18.3 C
Chania
Saturday, November 23, 2024

«Συμβιώνω με τα ζώα γύρω μου»

Ημερομηνία:

Πρόγραμμα στα σχολεία του Δήμου Χανίων

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΔΗΜΟΥ ΧΑΝΙΩΝ ΜΕ ΤΟΝ ΦΙΛΟΖΩΙΚΟ «Η ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΖΩΩΝ»Αναγκαιότητα δράσεων ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης στα σχολεία

Τα ζητήματα που αφορούν τη σχέση μας με τα ζώα συντροφιάς αλλά και τα άλλα ζώα, καθώς και οι συνέπειες τους στην κοινωνία, στον πολιτισμό, και στο περιβάλλον,  έχουν αναδειχθεί επανειλημμένα τα τελευταία χρόνια  από τις φιλοζωικές ομάδες οι οποίες και αγωνίζονται καθημερινά για την επίλυσή τους. Μέσω της   δράσης τους φιλόζωοι εθελοντές γίνονται καθημερινά μάρτυρες αναρίθμητων κακοποιήσεων, δηλητηριάσεων και δολοφονιών. Παρόλα αυτά, μέσα σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς, το ζήτημα των ζώων τίθεται συχνά από ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας ως τελευταία προτεραιότητα. Ταυτόχρονα τα ζώα θεωρούνται συχνά ως εργαλεία τα οποία είναι αναλώσιμα εφόσον σταματήσει η χρηστική τους αξία για τον άνθρωπο, ενώ μια σειρά μύθων σχετικά με την ευφυΐα τους, τις ικανότητες τους, τα συναισθήματα τους ή ακόμα και τις ανάγκες τους καθορίζουν τις συνθήκες συμβίωσης μαζί τους.

Παρά τη σοβαρότητα των σημερινών κοινωνικών προβλημάτων, δεν μπορούμε να φανταστούμε ένα καλύτερο αύριο για τα ζώα εάν σήμερα δεν τοποθετήσουμε τις βάσεις για μια στάση σεβασμού απέναντι σε όλα τα ζώα μέσω της παιδείας. Ταυτόχρονα, οι οικονομικοί πόροι για την εκπαίδευση στα ελληνικά σχολεία είναι περιορισμένοι και οι σχολικές δραστηριότητες συχνά περιορίζονται στη διδακτέα ύλη. Το πρόγραμμα Συμβιώνω με τα Ζώα Γύρω μου αποτελεί μια προσπάθεια να καλυφθεί αυτή η εκπαιδευτική ανάγκη, προς όφελος των ζώων, των παιδιών, των γονέων και της ευρύτερης κοινωνίας.

Πρόγραμμα Συμβιώνω με τα ζώα γύρω μου στα σχολεία του Δήμου Χανίων

Για πρώτη χρονιά, ο Δήμος Χανίων σε συνεργασία  με τον Φιλοζωικό Σύλλογο Χανίων “Η προστασία των ζώων” διοργάνωσε την εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης “Συμβιώνω με τα ζώα γύρω μου” σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης με την άδεια του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων και τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων.

Επικοινωνία με τα σχολεία

Η εγκύκλιος του Υπουργείου στάλθηκε από το Φιλοζωικό Σύλλογο ηλεκτρονικά στα σχολεία και στάλθηκε υπηρεσιακά από τη διεύθυνση πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης όπως και  από το Δήμο. Επίσης πραγματοποιήθηκε συνάντηση με την υπεύθυνη Καινοτόμων Δραστηριοτήτων κα. Χαραλαμπίδου για την προώθηση του προγράμματος στα σχολεία. Επίσης ακολούθησε και τηλεφωνική επικοινωνία σε σχολεία ώστε να εξασφαλιστεί η ενημέρωση των εκπαιδευτικών.

Σχολικές επισκέψεις

Οι σχολικές επισκέψεις περιλάμβαναν διαδραστική παρουσίαση-συζήτηση  διάρκειας  μιας διδακτικής ώρας, προσαρμοσμένη στην ηλικία των μαθητών με αναφορές στη σχέση μας με όλα τα ζώα και στη συνέχεια  εστιάζοντας στα ζώα συντροφιάς. Οι παρουσιάσεις βρήκαν μεγάλη ανταπόκριση από τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς. Κατά τη διάρκεια των σχολικών επισκέψεων ενημερώθηκαν  περίπου 2000  μαθητές σε ομάδες των 30 περίπου μαθητών,  ώστε να μπορούν όλοι να πάρουν μέρος στη συζήτηση,  και 105 περίπου εκπαιδευτικοί.  Οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να μοιραστούν πολλές ιστορίες για τη συμβίωσή τους με τα ζώα γύρω τους, για  τα αδέσποτα που συναντούν, για τις κακοποιήσεις που βλέπουν ή ακούν, για κουτάβια που βρίσκουν σε  κάδους, ζητήματα τα οποία θέλουν να μοιραστούν και για τα οποία θέλουν να βρουν άμεσες και πρακτικές λύσεις.

Εξαιρετικά ήταν τα σχόλια από εκπαιδευτικούς και για το νέο φυλλάδιο που δημιουργήθηκε από το Φιλοζωικό Σύλλογο Χανίων και το Δήμο τόσο ως προς το κείμενο που περιέχει όσο και για το γραφιστικό μέρος.

Παράλληλα διοργανώθηκαν επισκέψεις εκπροσώπων του Δήμου Χανίων και του Φιλοζωικού Συλλόγου Χανίων σε τρία σχολεία:

  • 13ο Δημοτικό Σχολείο Αμπεριάς (27/2)  με την παρουσία του αρμόδιου Αντιδήμαρχου Χανίων κ. Αμπαδιωτάκη και του Διευθυντή της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κ.  Ποντικάκη  οι οποίοι γνώρισαν τους μικρούς μαθητές και απάντησαν σε μια σειρά ερωτήσεων τους για  τις δράσεις που έχει αναλάβει ο Δήμος Χανίων σχετικά με τη διαχείριση και τη μέριμνα των αδέσποτων ζώων συντροφιάς αλλά και για τα υπόλοιπα ζώα. Οι μαθητές της Β’ και Γ’ τάξης του σχολείου, έδωσαν στον κ. Αντιδήμαρχο κάρτες με ευχές και φωτογραφίες ζώων, διατυπώνοντας, παράλληλα, επιπλέον ερωτήσεις για τα αδέσποτα ζώα της πόλης μας .
  • 16ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων  με την παρουσία του Αντιδήμαρχου κ. Λειψάκη όπου βραβεύτηκαν τα παιδιά για την υιοθεσία της “Μπέλας”. Πρόκειται για ένα αδέσποτο θηλυκό σκύλο που με πολύ κόπο και προσπάθεια και τη στήριξη κάποιων γονέων δέχτηκε  ιατροφαρμακευτική βοήθεια, στέγη και συντροφιά.  Στην εκδήλωση ο φιλοζωικός σύλλογος προσέφερε τιμητικούς επαίνους στο σχολείο και παράλληλα προσέφερε ένα σπίτι  για την Μπέλα.
    Στη σημασία της αγάπης και της φροντίδας όλων των ζώων στάθηκε η πρόεδρος του Φιλοζωικού κα Νατάσσα Μπομπολάκη που παράλληλα διάβασε και ένα παραμύθι στα παιδιά για τις περιπέτειες του “Ρεξ” ενός αδέσποτου σκυλιού.
    Βράβευση των μαθητών του ολοήμερου νηπιαγωγείου με των Αγίων Σαράντα, οι οποίοι με την αρωγή των δασκάλων και των γονιών τους υιοθέτησαν δύο κουτάβια που εγκαταλείφθηκαν στην αυλή του σχολείου τους.  Στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο νηπιαγωγείο ο Δήμαρχος Χανίων κ.  Σκουλάκης με τη συμμετοχή του Αντιδημάρχου κ. Αμπαδιωτάκη και των αρμοδίων υπαλλήλων μοίρασαν ονομαστικούς επαίνους σε όλα τα παιδιά, ενημερωτικά φυλλάδια και βιβλία.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ  ΤΟ 2012-20

Μέσα από την όλη εμπειρία ενημέρωσης συνολικά 2250 μαθητών και 120 εκπαιδευτικών στο Δήμο Χανίων και άλλων περίπου 600 μαθητών στην ευρύτερη περιφέρεια Χανίων, αξίζει να σημειωθούν τα εξής:

  • Οι μαθητές όλων των βαθμίδων αντιμετωπίζουν με πολλή προσοχή και σοβαρότητα το ζήτημα των ζώων (συντροφιάς και άλλων) εφόσον πέρα από την πληροφόρηση, τους δοθεί η ευκαιρία να προβληματιστούν μέσα από ερωτήσεις και διάλογο.
  • Οι μαθητές των σχολείων που έχουν παρακολουθήσει το πρόγραμμα και στο παρελθόν, ήταν φέτος σε θέση να συζητήσουν πιο εκτενώς τα δύσκολα πρακτικά θέματα που προκύπτουν στη φροντίδα των αδέσποτων ζώων, αλλά και πως οι ίδιοι μπορούν να συμβάλουν στην ενημέρωση-ευαισθητοποίηση της γειτονιάς τους.
  • Το ζήτημα των ζώων αντιμετωπίζεται ως αντικείμενο που αφορά κυρίως τις μικρές ηλικίες, ενώ ο μεγαλύτερος αριθμός κακοποιήσεων από ανηλίκους σημειώνεται από μαθητές της δευτεροβάθμιας. Ο φόρτος της σχολικής ύλης δυστυχώς αποθαρρύνει τα σχολεία της δευτεροβάθμιας από το να δηλώσουν συμμετοχή και να ασχοληθούν με ένα θέμα που αφορά όλους μας.

•          Οι μαθητές/ριες σχολείων που περνούν από τη θεωρία στην πράξη, για παράδειγμα υιοθετώντας ένα αδέσποτο σκύλο/γάτα, ή βρίσκοντας ένα σπίτι που θα τα φροντίζει, φαίνονται κατά τη διάρκεια της επίσκεψης να γνωρίζουν πολλά περισσότερα για τις ευθύνες και τις δυσκολίες που περιλαμβάνει η συμβίωση μαζί τους,  αλλά και για την πολύ δυνατή  σχέση που χτίζεται μέσα από αυτήν. Οι μαθητές με αυτόν τον τρόπο μαθαίνουν πως να φροντίζουν τα ζώα με βάση τις δικές τους ανάγκες, και να μοιράζονται την ευθύνη που φέρει αυτή η φροντίδα, ενώ ταυτόχρονα μαθαίνουν πως να προσεγγίζουν και να γνωρίζουν ένα άγνωστο ζώο με ασφάλεια,  να κατανοούν τη γλώσσα του σώματος και να ξεπερνούν το φόβο τους για κάποια ζώα. Οι πρωτοβουλίες αυτές θα πρέπει να συνοδεύονται και με σχετική ενημέρωση των γονέων.

  • Είναι απαραίτητη η επιμόρφωση εκπαιδευτικών με τη διεξαγωγή σεμιναρίων, κυρίως όσων δεν έχουν ιδιαίτερη εμπειρία σε προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, ώστε να προσεγγίσουν με σφαιρικό και αποτελεσματικό τρόπο το ζήτημα των ζώων μέσα στην τάξη.
  • Οι επισκέψεις εκπροσώπων του Δήμου στα σχολεία είναι καλό να πραγματοποιούνται μετά από την εκπαιδευτική επίσκεψη στα σχολεία. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να προετοιμάσουν τις ερωτήσεις και τις προτάσεις τους ώστε να υπάρξει ουσιαστική και δημιουργική συζήτηση.
  •  Είναι ιδιαίτερα σημαντικό οι μαθητές και οι μαθήτριες όλων των ηλικιών να ενθαρρύνονται να αναλαμβάνουν οι ίδιοι δράση και να κατανοήσουν ότι τα ζώα συντροφιάς και τα αδέσποτα δεν αποτελούν μόνο ευθύνη των φιλοζωικών συλλόγων και των αρμόδιων δήμων αλλά όλων μας.

Ελπίζουμε και κατά το σχολικό έτος 2013-2014 να συνεχιστεί η υλοποίηση του προγράμματος Συμβιώνω με τα Ζώα γύρω μου και σε άλλα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης αλλά κυρίως στα σχολεία της δευτεροβάθμιας, συμβάλλοντας στην πραγματική και μακροχρόνια αλλαγή της στάσης της χανιώτικης κοινωνίας απέναντι στα ζώα.

Για το Φιλοζωικό Σύλλογο Χανίων

Η Προστασία των Ζώων

 

Νατάσα Μπομπολάκη                                                          Μελίτα Λαζαράτου

Πρόεδρος                                                                        Υπεύθυνη Προγράμματος                                                                                                                Συμβιώνω με τα Ζώα γύρω μου

Πίνακας σχολείων του Δήμου Χανίων που συμμετείχαν στο πρόγραμμα “Συμβιώνω με τα ζώα γύρω μου

Σχολείο Αριθμός μαθητών/ριών
12o ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΑΝΙΩΝ

18

12ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΧΑΝΙΩΝ

46

14ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΧΑΝΙΩΝ

50

16ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΧΑΝΙΩΝ

207

16ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΑΝΙΩΝ

47

18ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΧΑΝΙΩΝ

42

18ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΑΝΙΩΝ

15

1ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΟΥΝΟΥΠΙΔΙΑΝΩΝ

60

1ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Ν. ΚΥΔΩΝΙΑΣ

235

1ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΧΑΝΙΩΝ

210

1ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΧΑΝΙΩΝ

35

1ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΑΝΙΩΝ

16

13ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΧΑΝΙΩΝ

106

13ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΑΝΙΩΝ

33

17ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΑΝΙΩΝ

32

26ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΑΝΙΩΝ

17

2ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΑΝΙΩΝ

14

6ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΧΑΝΙΩΝ

150

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΓ. ΜΑΡΙΝΑΣ

180

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΣΙΚΑΛΑΡΙΩΝ

120

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΧΡΥΣΟΠΗΓΗΣ

300

ΛΥΚΕΙΟ ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ

26

ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΑΓ. ΣΑΡΑΝΤΑ

40

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΓΡΟΚΗΠΙΟΥ

250

 

"google ad"

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Η Ρωσία θα ξεκινήσει τη μαζική παραγωγή των «ασταμάτητων» βαλλιστικών πυραύλων Oreshnik

Τρόμος στον πλανήτη επικρατεί μετά την κλιμάκωση στον ρωσοουκρανικό...

Η «επιστροφή» του ΠΑΣΟΚ

Του Αργύρη Αργυριάδη Δικηγόρου Εδώ και λίγες ημέρες το ΠΑΣΟΚ αποτελεί...