Κατατίθεται έως το τέλος της εβδομάδας στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου στην Αθήνα η αίτηση των δημοσιογράφων παραγωγών του ιστορικού ντοκιμαντέρ «Πυρπόληση γυναικών από τους Γερμανούς» Γιάννη Κανελλάκη και Μανόλη Παντινάκη, για τη συμμετοχή του τον ερχόμενο Μάρτιο στις προβολές ταινιών μικρού μήκους-ντοκιμαντέρ του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.
Το ιστορικό ντοκουμέντο, σε χρόνο – ρεκόρ έλαβε διεθνείς διαστάσεις με την αποστολή του σε ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και μεγάλων κρατών (κ.κ. Μ. Μπαρόζο,Γ. Γκάουκ, Α. Μέρκελ, Ομπάμα, Πούτιν, Παπούλια, Σαμαρά κ.α).
Στις επιστολές τους στους συντελεστές, εκφράζουν «τον αποτροπιασμό, την καταδίκη και τη θλίψη τους» για τα φρικτά γεγονότα σε βάρος των γυναικών της θηριωδίας και απένειμαν τα εύσημα στους δημιουργούς.
Μία επιστολή και εκ μέρους της κ. Μέρκελ, στάθηκε αφορμή για να γίνει για πρώτη φορά εμφανής στο ευρύ κοινό η προσπάθεια της Γερμανίας για επαναγράψιμο της ιστορίας μέσω της ίδρυσης και λειτουργίας “Ελληνογερμανικού Ταμείου για το Μέλλον”. Το συγκεκριμένο θέμα πρώτη είχε αναδείξει η εφημερίδα μας.
Η πυρπόληση των γυναικών ήταν ένα άγνωστο γεγονός μέχρι την ανάδειξή του από την παραγωγή των δυο δημοσιογράφων. Χαρακτηρίστηκε ως πρωτοφανές έως τότε(6 Οκτωβρίου 1943) στα χρονικά των πολέμων, γιατί Γερμανοί ναζί με ντόπιους συνεργάτες τους όρμησαν αποκλειστικά σε γυναίκες τις οποίες έριξαν στη φωτιά και έκαψαν ζωντανές σε σπίτια της Καλής Συκιάς Ρεθύμνου.
Τραγικό τέλος, είναι γνωστό, είχαν οκτώ γυναίκες από το χωριό και τέσσερις από το γειτονικό Ροδάκινο, καθώς και ένας γέροντας, οι οποίοι δεν τους αποκάλυπταν που βρίσκονταν οι άντρες και τα όπλα τους…
Από τον περασμένο Μάρτιο, στην πανελλήνια πρώτη προβολή του στην Πανεπιστημιούπολη Κρήτης στου «Γάλλου» στο Ρέθυμνο, το ντοκιμαντέρ έχει προβληθεί σε δεκάδες χωριά του νησιού, σε σχολεία, σε πολιτιστικούς συλλόγους και άλλους φορείς, ενώ σωματεία αποδήμων Κρητών έχουν εκφράσει την επιθυμία τους να προβληθεί και στις χώρες που ζουν(ΗΠΑ, Καναδά, Αυστραλία, Γερμανία, Γαλλία, κ.α)…
Στην επικαιρότητα ξανά λόγω Ρίχτερ
Από τον περασμένο Μάρτιο, στην πανελλήνια πρώτη προβολή του στην Πανεπιστημιούπολη Κρήτης στου «Γάλλου» στο Ρέθυμνο, το ντοκιμαντέρ έχει προβληθεί σε δεκάδες χωριά του νησιού, σε σχολεία, σε πολιτιστικούς συλλόγους και άλλους φορείς, ενώ σωματεία αποδήμων Κρητών έχουν εκφράσει την επιθυμία τους να προβληθεί και στις χώρες που ζουν(ΗΠΑ, Καναδά, Αυστραλία, Γερμανία, Γαλλία, κ.α)…
Στο μεταξύ, το θέμα των γερμανικών αγριοτήτων στην Κρήτη, έστω και μετά από εφτά και πλέον δεκαετίες, άρχισε να «ζεσταίνεται» και πάλι και το ιστορικό ντοκουμέντο έρχεται ξανά στην επικαιρότητα τον τελευταίο καιρό, με αφορμή την «εν κρυπτώ» αναγόρευση του Γερμανού ακαδημαϊκού και ιστορικού Χάινς Ρίχτερ σε επίτιμο διδάκτορα του τμήματος Πολιτικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης.
[youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=NcNu79yuzns”]
Το έγκλημα του Σούμπερτ στην Καλή Συκιά
Το μίσος και η μανία των ναζί εναντίον του Ελληνικού Λαού εκδηλώνεται από τις πρώτες μέρες της κατοχής ως τις τελευταίες. Από το εξωφρενικό «Εδώ υπήρχε κάποτε η Κάνδανος», γραμμένο από τους ίδιους, που μαρτυράει την εσώτερη διάθεση για το πώς θα ’θελαν την Ελλάδα όλη, έως τους 1.460 της περιοχής των Καλαβρύτων, από 13 χρόνων και πάνω, τα γυναικόπαιδα στις Λιγγιάδες της Ηπείρου, τους 174 καμένους του Χορτιάτη, τα όργανα του Χίτλερ δεν ορρωδούν μπροστά σε τίποτα.
Κανένας ηθικός φραγμός. Σφάζουν νήπια, έγκυες γυναίκες, μικρά παιδιά, ιερείς, υπερήλικες· απαγχονίζουν, καίουν ζωντανούς, εκτελούν με λιθοβολισμό, με τσεκούρι, με την ξιφολόγχη και με πυροβόλα όπλα. Στο πέρασμα των αιώνων η ανθρωπότητα είναι ζήτημα αν δοκίμασε παρόμοια θηριωδία.
Άπίστευτο γεγονός από τα φρικιαστικότερα της ναζιστικής θηριωδίας σημειώθηκε στην Καλή Συκιά. Οι Γερμανοί πήραν πληροφορίες ότι οι κάτοικοι της ειδοποίησαν τον Μπαντουβά για την εμφάνιση του γερμανικού αποσπάσματος που έπαθε πανωλεθρία στη Μάχη του Τσιλίβδικα (Οκτ. 43) και ότι τροφοδοτούσαν την Ομάδα του. Εφάρμοσαν την προσφιλή μέθοδο της ανελέητης εκδίκησης.
6 Οκτωβρίου 1943. Στην Κρήτη ο επιλοχίας Φριτς Σούμπερτ που έχει σχηματίσει ειδική ομάδα κυνηγών με στόχο να χτυπήσει το αντάρτικο στην Κρήτη, φθάνει στο χωριό Καλή Συκιά στο Ρέθυμνο. Ο Σούμπερτ ανακρίνει τους κατοίκους και όταν διαπιστώνει ότι δεν αποσπά πληροφορίες οργίζεται.
Συγκέντρωσαν τις γυναίκες στη βρύση και άρχισαν με την απειλή των πολυβόλων να τις ανακρίνουν. Γιατί έφυγαν και που κρύβονται οι άνδρες τους, γιατί φιλοξενούσαν αντάρτες κ.τ.λ. Όλες τους κοίταζαν με κλειστό το στόμα, με αδιαφορία και αποστροφή. Η απάντηση δόθηκε! Πυρπόλησαν αρχικά τέσσερα σπίτια και μόλις φούντωσαν, πέταξαν μέσα ζωντανές, κι άλλες αφού τις εκτέλεσαν, δώδεκα γυναίκες, από τις οποίες μια οκτώ μηνών έγκυος, και τέσσερις από το Ροδάκινο.
Έχουμε και μια πράξη μεγαλοψυχίας και γιατί να την αποκρύψουμε. Γερμανός στρατιώτης, προτού πετάξει στο φλεγόμενο σπίτι μια μάνα, άρπαξε από την αγκαλιά της το βυζαστάρι της και το πέταξε στο δρόμο και κάποια άλλη, πιο τυχερή από τη μάνα του, το περιμάζεψε και το διέσωσε.
Συνολικά πυρπόλησαν εννιά κατοικίες. Έκαψαν κι ένα υπέργηρο και σκότωσαν άλλους δυο στα γύρω του χωριά. Η Καλή Συκιά είναι η μοναδική περίπτωση σ’ ολόκληρη την Ελλάδα που το μίσος των Γερμανών στράφηκε αποκλειστικά σε γυναίκες και μάλιστα με τόση αγριότητα.
Η ιστορική αναφορά ατο βιβλίο του Σπύρου Μαρνιέρου, Τα Ρεθεμνιώτικα ολοκαυτώματα 1941-1945 Ρέθυμνο 1991,σελ.22-23