Τέσσερα μεγάλα έργα έχουν δρομολογηθεί μέσα στα επόμενα χρόνια στην Κρήτη, τα οποία αναμένεται να δώσουν ώθηση στην οικονομία του νησιού, να εξυπηρετήσουν χιλιάδες ντόπιους και επισκέπτες και να φέρουν περισσότερο τουρισμό.
Η κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι
Το πρώτο έργο, η κατασκευή του οποίου αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα είναι αυτό του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι Ηρακλείου. Το νέο αεροδρόμιο θα ονομάζεται «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης ΑΕ» και φυσικά θα αντικαταστήσει το «Νίκος Καζαντζάκης», το οποίο εδώ και καιρό δεν είναι σε θέση να εξυπηρετήσει τις αυξημένες ανάγκες εισερχομένων και εξερχομένων πτήσεων. Άλλωστε, το «Νίκος Καζαντζάκης» είναι αυτή τη στιγμή το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο στην Ελλάδα.
Η κατασκευάστρια εταιρεία ΤΕΡΝΑ θα ελέγχει το 32,46% της εταιρείας, η GMR Airports Limited από την Ινδία 21,64% και 45,9% θα ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, οι εργασίες θα ολοκληρωθούν σε 54 μήνες. Σε αυτό το χρονικό διάστημα θα ολοκληρωθούν παράλληλα και οι διαδικασίες πιστοποίησης του νέου αεροδρομίου, με την έκδοση της άδειας λειτουργίας.
Η αξιοποίηση του ακινήτου στις Γούρνες
Μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένεται να ξεκινήσει ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση των 350 στρεμμάτων του ακινήτου στις Γούρνες Ηρακλείου. Παράλληλα αναμένεται να χωροθετηθεί και το καζίνο το οποίο θα κατασκευαστεί στην Κρήτη, όπως έχει ήδη αποφασιστεί με προηγούμενο νομοσχέδιο. Με τον τρόπο αυτό οι Κρητικοί και οι τουρίστες θα έχουν τη δυνατότητα σύντομα να παίζουν τα αγαπημένα τους παιχνίδια σε ένα επίγειο καζίνο πάρα από διαδίκτυο, στο Netbet online casino και σε άλλες δημοφιλείς ιστοσελίδες.
Ακόμα παραμένει ασαφές εάν θα έχουμε έναν διαγωνισμό για την αξιοποίηση τιμές εκτάσεις που θα περιλαμβάνει και την κατασκευή του καζίνο ή δύο διαφορετικούς διαγωνισμός. Στο ακίνητο πάντως θα υπάρχουν ξενοδοχειακές μονάδες, αθλητικές εγκαταστάσεις, εμπορικά κέντρα, ψυχαγωγικές εγκαταστάσεις καθώς και μία μαρίνα.
Η αξιοποίηση του παλιού αεροδρομίου
Η κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι συνεπάγεται την παύση λειτουργίας του «Νίκος Καζαντζάκης» που δεν μπορεί πλέον να ανταποκριθεί στις ολοένα αυξανόμενες απαιτήσεις. Μέσα σε τέσσερα χρόνια θα πρέπει το ελληνικό δημόσιο να έχει βρει κάποιον επενδυτή για την αξιοποίηση μιας μεγάλης έκτασης τριών χιλιάδων στρεμμάτων, στην οποία αυτή τη στιγμή στεγάζεται το αεροδρόμιο του Ηρακλείου. Στη συγκεκριμένη περίπτωση θα δοθεί η δυνατότητα σε ιδιώτες να υποβάλουν προτάσεις προκειμένου να δημοπρατηθούν δημόσια έργα στη συγκεκριμένη έκταση
Μεγάλο μέρος της έκτασης ανήκει αυτή τη στιγμή στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, όμως η στρατιωτική χρήση του «Νίκος Καζαντζάκης» έχει σταματήσει εδώ και 5 περίπου χρόνια. Σύμφωνα με τη νέα μελέτη του έργου, το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας θα έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει τμήμα της έκτασης, που όμως δεν θα υπερβαίνει το 15%.
Ο νέος οδικός άξονας
Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) αποτελεί αίτημα δεκαετιών για το νησί. Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός φτάνει το 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ και αποτελεί το δεύτερο μεγάλο δημόσιο έργο αυτή τη στιγμή μετά τη νέα γραμμή του μετρό στην Αθήνα. Ο υπάρχων σχεδιασμός προβλέπει τη δημοπράτηση ο έργου με τρεις διαφορετικούς τρόπους.
Πιο συγκεκριμένα, προβλέπεται στη σύμβαση παραχώρησης για το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο, σύμπραξη ιδιωτικού και δημόσιου τομέα για το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη και έργο με εθνικούς πόρους για το Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος. Ωστόσο αυτός ο σχεδιασμός ενδέχεται να αλλάξει, καθώς το Υπουργείο Υποδομών θεωρεί μη ρεαλιστικό το σχέδιο αυτό της προηγούμενης Κυβέρνησης.
Γεγονός είναι πως τα τέσσερα αυτά έργα αποτελούν τεράστια επένδυση για την Κρήτη, με σημαντικά οφέλη για τους κατοίκους του νησιού στο άμεσο μέλλον. Σε πέντε χρόνια από σήμερα η Κρήτη θα αρχίσει να αλλάζει προς το καλύτερο με τις νέες αυτές υποδομές.