15.8 C
Chania
Monday, December 8, 2025

Αγωνία για νεογνό στα Χανιά: Καταγγελία για καθυστέρηση στη διακομιδή λόγω τεχνικών προβλημάτων – Η απάντηση του ΕΚΑΒ

Ημερομηνία:

Σκηνές έντονης αγωνίας εκτυλίχθηκαν το βράδυ της Τρίτης στα Χανιά, όταν ένα νεογέννητο βρέφος με σοβαρό πρόβλημα υγείας κρίθηκε απαραίτητο να μεταφερθεί επειγόντως στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας Νεογνών του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Ηρακλείου (ΠΑΓΝΗ). Ωστόσο, σύμφωνα με καταγγελία του πατέρα, η μεταφορά καθυστέρησε λόγω τεχνικών ζητημάτων, γεγονός που προκάλεσε έντονη ανησυχία.

Μιλώντας στο δελτίο ειδήσεων του LIVE NEWS, ο πατέρας περιέγραψε τις κρίσιμες ώρες που έζησε:

«Με πήρε η γυναίκα μου και μου είπε πως το παιδί δεν είναι καλά και πρέπει να το πάμε στο Ηράκλειο. Έρχομαι στις 12 στο νοσοκομείο Χανίων και μου λέει ο γιατρός ‘σε μισή ώρα θα είμαστε έτοιμοι να φύγουμε’. Το ασθενοφόρο ήρθε πέντε και τέταρτο. Ήρθε το ΕΚΑΒ, παίρνουν το μωρό και είδαμε πως στο ασθενοφόρο δεν είχε ρεύμα».

Η αναφορά περί καθυστέρησης και τεχνικών προβλημάτων προκάλεσε την άμεση αντίδραση του Ιγνάτιου Κυρίτση, προέδρου του Συλλόγου Εργαζομένων του Τομέα Χανίων του ΕΚΑΒ, ο οποίος έδωσε διευκρινίσεις, απορρίπτοντας τη φημολογία περί έλλειψης καυσίμων:

«Κυκλοφορούν δημοσιεύματα που προσπαθούν να ρίξουν την ευθύνη στους εργαζομένους. Το ασθενοφόρο είχε καύσιμα — ήταν στη μέση του ρεζερβουάρ. Μπορούσε να πραγματοποιήσει με ασφάλεια τόσο τη διακομιδή όσο και την επιστροφή. Το πλήρωμα, για λόγους αυξημένης ασφάλειας, αποφάσισε να φουλάρει το όχημα. Ειδοποιήθηκε πρατήριο για να ανοίξει εκτάκτως και το ασθενοφόρο προχώρησε στη διαδικασία».

Τεχνικά εμπόδια και καθυστερήσεις

Η παραλαβή του νεογνού πραγματοποιήθηκε στις 03:10, ενώ το ΕΚΑΒ είχε φτάσει στο νοσοκομείο στις 01:30. Ο κ. Κυρίτσης διευκρίνισε ότι το περιστατικό ήταν ιδιαίτερα κρίσιμο και απαιτήθηκε χρόνος για τη σταθεροποίηση του βρέφους εντός του νοσοκομείου πριν τη μεταφορά.

Σύμφωνα με τον ίδιο, το πρόβλημα που επηρεάζει την επιχειρησιακή ετοιμότητα του ΕΚΑΒ Χανίων είναι η απουσία της κινητής μονάδας, η οποία παραμένει εκτός λειτουργίας για πάνω από ένα μήνα λόγω σοβαρής μηχανικής βλάβης. Όπως υποστήριξε:

«Η μονάδα βρίσκεται στο συνεργείο στο Ηράκλειο λόγω βλάβης κινητήρα. Η επισκευή καθυστερεί εξαιτίας γραφειοκρατικών διαδικασιών και της ανάγκης διαγωνισμών για την προμήθεια ανταλλακτικών».

Προτάσεις για λύσεις και εναλλακτικές

Ο πρόεδρος των εργαζομένων επισήμανε πως, ελλείψει της εξειδικευμένης μονάδας, η ομάδα του ΕΚΑΒ είναι σε θέση να διαμορφώσει προσωρινά ένα απλό ασθενοφόρο σε μονάδα εντατικής μεταφοράς, ενσωματώνοντας γιατρό και τον απαιτούμενο εξοπλισμό. Ωστόσο, υπογράμμισε την ανάγκη να αναζητηθούν πιο μόνιμες και αποτελεσματικές λύσεις, όπως η αξιοποίηση της κινητής μονάδας του «Χαμόγελου του Παιδιού» τις νυχτερινές ώρες.

Κανονισμοί και ανεφοδιασμός καυσίμων

Σε ερωτήσεις για το κατά πόσο ήταν σύμφωνη με τους κανονισμούς η επιλογή ανεφοδιασμού την ώρα του περιστατικού, ο κ. Κυρίτσης απάντησε πως όλα τα ασθενοφόρα διαθέτουν επαρκή καύσιμα για ασφαλείς αποστολές. Στην προκειμένη περίπτωση, όπως είπε, η απόφαση για πλήρη ανεφοδιασμό ελήφθη ως προληπτικό μέτρο.

Όσον αφορά τη σύμβαση με πρατήριο χωρίς αυτόματο πωλητή, παραδέχθηκε πως στο παρελθόν η διαδικασία ήταν πιο ευέλικτη μέσω 24ωρης εξυπηρέτησης, ενώ πλέον η εξάρτηση από το άνοιγμα του πρατηρίου καθιστά τα περιστατικά εν δυνάμει ευάλωτα.

Η κατάσταση του νεογνού

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων του ΕΚΑΒ Χανίων ανέφερε ότι το νεογνό έφτασε με ασφάλεια στο Ηράκλειο και ότι η κατάσταση της υγείας του εξελίσσεται θετικά:

«Μεταφέρθηκε καλά, έφτασε πολύ καλά και βαίνει πολύ καλά στην υγεία του. Θα έχει πολύ αίσιο αποτέλεσμα».

Γραφειοκρατία και καθυστερήσεις συντήρησης

Αναφορικά με το ζήτημα της καθυστέρησης στην επισκευή της κινητής μονάδας, ο κ. Κυρίτσης τόνισε πως παρά τις πιέσεις που έχουν ασκηθεί σε όλα τα επίπεδα, οι καθυστερήσεις οφείλονται στη γραφειοκρατία που συνοδεύει τις διαδικασίες διαγωνισμών και παραγγελιών:

«Δεν εξαρτάται από εμάς. Το πρόβλημα είναι συστημικό και αφορά τη λειτουργία του δημοσίου. Έχουμε ζήσει περιπτώσεις όπου ανταλλακτικά αργούν τρεις και τέσσερις μήνες να εκτελωνιστούν, ακόμα και από ιδιωτικά συνεργεία».

Το περιστατικό αυτό ανέδειξε για ακόμη μία φορά τις χρόνιες παθογένειες στη λειτουργία του δημόσιου συστήματος υγείας και τις επιπτώσεις που μπορεί να έχουν στην ανθρώπινη ζωή, ιδίως όταν πρόκειται για τόσο ευάλωτες περιπτώσεις όπως ένα νεογέννητο βρέφος.

Όλα όσα είπε ο πρόεδρος των εργαζομένων του ΕΚΑΒ:

Και από χθες κυκλοφορούν κάποια άρθρα, και αυτό που βλέπουμε είναι να προσπαθούν όλοι να βάλουν τον όγκο στους εργαζόμενους ότι δήθεν δεν υπήρξε, για τη διακομιδή του νεογνού από το Γενικό Νοσοκομείο Χανίων προς το ΠΑΓΝΗ, ότι δεν υπήρχαν καύσιμα στο ασθενοφόρο που χρειάστηκε να γίνει διακομιδή. Αυτό δεν είναι αληθές. Το ασθενοφόρο είχε καύσιμα, ήταν στη μέση του ρεζερβουάρ. Μπορούσε να γίνει διακομιδή και η επιστροφή του ασθενοφόρου. Το πλήρωμα έκρινε όμως, για να είναι απόλυτα ασφαλές σε περίπτωση που γίνει οτιδήποτε στο δρόμο, να μπορέσουν να έχουν τη δυνατότητα να φουλάρουν το αυτοκίνητο και να ‘ναι γεμάτο. Αυτό το οποίο λοιπόν συνέβη είναι ότι ειδοποιήθηκε το βενζινάδικο να μας ανοίξει. Γίνεται σε έκτακτες περιπτώσεις. Ήρθε όντως ο άνθρωπος, άνοιξε το βενζινάδικο, φούλαρε το αυτοκίνητο και μεταβήκαμε στο Γενικό Νοσοκομείο Χανίων για να κάνουμε την παραλαβή του νεογνού.

Η παραλαβή του νεογνού, ενώ η άφιξη στο νοσοκομείο ήταν 1:30 το βράδυ, η παραλαβή του νεογνού έγινε στις 3:10. Ήταν ένα όντως δύσκολο περιστατικό. Χρειάστηκε να το σταθεροποιήσουν στο νοσοκομείο περαιτέρω. Διακομίστηκε με πλήρη ασφάλεια, όπως κάνουμε πάντοτε. Είμαστε πλήρως καταρτισμένοι και το ‘χουμε αποδείξει σε ό,τι έχει γίνει στα Χανιά. Είμαστε επαγγελματίες σε αυτά που κάνουμε και πονάμε τη δουλειά μας. Δεν δεχόμαστε λοιπόν να λένε κάποιοι ότι η ποιότητα που παρέχουμε στις παροχές της υπηρεσίας δεν είναι αυτές που αρμόζουν για την κοινωνία των Χανίων.

Κύριε, το θέμα αυτό που θα θέλαμε να θίξουμε εμείς σαν εργαζόμενοι, που είναι στην ουσία το πρόβλημα, είναι ότι η κινητή μονάδα μας λείπει για ένα μήνα. Λείπει η κινητή μονάδα διότι έχει μία σοβαρή βλάβη του κινητήρα, η οποία πρέπει να επισκευαστεί. Λόγω τώρα γραφειοκρατικών, λόγω του ότι τα ανταλλακτικά, λόγω του όπως λειτουργεί, όπως γνωρίζετε, αυτό το πράγμα έχει καθυστερήσει. Αν υπάρχουν λύσεις που θα μπορούσαν να είχαν βρεθεί, εμείς θεωρούμε ότι ναι, θα μπορούσαν να είχαν βρεθεί κάποιες λύσεις, όπως μπορούμε να προτείνουμε ότι η κινητή μονάδα του “Χαμόγελου του Παιδιού”, που έχει έρθει με πληρώματα για να συνδράμει το έργο των παιδιών και των διακομιδών, θα μπορούσε τις νυχτερινές ώρες που δεν έχει πληρώματα να μπορεί να διατίθεται στα πληρώματα του ΕΚΑΒ η μονάδα. Έτσι ώστε αν όντως χρειαστεί να διακομίσουμε δύο περιστατικά. Εγώ δεν σας λέω τώρα για ένα περιστατικό που συνέβη και έτυχε να μην έχουμε τη μονάδα μας. Ας πούμε ότι έχουμε, γιατί τι συμβαίνει, να διακομίζουμε και δύο περιστατικά με νεογνά. Πάλι δεν θα έχουμε κινητή μονάδα. Οπότε τι θα συμβεί εκεί; Τι θα λέμε; Ότι θα περιμένουμε 5 ώρες πότε θα έρθει η κινητή μονάδα από το Ηράκλειο στα Χανιά; Όχι, θα πρέπει να βρίσκουμε λύσεις.

Έχουν τον αναγκαίο εξοπλισμό τα απλά ασθενοφόρα για να γίνονται οι διακομιδές νεογνών;

Πολύ ωραία ερώτηση και σας ευχαριστώ πολύ γι’ αυτό που με ρωτάτε. Ο στόλος, επιχειρησιακός όλος του ΕΚΑΒ, χωρίζεται σε ασθενοφόρα απλά και κινητές μονάδες. Όταν λοιπόν η κινητή μονάδα είναι απασχολημένη, μπορεί να μετατραπεί ένα απλό ασθενοφόρο σε “κινητή μονάδα”, σε εισαγωγικά βέβαια πάντα αυτό. Μπαίνοντας ο γιατρός του ΕΚΑΒ μαζί με τα πληρώματα διασώστες στο ασθενοφόρο και τον απαραίτητο εξοπλισμό, μπορούμε να μετατρέψουμε ένα απλό ασθενοφόρο σε κινητή μονάδα. Το κάναμε και το είχαμε τόσα χρόνια στα Χανιά πριν να έρθει αυτή η μονάδα που έχουμε τώρα. Οπότε, όπως καταλαβαίνετε, δεν υπάρχει περίπτωση να διακινδυνεύσει ποτέ μία ζωή, τουλάχιστον όσο έχουμε εμείς την ιδιότητα του να βρισκόμαστε εκεί.

Βάσει των κανονισμών, κύριε Κυρίτση, οφείλει το ασθενοφόρο να είναι φουλαρισμένο σε περίπτωση που χρειαστεί διακομιδή στο Ηράκλειο; Τώρα, δηλαδή, δεν θα έπρεπε να ήταν… να μην υπήρχε καν αυτή η συζήτηση του να πρέπει να ξυπνήσουμε το βενζινά για να βάλει πετρέλαιο προκειμένου να γίνει η συγκεκριμένη διακομιδή; Χρειάστηκε το παιδί να έχει περαιτέρω ιατρική παρακολούθηση στο νοσοκομείο. Γι’ αυτό το διακομίσατε αργότερα. Εάν όμως έπρεπε να το διακομίσετε άμεσα;

Για να καταλάβω, μου λέτε ότι το πρόβλημα που δεν διακομίστηκε όταν έφτασε το ασθενοφόρο στις 9:30, είναι διότι άργησε το ασθενοφόρο να πάει; Σας λέω αν οφείλει να είναι γεμάτο το ασθενοφόρο για τις διακομιδές. Ωραία. Όλα τα ασθενοφόρα μας, όλα, όλος ο επιχειρησιακός ο όγκος και τα ασθενοφόρα οφείλουν να έχουν καύσιμα αρκετά έτσι ώστε να μπορούν να κάνουν ασφαλείς διαδρομές. Και σας επαναλαμβάνω ότι το ασθενοφόρο είχε ασφαλή καύσιμα για να κάνει τη μεταφορά. Έγινε μία υπερβάλλουσα εκτίμηση από το προσωπικό, από το πλήρωμα, και ήθελε να έχει φουλ τελείως τα καύσιμά του. Δεν σημαίνει αυτό ότι δεν μπορούσε να γίνει μεταφορά.

Σε περίπτωση πιο παλιά, να σας δώσω ένα παράδειγμα. Επειδή έχουμε αλλάξει τον προμηθευτή μας, στο προηγούμενο βενζινάδικο που είχαμε τη σύμβαση είχε 24ωρη κάλυψη από αυτόματο πωλητή. Οπότε, όταν συνέβαινε κάποιες φορές, σπάνιες, να μην έχουν τα απαραίτητα καύσιμα τα ασθενοφόρα, βάζαμε εμείς από τον αυτόματο πωλητή και μετά η υπηρεσία έκοβε το τιμολόγιο κανονικά και λυνόταν το πρόβλημα χωρίς να ακούγεται τίποτα πουθενά. Αυτό γιατί δεν γίνεται τώρα; Γιατί το βενζινάδικο που έχουμε, καταρχήν έκλεισε το προηγούμενο, και αυτό το οποίο έχουμε κάνει τη σύμβαση δεν έχει αυτόματο πωλητή. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι ο άνθρωπος έχει δηλώσει ότι οποτεδήποτε χρειαστεί σε έκτακτες ανάγκες έρχεται για να μας εξυπηρετήσει, όπως και το έκανε, και τον ευχαριστούμε πάρα πολύ. Αυτό δεν είναι πρόβλημα.

Δεν θα έπρεπε η σύμβαση να είναι με ένα 24ωρο πρατήριο ή τέλος πάντων με αυτόματο πωλητή που να μην επαφίεται στο πότε θα ξυπνήσει ο άνθρωπος για να ανοίξει το πρατήριο; Εσείς δεν μπορείτε να βάλετε από ένα άλλο πρατήριο σε έκτακτη ανάγκη πετρέλαιο;

Κοιτάξτε να δείτε αυτό. Αυτή η ερώτηση τώρα που μου κάνετε δεν μπορώ να την απαντήσω εγώ γιατί βγαίνει βάσει συμβάσεων και βάσει διαγωνισμών. Οπότε δεν εξαρτάται από εμάς. Το αν εμείς μπορούμε να βάλουμε από άλλο βενζινάδικο, εννοείται ότι μπορώ να πάω και να βάλω όποιο βενζινάδικο θέλω από την τσέπη μου. Αυτό εννοείται. Δεν έχει να κάνει.

Γνωρίζετε να μας πείτε το μωράκι σε τι κατάσταση είναι και τι πρόβλημα υγείας αντιμετώπιζε το νεογνό;

Γνωρίζω ότι μεταφέρθηκε καλά, έφτασε πολύ καλά και ότι βαίνει πολύ καλά στην υγεία του. Θα έχει πολύ αίσιο αποτέλεσμα. Ωραία. Με καταλάβατε.

Να σας ρωτήσω και κάτι άλλο. Ακούσαμε ότι η κινητή μονάδα παραμένει σε συνεργείο στο Ηράκλειο. Τι πιέσεις έχουν ασκηθεί από το ΕΚΑΒ ή από έγγραφα δικά σας της υπηρεσίας ή του Ηρακλείου κεντρικά προκειμένου η κινητή μονάδα να επισπευσθεί η συντήρηση, ό,τι χρειάζεται να γίνει;

Ωραία. Να σας απαντήσω. Όπως προείπα και στην αρχή, ό,τι πιέσεις έχουμε κάνει, είτε με έγγραφα, είτε προφορικά, είτε τηλεφωνικώς, δεν εξαρτάται από εμάς. Εξαρτάται από μία διαδικασία η οποία πρέπει να γίνει για να μπορέσουν να έρθουν τα ανταλλακτικά, να μπουν, να δοθούν, να βγει σε διαγωνισμό, να γίνει παραγγελία, να μπορέσουν να δοθούν. Οπότε, όπως καταλαβαίνετε, αυτό είναι δυστυχώς το πρόβλημα που έχουμε στο, πώς να το πω, στο δημόσιο, η γραφειοκρατία, το γραφειοκρατικό πρόβλημα.

Το έχετε αντιμετωπίσει ξανά με βλάβη ασθενοφόρου, αυτό το να λείπει ας πούμε ένα μήνα ή και παραπάνω;

Κοιτάξτε να δείτε, έχουμε αντιμετωπίσει και πρόβλημα. Έχουμε ασθενοφόρα σε ιδιωτικά συνεργεία που έχουμε επιχειρήσει, ας πούμε, στην Πεζά, και έχουνε κάνει να μας φέρουν ανταλλακτικά τρεις μήνες και τέσσερις, και μας λέγανε ότι δεν μπορούν να τα εκτελωνίσουνε. Δηλαδή δεν έχει να κάνει μόνο με το δημόσιο αυτό. Δεν έχει να κάνει μόνο με τα δικά μας συνεργεία. Γνωρίζω πάρα πολύ καλά ότι οι κινήσεις οι οποίες γίνονται είναι όλα τα οχήματά μας να είναι αξιόμαχα. Αλλά δυστυχώς δεν εξαρτάται από εμάς. Εξαρτάται από το αν έχουμε κόσμο στα συνεργεία. Εξαρτάται αν έχουμε εδώ συνεργείο. Πιθανόν αν είχαμε ένα συνεργείο εδώ θα μπορούσε να ήταν λίγο πιο σύντομο το γραφειοκρατικό. Τώρα αν με ρωτάτε αν θα μπορούσαμε να το είχαμε ξεπεράσει; Δεν το ξέρω. Δεν το γνωρίζω. Είναι κάτι το οποίο δεν μπορώ να το ξέρω.

Το ξέρουμε…

Το να βλέπετε αυτά τα μηνύματα μπορεί να είναι κουραστικό. Και να είστε σίγουροί ότι ούτε κι εμείς βρίσκουμε κάποια ευχαρίστηση από το να τα γράφουμε... Όμως αυτό το μήνυμα δεν αφορά εμάς. Αφορά κάτι πολύ πιο σημαντικό: την επιβίωση της ανεξάρτητης, μαχητικής δημοσιογραφίας στην Kρήτη.

Η στήριξη σας είναι σημαντική γιατί μας επιτρέπει να:

  1. - Κάνουμε ρεπορτάζ χωρίς φόβο και εξαρτήσεις. Κανείς δεν μας υπαγορεύει τι να πούμε ή τι να αποσιωπήσουμε.
  2. - Κρατάμε τη δημοσιογραφία μας προσβάσιμη σε όλους, ακόμη και σε αυτούς που δεν έχουν την ικανότητα να πληρώσουν. Χωρίς paywall, χωρίς προνόμια μόνο για όσους έχουν την οικονομική δυνατότητα.

Η απλή αλήθεια είναι ότι τα έσοδα διαρκώς συρρικνώνονται. Αν πιστεύετε ότι μια πραγματικά ελεύθερη ενημέρωση είναι ζωτικής σημασίας για τη δημοκρατία και τον έλεγχο της εξουσίας, τότε δώστε μας τη δύναμη να συνεχίσουμε.

Γίνε συνδρομητής

Σας ευχαριστούμε θερμά.

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις - Γίνετε συνδρομητές!

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ