του Αλέκου Μαρινάκη *
Κανείς δεν μπορεί να διαφωνήσει ότι μέσα στις πρώτες λαϊκές ανάγκες είναι ηκατασκευή σύγχρονου, ασφαλούς και δωρεάν Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης –ΒΟΑΚ και η συνολική αναβάθμιση όλου του οδικού δικτύου (επαρχιακού, δημοτικού, αγροτικού, που μετά τις καταστροφές του 2019 έχει γυρίσει πολλά χρόνια πίσω και στις περισσότερες περιπτώσεις τα έργα αποκατάστασης, τρία χρόνια μετά, δεν έχουν ξεκινήσει).
Υπάρχουν τα τελευταία σαράντα χρόνια διαχρονικές ευθύνες των κυβερνήσεων που δεν έγινε ένας σύγχρονος δημόσιος ΒΟΑΚ, παρά τις εξαγγελίες όλων των προηγούμενων πρωθυπουργών, με αποτέλεσμα να θρηνούμε εκατοντάδες νεκρούς στο νησί μας.
Όμως, τα σχέδια για τον ΒΟΑΚ που ανακοίνωσε τον Μάη η κυβέρνηση της ΝΔ, πατώντας στο έδαφος που προετοίμασαν ΣΥΡΙΖΑ-ΠΑΣΟΚ, είτε ήταν κυβέρνηση ή αντιπολίτευση, δείχνουν ότι η πολιτική όλων για τον ΒΟΑΚ (ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, σε όλα τα επίπεδα κρατικής διοίκησης : κυβέρνηση, Περιφέρεια, δήμοι), μόνο τις λαϊκές ανάγκες που δεν υπηρετεί.
Υπηρετεί ΜΟΝΟ τις ανάγκες του μεγάλου κεφαλαίου, σε βάρος του λαού.Το σχέδιο για τον ΒΟΑΚ είναι αντιλαϊκό, θα φέρει νέα βάρη στους εργαζόμενους για να κερδίσει το μεγάλο κεφάλαιο.Είναι μέρος των αναπτυξιακών σχεδίων του κεφαλαίου για την Κρήτη τα επόμενα χρόνια, για να έχει κερδοφόρες επενδύσεις σε βάρος του λαού.
Το μεγάλο κεφάλαιο δεν θα βάλει δεκάρα από την τσέπη του για την κατασκευή του ΒΟΑΚ. Δεν θα αφήσουν να δοθεί ούτε δεκάρα από κρατική ή ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, δηλαδή από τους φόρους που ήδη πληρώνει ο λαός, εκτός αν διατεθεί με τρόπο που να στηρίζει αποκλειστικά τη δική τους κερδοφορία (π.χ. από το Ταμείο Ανάκαμψης κ.ά.) Όλα τα έξοδα κατασκευής και συντήρησης θα τα πληρώσουν με πρόσθετη φορολογία οι «χρήστες», δηλαδή ο λαός, με διόδια, αλλά «ευέλικτα», για να μην υπάρξουν μεγάλες αντιδράσεις. Όλο αυτό το «σχέδιο ΒΟΑΚ» θα παραχωρηθεί στο ιδιωτικό κεφάλαιο για εκμετάλλευση, θα είναι ιδιωτικός δρόμος.
Μάλιστα, για να μεγαλώσει το κέρδος του νέου «ιδιοκτήτη», θα του παραδώσουν για εκμετάλλευση όλα τα τμήματα που έγιναν ή θα γίνουν ως δημόσια έργα (παρακάμψεις μεγάλων πόλεων, Λασίθι), θα εντάξουν και νέα τμήματα (σύνδεση αεροδρομίου Χανίων) και θα εγκλωβίσουν αστικές ή άλλες τοπικές μετακινήσεις, όσο μπορούν, μέσα στον ΒΟΑΚ, ώστε να μην υπάρχουν άλλες εναλλακτικές δωρεάν διαδρομές, αλλά και πάλι με «ευελιξία», για τον φόβο των αντιδράσεων.
Δεν είναι μόνο τα κέρδη που θα έχουν οι κατασκευαστικές εταιρίες που θα πάρουν χάρισμα τα ελκυστικά πακέτα μακροχρόνιας παραχώρησης.Ωφελημένοι από το δικό τους ΒΟΑΚ θα είναι και άλλες μερίδες του κεφαλαίου που ήδη τρέχουν να αρμέξουν και να ξεζουμίσουν τους εργαζόμενους, τους αυτοαπασχολούμενους της πόλης, τους βιοπαλαιστές αγρότες.
- Πρώτα απ’ όλα θα είναι οι στρατοκράτες των ΗΠΑ-ΝΑΤΟ και οι συναφείς επιχειρήσεις που θέλουν γρήγορες μετακινήσεις πολεμικού υλικού.
- Ωφελημένοι θα είναι το μεγάλο τουριστικό κεφάλαιο, ντόπιο και πολυεθνικό, που θέλουν να κερδίσουν πολλαπλάσια τα επόμενα χρόνια με τον νέο ΒΟΑΚ, απ’ όσα τρελά κέρδη είχαν τα προηγούμενα – και μάλιστα σε περιόδους κρίσης. Τη ίδια στιγμή που οι εργαζόμενοι είναι θύματα σκληρής εκμετάλλευσης, οι μικροί αγρότες δεν πουλάν τα προϊόντα τους αφού το 95% των ειδών διατροφής στα ξενοδοχεία είναι εισαγόμενα και οι ακάλυπτες ή μεταχρονολογημένες επιταγές έχουν πνίξει τους αυτοαπασχολούμενους που παρέχουν προϊόντα ή υπηρεσίες.
- Ωφελημένοι θα είναι μεγάλες μεταφορικές εταιρείες και αλυσίδες πολυκαταστημάτων για τη μείωση του κόστους διακίνησης των εμπορευμάτων τους. ΟΙ επενδυτές στην ενέργεια που θα έχουν καλύτερη διασύνδεση με τις ΑΠΕ που έχουν ήδη γεμίσει τα βουνά και θα επεκταθούν ακόμα περισσότερο.
- Ωφελημένες θα είναι όσες εταιρείες προετοιμάζονται να εισπράξουν τις παχυλές επιδοτήσεις της «πράσινης ανάπτυξης», της «ψηφιακής μετάβασης» και της καινοτομίας, στα πλαίσια της όξυνσης των ανταγωνισμών μεταξύ των μεγάλων δυνάμεων του πλανήτη. Και βέβαια θα τζογάρουν και πάλι οι τράπεζες και το χρηματιστήριο.
Όλοι αυτοί που θα είναι ωφελημένοι, ούτε πλήρωσαν ούτε θα πληρώσουν τίποτα γι’ αυτή την ανάπτυξη. Μόνο κέρδη θα έχουν και άμεσα στις επιχειρήσεις τους και με τη στήριξη και της κεντρικής και της τοπικής κρατικής διοίκησης.
Οι εργαζόμενοι όχι μόνο δεν θα ωφεληθούν τίποτα με τον ΒΟΑΚ αλλά και τη συνολική ανάπτυξη που τους ετοιμάζουν, όχι μόνο θα ακριβοπληρώνουν με διόδια, όλο το κόστος κατασκευής και συντήρησης του έργου, ΠΑΝΩ και πέρα από τη φορολογία που ήδη πληρώνουν, αλλά παραπέρα θα βρεθούν μπροστά σε ακόμα μεγαλύτερες δυσκολίες.
Με θυσίες χωρίς τέλος, με μεγαλύτερες περικοπές μισθών, συντάξεων, κοινωνικών παροχών, εισοδημάτων και δικαιωμάτων, περιορισμούς των δημοκρατικών ελευθεριών. Αντί ο λαός να απολαμβάνει τους καρπούς των κόπων του, πληρώνει με την καπιταλιστική εκμετάλλευση και στην ανάπτυξη και στην κρίση του καπιταλιστικού συστήματος.
Γι’ αυτό η Λαϊκή Συσπείρωση λέει στον λαό να μην έχει καμιά εμπιστοσύνη στα σχέδια του κεφαλαίου. Κανένα από τα σχέδια του κεφαλαίου, ούτε για το ΒΟΑΚ, ούτε για οτιδήποτε, δεν γίνεται για να καλύψει λαϊκές ανάγκες. Οι λαϊκές ανάγκες, ακόμα και οι θάνατοι από τροχαία ή από την πανδημία είναι για το κεφάλαιο ευκαιρία για «μπίζνες».
Λένε ψέματα και η σημερινή και οι προηγούμενες κυβερνήσεις ΝΔ,ΣΥΡΙΖΑ,ΠΑΣΟΚ ότι δεν υπάρχουν λεφτά για να γίνει ο ΒΟΑΚ και άλλες υποδομές ως δημόσιο έργο. Είναι πολιτική επιλογή σε βάρος του λαού και υπέρ του κεφαλαίου και όχι αδυναμία. Πώς τέλειωσε ως δημόσιο έργο το τμήμα Γούρνες- Χερσόνησος, το τμήμα Άγιος Νικόλαος-Καλό Χωριό, το τμήμα Αγκαθιάς-Σητεία; Πώς σχεδιάζεται να γίνει στο Λασίθι το υπόλοιπο του ΒΟΑΚ ως δημόσιο έργο, αλλά στη συνέχεια να παραχωρηθεί –ως δώρο- στον παραχωρησιούχο να το συντηρεί και να το εκμεταλλεύεται;
Θεωρούνται «κόστος» χωρίς «όφελος» για το κεφάλαιο και για το κράτος τα δημόσια έργα και γενικά οι κοινωνικές παροχές και γι αυτό προωθείται η εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίησή τους. Για να δώσουν κέρδη στους λίγους.
Εκτός από τις κυβερνήσεις έχουν μεγάλες πολιτικές ευθύνες οι τοπικοί άρχοντες σε περιφέρεια και δήμους, που τόσα χρόνια πιπίλιζαν τα μυαλά του κόσμου με το ένα ή το άλλο επιχείρημα, που όλα κατέληγαν να ξεχάσουμε την κρατική ή ευρωπαϊκή χρηματοδότηση και ότι ο ΒΟΑΚ μπορεί να γίνει ΜΟΝΟ αν βάλει ο κόσμος βαθιά το χέρι στην τσέπη.Η Περιφέρεια και οι δήμοι παίζουν ιδιαίτερα άχαρο ρόλο στον αποπροσανατολισμό της κοινής γνώμης. Διαμαρτύρονται σε κάποιες τεχνικές πλευρές «για τα μάτια του κόσμου» και στο τέλος καταλήγουν στη συναίνεση στο συνολικό «σχέδιο ΒΟΑΚ», που οι ίδιοι προετοίμαζαν.
Και όμως σε αρκετές περιοχές ήδη άρχισε να γίνεται αντιληπτός ο αντιλαϊκός χαρακτήρας του «σχεδίου» και σημειώνονται λαϊκές αντιδράσεις, απόλυτα δικαιολογημένες στη μεγάλη τους πλειοψηφία.
Η Λαϊκή Συσπείρωση στηρίζει τις κινητοποιήσεις κατοίκων για τις αντιπλημμυρικές μελέτες που δεν υπάρχουν έχοντας τις πρόσφατες εμπειρίες από τις πλημμύρες Χερσόνησος-Μάλια, τις διαμαρτυρίες των κατοίκων στο Πλατάνι, τις Καλύβες, για την μετατόπιση του άξονα Γεωργιούπολη μέχρι Επισκοπή στον Εσταυρωμένο-Άδελε και αλλού.
Φυσικά και επιμένουμε στην κατηγορηματική μας άρνηση και για την παραχώρηση και για τα διόδια. Από τώρα λέμε πως δεν θα δεχτούμε να εγκλωβιστούν οι αστικές μετακινήσεις στο νέο ΒΟΑΚ όπου καθημερινά εγκλωβίζονται χιλιάδες κάτοικοι που πηγαίνουν στις δουλειές τους, τα παιδιά τους στο σχολείο, κλπ.
Η Λαϊκή Συσπείρωση συνολικά καταψηφίζει την πολιτική των κυβερνήσεων για τον ΒΟΑΚ, γιατί δεν είναι αυτό που χρειάζεται ο λαός, και την καπιταλιστική ανάπτυξη της Κρήτης.
Διεκδικούμε σύγχρονο δημόσιο ΒΟΑΚ από Κίσσαμο ως Σητεία με σύνδεση με το αεροδρόμιο των Χανίων και το λιμάνι της Σούδας. Ο λαός αρκετά έχει πληρώσει, να μην πληρώσει άλλα.
Ο λαός, οι εργαζόμενοι να μη δίνουν βάση στα ψέματα, σε κάλπικες ελπίδες και υποσχέσεις. Οφείλουν να αντιδράσουν, να παραμερίσουν από την εξουσία αυτούς που τους κοροϊδεύουν. Να μην περιμένουν από αυτούς σωτηρία. «Μόνο ο λαός, μπορεί να σώσει το λαό».
*Μέλους του Γραφείου Επιτροπής Περιοχής Κρήτης του ΚΚΕ και περιφερειακού συμβούλου της Λαϊκής Συσπείρωσης.