Μια ακόμη σχολική χρονιά οδεύει προς τη λήξη της και ένα από τα θέματα που καθόλου δεν «άνοιξε» είναι και αυτό της αναμοριοδότησης των σχολικών μονάδων.Ένα θέμα πολύ σοβαρό, αφού απασχολεί εκατοντάδες συναδέλφους, καθώς όπως όλοι γνωρίζετε η Κρήτη αποτελεί σταυροδρόμι εκπαιδευτικών. Πολλοί έρχονται, ελάχιστοι όμως μένουν, καθώς η μοριοδότηση των σχολικών μονάδων του νησιού μας είναι από τις χειρότερες πανελλαδικά.
Η μοριοδότηση των Σχολείων Α/θμιας Εκπαίδευσης αντιβαίνει ουσιαστικές αρχές της σχετικής νομοθεσίας (παρ. 8α του άρθρου 16 του ΠΔ 50/1996, όπως αυτό τροποποιήθηκε από την παρ. Ζ α του άρθ. 14 του ΠΔ 100/1997 και την παρ. 2 του άρθρου 1 του ΠΔ 39/1998). Μάλιστα μετά την κατάργηση των Γραφείων Εκπαίδευσης θα έπρεπε να είχε αλλάξει τάχιστα.
Ως αιρετός του ΑΠΥΣΠΕ Κρήτης τη διετία 2007-2010 είχα αναδείξει το θέμα και το 2011 το αίτημα μπήκε σε τροχιά υλοποίησης, αλλά στην πορεία τα ίχνη του αγνοούνται….
• Για πρώτη φορά έθεσα το θέμα το Γενάρη του 2008 στη Γενική Συνέλευση των αιρετών ΠΥΣΠΕ και ΑΠΥΣΠΕ στην Αθήνα.
• Την άνοιξη του 2008 θέτω το θέμα με επιστολή μου στους βουλευτές όλων των κομμάτων στην Κρήτη και την ανάγκη «να προχωρήσει και μέχρι το καλοκαίρι να έχει ολοκληρωθεί η αναμοριοδότηση των Σχολείων της Κρήτης, έτσι ώστε να δοθούν κίνητρα (μόρια) στους νεοδιοριζόμενους δασκάλους να παραμείνουν στις θέσεις τους και να μην επιζητούν κάθε χρόνο μετάθεση» (αριθμό 10160/10-4-2008). Η απάντηση του τότε Υφυπουργού Παιδείας κ. Ανδρέα Λυκουρέντζου έστελνε ουσιαστικά το θέμα στις καλένδες, αφού ανέφερε ότι «το θέμα της αναμοριοδότησης των σχολικών μονάδων θα αντιμετωπιστεί συνολικά». (Αρ. Πρ. 46220/ΙΗ – 22 – 4- 2008)
• Επανήλθα στο θέμα τον Μάιο του 2008 με νέα επιστολή προς τους βουλευτές και με θέμα: «Η αλήθεια για τη μοριοδότηση των Σχολείων της Α/θμιας Εκπαίδευσης στην Κρήτη», Όπως έγραφα στην επιστολή μου αυτή : «… πάγιο ομόφωνο αίτημα όλων των Συλλόγων Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κρήτης, αλλά και της ΔΟΕ, είναι να προχωρήσει άμεσα η αναμοριοδότηση των σχολικών μονάδων και η γενναία αύξηση των μορίων τους. Επίσης θα πρέπει να γίνει κατανοητό απ’ όλους, ότι αν δεν δοθούν κίνητρα στους νέους δασκάλους να παραμείνουν στο νησί για μεγαλύτερο διάστημα του ενός χρόνου που ορίζει ο νόμος, σίγουρα στο άμεσο μέλλον, θα αντιμετωπίσουμε ευρέως το φάσμα της έλλειψης εκπαιδευτικών τόσο στις πόλεις όσο και στην ύπαιθρο. Είναι ένα αίτημα που δεν κοστίζει οικονομικά στο Υπουργείο Παιδείας, ενώ η λύση του αποτελούσε παλιότερη υπόσχεση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου. Ας ελπίσουμε ότι οι κρατούντες θα κατανοήσουν σύντομα το δίκαιο (και ανέξοδο) του αιτήματος μας και θα προχωρήσουν στη λύση ενός προβλήματος που χρονίζει».
• Τον Ιούνιο του 2008 κατέθεσα υπόμνημα στον τότε Υπουργό Παιδείας κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη σε σύσκεψη που έγινε στην περιφέρεια Κρήτης. Από τα βασικά θέματα που υπομνήματος ήταν η αναμοριοδότηση των σχολικών μονάδων.
• Στις Γενικές Συνελεύσεις των Συλλόγων της Κρήτης (Μάιος – Ιούνιος 2008) προσπάθησα και πάλι να αναδείξω το θέμα επισημαίνοντας τις κραυγαλέες διαφορές που υπάρχουν στη μοριοδότηση των σχολείων Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης. Είχα σημειώσει τότε:
– Νομός Ηρακλείου
– Το Δημοτικό Σχολείο (Δ. Σ.) και Νηπιαγωγείο Ασημίου που απέχει 55 χιλ. από το Ηράκλειο μοριοδοτείται με 3 μόρια, ενώ το αντίστοιχο Γυμνάσιο / Λύκειο με 8 μόρια.
– Το Δ. Σ. και Νηπιαγωγείο Βιάννου που απέχει περίπου 65 χιλ. από το Ηράκλειο μοριοδοτείται με 3 μόρια, ενώ το αντίστοιχο Γυμνάσιο / Λύκειο με 9 μόρια.
– Το Δ. Σ. και Νηπιαγωγείο Ζαρού που απέχει περίπου 45 χιλ. από το Ηράκλειο μοριοδοτείται με 3 μόρια, ενώ το αντίστοιχο Γυμνάσιο με 8 μόρια.
– Το Δ. Σ. και Νηπιαγωγείο Μεσοχωριού που απέχει περίπου 60 χιλ. από το Ηράκλειο μοριοδοτείται με 3 μόρια, ενώ το αντίστοιχο Γυμνάσιο με 8 μόρια.
– Νομός Λασιθίου
– Τα Δημοτικά Σχολεία (Δ. Σ.) και Νηπιαγωγεία Ιεράπετρας που απέχουν 38 χιλ. από τον Άγιο Νικόλαο μοριοδοτούνται με 1 μόρια, ενώ το αντίστοιχο Γυμνάσιο / Λύκειο με 4 μόρια.
– Τα Δημοτικά Σχολεία (Δ. Σ.) και Νηπιαγωγεία Σητείας που απέχουν 71 χιλ. από τον Άγιο Νικόλαο μοριοδοτούνται με 2 μόρια, ενώ το αντίστοιχο Γυμνάσιο / Λύκειο με 5 μόρια.
– Τα Δημοτικό Σχολείο (Δ. Σ.) και Νηπιαγωγείο Παλαιοκάστρου Σητείας που απέχουν 90 χιλ. από τον Άγιο Νικόλαο μοριοδοτούνται με 3 μόρια, ενώ το αντίστοιχο Γυμνάσιο / Λύκειο με 7 μόρια.
– Τα Δημοτικά Σχολεία (Δ. Σ.) και Νηπιαγωγεία Νεαπόλεως που απέχουν 15 χιλ. από τον Άγιο Νικόλαο μοριοδοτούνται με 2 μόρια, ενώ το αντίστοιχο Γυμνάσιο / Λύκειο με 4 μόρια.
– Νομός Ρεθύμνης
– Τα Δημοτικά Σχολεία (Δ. Σ.) και Νηπιαγωγεία της πόλεως του Ρεθύμνου μοριοδοτούνται με 1 μόρια, ενώ το αντίστοιχο Γυμνάσιο / Λύκειο με 2 μόρια.
– Τα Δημοτικά Σχολεία (Δ. Σ.) και Νηπιαγωγεία Ανωγείων που απέχουν 50 χιλ. από το Ρέθυμνο μοριοδοτούνται με 5 μόρια, ενώ το αντίστοιχο Γυμνάσιο / Λύκειο με 7 μόρια.
– Το Δημοτικό Σχολείο (Δ. Σ.) και Νηπιαγωγείο Μελάμπων που απέχουν 49 χιλ. από το Ρέθυμνο μοριοδοτούνται με 5 μόρια, ενώ το αντίστοιχο Γυμνάσιο με 8 μόρια.
– Το Δημοτικό Σχολείο (Δ. Σ.) και Νηπιαγωγείο Φουρφουρά που απέχουν 43 χιλ. από το Ρέθυμνο μοριοδοτούνται με 5 μόρια, ενώ το αντίστοιχο Γυμνάσιο με 8 μόρια.
– Νομός Χανίων
– Το Δημοτικό Σχολείο (Δ. Σ.) και Νηπιαγωγείο Χώρας Σφακίων που απέχουν 74 χιλ. από τα Χανιά μοριοδοτούνται με 8 μόρια, ενώ το αντίστοιχο Γυμνάσιο/Λύκειο με 10 μόρια.
– Το Δημοτικό Σχολείο (Δ. Σ.) και Νηπιαγωγείο Καντάνου που απέχουν 58 χιλ. από τα Χανιά μοριοδοτούνται με 7 μόρια, ενώ το αντίστοιχο Γυμνάσιο/Λύκειο με 9 μόρια.
– Τα Δημοτικά Σχολεία (Δ. Σ.) και Νηπιαγωγεία Κισσάμου που απέχουν 43 χιλ. από τα Χανιά μοριοδοτούνται με 4 μόρια, ενώ το αντίστοιχο Γυμνάσιο/Λύκειο με 5 μόρια.
– Το Δημοτικό Σχολείο (Δ. Σ.) και Νηπιαγωγείο Παλαιόχωρας που απέχουν 76 χιλ. από τα Χανιά μοριοδοτούνται με 7 μόρια, ενώ το αντίστοιχο Γυμνάσιο/Λυκείο με 8 μόρια.
• Στις 9 Μαρτίου 2009 πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στο Ηράκλειο των συνδικαλιστικών φορέων της Κρήτης (προεδρεία και μέλη Συλλόγων, αιρετοί και αναπληρωτές αιρετοί ΠΥΣΠΕ και ΑΠΥΣΠΕ), παρουσία του μέλους της ΔΟΕ συναδέλφου Καίτης Ρηνάκη και του αιρετού ΚΥΣΠΕ συναδέλφου Θωμά Καραγιάννη. Θέμα: «Η αναμοριοδότηση των σχολικών μονάδων». Ως αιρετός του ΑΠΥΣΠΕ Κρήτης κατέθεσα τις προτάσεις μου και τονίζοντας την επιτακτική ανάγκη αναμοριοδότησης των σχολικών μονάδων. Τόνισα στην πρόταση μου, παρουσιάζοντας σχετικούς πίνακες ότι «Η Κρήτη είναι νησί, το ποσοστό των νέων συναδέλφων ξεπερνά το 33%, άρα η βάση μοριοδότησης θα πρέπει να είναι το 12».
• Και αισίως φτάσαμε στο 2011, όπου είχαν δρομολογηθεί οι διαδικασίες για την αναμοριοδότηση των σχολικών μονάδων. Στο 1ο μου ενημερωτικό του Απριλίου, ως αιρετός του ΠΥΣΠΕ Ηρακλείου πλέον, ανέφερα: «Συνεδρίασε σήμερα Δευτέρα 3 Απριλίου το ΠΥΣΠΕ Ηρακλείου, σε μια ιστορική συνεδρίαση, καθώς αποφάσισε ομόφωνα την αναμοριοδότηση των σχολικών μονάδων του νομού, με βάση πλέον τη 12βαθμη κλίμακα, που σίγουρα άρει πολλές αδικίες χρόνων στα εκπαιδευτικά δρώμενα του Νομού και όχι μόνο. Και αναφέρω τον όρο «ιστορική», γιατί όλα τα μέλη του Συμβουλίου, παρά τις όποιες διαφορετικές μας απόψεις, καταφέραμε να συνθέσουμε με ωριμότητα και υπευθυνότητα μια τελική πρόταση, που σίγουρα θα αντέξει στο χρόνο και θα δώσει κίνητρα στους συναδέλφους μας να υπηρετήσουν απρόσκοπτα στην ύπαιθρο, με ανταμοιβή όμως των κόπων τους και των προσπαθειών τους».
Οι συνεδριάσεις έγιναν πανελλαδικά, αλλά από τότε το θέμα αγνοείται. Το Υπουργείο έχει πλέον στα χέρια του καταγεγραμμένες τις προτάσεις των ΠΥΣΠΕ και των ΑΠΥΣΠΕ όλης της χώρας. Το θέμα παρουσιάζει ανησυχαστική στασιμότητα… Η χρονιά που διανύουμε είναι η χειρότερη στην ιστορία του κλάδου από πλευράς διορισμών, καθώς έμειναν κλειστά πάρα πολλά Ολοήμερα Τμήματα και Τμήματα Ένταξης στο νησί μας, ενώ λειτούργησαν αρκετά πληθωρικά τμήματα.
Και επειδή το νέο Σχολικό Έτος 2013-2014 οι οιωνοί προβλέπουν πολύ χειρότερες συνθήκες και το γνωρίζουμε όλοι! Δίδοντας κίνητρα παραμονής στους συναδέλφους μας, ίσως ελαττώσουμε κάπως το μεγάλο πρόβλημα των μετακινήσεων από την Κρήτη…
Πιστεύω ότι θα πρέπει άμεσα οι Σύλλογοι Εκπαιδευτικών Π. Ε. να αναδείξουν αυτό το τόσο σοβαρό θέμα και να ενημερώσουν διεξοδικά τους Βουλευτές του κάθε Νομού, έτσι ώστε να πιεστεί το Υπουργείο να βγάλει από την κατάψυξη το θέμα της αναμοριοδότησης των σχολικών μονάδων.
Ζαχαρίας Καψαλάκης-Αιρετός ΑΠΥΣΠΕ Κρήτης/