14.8 C
Chania
Wednesday, December 17, 2025

Τέμπη: Τα δείγματα ξυλόλιου στην επιβατική – Τι είδε το Χημείο του Κράτους

Ημερομηνία:

Του Αλέξανδρου Λιτσαρδάκη

Αναλύσεις του Γενικού Χημείου του Κράτους εντόπισαν ξυλόλιο και αρωματικούς υδρογονάνθρακες στην επένδυση της επιβατικής αμαξοστοιχίας

Ένα χρόνο μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, το Γενικό Χημείο του Κράτους μεταβαίνει στη Λάρισα και συλλέγει δείγματα από την εσωτερική επένδυση του βαγονιού της επιβατικής αμαξοστοιχίας IC-62.

Τέσσερα εμπιστευτικά έγγραφα του Χημείου του Κράτους, που είδε το NEWS 24/7, περιγράφουν ότι στα αποτελέσματα ανευρέθηκε ξυλόλιο και αρωματικοί υδρογονάνθρακες.

Οι αναλύσεις βρίσκονται στα χέρια του ανακριτή από τις 13 Ιανουαρίου και παρουσιάζουν τα πειστήρια που εξετάστηκαν καθώς και τις συγκεντρώσεις για κάθε δείγμα. Η κυρίως μάζα των δειγμάτων ταυτοποιείται από την Υπηρεσία ως πλαστική ρητίνη με ίνες γυαλιού. Το έγγραφο προσδιορίζει το υλικό ως κομμάτι της επιβατικής IC-62. Πρόκειται για κατασκευαστικό υλικό, που ονομάζεται FRP (Fibre Reinforced Plastic), και από μια σύντομη αναζήτηση προκύπτει ότι χρησιμοποιείται, αντί για την πάστα χειρός, σε κατασκευές τρένων υψηλής ταχύτητας, καθώς είναι ελαφρύ.

Το Χημείο του Κράτους σημειώνει ότι το δείγμα 2Μ, που αφορά 11 υλικά της επιβατικής (FRP και μεταλλικά αντικείμενα), έχει συλλεχθεί από τη θέση Πηγάδια, στις 23 Απριλίου 2024. Ακολούθως, στις 30 Αυγούστου 2024 ελήφθησαν τα 3 δείγματα (Νο4, Νο5 και Νο7).

Στο δείγμα 2Μ, ανιχνεύτηκε, σύμφωνα με το Γενικό Χημείο του Κράτους, ξυλόλιο σε περιεκτικότητα από 40 έως 1116 mg/kg. 

Στα τρία δείγματα (Νο4, Νο5 και Νο7), οι αναλύσεις ανιχνεύουν ξυλόλιο σε περιεκτικότητα από 35 έως 54 mg/kg. 

ΔΕΙΓΜΑ 2Μ | ΓΕΝΙΚΟ ΧΗΜΕΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ

ΔΕΙΓΜΑ Νο4 | ΓΕΝΙΚΟ ΧΗΜΕΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ

 

ΔΕΙΓΜΑ Νο5 | ΓΕΝΙΚΟ ΧΗΜΕΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ

 

Σύμφωνα με τα έγγραφα του ΓΧΚ, οι ουσίες που ανιχνεύθηκαν, μεταξύ άλλων, στα δείγματα είναι:

  • Αρωματικοί υδρογονάνθρακες (μέθυλοαιθυλο-βενζόλιο, πρόπυλο-βενζόλιο κ.α): εμπεριέχονται σε μίγματα υδρογονανθράκων που χρησιμοποιούνται ως διαλύτες
  • Ξυλόλιο (όρθο-, μέτα- και πάρα-διμεθυλοβενζόλιο): οργανικός διαλύτης
  • Άλλοι διαλύτες, όπως βενζαλδεΰδη, μεθυλοαιθυλοκετόνη, οξεϊκός βουτυλεστέρας κ.α.

Το NEWS 24/7 θέλησε να αποκλείσει το ενδεχόμενοοι ουσίες που ανευρέθησαν στα υλικά της επιβατικής, να βρίσκονταν εκεί υπό φυσιολογικές συνθήκες. Για το σκοπό αυτό, επικοινωνήσαμε με τρεις Χημικούς-Μηχανικούς, ένας εκ των οποίων δεν έχει καμία εμπλοκή ως τεχνικός σύμβουλος στην υπόθεση των Τεμπών.

Από τις απαντήσεις τους φαίνεται πως μια σειρά από διαλύτες που βρίσκονται στα αποτελέσματα, θα μπορούσαν φυσιολογικά να ανευρεθούν πάνω σε μια βαμμένη πλαστική ρητίνη, είτε λόγω κατασκευής, είτε κατά τη διάρκεια της καύσης από τη φωτιά που προκλήθηκε (π.χ. βενζαλδεΰδη, μεθυλοαιθυλοκετόνη κ.α.).

Αντίθετα, οι υψηλές ποσότητες ξυλολίου (από 35 έως 1116 mg/kg) δεν δικαιολογούνται σε τέτοια δείγματα. 

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με έναν από τους χημικούς που επικοινώνησε το NEWS 24/7, η συγκέντρωση ξυλολίου σε αυτό το περιβάλλον και σε αυτά τα υλικά που ανιχνεύθηκε, δε συνάδει με οποιαδήποτε βιομηχανική χρήση ή σύσταση κάποιων από τα φέροντα δείγματα – υλικά. Κυρίως δε, για συγκεντρώσεις που είναι άνω των 50 ppm.

Μάλιστα, οι τιμές αυτές αφορούν πτητικές ουσίες, που εξατμίζονται με την πάροδο του χρόνου. Αυτό σημαίνει ότι αρχικά η συγκέντρωσή τους θα ήταν σημαντικά μεγαλύτερη, αν η δειγματοληψία και οι αναλύσεις είχαν γίνει αρκετές μέρες νωρίτερα. Υπενθυμίζεται ότι τα δείγματα ελήφθησαν 14 και 18 μήνες μετά το δυστύχημα (2Μ και Νο 4, 5, 7 αντίστοιχα).

Τα ευρήματα αυτά συνδέονται και επικοινωνούν με παλαιότερα αποτελέσματα του Γενικού Χημείου του Κράτους, όταν τον Μάρτιο του 2023 συνέλεξε δείγματα χώματος από το σημείο του δυστυχήματος. Οι αναλύσεις αυτές, 29 ημέρες μετά το δυστύχημα, εντόπισαν ξυλόλιο σε τρία δείγματα σε τιμές πάνω από το φυσιολογικό όριο ρύπανσης του εδάφους. 

Όλα τα παραπάνω αποτελέσματα, με τη σφραγίδα του Γενικού Χημείου του Κράτους, αποδεικνύουν ότι εύφλεκτες ουσίες, που δε θα μπορούσαν να βρίσκονται φυσιολογικά εκεί, έλουσαν το βαγόνι της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Η φωτιά που ακολούθησε έκαψε δεκάδες επιβάτες που αναζητούσαν οξυγόνο.

Δεν μπορούν όλοι να πληρώσουν. Και το σεβόμαστε.

Αν βρίσκεσαι σε δύσκολη οικονομική κατάσταση, συνέχισε να μας διαβάζεις δωρεάν. Η ενημέρωση πρέπει να παραμένει προσβάσιμη για όλους.

Αν όμως μπορείς, στήριξέ μας σήμερα. Ορίστε δύο καλοί λόγοι για να το κάνεις:

  1. Η στήριξή σου ενισχύει άμεσα την ποιότητα και την ανεξαρτησία της δημοσιογραφίας μας.
  2. Κοστίζει λιγότερο από έναν καφέ και η διαδικασία διαρκεί λιγότερο από 1 λεπτό.

Επίλεξε σήμερα να γίνεις συνδρομητής ή δωρητής.

Γίνε συνδρομητής

Σας ευχαριστούμε θερμά.

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις - Γίνετε συνδρομητές!

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ