Ένα από τα παλαιότερα έθιμα είναι και το κάψιμο του Ιούδα, ιδιαίτερα διαδεδομένο στα χωριά αλλά και τις πόλεις της Κρήτης. Σύγχρονη προϋπόθεση, η “φουνάρα” να στηθεί σε μέρος όπου δεν υπάρχει κίνδυνος επέκτασης της πυρκαγιάς από την τιμωρία του “προδότη”.
Καθόλη τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας, τα παιδιά, κυρίως αγόρια αλλά και νέοι σε ηλικία άνδρες, συγκεντρώνουν ξύλα και θάμνους, όπως κατσοπρίνια και ασπαλάθους, τα οποία στιβάζουν σε ένα σωρό, παραγεμισμένο με ξερά άχυρα. Σήμερα πλέον πολλά παιδιά χρησιμοποιούνε και πριονίδι.Πάνω από το σωρό τα ξύλα στήνεται η αγχόνη, απ΄όπου κρέμεται το ομοίωμα του Ιούδα.
Οι γυναίκες στα χωριά αλλά και στην πόλη δίνουν παλιόρουχα τα οποία ράβονται πρόχειρα και γεμίζονται με πανιά και άχυρο για να δημιουργηθεί το ανδρείκελο, το οποίο – όπως επιβάλλει η παράδοση – περιφέρεται για διαπόμπευση.Μέχρι το απόγευμα της Μεγάλης Παρασκευής η “φουνάρα” είναι έτοιμη και το ομοίωμα του Ιούδα έχει στηθεί στην αγχόνη.
Το σύνθημα για να παραδοθεί στην πυρά, είναι το πρώτο Χριστός Ανέστη του ιερέα τα μεσάνυχτα της Ανάστασης.Το έθιμο ακόμα τηρείται σε αρκετές περιοχές και στην πόλη των Χανίων.
Οι φωτογραφίες που παρουσιάζουμε είναι του Νίκου Ν. Αγγελάκη από την συνοικία της Νέας Χώρας το 2014. Μπροστά από την εκκλησία Αγ. Κωνσταντίνου και Ελένης, παιδιά της περιοχής κατασκεύασαν και μετά το άκουσμα του “Χριστός Ανέστη” έκαψαν τον Ιούδα.
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία.
Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.