Ο Βουλευτής Ηρακλείου του ΠΑΣΟΚ καταγγέλλει την απουσία βασικών στοιχείων της σύμβασης ΒΟΑΚ στη Βουλή, αντιδρά για τα διόδια και απαιτεί πλήρη διαφάνεια, κοινωνική πρόνοια και έργα για το Ηράκλειο και τη Σητεία
Με σφοδρή κριτική τοποθετήθηκε στη Βουλή ο Βουλευτής Ηρακλείου του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, Φραγκίσκος Παρασύρης, στη διάρκεια της συνεδρίασης της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, για το κρίσιμο ζήτημα της κύρωσης της σύμβασης παραχώρησης του ΒΟΑΚ. Ο κ. Παρασύρης κατήγγειλε έλλειψη διαφάνειας, αποσιώπηση κρίσιμων παραρτημάτων και «μυστικότητα» γύρω από το καθεστώς διοδίων.
«Το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο της Κρήτης συζητείται χωρίς βασικά παραρτήματα για χρονοδιαγράμματα, προϋπολογισμό και χρηματοοικονομικό μοντέλο. Όπως έκρυβαν επί χρόνια τη συζήτηση για τα διόδια, το ίδιο συνεχίζουν και σήμερα», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Χωρίς τα παραρτήματα στη Βουλή – «Απαράδεκτη μεθόδευση»
Ο Βουλευτής Ηρακλείου επεσήμανε ότι στη συνεδρίαση δεν κατατέθηκαν τα αναγκαία παραρτήματα της σύμβασης, επισημαίνοντας πως:
-
Απουσιάζουν κρίσιμα στοιχεία όπως ο οριστικός προϋπολογισμός, τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης, η εποπτεία του έργου και το καθεστώς παρακολούθησης.
-
Η Βουλή δεν μπορεί να ψηφίσει εν λευκώ μία τόσο σοβαρή σύμβαση χωρίς πλήρη εικόνα.
Ζήτησε επιτακτικά την προσκόμιση των παραρτημάτων πριν την επόμενη συνεδρίαση.
Στο επίκεντρο ο αποκλεισμός της Σητείας
Ο κ. Παρασύρης τόνισε πως το έργο του ΒΟΑΚ πρέπει να φτάσει μέχρι τη Σητεία, απορρίπτοντας τον σχεδιασμό που σταματά στον Άγιο Νικόλαο:
«Ένας ιδιότυπος ακρωτηριασμός της Κρήτης δεν πρέπει να γίνει ανεκτός. Το Υπουργείο οφείλει έστω και τυπικά να δεσμευτεί για την επέκταση μέχρι τη Σητεία. Δεν είναι θέμα μόνο των Σητειακών, αλλά όλων των Κρητικών».
Καθεστώς διοδίων και κοινωνικές επιπτώσεις
Καταγγέλλοντας την έλλειψη ενημέρωσης και συμμετοχικού σχεδιασμού, ο βουλευτής υπογράμμισε:
-
Τα διόδια αποφασίστηκαν ερήμην της κοινωνίας, παρά τις αντίθετες αποφάσεις Δήμων και Περιφέρειας.
-
Ο νησιωτικός χαρακτήρας της Κρήτης θα έπρεπε να αποκλείει τέτοιες επιβαρύνσεις.
-
Η κυβέρνηση προχωρά σε εργολαβική παραχώρηση 35 ετών με σκιώδη διόδια (έμμεσες πληρωμές του Δημοσίου προς τον παραχωρησιούχο).
Προτάσεις κοινωνικής πρόνοιας και απαλλαγών
Ο κ. Παρασύρης πρότεινε διορθώσεις και ειδικές πρόνοιες στη σύμβαση:
-
Τροποποίηση του άρθρου 18.5.1. ώστε να εξαιρούνται από τα διόδια:
-
Μακροχρόνια άνεργοι
-
Δικαιούχοι κοινωνικού τιμολογίου ρεύματος
-
Φοιτητές του Πανεπιστημίου Κρήτης και του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου
-
-
Κατήγγειλε την πρόβλεψη περί μίας δωρεάν διέλευσης ανά ώρα, θεωρώντας την άδικη και αναποτελεσματική.
«Η αστική μετακίνηση πρέπει να είναι χωρίς διόδια. Χωρίς αστερίσκους και υποσημειώσεις».
Τοπικές παρεμβάσεις και συνοδά έργα
Ο Βουλευτής κατέθεσε δέσμη συγκεκριμένων αιτημάτων για το Ηράκλειο και το Μαλεβίζι:
-
Απαλλαγή διοδίων για τον κόμβο Αεροδρομίου Ηρακλείου.
-
Πλήρης απαλλαγή για τους κατοίκους περιοχών εκτός κόμβων (Ροδιά, Παλαίκαστρο, Καρτερός).
-
Κυκλοφοριακές μελέτες για επιπτώσεις στην πόλη του Ηρακλείου και τα παραλιακά μέτωπα.
-
Αναβάθμιση της παράκαμψης Ηρακλείου – Μαλεβιζίου.
-
Κατασκευή συνοδών και αντιπλημμυρικών έργων, cut & covers και βοηθητικών δρόμων.
Τόνισε επίσης την απουσία κρίσιμων κόμβων από το έργο στην πρώτη φάση παράδοσης, όπως ο κόμβος ΠΑΓΝΗ, Φοινικιάς, Ανώπολης και η σήραγγα στο Κακό Όρος.
Κλείνοντας, ο Φραγκίσκος Παρασύρης υπογράμμισε:
«Δεν θα δεχθούμε ένα έργο που επιβαρύνει τους πολίτες χωρίς διαφάνεια, χωρίς πρόνοια για τους αδύναμους και χωρίς ολοκληρωμένη παρουσία σε ολόκληρη την Κρήτη. Το ΒΟΑΚ δεν είναι απλώς ένας δρόμος· είναι ο αναπτυξιακός κορμός του νησιού και πρέπει να λειτουργήσει προς όφελος όλων».
Η συζήτηση στη Βουλή αναμένεται να συνεχιστεί τις επόμενες ημέρες με αυξημένο πολιτικό και κοινωνικό ενδιαφέρον.