14.8 C
Chania
Sunday, December 7, 2025

Έφυγε από τη ζωή ο σπουδαίος φωτογράφος του Magnum Κωνσταντίνος Μάνος – Οι φωτογραφίες του από την Κρήτη

Ημερομηνία:

Ο Κωνσταντίνος Μάνος γεννήθηκε στην πόλη Κολούμπια της Νότιας Καρολίνας το 1934. Οι γονείς του, Έλληνες μετανάστες, ασχολούνταν με τη γεωργία και την αλιεία.

Στα 13 του χρόνια, γίνεται μέλος της φωτογραφικής λέσχης του σχολείου του και έρχεται για πρώτη φορά σε επαφή με τη φωτογραφία.

Αργότερα, σπουδάζει Αγγλική Λογοτεχνία στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καρολίνας.

Κατά τη διάρκεια των σπουδών του γνωρίζει τον Henri Cartier-Bresson και αποκτά την πρώτη του μηχανή Leica, την οποία χρησιμοποιεί για λήψεις απογόνων σκλάβων που εργάζονταν σε φυτείες. Υιοθετώντας την ίδια τεχνική με τον Cartier-Bresson, ο Μάνος δημιουργεί ασπρόμαυρες φωτογραφικές συνθέσεις μέσα από το σκόπευτρο και αιχμαλωτίζει στον φακό κάθε τυχαίο περιστατικό.

Το 1953 γίνεται ο επίσημος φωτογράφος της Συμφωνικής Ορχήστρας της Βοστώνης στο Tanglewood Festival της Μασαχουσέτης. Απόρροια της συνεργασίας του αυτής αποτελεί το πρώτο του φωτογραφικό λεύκωμα με τίτλο Portrait of Α Symphony, 1961 που περιλαμβάνει φωτογραφίες από πρόβες και παραστάσεις της ορχήστρας στο ωδείο της πόλης.

Το 1954 έως το 1956 υπηρετεί στον αμερικανικό στρατό και μετά τη λήξη της στρατιωτικής του θητείας εγκαθίσταται στη Νέα Υόρκη όπου εργάζεται για τα περιοδικά Esquire, Life και Look.

Από το 1961 έως 1963 ζει στην Ελλάδα και δουλεύει για τη δημιουργία του λευκώματος A Greek Portfolio, το οποίο κυκλοφόρησε το 1972 (επανεκδόθηκε το 1999), απαθανατίζοντας εφήμερες καθημερινές στιγμές και ασυνήθιστα πρόσωπα της ελληνικής υπαίθρου, μεταξύ αυτών πολλών φωτογραφιών και από την Κρήτη, με λιτή, αυστηρή αλλά και τρυφερή ματιά, συνδέοντας παράλληλα την ανθρώπινη μορφή με το φυσικό τοπίο και την περιβάλλουσα αρχιτεκτονική.

Δείτε φωτογραφίες από την Κρήτη:

 

 

Greece. Crete. 1964. Grandmother carding wool.
“A Greek Portfolio” p.3
© Costa Manos/Magnum Photos

 

Greece. Crete. 1964. Boys playing.
“A Greek Portfolio” p.13
© Costa Manos/Magnum Photos
Crete. Chania. 1962. Man reading newspaper.
“A Greek Portfolio” p.87
© Costa Manos/Magnum Photos
GREECE. Crete. 1967. Shepherd at market.
“A Greek Portfolio” p.100
© Costa Manos/Magnum Photos
GREECE. Crete. Kritsa. 1964. Going home from the fields. “A Greek Portfolio”

Το 1963 ο γίνεται μέλος του διεθνούς πρακτορείου Magnum Photos. Ύστερα εγκαθίσταται στη Βοστώνη και συνεργάζεται με τις εκδόσεις Time – Life.

Από το 1974 εργάζεται ως κύριος φωτογράφος του Where’s Boston, μιας παραγωγής πολυμέσων με θέμα τη ζωή της πόλης 200 χρόνια μετά την Αμερικανική Ανεξαρτησία. Με το πρόγραμμα αυτό συνδέεται η επόμενη του έκδοση λευκώματος με τίτλο Bostonians.

Το 1982 περνά στην έγχρωμη φωτογραφία θέλοντας να υπερβεί το φωτογραφικό ντοκουμέντο, και παράγει τα πρώτα δείγματα από το σειρά του American Color, την οποία δημοσιεύει στο ομότιτλο βιβλίο το 1995.

Οι έγχρωμες φωτογραφίες του, με τα έντονα χρώματα και την ανάγλυφη προσέγγιση των ανθρώπων, εστιάζουν στη φαντασμαγορία και τον σουρεαλισμό των λαϊκών εορτών και παρελάσεων των ΗΠΑ, του κόσμου που συναντά σε παραλίες και σε άλλους δημόσιους χώρους. Μέσω των έγχρωμων φωτογραφιών θέτει ερωτήματα παρουσιάζοντας θέματα που εκ πρώτης όψεως φαίνονται επιφανειακά και χωρίς ιστορική αξία.

Το 2003 αποσπά το βραβείο Leica Medal of Excellence για το λεύκωμα American Color. Το 2010 δημοσιεύεται η συνέχεια αυτής της δουλείας με τον τίτλο American Color 2. 

 

Greece. Crete. 1964. Shepherds with goat.
“A Greek Portfolio” p.46
© Costa Manos/Magnum Photos

 

USA. Boston, Massachusetts. 1958. The Boston Symphony Orchestra.

 

USA. South Carolina. Daufuskie Island. 1952. Men praying in church.
©Constantine Manos/ Magnum Photos, Inc.
USA. Florida. 2003.
USA. Provincetown, Massachusetts. 1998.

Φωτογραφίες του βρίσκονται σε πολλές συλλογές μουσείων και ιδρυμάτων όπως του MoMA της Νέας Υόρκης, του Μουσείου Καλών Τεχνών της Βοστώνης, του Ινστιτούτου Τέχνης του Σικάγου, του Μουσείου Καλών Τεχνών του Χιούστον, της Εθνικής Βιβλιοθήκης του Παρισιού, του Μουσείου Τέχνης Chrysler στο Νόρφολκ, του George Eastman House στο Ρότσεστερ, του Μουσείου Τέχνης της Ατλάντα καθώς και του Μουσείου Μπενάκη στην Αθήνα.

Το λεύκωμά του A Greek Portfolio έχει λάβει διακρίσεις στο Φωτογραφικό Φεστιβάλ της Arles και στο Φεστιβάλ Βιβλίου της Λειψίας ενώ εικόνες του έχουν παρουσιαστεί σε εκθέσεις στο Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγου, στην Εθνική Βιβλιοθήκη του Παρισιού και στο Μουσείο Μπενάκη (2013), συμπεριλαμβανομένων ογδόντα αδημοσίευτων φωτογραφιών.

Φωτογραφίες από τα λευκώματα American Color, 1995 και American Color 2, 2010, παρουσιάστηκαν πρόσφατα στην έκθεση American Color/Florida Pictures, 2017 στο Μουσείο Ιστορίας του Μαϊάμι στη Φλόριντα.

Δείτε:

 

Το ξέρουμε…

Το να βλέπετε αυτά τα μηνύματα μπορεί να είναι κουραστικό. Και να είστε σίγουροί ότι ούτε κι εμείς βρίσκουμε κάποια ευχαρίστηση από το να τα γράφουμε... Όμως αυτό το μήνυμα δεν αφορά εμάς. Αφορά κάτι πολύ πιο σημαντικό: την επιβίωση της ανεξάρτητης, μαχητικής δημοσιογραφίας στην Kρήτη.

Η στήριξη σας είναι σημαντική γιατί μας επιτρέπει να:

  1. - Κάνουμε ρεπορτάζ χωρίς φόβο και εξαρτήσεις. Κανείς δεν μας υπαγορεύει τι να πούμε ή τι να αποσιωπήσουμε.
  2. - Κρατάμε τη δημοσιογραφία μας προσβάσιμη σε όλους, ακόμη και σε αυτούς που δεν έχουν την ικανότητα να πληρώσουν. Χωρίς paywall, χωρίς προνόμια μόνο για όσους έχουν την οικονομική δυνατότητα.

Η απλή αλήθεια είναι ότι τα έσοδα διαρκώς συρρικνώνονται. Αν πιστεύετε ότι μια πραγματικά ελεύθερη ενημέρωση είναι ζωτικής σημασίας για τη δημοκρατία και τον έλεγχο της εξουσίας, τότε δώστε μας τη δύναμη να συνεχίσουμε.

Γίνε συνδρομητής

Σας ευχαριστούμε θερμά.

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις - Γίνετε συνδρομητές!

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

«Οι τίμιοι αγρότες θα πληρωθούν»!!!

Της Γεωργίας Θάνου * Δεν υπάρχει δήλωση του πρωθυπουργού και...