ δημοσίευσης του νόμου.

Αξίζει επίσης να αναφερθεί ότι μόνο ένα μέρος από τα δεκαεφτά (17) Προσαρτήματα της σύμβασης διατέθηκαν εν τέλει στη Βουλή των Ελλήνων και μάλιστα πριν τη συνεδρίαση της ολομέλειας και όχι κατά τη διάρκεια της επεξεργασίας του νομοσχεδίου στην αρμόδια επιτροπή, ίσως επειδή κατά την άποψη της ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών δεν αφορούσαν τους εκπροσώπους των κομμάτων ή τους εξωτερικούς φορείς που κλήθηκαν για ακρόαση. Να σημειωθεί τέλος ότι το «Προσάρτημα 5 Χρηματοοικονομικό Μοντέλο» του έργου ουδέποτε διατέθηκε και ως εκ τούτου εξακολουθεί να παραμένει ένα «επτασφράγιστο μυστικό».

Από τη δεύτερη ανάγνωση του διαθέσιμου υλικού της σύμβασης εξάγονται κάποια, κατά την γνώμη μου, ενδιαφέροντα στοιχεία:

  • Η ανάδοχος εταιρεία, ΤΕΡΝΑ Α.Ε., εμπλέκεται στο έργο με τρισυπόστατη μορφή: ως μοναδικός μέτοχος του παραχωρησιούχου (ΔΙΚΤΑΙΟΝ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΑΕ), ως μοναδικός μέτοχος του φορέα που θα λειτουργεί/συντηρεί το έργο (ΔΙΚΤΑΙΟΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε.) και ως ο ανάδοχος/κατασκευαστής. Μεταξύ των τριών φορέων συνάπτεται μάλιστα σύμβαση διεπαφής (sic) για να ρυθμίζονται όλα τα είδη θεμάτων (τεχνικά, οικονομικά, κ.λπ.) που αφορούν στη μεταξύ τους συνεργασία. Την επίβλεψη του έργου θα εκτελέσει ανεξάρτητος οίκος ο οποίος επίσης έχει συνάψει σύμβαση με τον παραχωρησιούχο από τον οποίο και αποζημιώνεται για τις υπηρεσίες του. Η εμπλοκή του Δημοσίου στην υλοποίηση του έργου περιορίζεται μόνο στη διασφάλιση της συμμόρφωσης των Μελετών και των Κατασκευών του έργου με τις ουσιώδεις απαιτήσεις για πράγματα, υλικά ή/και υπηρεσίες που απαιτούνται για την εκτέλεσή του.
  • Το μήκος του νέου αυτοκινητόδρομου μαζί και με το τμήμα Κίσσαμος Χανιά (που αποτελεί προαίρεση την οποία το Δημόσιο έχει το δικαίωμα να ασκήσει), όπως αναφέρεται στη Συγγραφή Υποχρεώσεων του παραχωρησιούχου είναι 186,8χλμ εκ των οποίων τα 81,1χλμ είναι το υφιστάμενο τμήμα και 105,7χλμ το νέο τμήμα (παρατίθεται ο σχετικός πίνακας ανά τμήμα). Το συνολικό κόστος του έργου, όπως αναφέρεται στη σύμβαση μελέτης κατασκευής ανέρχεται σε 1.749.240.000,00€ (πλέον ΦΠΑ). Προκύπτει δηλαδή ένα κόστος περίπου 9.37εκ € ανά χλμ έργου που αναλύεται σε περίπου 5εκ € ανά χλμ έργου στα υφιστάμενα τμήματα και 12.6εκ € ανά χλμ έργου στα νέα τμήματα. Να επισημανθεί ότι ποσοστό 32,15% του κόστους του έργου αφορά στην κατασκευή σηράγγων και cut and covers ενώ για το πρόσφατα ολοκληρωμένο έργο Γούρνες – Χερσόνησος μήκους 9,3χλμ το οποίο υλοποιήθηκε ως δημόσιο έργο με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2021 και το οποίο αποτελεί τμήμα της παραχώρησης προβλέπεται επίσης κόστος κατασκευής/αναβάθμισης (!) ποσού 16.937.130.59€.
  • Αναφορικά με τις εμπλοκές της υφιστάμενης πρόσφατα υλοποιημένης Γραμμής Μεταφοράς (Γ.Μ.) 150kV (Υ/Σ Μολάοι – Υ/Σ Χανιά Ι) με τον υπό προαίρεση Αυτοκινητόδρομο ΒΟΑΚ (Τμήμα Κίσσαμος – Χανιά) προκύπτει ότι απαιτείται η μετατόπιση του καλωδίου του ΑΔΜΗΕ σε κατάλληλη θέση – σε υφιστάμενη ή νέα υπό μελέτη οδό – σε μήκος περίπου 21,7km, ενώ ενδεικτικά προβλέπεται ότι θα απαιτηθεί και η κατασκευή είκοσι έξι (26) νέων φρεατίων.
  • Στη διάρκεια μελέτης και κατασκευής του έργου (περίοδος πέντε χρόνων Τ1) προβλέπεται η λειτουργία τριών (3) Μετωπικών Σταθμών Διοδίων (ΜΣΔ):
  • Θέση Α’ : Μεταξύ των Κόμβων Αγίων Πάντων και Βάμου (ενδεικτικά στην Χ.Θ. 29+800). Σύμφωνα με την Πέμπτη Ενδεικτική Τμηματική Προθεσμία αναμένεται χρονικά να τεθεί σε λειτουργία 54 μήνες από την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης. Προϋπόθεση για τη λειτουργία του ΜΣΔ είναι η ολοκλήρωση και απόδοση σε κυκλοφορία του τμήματος Σούδα – Α/Κ Βάμου (Βρύσες) μήκους 25,8 χλμ. καθώς και η ολοκλήρωση των εργασιών πολιτικού μηχανικού για την αναβάθμιση της Παράκαμψης Χανίων μήκους 8 χλμ. Το κόστος των έργων της προϋπόθεσης ανέρχεται σε περίπου 308εκ.
  • Θέση Β’: Μεταξύ των Κόμβων Γεωργιούπολης και Ατσιπόπουλου (ενδεικτικά στην Χ.Θ. 54+600). Σύμφωνα με την Τρίτη Ενδεικτική Τμηματική Προθεσμία αναμένεται χρονικά να τεθεί σε λειτουργία 36 μήνες από την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης. Προϋπόθεση για τη λειτουργία του ΜΣΔ είναι η ολοκλήρωση και απόδοση σε κυκλοφορία του τμήματος Γεωργιούπολη – Ατσιπόπουλο και Αμάρι – Σκαλέτα μήκους 30 χλμ., όποτε αυτή επισυμβεί, καθώς και η ολοκλήρωση των εργασιών πολιτικού μηχανικού για την αναβάθμιση της Παράκαμψης Ρεθύμνου μήκους 7 χλμ. Το κόστος των έργων της προϋπόθεσης ανέρχεται σε περίπου 463εκ.
  • Θέση Γ΄: Μεταξύ των κόμβων Φόδελε και Λινοπεραμάτων (ενδεικτικά στην Χ.Θ. 113+200). Σύμφωνα με την Τέταρτη Ενδεικτική Τμηματική Προθεσμία αναμένεται χρονικά να τεθεί σε λειτουργία 42 μήνες από την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης. Προϋπόθεση για τη λειτουργία του ΜΣΔ είναι η ολοκλήρωση και απόδοση σε κυκλοφορία του τμήματος Φόδελε – Λινοπεράματα μήκους 13,2 χλμ. όποτε αυτή επισυμβεί, καθώς και η ολοκλήρωση των εργασιών πολιτικού μηχανικού για την αναβάθμιση της Παράκαμψης Ηρακλείου μήκους 35 χλμ. Το κόστος των έργων της προϋπόθεσης ανέρχεται σε περίπου 340εκ.
  • Σε περίπτωση που Αντικείμενο του Έργου αποτελέσουν και άλλα Τμήματα του ΒΟΑΚ, π.χ. Κίσσαμος – Χανιά, τότε θα προβλέπεται και η λειτουργία αντίστοιχων Μετωπικών Σταθμών Διοδίων.
  • Η λειτουργία των Μετωπικών Σταθμών Διοδίων – με τα χαρακτηριστικά που έχουν οριστεί κατά τα πέντε πρώτα χρόνια από την έναρξη της παραχώρησης – και με τη σχετική αναπροσαρμογή των Ζωνών Χρέωσης, θα συνεχιστεί μέχρι την χρονική εκείνη στιγμή κατά την οποία θα έχει ολοκληρωθεί και λειτουργήσει το Εθνικό Σύστημα Χρέωσης Ηλεκτρονικών Διοδίων (ΕΣΧΗΔ), οπότε θα προγραμματιστεί η κατάργηση ή η διαφοροποίηση της λειτουργίας τους. Εάν κατά την έναρξη της Περιόδου Λειτουργίας δεν έχει τεθεί σε λειτουργία το ΕΣΧΗΔ τότε ο Παραχωρησιούχος έχει την δυνατότητα να μελετήσει, κατασκευάσει και λειτουργήσει Πλευρικούς Σταθμούς Διοδίων (ΠΣΔ) για την είσπραξη Τέλους Διοδίου με τη χρήση δύφρακτρου και μέχρι την έναρξη λειτουργίας του Εθνικού Συστήματος Χρέωσης Ηλεκτρονικών Διοδίων (ΕΣΧΗΔ). Επισημαίνεται ότι για να μην επιβαρύνονται με διόδιο τέλος οι διαδρομές που πραγματοποιούν οι Χρήστες με οχήματα Κατηγορίας 1 και 2 μεταξύ των κόμβων που εξυπηρετούν τις αστικές μετακινήσεις στον ΒΟΑΚ θα πρέπει επίσης να έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία το Εθνικό Σύστημα Χρέωσης Ηλεκτρονικών Διοδίων (ΕΣΧΗΔ).
  • Η αμοιβή λειτουργίας και συντήρησης του αυτοκινητοδρόμου συμπεριλαμβανομένου και του τμήματος της προαίρεσης Κίσσαμος – Χανιά κατά την περίοδο λειτουργίας (30 έτη) ανέρχεται συνολικά στο ποσό των περίπου 348εκ που αντιστοιχεί σε περίπου 11.6εκ το έτος.
  • Η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου στο έργο (χωρίς το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά) ανέρχεται σε 693εκ € και θα πραγματοποιηθεί σε 8 καταβολές εντός των πρώτων 5 ετών. Επιπλέον η δαπάνη του Δημοσίου για την πληρωμή Σκιωδών Διοδίων καθ’ όλη την περίοδο Λειτουργίας (χωρίς το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά) εκτιμάται σε 343,8εκ €.
  • Η ΤΕΡΝΑ ΑΕ δεσμεύεται να καταβάλλει στον Παραχωρησιούχο ως Δεσμευτική Επένδυση ένα συνολικό ποσό 219.375.477,92 € ποσό το οποίο θα καταβάλλει σε 48 καταβολές εντός των πρώτων 48 μηνών.
  • Να αναφερθεί τέλος ότι μέχρι και την ώρα που γράφεται αυτό το κείμενο δεν έχει ακόμη αναρτηθεί στο Μητρώο Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος, και δεν έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση η ΜΠΕ του τμήματος Κίσσαμος-Χανιά.

Το ξέρουμε…

Το να βλέπετε αυτά τα μηνύματα μπορεί να είναι κουραστικό. Και να είστε σίγουροί ότι ούτε κι εμείς βρίσκουμε κάποια ευχαρίστηση από το να τα γράφουμε... Όμως αυτό το μήνυμα δεν αφορά εμάς. Αφορά κάτι πολύ πιο σημαντικό: την επιβίωση της ανεξάρτητης, μαχητικής δημοσιογραφίας στην Kρήτη.

Η στήριξη σας είναι σημαντική γιατί μας επιτρέπει να:

  1. 1. Κάνουμε ρεπορτάζ χωρίς φόβο και εξαρτήσεις. Κανείς δεν μας υπαγορεύει τι να πούμε ή τι να αποσιωπήσουμε.
  2. 2. Κρατάμε τη δημοσιογραφία μας προσβάσιμη σε όλους, ακόμη και σε αυτούς που δεν έχουν την ικανότητα να πληρώσουν. Χωρίς paywall, χωρίς προνόμια μόνο για όσους έχουν την οικονομική δυνατότητα.

Η απλή αλήθεια είναι ότι τα έσοδα διαρκώς συρρικνώνονται. Παλιότερα, εσείς οι αναγνώστες μας, αναγνωρίζατε την προσπάθειά μας και στηρίζατε το έργο μας αγοράζοντας την εφημερίδα από τα περίπτερα. Στην ψηφιακή εποχή που ζούμε σας ζητάμε να κάνετε ξανά το ίδιο με μία μικρή μηνιαία συνδρομή. Αν πιστεύετε ότι μια πραγματικά ελεύθερη ενημέρωση είναι ζωτικής σημασίας για τη δημοκρατία και τον έλεγχο της εξουσίας, τότε δώστε μας τη δύναμη να συνεχίσουμε.

Γίνε συνδρομητής

Σας ευχαριστούμε θερμά.

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Εισαγγελική έρευνα για την πορεία με παλαιστινιακές σημαίες – Προσήχθη ηγετικό στέλεχος του Ρουβίκωνα

Προκαταρκτική εξέταση διατάχθηκε από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών, για την...

Γάζα: Νεκρά 6 παιδιά που περίμεναν στην ουρά για να προμηθευτούν νερό

Δέκα άνθρωποι, συμπεριλαμβανομένων έξι παιδιών, σκοτώθηκαν σε ισραηλινή αεροπορική σήμερα, ενώ...

Μάντζος: Η Λιβύη αμφισβητεί ευθέως τα εθνικά κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας

«Πράξη επίσημης επιβεβαίωσης της επίμονης και συντονισμένης τουρκολιβυκής προκλητικότητας...

“Πανηγύρια” στον τουρκικό Τύπο για την καταγγελία της Λιβύης κατά της Ελλάδας

Με πομπώδεις τίτλους αντιδρά ο τουρκικός Τύπος στην καταγγελία...