Περίπου 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ κατά μέσο όρο, θα χρειαστούν για την ανακατασκευή του βόρειου οδικού άξονα, εφόσον το κράτος αποφασίσει να προχωρήσει στην αναβάθμισή του.
Η σχετική μελέτη για την προετοιμασία δημοπράτησης του ΒΟΑΚ σε σύγχρονο αυτοκινητόδρομο βρίσκεται ήδη στα χέρια του αρμόδιου Υπουργείου και στη Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Έργων. Για την έναρξη όμως των διαδικασιών χρειάζεται κατ’ αρχάς πολιτική βούληση, κατά δεύτερον εξεύρεση των απαιτούμενων χρηματοδοτήσεων, αλλά το κυριότερο (που σχετίζεται με τη δεύτερη παράμετρο) ο τρόπος με τον οποίο θα γίνουν οι χρηματοδοτήσεις.
Σημαντική παράμετρο σε αυτή τη διαδικασία αποτελεί επίσης το γεγονός πως, εφόσον προκηρυχθεί διεθνής δημόσιος διαγωνισμός για τη «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του ΒΟΑΚ», αυτή θα αφορά το τμήμα από Χανιά έως και Χερσόνησο συνολικού μήκους περίπου 160 χιλιομέτρων.
Η επιλογή του Υπουργείου θεωρείται στρατηγική, αφού σύμφωνα με τις αναλύσεις κίνησης που έχει στη διάθεση του, τα τμήματα που συγκεντρώνουν τη μεγαλύτερη κυκλοφοριακή συμφόρηση είναι τα τμήμα στην περιοχή κοντά στη Χερσόνησο, σε Σούδα, παραλία Κουρνά και Σταυρωμένο. Η μικρότερη κίνηση στον ΒΟΑΚ παρατηρείται στο Ίστρο και την Παχειά Άμμο, καθώς και στο Καβούσι. Μέση συμφόρηση παρουσιάζουν τα τμήματα σε Φόδελε και Ταυρωνίτη.
Αναφέρεται ότι στο τμήμα του βόρειου οδικού άξονα από Χανιά έως και Χερσόνησο υπάρχουν τμήματα που έχουν ήδη κατασκευαστεί ως δημόσια έργα στο παρελθόν και αυτά αφορούν σε συνολικά 42 χιλιόμετρα τα οποία ήδη έχουν αναβαθμιστεί με τετράιχνη κυκλοφορία, λωρίδα έκτακτης ανάγκης και διαχωριστικό στηθαίο τύπου new jersey.
Συγκεκριμένα έχουν αναβαθμιστεί 11 χιλιόμετρα περιμετρικά των Χανίων, 7 χιλιόμετρα περιμετρικά του Ρεθύμνου, 25 χιλιόμετρα περιμετρικά του Ηρακλείου, ενώ 9,1 χιλιόμετρα ακόμα βρίσκονται σε φάση κατασκευής στο τμήμα Γούρνες – Χερσόνησος, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2018.
Αναλυτικότερα, έχουν ήδη κατασκευαστεί με διατομή αυτοκινητοδρόμου 22 μέτρων οι παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου και το τμήμα Ηράκλειο – Γούρνες ενώ κατασκευάζεται το τμήμα Γούρνες – Χερσόνησος. Έχουν επίσης κατασκευαστεί με διατομή 12,50 μέτρων, τα τμήματα Χερσόνησος – Μάλια και Άγιος Νικόλαος – Καλό Χωριό ενώ κατασκευάζεται το Αυχένας Αγκαθιάς – Σητεία.
Συνολικά υπολογίζεται ότι μέχρι την έναρξη της διαδικασίας προκήρυξης του διεθνούς διαγωνισμού θα έχουν ολοκληρωθεί 51 χιλιόμετρα, τα οποία αντιστοιχούν στο 1/3 περίπου του συνολικού προγραμματιζόμενου έργου αναβάθμισης. Το Υπουργείο έχει στη διάθεσή του συγκεκριμένες εκτιμήσεις κόστους οι οποίες κυμαίνονται από 1,23 δισ. έως και 1,4 δισ.
Το Υπουργείο Υποδομών έχει αφήσει να διαρρεύσει πως γίνονται εντατικές επαφές με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για οικονομική στήριξη του έργου, αν και όπως αναφέρεται σε σχετική απόφαση, η κύρια χρηματοδότηση του έργου θα εξασφαλιστεί από τον οικονομικό φορέα στον οποίο και θα ανατεθεί η σύμβαση.
Όπως όλα δείχνουν, το έργο δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί με σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, αφού το ύψος της επένδυσης βρίσκεται εκτός πεδίου εφαρμογής του σχετικού νόμου περί ΣΔΙΤ. Οπότε θεωρείται αναπόφευκτο ότι η κατασκευή του θα γίνει με τη μέθοδο παραχώρησης. Παρόλα αυτά, συνεχίζουν να υπάρχουν ερωτηματικά για τον τρόπο λειτουργίας του δρόμου σε σχέση με την επιβολή ή όχι διοδίων.
Υπό επεξεργασία βρίσκεται, σύμφωνα με πληροφορίες, ένα σχέδιο της λεγόμενης «βινιέτας» με επιβολή διοδίων για ένα εύλογο χρονικό διάστημα κι όχι για πάντα. Όλα τα σενάρια πάντως βρίσκονται υπό επεξεργασία κι αναμένονται οι επόμενες στρατηγικές κινήσεις. Με δεδομένη την ολοκλήρωση ωστόσο των μεγάλων έργων της ηπειρωτικής Ελλάδας, θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι αμέσως μετά θα κινηθούν οι διαδικασίες και για την Κρήτη.
Εφημερίδα ΠΑΤΡΙΣ