15.8 C
Chania
Saturday, November 2, 2024

Αλ. Τσίπρας: Τέρμα η λιτότητα – Μη βιώσιμο το χρέος – Μεταρρυθμίσεις για κοινωνική δικαιοσύνη & ανάπτυξη με την τεχνογνωσία του ΟΟΣΑ

Ημερομηνία:

Ο Αλέξης Τσίπρας και ο επικεφαλής του ΟΟΣΑ, Άνχελ Γκουρία, υπέγραψαν συμφωνία με την οποία ο ΟΟΣΑ αναλαμβάνει να δώσει τεχνογνωσία στην ελληνική πλευρά όσον αφορά τον σχεδιασμό και την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων που αποτελούν προτεραιότητα της ελληνικής κυβέρνησης- Η συνεργασία με τον ΟΟΣΑ «έχει ως βάση το πρόγραμμα προοδευτικών κοινωνικών μεταρρυθμίσεων που έχει ανάγκη η ελληνική κοινωνία» τόνισε ο πρωθυπουργός – Αναφερόμενος στη διαπραγμάτευση που βρίσκεται σε εξέλιξη με τους πιστωτές, ανέφερε ότι η συμφωνία της 20ης Φεβρουαρίου δεν είχε αναφορά στη χρηματοδότηση, «εμείς κάνουμε αυτά που δεσμευτήκαμε θέλουμε να είμαστε έντιμοι απέναντι στους εταίρους ελπίζουμε ότι θα είναι κι αυτοί».

Βασικά σημεία από την τοποθέτηση του Αλέξη Τσίπρα στη συνέντευξη Τύπου:

  • Η συνεργασία με τον ΟΟΣΑ μπαίνει σε νέα βάση, με στόχο μεταρρυθμίσεις που αποσκοπούν στη βιωσιμότητα και την ανάκαμψη της οικονομίας αλλά και στην αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης που αντιμετωπίζει η Ελλάδα​​
  • Μεταρρυθμίσεις με κοινωνική και οικονομική αποτελεσματικότητα, μεταρρυθμίσεις που θα εμπεδώσουν την κοινωνική αλλαγή σε αντίθεση με αυτές των προηγούμενων κυβερνήσεων που μετέτρεψαν τη λέξη μεταρρύθμιση σε συνώνυμο της κοινωνικής απορρύθμισης.
  • Προοδευτικό κοινωνικό πρόσημο στις μεταρρυθμίσεις, με αποτέλεσμα την εμπέδωση της κοινωνικής δικαιοσύνης, την αποτελεσματικότητα της δημόσιας διοίκησης, το χτύπημα των μεγάλων συμφερόντων (που επιβάλλουν ολιγοπώλια) και της φοροδιαφυγής, τη μετατροπή τελικά της Ελλάδας σε μία χώρα κανονική στο πλαίσιο της ΕΕ και της ευρωζώνης.
  • Η κυβέρνηση μας δεν είναι εξαρτημένη από το παρελθόν και την οικονομική ολιγαρχία και με την υποστήριξη του κόσμου θα πετύχουμε ρήξη με τα συμφέροντα και πλατιά κοινωνική συναίνεση στις δομικές αλλαγές που έχει ανάγκη η ελληνική κοινωνία.
  • Η συνεργασία με τον ΟΟΣΑ θα αποδώσει καρπούς. Η Ελλάδα μπορεί επιτέλους να γίνει παγκόσμιο θέμα συζήτησης με θετικό πρόσημο. Το ΔΝΤ επέβαλε ένα πρόγραμμα σκληρής λιτότητας. Τώρα, ένας άλλος διεθνής οργανισμός, ο ΟΟΣΑ, μπορεί να βοηθήσει για διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που έχει ανάγκη η Ελλάδα για να πάει μπροστά.
  • Δεν αποτελούν μεταρρυθμίσεις που μας επιβάλλονται αλλά μεταρρυθμίσεις που θέλουμε να κάνουμε.
  • Τα τελευταία 4 χρόνια από την πλευρά της τρόικα είδαμε πολλές φορές εκβιασμούς για την επιβολή μέτρων λιτότητας. Είδαμε από την πλευρά της τρόικας εκβιασμούς ότι αν δεν μειωθούν συντάξεις, μισθοί δεν θα δοθούν δόσεις. Δεν είδαμε ποτέ αντίστοιχο εκβιασμό στην κατεύθυνση της υλοποίησης των μεταρρυθμίσεων. Δεν είδαμε εκβιασμούς όμως για περιπτώσεις απόδοσης δικαιοσύνης, για τις τριγωνικές συναλλαγές.  Αρκετά με τη λιτότητα, τώρα πρέπει να προχωρήσουμε με μεγάλη ταχύτητα στις μεταρρυθμίσεις που θα φέρουν ανάπτυξη.
  • Δεν αισθανόμαστε καμία θηλιά στο λαιμό μας (σσ από την ΕΚΤ και τους δανειστές), για πρώτη φορά η Ελλάδα είναι διατεθειμένη για δομικές μεταρρυθμίσεις. Το προηγούμενο πρόγραμμα είχε στόχο την εσωτερική υποτίμηση και όχι τις διαρθρωτικές αλλαγές.
  • Σε εξέλιξη η διαδικασία διαπραγμάτευσης. Στη συμφωνία της 20ης Φλεβάρη δεν υπάρχει σαφής αναφορά στη χρηματοδότηση. Είμαστε τίμιοι απέναντι στους εταίρους μας και πρέπει και αυτοί να κάνουν το ίδιο. Η Ελλάδα είναι βέβαιο ότι θα ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της, ακόμα κι αν δεν γίνει άμεσα εκταμίευση κάποιας δόσης. «Αν δεν υπάρξει όμως θα έχουμε κάποιον που θα είναι συνεπής στις υποχρεώσεις και κάποιον που δεν είναι και αυτό θα δημιουργήσει σκεπτικισμό. Γνωρίζω ότι υπάρχει θέμα καχυποψίας και εμείς πρέπει να οικοδομήσουμε σχέσεις εμπιστοσύνης». Οι αμοιβαίες καχυποψίες θα καμφθούν και θα προχωρήσουμε όλοι μαζί μπροστά
  • Δεν μπορούμε πλέον να υποκρινόμαστε ότι το δημόσιο χρέος της χώρας είναι βιώσιμο και εξυπηρετήσιμο, όταν ανέρχεται περίπου στο 178% του ΑΕΠ, με τους τόκους περίπου στα €6,5 δισεκατομμύρια ετησίως μέχρι το 2021, και μετά στα €11 δισεκατομμύρια και το 2022  στα €24,5 δισεκατομμύρια. Και δεν μπορούμε πια να συνεχίσουμε με εξωπραγματικά και υφεσιακά πρωτογενή  πλεονάσματα της τάξης του 3% το 2015 και του 4,5% στη συνέχεια, απλά και μόνο για να προσποιούμαστε ότι το Ελληνικό δημόσιο χρέος είναι βιώσιμο.

Ολόκληρη η ομιλία του Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στον ΟΟΣΑ

Αγαπητέ Γενικέ Γραμματέα του ΟΟΣΑ,

Κυρίες και κύριοι,

Με χαρά και τιμή βρίσκομαι εδώ για να μιλήσω μπροστά στο σημερινό κοινό.

Είμαι εδώ, ανάμεσά σας, όχι μόνο ως πρωθυπουργός της Ελλάδας, αλλά και ως ευρωπαίος ηγέτης που αγωνίζεται ώστε η πολιτική αλλαγή στην Ελλάδα να δώσει μια νέα ώθηση στην Ευρώπη. Επειδή η Ελλάδα δεν είναι suigeneris  αλλά αποτελεί σύμπτωμα μιας ευρύτερης ευρωπαϊκής αδυναμίας.

Αποτελεί σχεδόν κοινό τόπο μεταξύ των οικονομολόγων, των διανοουμένων και των διεθνών οργανισμών, όπως ο ΟΟΣΑ και το ΔΝΤ, ότι η Ευρώπη χρειάζεται απεγνωσμένα να ξεφύγει από την παγίδα της λιτότητας για να εγκαινιάσει μια νέα εποχή ανάπτυξης και ευημερίας.

Η εκλογική νίκη του ΣΥΡΙΖΑ στις 25 Γενάρη έχει δώσει νέα ελπίδα σε εκατομμύρια ανθρώπους που έχουν πληγεί από την λιτότητα στην Ευρώπη. Είναι μια μεγάλη ευκαιρία ώστε να δοθεί η αναγκαία ώθηση προς την επιθυμητή κατεύθυνση. Μία κατεύθυνση κοινής λογικής και ρεαλιστικής πολιτικής που θα κάνει, σε μια ρεαλιστική αποτίμηση, των περιορισμών και των δυνατοτήτων, με προτεραιότητα στις ανάγκες των ανθρώπων και όχι στην ιδεολογία. Χρειαζόμαστε μια αποφασιστική στροφή υπέρ των συλλογικών συμφερόντων και των λαϊκών προσδοκιών. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να ξανακερδίσουμε τις καρδιές των Ευρωπαίων και να αποκατασταθεί το κύρος του ευρωπαϊκού εγχειρήματος.

Πρέπει να σεβόμαστε τη δημοκρατία και την έκφραση της ελεύθερης βούλησης των λαών, αν δεν θέλουμε να παραδώσουμε την Ευρώπη στην ακραία εθνικιστική και λαϊκιστική δεξιά.

Για την Ελλάδα, η εποχή της λιτότητας, των μνημονίων και της τρόικας έχει παρέλθει. Και αυτό είναι οριστικό και αμετάκλητο. Εκείνοι που συμπεριφέρονται σαν οι Έλληνες να μην ψήφισαν ποτέ ή σαν η ψήφος τους να μην έχει σημασία, στην πραγματικότητα καθιστούν την Ευρώπη άνευ σημασίας στα μάτια των πολιτών της.

Θεωρούμε ότι η πολιτική αλλαγή στην Ελλάδα είναι σε μεγάλο βαθμό συμβατή με την δημιουργία μιας νέας ποιοτικής σχέσης με τους ευρωπαίους εταίρους μας η οποία θα βασίζεται στην ειλικρίνεια, τον ρεαλισμό και την αμοιβαία κατανόηση.

Δεν μπορούμε πλέον να υποκρινόμαστε ότι δεν υπάρχει ανθρωπιστική κρίση στην Ελλάδα ως αποτέλεσμα των υφεσιακών πολιτικών της εσωτερικής υποτίμησης.

Δεν μπορούμε πλέον να υποκρινόμαστε ότι το δημόσιο χρέος της χώρας είναι βιώσιμο και εξυπηρετήσιμο, όταν ανέρχεται περίπου στο 178% του ΑΕΠ, με τους τόκους περίπου στα €6,5 δισεκατομμύρια ετησίως μέχρι το 2021, και μετά στα €11 δισεκατομμύρια και το 2022  στα €24,5 δισεκατομμύρια.

Και δεν μπορούμε πια να συνεχίσουμε με εξωπραγματικά και υφεσιακά πρωτογενή  πλεονάσματα της τάξης του 3% το 2015 και του 4,5% στη συνέχεια, απλά και μόνο για να προσποιούμαστε ότι το Ελληνικό δημόσιο χρέος είναι βιώσιμο.

Μετά από πέντε χρόνια οικονομικής ύφεσης και κοινωνικών δυσκολιών, η χώρα μας παραμένει σε δεινή οικονομική κατάσταση. Τα προβλήματά μας εκτείνονται σε πολλές πτυχές της οικονομικής δραστηριότητας, από την οικονομική επισφάλεια μέχρι την μαζική ανεργία και τη φτώχεια.

Το έργο της κυβέρνησής μας κάθε άλλο παρά εύκολο είναι. Απαιτεί σημαντικές μεταρρυθμίσεις για την αντιμετώπιση ιστορικά ριζωμένων αδικιών και της αναποτελεσματικότητας του οικονομικού μας συστήματος.

Αυτό, με τη σειρά του, απαιτεί δύο πράγματα: Πρώτον, την πολιτική βούληση ώστε να αντιπαρατεθούμε όλα αυτά τα οργανωμένα  συμφέροντα που επωφελούνται εις βάρος της πλειοψηφίας των πολιτών. Η κυβέρνησή μας έχει αυτή τη βούληση. Δεύτερον, χρειαζόμαστε τεχνική εμπειρία ώστε να εντοπίσουμε τις  θεσμικές δομές που μπλοκάρουν τις αλλαγές και να τις μεταρρυθμίσουμε με σταθερό τρόπο. Η συνδρομή του ΟΟΣΑ στο θέμα αυτό είναι πολύτιμη.

Επιθυμούμε μια νέα σχέση με τον ΟΟΣΑ μακριά από τις εργαλειοθήκες του παρελθόντος, οι οποίες ποτέ δεν είχαν γίνει αποδεκτές από τους  πολίτες ως ένα δικό τους σύνολο μεταρρυθμίσεων. Η συνεργασία θα πλαισιώνεται από το πρόγραμμα της κυβέρνησής μας για προοδευτικές και κοινωνικές μεταρρυθμίσεις, κάθε περίπτωση θα εξετάζεται χωριστά, και σε ότι αφορά τις τεχνικές λεπτομέρειες που πλαισιώνουν την εφαρμογή τους.

Κυρίες και Κύριοι,

Είναι απολύτως ζωτικής σημασίας για την Ελλάδα το δημόσιο χρέος της να αναδιαρθρωθεί. Αυτό θα προσφέρει στην χώρα ρευστότητα, μειώνοντας δραματικά τις αποδόσεις των δεκαετών κρατικών ομολόγων, και θα καθιστά δυνατό πάλι για εμάς να καλύψουμε τις χρηματοδοτικές ανάγκες μας στις αγορές κεφαλαίων. Κατά την άποψή μας, η νομισματική ένωση ως σύνολο ζημιώνεται από την αποτυχία να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα του δημόσιου χρέους της Ελλάδας. Ο φαύλος κύκλος της παγίδας του χρέους και η μόνιμη εξάρτηση δεν αποτελούν μια μέθοδο που εξασφαλίζει μια συνολικά υγιή ευρωζώνη. Πρέπει να αντικαταστήσουμε την πολιτική μυωπία με έμπνευση και τόλμη.

Η Ελλάδα χρειάζεται δημοσιονομικό χώρο ώστε να ανακτήσει την ικανότητα να προγραμματίσει και να οργανώσει την οικονομία της. Για το σκοπό αυτό, με την επιστολή του Υπουργού Οικονομικών προς τον Πρόεδρο του Eurogroup στις 18 Φεβρουαρίου, η Ελλάδα ζήτησε παράταση της δανειακής σύμβασης, ως ένα ενδιάμεσο στάδιο προς ένα νέο Συμβόλαιο Ανάκαμψης και Ανάπτυξης. Επιπλέον, αυτό θα υποστηριχθεί από την συμφωνία που θα διαπραγματευτούμε με τους εταίρους μας για το πώς θα καταστεί βιώσιμο και θα εξυπηρετηθεί το δημόσιο χρέος. Αλλά ακόμα κι αν ήμασταν σε θέση με κάποιο τρόπο να αφαιρέσουμε το σύνολο του δημόσιου χρέους, αυτό θα αυξάνονταν και πάλι σύντομα, αν δεν εξαλείψουμε τα βαθύτερα αίτια του. Αυτός είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε μεταρρυθμίσεις. Και αυτός είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε δημοσιονομικό χώρο: ώστε να είμαστε σε θέση να αντιμετωπίσουμε τα βασικά προβλήματα της πραγματικής οικονομίας, της σχέσης του κράτους με την οικονομία και του κράτους με την κοινωνία. Για να το θέσω διαφορετικά, πρέπει να προχωρήσουμε με το Συμβόλαιο Ανάκαμψης και Ανάπτυξης, ώστε να μπορέσουμε να διασφαλίσουμε ότι, αν επιτύχουμε τη βιωσιμότητα του χρέους και ένα κατάλληλο δημοσιονομικό χώρο, θα έχουμε ένα μοντέλο που θα είναι οικονομικά βιώσιμό και θα απαντά  σε δημοκρατικές, κοινωνικές και οικολογικές προσδοκίες.

Σε αυτή την κρίσιμη συγκυρία, η Ελλάδα θα πρέπει να προβεί σε κοινωνικές μεταρρυθμίσεις που αφενός θα λαμβάνουν υπόψη τους τις συνθήκες έκτακτης ανάγκης της οικονομίας και αφετέρου θα είναι διαφορετικές από τις πρακτικές του παρελθόντος. Δεν μπορούμε απλώς να σχεδιάσουμε στρατηγικές μεταρρύθμισης πάνω στις υπάρχουσες πελατειακές πρακτικές, χρειαζόμαστε ένα νέο καθεστώς.

Συνεπώς, για εμάς, η αλλαγή είναι μία φυσιολογική κατάσταση. Η στρατηγική των μεταρρυθμίσεών μας περιλαμβάνει παρεμβάσεις με στόχο, αφενός να εξέλθουμε από το τέλμα και να απομακρυνθούμε από το χαμηλό ισοζύγιο της οικονομίας και αφετέρου να επηρεάσουμε τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του νέου ισοζυγίου. Η αλλαγή πρέπει να είναι ριζοσπαστική – όχι οριακή επειδή η οικονομία μας εξακολουθεί να είναι σε μια κατάσταση σύγχυσης, λόγω της κατάρρευσης των παραγωγικών δυνατοτήτων της. Χρειαζόμαστε ένα σοκ για την ανάκαμψη της οικονομίας. Και, μόλις δοθεί ώθηση στην  ανάπτυξη, οι σε μεγάλο βαθμό ανεκμετάλλευτες δυνατότητες τις υποδεικνύουν ότι θα μπορούσε να διατηρηθεί για μια παρατεταμένη χρονική περίοδο.

Παράλληλα, το δημόσιο χρέος, εάν αναδιαρθρωθεί, θα μπορούσε να έχει μια σταθερά πτωτική τροχιά, ακόμη και με μια μέτρια ανάκαμψη της ονομαστικής αύξησης της παραγωγής.

Η νέα κυβέρνηση έχει πλήρη επίγνωση των ελλείψεων του προ κρίσης μοντέλου ανάπτυξης και στο οποίο ασκούσαμε πάντα κριτική όταν είμαστε στην αντιπολίτευση. Κατά τις τελευταίες δεκαετίες, η πολιτική μας βούληση να αλλάξουμε την Ελλάδα έχει υπάρξει συνεπής και αδιάκοπη. Αυτό εξηγεί γιατί το όραμά μας δεν είναι να επιστρέψουμε στο παρελθόν. Αγωνιζόμαστε για να αλλάξουμε το παρόν, διατηρώντας σταθερά το βλέμμα μας στραμμένο σε ένα μέλλον με οικονομικά και οικολογικά βιώσιμη ανάπτυξη, με κοινωνική δικαιοσύνη και πλήρη απασχόληση.

Είμαστε μια κυβέρνηση της Αριστεράς με νέες ιδέες. Θέλουμε τεχνική βοήθεια για την εφαρμογή τους. Για παράδειγμα, η θέση μας είναι ότι η ανισότητα αποτελεί εμπόδιο τόσο για την ανάπτυξη όσο και για την οικονομική αποτελεσματικότητα.

Και είμαστε ευτυχείς να σημειώσουμε ότι είμαστε σε ευρεία συμφωνία με την πρωτοπόρα έρευνα διεθνών οργανισμών, όπως ο ΟΟΣΑ και το ΔΝΤ, για το θέμα αυτό.

Από την άποψη αυτή, κατά τη διάρκεια των περιόδων κρίσης, μια πολιτική που δίνει προτεραιότητα στις ανάγκες της κοινωνικής πλειοψηφίας μπορεί να είναι μέρος της λύσης και όχι μέρος του προβλήματος της κρίσης. Υπό αυτή την έννοια, θα πρέπει είτε να έχουμε ανάπτυξη χωρίς αποκλεισμούς ή καθόλου ανάπτυξη.

Αυτό είναι ένα σημείο σύγκλισης μεταξύ των πολιτικών μας προτεραιοτήτων και εκείνων του ΟΟΣΑ. Θέλουμε η ανάπτυξη να συνοδεύεται από κοινωνική δικαιοσύνη.

Ένας παρόμοιος συλλογισμός μπορεί να γίνει αναφορικά με τη σχέση μεταξύ της ανάπτυξης με τη δημοκρατία και τη λαϊκή συμμετοχή. Είμαστε υπέρ της ευρύτερης συμμετοχής και τον εκδημοκρατισμό της διαδικασίας λήψης οικονομικών αποφάσεων σε όλα τα επίπεδα.

Δεν θέλουμε να αντικαταστήσουμε την αγορά ως έναν κατανεμητικό μηχανισμό. Την αντιμετωπίζουμε ως έναν από μια ποικιλία κοινωνικών μηχανισμών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αντιμετώπιση των οικονομικών προβλημάτων. Αν δουλέψει, όλα καλά. Αλλά η αλήθεια είναι ότι δεν λειτουργεί πάντα όπως πρέπει και μερικές φορές οδηγεί σε σημαντικό κοινωνικό κόστος.

Σε ένα τέτοιο πλαίσιο, θέλουμε η κοινωνία να συμμετάσχει στη συζήτηση για τους στόχους και τον σχεδιασμό και την εφαρμογή της πολιτικής, έτσι ώστε οι στόχοι που επιδιώκονται και οι πολιτικές που εφαρμόζονται να αντικατοπτρίζουν πραγματικά το δημόσιο συμφέρον και να διασφαλίζεται ότι αντιμετωπίζονται όλες οι βασικές ανάγκες.

Για όμοιους λόγους, δεν θεωρούμε ούτε το λαϊκό αίτημα για αίσθηση του ανήκειν, ούτε την επιθυμία των ανθρώπων να έχουν κάποια μορφή ελέγχου σχετικά με τα θέματα που επηρεάζουν τη ζωή τους ως στοιχεία λαϊκισμού.

Το μεγάλο πλεονέκτημα της ενσωμάτωσης της κοινωνικής δικαιοσύνης και της δημοκρατίας σε ένα σχέδιο μεταρρύθμισης από την αρχή είναι ότι μεγιστοποιεί τη λαϊκή υποστήριξη για το σύνολο του πακέτου των μεταρρυθμίσεων. Είναι καλό να γνωρίζουμε ότι υπάρχει μια αυξανόμενη κατανόηση του σημείου αυτού.

Ακόμα και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, οι άνθρωποι έχουν αρχίσει να συμφωνούν με την άποψη ότι η λαϊκή στήριξη είναι ένα αναπόσπαστο μέρος της μεταρρυθμιστικής προσπάθειας.

Ως εκ τούτου, η νέα ελληνική κυβέρνηση θα προχωρήσει με μια διττή μεταρρυθμιστική στρατηγική: με μια απαραίτητη πρώτη δέσμη, sinequanon μεταρρυθμίσεων, με άμεση εφαρμογή μέχρι τον Απρίλιο. Αυτές οι μεταρρυθμίσεις θα θέσουν το πλαίσιο για μια ακόμη πιο φιλόδοξη δέσμη μεταρρυθμίσεων μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα.

Όπως γνωρίζετε, οι άμεσες προτεραιότητες της μεταρρυθμιστικής μας προσπάθειας είναι η αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης και η απελπιστική ανάγκη να αντιμετωπιστεί το χρόνιο πρόβλημα στην Ελλάδα σε σχέση με τη φοροδιαφυγή και τη διαφθορά.

Όσον αφορά το πρώτο, καμία Αριστερή κυβέρνηση δεν θα μπορούσε να ξεκινήσει από οπουδήποτε αλλού παρά από την αντιμετώπιση της πρόσβασης, για παράδειγμα, σε τροφή, στέγη και ενέργεια.

Όσον αφορά το δεύτερο, μεταξύ άλλων, θα στοχεύσουμε το λαθρεμπόριο καυσίμων και καπνού, θα κάνουμε πιο αυστηρή τη νομοθεσία σχετικά με τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων, θα ενισχύσουμε την ανεξαρτησία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, ενώ θα εξασφαλίσουμε την πλήρη λογοδοσία και διαφάνεια των λειτουργιών της και θα διευρύνουμε τον ορισμό της φορολογικής απάτης και της φοροδιαφυγής, ενώ θα καταργήσουμε την φορολογική ασυλία.

Η μεταρρύθμιση του δημόσιου τομέα είναι πιο δύσκολο εγχείρημα. Έχουμε ήδη ξεκινήσει, με τον εξορθολογισμό της ίδιας της κυβέρνησης. Για παράδειγμα, έχουμε ήδη μειώσει τον αριθμό των Υπουργείων.

Θα προωθήσουμε μηχανισμούς για καλύτερους διορισμούς, αξιολογήσεις και καθιέρωση δίκαιων διαδικασιών για τη μεγιστοποίηση της κινητικότητας ανθρώπινων και άλλων πόρων στο πλαίσιο του δημόσιου τομέα.

Θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε για τη δραστική βελτίωση της αποτελεσματικότητας των κεντρικών και τοπικών κυβερνητικών υπηρεσιών στοχεύοντας τις δημοσιονομικές διαδικασίες, την αναδιάρθρωση της διαχείρισης, και την ανακατανομή των πόρων που δεν έχουν χρησιμοποιηθεί σωστά.

Προχωρώντας σε μια πιο οικονομική ατζέντα, θα επιδιώξουμε να προσελκύσουμε επενδύσεις σε βασικούς τομείς και να αξιοποιήσουμε τα περιουσιακά στοιχεία του κράτους πιο αποτελεσματικά, εξετάζοντας κάθε περίπτωση χωριστά και σεβόμενοι το δημόσιο συμφέρον.

Για παράδειγμα, πρέπει να ενοποιήσουμε το ΤΑΙΠΕΔ με διάφορους φορείς διαχείρισης των δημόσιων περιουσιακών στοιχείων (που σήμερα είναι διασκορπισμένοι σε ολόκληρο τον δημόσιο τομέα) με σκοπό την ανάπτυξη των κρατικών περιουσιακών στοιχείων και την αύξηση της αξίας τους μέσω μικροοικονομικών μεταρρυθμίσεων και μεταρρυθμίσεων σχετικά με τα δικαιώματα ιδιοκτησίας.

Είναι πέρα από τον λόγο για τον οποίο είμαστε εδώ σήμερα να παράσχουμε λεπτομέρειες σχετικά με τις ιδέες μας για τις αγορές προϊόντων και εργασίας, το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης και τις καίριες μεταρρυθμίσεις στο δικαστικό σύστημα. Είναι περιττό να πούμε ότι όλοι αυτοί είναι τομείς όπου θα εντοπίσετε ευρύ κοινό έδαφος, αλλά και διαφορές που πρέπει να συζητηθούν.

Τα παραπάνω θέματα βέβαια έχουν απασχολήσει και τις προηγούμενες κυβερνήσεις και τους διεθνείς οργανισμούς, όπως ο ΟΟΣΑ. Ως μια προοδευτική κυβέρνηση, η οποία έχει υπάρξει συχνά επικριτική προς ορισμένες κοινωνικές και οικονομικές τάσεις, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι επιδιώκουμε να διευρύνουμε την ατζέντα σε ορισμένους τομείς. Επιτρέψτε μου να αναφέρω τέσσερις.

Πράσινη Ανάπτυξη:

Σύμφωνα με τις προτεραιότητες που εξήγγειλε η νέα Επίτροπος της ΕΕ για το περιβάλλον, θα θέλαμε να γίνει η Ελλάδα ένας ηγέτης στις στρατηγικές του πράσινου μετασχηματισμού. Μερικές από τα μείζονες αλλαγές θα πραγματοποιηθούν μέσω της εισαγωγής των κατανεμημένων συστημάτων (στον τομέα της ενέργειας ή των αποβλήτων, για παράδειγμα), αλλά αυτό μπορεί να επεκταθεί και σε άλλους τομείς όπως οι κατασκευές και ο βιομηχανικός σχεδιασμός.

Κοινωνική Οικονομία

Η κοινωνική Οικονομία έχει αναπτυχθεί κατά τη διάρκεια της κρίσης και έχει πολύ μεγαλύτερες δυνατότητες στα χρόνια που έρχονται. Πρέπει να προωθήσουμε ένα θεσμικό πλαίσιο, το οποίο θα εντοπίζει τα σημεία συμφόρησης για την μελλοντική ανάπτυξή του, θα παρέχει υποστήριξη στους οργανισμούς που μπορούν να ξεπεράσουν αυτά τα σημεία συμφόρησης, ενώ θα ενθαρρύνει τις συνέργειες με άλλους τομείς της οικονομίας.

Νέα Δικτυακά Συστήματα

Η πληροφορική έχει πλέον δημιουργήσει νέες ευκαιρίες για δικτυακά συστήματα και κινείται προς μια παραγωγή με βάση τα κοινά στοιχεία. Η εφαρμογή της, όπως προκύπτει από την ευρωπαϊκή εμπειρία, είναι ευρέα: από την κοινωνική φροντίδα μέχρι τον  τραπεζικό τομέα, και από τα τρόφιμα μέχρι την εκπαίδευση. Μια τέτοια προσέγγιση είναι ιδιαίτερα σημαντική στην Ελλάδα, όχι μόνο λόγω της αδυναμίας των υφιστάμενων θεσμών, αλλά και λόγω του μεγάλου αριθμού ειδικευμένων ατόμων που τώρα είτε είναι άνεργοι είτε στο εξωτερικό, καθώς και λόγω των πολλών απομακρυσμένων νησιωτικών ή ορεινών περιοχών.

Επιχειρηματικά οικοσυστήματα (clusters)

Η δημιουργία των οικοσυστημάτων παραγωγής μπορεί να προσφέρει σημαντικά κίνητρα για να παραμείνουν επιχειρήσεις στην Ελλάδα, αντί να φύγουν στο εξωτερικό. Ένα οικοσύστημα μπορεί να περιλαμβάνει συνένωση υποδομών, εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού, σύμπραξης με δημόσια πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα με τρόπο που να μεγιστοποιεί τα οφέλη της επένδυσης στην συνεργασία.

Αγαπητέ Γενικέ Γραμματέα του ΟΟΣΑ,

Κυρίες και κύριοι,

Από όλα τα παραπάνω προκύπτει η ανάγκη να παντρέψουμε το παλιό με το νέο. Ο πυρήνας των πολιτικών μας δεν είναι να αναμορφώσουμε την Ελλάδα. Είναι να μεταμορφώσουμε  την Ελλάδα.

Επιδιώκουμε τη συνύπαρξη με την ισόρροπη ανάπτυξη και των τριών τομέων της οικονομίας. Στο πλαίσιο αυτό, όπως ανέφερα προηγουμένως, οι περιβαλλοντικές επιταγές επηρεάζουν όλους τους κλάδους της οικονομίας μας.

Ελπίζω ότι το μήνυμα ότι η Ελλάδα έχει εισέλθει σε μια νέα ιστορική εποχή έχει καταστεί σαφές. Στο πλαίσιο αυτό, η συνεργασία μας με τον ΟΟΣΑ είναι ένα σημαντικό βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση .

Ο δρόμος είναι γεμάτος προκλήσεις, αλλά, με τη βοήθεια των εταίρων μας, η Ελλάδα θα ανακτήσει την αυτοκυριαρχία της, θα βγει από την κρίση και θα αρχίσει η διαδικασία της συνολικής ανάκαμψης.

Σας ευχαριστώ

Η κοινή συνέντευξη τύπου Τσίπρα-Γκουρία και οι ερωτήσεις των δημοσιογράφων

ΑΝΧΕΛ ΓΚΟΥΡΙΑ: Σας ευχαριστούμε για την παρουσία σας εδώ. Θα θέλαμε να μοιραστούμε μαζί σας τη δουλειά που έχουμε κάνει από κοινού, με τον κ. Πρωθυπουργό, τον Υπουργό Οικονομικών , τον αναπληρωτή Υπουργό Εξωτερικών και την task force. Όταν πριν από λίγο καιρό είχα επισκεφτεί την Αθήνα, ο κ. Πρωθυπουργός είχε προτείνει να συσταθεί μια task force που θα ήταν επιφορτισμένη με τη δημιουργία ενός προγράμματος για τη δουλειά. Θα σας μιλήσει ο κ. Πρωθυπουργός για τη δουλειά που ήδη έχει γίνει.

Κύριε Πρωθυπουργέ, θα ήθελα να πω ότι είναι μεγάλη μας τιμή που δεχθήκαμε, σήμερα, εσάς και την ομάδα σας. Μας περιμένει σκληρή δουλειά – ήδη έχει ολοκληρωθεί ένα κομμάτι της, κατά τη διάρκεια και του γεύματος. Η νέα κυβέρνηση ανέλαβε τα καθήκοντά της μόλις πριν από λίγες εβδομάδες. Είχαμε μια προηγούμενη συνάντηση στην Αθήνα, δέκα ημέρες περίπου μετά τις εκλογές και λίγες ώρες μετά την ορκωμοσία στο Κοινοβούλιο. Δίνω, λοιπόν, το λόγο στον κ. Πρωθυπουργό για να μοιραστεί μαζί σας κάποιες από τις σκέψεις του.

Στη συνέχεια, θα δεχθούμε ερωτήσεις και μετά θα μεταβούμε στο Συνεδριακό Κέντρο για να ακούσουμε και την ομιλία του.

ΑΛΕΞΗΣ ΤΣΙΠΡΑΣ: Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος, γιατί, σήμερα, συνυπογράψαμε με τον Άνχελ Γκουρία μια νέα περίοδο στις σχέσεις της Ελλάδας με τον ΟΟΣΑ. Μια περίοδο ειλικρινούς και εποικοδομητικής συνεργασίας, για την ανάπτυξη και την ευημερία της πατρίδας μας. Συνεργασία, η οποία αποκτά νέο περιεχόμενο, ακριβώς γιατί έχει ως βάση το πρόγραμμα προοδευτικών κοινωνικών μεταρρυθμίσεων, που έχει ανάγκη η ελληνική κοινωνία. Σε αυτό το πλαίσιο, ο ΟΟΣΑ δεσμεύεται να παράσχει την αναγκαία τεχνική συνδρομή, έτσι ώστε οι μεταρρυθμίσεις αυτές να εφαρμοστούν με οικονομική, αλλά κυρίως με κοινωνική αποτελεσματικότητα.

Η νέα ελληνική κυβέρνηση έχει δεσμευτεί στον ελληνικό λαό για μεταρρυθμίσεις που θα εμπεδώσουν την κοινωνική αλλαγή, όχι για μεταρρυθμίσεις όπως τις γνωρίσαμε ως σήμερα. Μεταρρυθμίσεις, που δυστυχώς στη συνείδηση της ελληνικής κοινωνίας, μετέτρεψαν τη λέξη «μεταρρύθμιση» σε συνώνυμο της κοινωνικής απορρύθμισης. Πρέπει να κάνουμε μεγάλο αγώνα για να αλλάξουμε αυτή την εικόνα, που έχει διαμορφωθεί το τελευταίο διάστημα. Να κάνουμε ξανά τη λέξη «μεταρρύθμιση» συνώνυμο της αναγκαίας αλλαγής στην νοοτροπία, στη δράση, στην αποτελεσματικότητα. Να κάνουμε τη λέξη «μεταρρύθμιση» να πάρει ξανά θετικό, προοδευτικό, κοινωνικό πρόσημο.

Διότι οι μεταρρυθμίσεις, στις οποίες θέλουμε να εργαστούμε από κοινού με τον ΟΟΣΑ και να προωθήσουμε στην Ελλάδα, θα είναι μεταρρυθμίσεις που θα έχουν ως αποτέλεσμα την εμπέδωση της κοινωνικής δικαιοσύνης, τη μετατροπή της δημόσιας διοίκησης σε μια διοίκηση αποτελεσματική και δίπλα στον πολίτη. Το χτύπημα των μεγάλων συμφερόντων, που δημιουργούν ολιγοπωλιακές ή μονοπωλιακές καταστάσεις στην οικονομία. Το χτύπημα της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής. Τη μετατροπή, δηλαδή, της Ελλάδας σε μια χώρα κανονική στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της Ευρωζώνης, σε μια χώρα που ο δείκτης κοινωνικής δικαιοσύνης θα είναι ξανά σε υψηλά επίπεδα και ο δείκτης διαφθοράς και οικονομικού εγκλήματος θα πέσει χαμηλά. Διότι, σήμερα, δυστυχώς, η Ελλάδα βρίσκεται τελευταία στους δείκτες κοινωνικής δικαιοσύνης στην Ευρωζώνη και δυστυχώς πολύ ψηλά στους δείκτες κοινωνικών ανισοτήτων.

Οι μεταρρυθμίσεις που θα προωθήσουμε, θα σηματοδοτήσουν ταυτόχρονα και τη ρήξη με τις χρόνιες παθογένειες της Ελλάδας, με το παρελθόν της διαπλοκής και της εξάρτησης του πολιτικού συστήματος από την οικονομική ολιγαρχία. Θα είναι μεταρρυθμίσεις, τις οποίες μπορούμε – και πρέπει – να προωθήσουμε, ακριβώς διότι τώρα βρισκόμαστε σε μια εξαιρετική συγκυρία. Έχουμε μια νέα κυβέρνηση, που δεν είναι εξαρτώμενη από τις δυνάμεις της οικονομικής ολιγαρχίας. Δεν είμαστε εξαρτημένοι από το παρελθόν. Έχουμε μια κυβέρνηση, την οποία υποστηρίζει η μεγάλη πλειοψηφία της κοινωνίας και του λαού. Και άρα, μπορούμε, πιστεύω, να πετύχουμε τις δυο σημαντικές προϋποθέσεις: Η πρώτη αφορά την πολιτική βούληση για ρήξη με τα συμφέροντα και η δεύτερη αφορά τη δημιουργία μιας πλατιάς κοινωνικής συναίνεσης στις διαρθρωτικές αλλαγές που έχει ανάγκη η ελληνική οικονομία.

Είμαι βέβαιος ότι σήμερα -από κοινού, με τον κ. Γκουρία και τους συνεργάτες του – ανοίξαμε ένα μεταρρυθμιστικό κεφάλαιο για την Ελλάδα, που θα έχει συνέχεια. Και είμαι βέβαιος ότι αυτή η συνεργασία μπορεί να αποδώσει καρπούς. Για τέσσερα χρόνια, η Ελλάδα ήταν παγκόσμιο θέμα συζήτησης με αρνητικό πρόσημο. Τα επόμενα τέσσερα χρόνια, η Ελλάδα μπορεί να είναι ξανά παγκόσμιο θέμα συζήτησης με θετικό πρόσημο.

Τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια, ένας άλλος Οργανισμός, το IMF, ήρθε στη χώρα μας και επέβαλε μια πολιτική δημοσιονομικής πειθαρχίας και προσαρμογής και σκληρής λιτότητας, που είχε ως αποτέλεσμα να χάσουμε το 25% του ΑΕΠ μας. Τώρα, νομίζω ότι έρχεται η ώρα, ένας άλλος διεθνής Οργανισμός, ο ΟΟΣΑ, να έλθει και να συνεργαστούμε, ώστε τα επόμενα τέσσερα χρόνια να ανακτήσουμε το χαμένο έδαφος, μέσα από δομικές και διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που έχει ανάγκη η Ελλάδα για να πάει μπροστά.

Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον κ. Γκουρία και τους συνεργάτες του και να ευχηθώ αυτή η δουλειά, που σήμερα ξεκινάμε, να είναι εποικοδομητική και να φέρει γρήγορα αποτελέσματα.

ANGEL GURRIA: Ευχαριστούμε πάρα πολύ κύριε Πρωθυπουργέ. Κυρίες και κύριοι, θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι τόσο εγώ όσο και ο κ. Πρωθυπουργός υπογράψαμε ένα έγγραφο, το λεγόμενο «κοινό έγγραφο συνεργασίας», ενισχύοντας την επιθυμία μας αυτή για περαιτέρω συνεργασία. Σε αυτή τη συμφωνία συμπεριλαμβάνονται ζητήματα διαφάνειας, ακεραιότητας, δημοσιονομικής πολιτικής, θέματα απασχόλησης, ενίσχυσης του ανταγωνισμού, προκειμένου να αποφευχθούν οι επιπτώσεις των ολιγοπωλίων ή μονοπωλίων, όλες αυτές οι λέξεις ελληνικής ετυμολογίας.

(Απευθυνόμενος προς τους δημοσιογράφους:) Σας παρακαλώ, λοιπόν, να κάνετε τώρα τις ερωτήσεις σας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (HANDELSBLATT): Ποια είναι η σχέση ανάμεσα στο προηγούμενο πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων στο πλαίσιο των τριών Θεσμών και το καινούριο αυτό πρόγραμμα; Βλέπετε, επίσης, το ρόλο του νέου αυτού Οργανισμού ως μια εναλλακτική λύση απέναντι στο ΔΝΤ;

ANGEL GURRIA: Δεν θα ήθελα να υπεισέλθω σε μια συζήτηση για παλαιό και νέο πρόγραμμα, ίσως το παραπέμψω σε εσάς αυτό το ερώτημα. Απλά να πω το εξής: Κανένας δεν υποκαθιστά κανέναν άλλον. Ο καθένας έχει ένα έργο να επιτελέσει. Το ερώτημα έχει να κάνει με τη στιγμή, τους ρόλους και τη χρονικότητα. Αυτό που λέμε τώρα, έρχεται ως ανταπόκριση στο αίτημα του Πρωθυπουργού στην Αθήνα, πώς δηλαδή μπορούμε με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο, με τη βοήθεια του ΟΟΣΑ, του οποίου η Ελλάδα είναι ένα εκ των ιδρυτικών μελών, πώς θα μπορέσουμε, λοιπόν, να συνεργαστούμε όχι μόνο με την Ελλάδα, αλλά για την Ελλάδα, ενισχύοντας αυτό το πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων.

Θυμάστε ότι έχει πολύ μικρό χρονικό διάστημα η νέα ελληνική κυβέρνηση αφ’ ότου εξελέγη και βεβαίως συνεχίζονται παράλληλα οι συζητήσεις, όπως γνωρίζετε, με τους Θεσμούς που στην πραγματικότητα και τώρα αυτή τη στιγμή που μιλάμε έχουν ήδη ξεκινήσει και λαμβάνουν χώρα.

Εκτιμούμε πάρα πολύ το γεγονός ότι παρά το βαρύ πρόγραμμά σας, κύριε Πρωθυπουργέ, είστε μαζί μας σήμερα στην έδρα του ΟΟΣΑ. Και αυτό που μας ενδιαφέρει είναι, όχι μόνο να στείλουμε ένα ηχηρό μήνυμα, αλλά να δούμε και βραχυπρόθεσμα τι μπορούμε να κάνουμε. Το ηχηρό μήνυμα συνίσταται ότι υπάρχει το μέλλον, υπάρχει το αύριο, παρά τις δύσκολες στιγμές που θα πρέπει να καμφθούν και αυτό συνιστά πρόκληση. Όμως, εδώ έχουμε ζητήματα βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα που συνιστούν και το πρόγραμμα εργασίας μας.

Θα επιθυμούσα να κάνει και ένα σχόλιο ο Έλληνας Πρωθυπουργός, σε σχέση με το αν ή όχι υπάρχει συνέχεια ή αλληλοεπικάλυψη ανάμεσα στο παλαιό και το νέο πρόγραμμα. Ίσως, κύριε Πρωθυπουργέ, θα θέλατε να κάνετε κάποιο σχόλιο επ’ αυτού.

ΑΛΕΞΗΣ ΤΣΙΠΡΑΣ: Εγώ θα ήθελα να επισημάνω ότι οι μεταρρυθμίσεις που συζητάμε με τον ΟΟΣΑ δεν είναι μεταρρυθμίσεις που κάποιοι μας υποχρεώνουν να κάνουμε. Είναι αυτές που εμείς θέλουμε να κάνουμε, που θεωρούμε απαραίτητες να προχωρήσουμε για να αλλάξει η Ελλάδα. Απλά ζητάμε την τεχνογνωσία και τη συνεργασία ενός Διεθνούς Οργανισμού εγνωσμένου κύρους, παγκοσμίου κύρους.

Με ρωτάτε για τη σχέση των προηγούμενων μεταρρυθμίσεων του Μνημονίου σε σχέση με τις μεταρρυθμίσεις, τις οποίες πραγματικά εμείς θέλουμε να προωθήσουμε. Προσέξτε: Εγώ δεν θέλω αυτή τη στιγμή, δεν νομίζω ότι είναι ο κατάλληλος τόπος και χρόνος για να ασκήσω ξανά κριτική στο αποτυχημένο πρόγραμμα που είχε η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια.

Θέλω, όμως, να πω κάτι: Τα τελευταία 4 χρόνια, από την πλευρά της λεγόμενης «τρόικα», είδαμε πολλές φορές, πάρα πολλές φορές – θέλω να είμαι δίκαιος και απέναντι στις προηγούμενες κυβερνήσεις που δέχθηκαν πιέσεις – εκβιασμούς ότι εάν δεν μειωθούν συντάξεις, εάν δεν μειωθούν μισθοί, εάν δεν γίνουν απολύσεις, δεν θα δοθούν οι δόσεις. Δεν είδαμε, όμως ποτέ κάποιον αντίστοιχο εκβιασμό, για παράδειγμα, για μεταρρυθμίσεις δομικές στην κατεύθυνση της απόδοσης δικαιοσύνης. Δεν ακούσαμε ποτέ ότι εάν δεν καταργηθούν τα καρτέλ και τα ολιγοπώλια με νόμο, δεν θα δοθούν οι δόσεις. Δεν ακούσαμε ποτέ ότι εάν δεν καταργηθούν με νόμο αυτές οι τριγωνικές συναλλαγές που δίνουν τη δυνατότητα μεγάλης φοροδιαφυγής σε εταιρικούς ομίλους, δεν θα δοθούν χρήματα στην Ελλάδα.

Άρα, λοιπόν, η βασική διαφορά προηγούμενων προγραμμάτων με τις μεταρρυθμίσεις που τώρα θέλουμε να κάνουμε, είναι ότι το προηγούμενο πρόγραμμα είχε ως βασικό στόχο την εσωτερική υποτίμηση και όχι τις διαρθρωτικές αλλαγές, όχι τις μεταρρυθμίσεις για κοινωνική δικαιοσύνη.

Εμείς, λοιπόν, πιστεύουμε ότι αρκετά με τη λιτότητα,enough is enough, 25% μείωση του ΑΕΠ είναι αρκετά μεγάλο νούμερο. Τώρα, πρέπει να προχωρήσουμε με μεγάλη ταχύτητα στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που θα φέρουν κοινωνική δικαιοσύνη και ανάπτυξη.

ΕΛΕΝΗ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ: Μια ερώτηση στον Έλληνα Πρωθυπουργό και μια στον κ.Gurria.

Κύριε Πρωθυπουργέ, με δεδομένο ότι η ΕΚΤ δίνει με το σταγονόμετρο λεφτά στην Ελλάδα και με δεδομένο επίσης ότι οι εταίροι σφίγγουν, όσο μπορούν περισσότερο, τη θηλιά γύρω από το λαιμό της ελληνικής οικονομίας, πώς θα κάνετε πράξη τις μεταρρυθμίσεις για τις οποίες μιλάτε;

Κύριε Gurria, θα ήθελα να ρωτήσω το εξής: Θεωρείτε ότι είναι ηθικό αυτό που κάνουν οι εταίροι μας έναντι της Ελλάδας, δηλαδή το ότι δεν δίνουν τη βοήθεια που χρειάζεται τη συγκεκριμένη στιγμή για να πραγματοποιηθούν οι μεταρρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν στη χώρα μας;

ΑΛΕΞΗΣ ΤΣΙΠΡΑΣ: Όπως γνωρίζετε, βρισκόμαστε σε μια διαδικασία διαπραγματεύσεων, προκειμένου να υλοποιηθεί, να εφαρμοστεί η απόφαση του Eurogroup της 20ης Φεβρουαρίου. Νομίζω ότι έχουν μπει σε ράγες οι διαδικασίες της διαπραγμάτευσης για την υλοποίηση αυτής της απόφασης. Αυτή η απόφαση μπορεί να δώσει τη δυνατότητα, εάν εφαρμοστεί έγκαιρα και γρήγορα, το επόμενο διάστημα να σταθεροποιηθεί η οικονομική κατάσταση στην Ελλάδα, ώστε να μπορέσουμε απερίσπαστοι από πιέσεις να προχωρήσουμε στο έργο που είναι απαραίτητο να προχωρήσουμε και αφορά τη μεταρρυθμιστική προσπάθεια.

Ως εκ τούτου, εγώ δεν αισθάνομαι να έχω καμία θηλιά στο λαιμό μου. Εγώ αισθάνομαι ότι για πρώτη φορά, ίσως, η Ελλάδα αποκτά αποφασιστική βούληση για να προχωρήσει στις μεταρρυθμίσεις και θεσμική συνεργασία με Διεθνείς Οργανισμούς. Πράγμα το οποίο πιστεύω ότι θα βοηθήσει και τους εταίρους μας να κατανοήσουν ότι πρέπει να συμβάλλουν, να συνδράμουν κάθε προσπάθεια , ώστε να σταθεροποιηθεί η οικονομική κατάσταση και να προχωρήσουμε μπροστά, αφήνοντας πίσω μας ως μια κακή ανάμνηση συγκρούσεις ή κινδύνους που θα μπορούσε να δημιουργήσει η αδυναμία του να έχουμε μια συμφωνία για να προχωρήσουμε μπροστά.

Τη συμφωνία την έχουμε. Είναι η συμφωνία της 20ης Φεβρουαρίου. Και τώρα μένει να την υλοποιήσουμε. Σε ό, τι μας αφορά, θα την υλοποιήσουμε μένοντας πιστά σε όσα συμφωνήσαμε στις 20 Φεβρουαρίου.

ANGEL GURRIA: Βεβαίως, ο καθένας έχει το ρόλο του που πρέπει να επιτελέσει και ασφαλώς υπάρχουν περιορισμοί και όρια, ως προς το εύρος και την έκταση του τι είναι εφικτό. Κάποιες φορές έχει να κάνει με πόρους, κάποιες άλλες φορές έχει να κάνει με κανονισμούς και κάποιες άλλες φορές το θέμα άπτεται της πολιτικής πραγματικότητας.

Από τη μια πλευρά υπάρχουν οι προτεραιότητες της Ελλάδας απέναντι στο διεθνές προσκήνιο και από την άλλη εμείς δεν είμαστε εδώ βέβαια για να πούμε στους Έλληνες τι πρέπει να κάνουν, γιατί το γνωρίζουν. Και αυτό, βεβαίως, αφορά σε διάφορα κεφάλαια του δημόσιου βίου, όπως την καινοτομία, την υγεία, τις δημόσιες προμήθειες, την ακεραιότητα ως προς τη Δημόσια Διοίκηση, καθώς και την καταπολέμηση των ολιγοπωλίων, των μονοπωλίων και την έλλειψη ανταγωνισμού. Πώς λοιπόν θα επιτευχθούν αυτές οι μεταρρυθμίσεις σε αυτούς τους τομείς; Σε άλλα μέρη του κόσμου τι πέτυχε και τι δεν πέτυχε; Ποιοι είναι οι αποδεδειγμένα βέλτιστοι τρόποι; Αυτό είναι που θα προτάξουμε.

Βεβαίως, η κυβέρνηση της Ελλάδας θα λάβει την τελική απόφαση ως προς το ποιες μεταρρυθμίσεις θα λάβουν χώρα στην Ελλάδα. Η ελληνική κυβέρνηση έχει προτείνει στο πλαίσιο του ελληνικού κοινοβουλίου και μέσω αυτού στην κοινωνία κάποια πράγματα. Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο θα λειτουργήσουμε. Έτσι το κάναμε πάντα και έτσι θα συνεχίσουμε με μια χώρα που είναι ένα πολύ σημαντικό μέλος του ΟΟΣΑ.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (ΙΣΠΑΝΙΚΟ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ): Έχουν γίνει κάποιες προτάσεις, επί κάποιων θεμάτων, όπως για παράδειγμα, των μισθών ή πολιτικών που δεν μπορούν να είναι συμβατά με μια σθεναρή οικονομία;

ΑΝΧΕΛ ΓΚΟΥΡΙΑ: Ποτέ δεν προτείνουμε τέτοια πράγματα. Η ειδικότητα μας είναι να προτείνουμε λύσεις που είναι συμβατές σε επίπεδο οικονομίας. Προερχόμαστε από μια κατάσταση, όπου, με μεγάλη σαφήνεια έχουν προταθεί, μέχρι τώρα, οι προτεραιότητες και οι μεταρρυθμίσεις. Και βεβαίως οι συζητήσεις και οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται. θα υπάρξει ένα πλαίσιο, το οποίο θα συμφωνηθεί. Εν τω μεταξύ, όμως, γίνεται έργο και σε πολλούς άλλους τομείς, που εγώ προσωπικά θα έλεγα, σε πρακτικό επίπεδο τουλάχιστον, ανεξαρτήτως από το ποια μπορεί να είναι η δομή, οι διάφορες διευθετήσεις τύπου «γέφυρας» ή όχι. Αυτά που συζητούμε, τα βασικά , τα οποία έχει προτάξει η κυβέρνηση, θα εφαρμοστούν, είναι η πλατφόρμα. και αυτά είναι τα σημεία, πάνω στα οποία εργαζόμαστε. Άρα, λοιπόν, το ερώτημα δυνητικά, θα είναι πως θα μετατραπούν όλα αυτά σε ένα πρόγραμμα εργασίας, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα. Όλοι μας , λοιπόν, συνεργαζόμαστε με αυτόν τον τρόπο, με όλες τις χώρες- μέλη του ΟΟΣΑ. Υπάρχουν εμπειρογνώμονες σε κάθε τομέα, μεταξύ αυτών κάποιοι εκ των πλέον εξόχων διεθνώς. Και βεβαίως συμπεριλαμβάνονται και εμπειρογνώμονες που προέρχονται και από άλλες χώρες – και πολλές φορές εκτός χωρών ΟΟΣΑ – προκειμένου καθένας να συμβάλλει με τις μέγιστες δυνατές πρακτικές.

Έτσι, λοιπόν, εργαζόμαστε και έτσι θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε για το καλό της Ελλάδας.

ΜΑΡΙΑ ΔΕΝΑΞΑ: Για το ξεμπλοκάρισμα της επόμενης δόσης, έχετε συμφωνήσει με τους δανειστές μας πότε θα ξεμπλοκαριστεί; Αν αυτό θα είναι όταν θα υπάρξει συμφωνία των μεταρρυθμίσεων ή θα είναι με την έναρξη της εφαρμογής τους;

ΑΛΕΞΗΣ ΤΣΙΠΡΑΣ: Αυτή τη στιγμή υπάρχει μια διαπραγμάτευση σε εξέλιξη. Όπως γνωρίζετε ένα από τα ελλείμματα της απόφασης της 23ης του Φλεβάρη, ήταν ότι δεν ήταν σαφής , δεν είχε αναφορά στο θέμα της χρηματοδότησης. Εμείς κάνουμε αυτό που πρέπει να κάνουμε. Προχωράμε στην υλοποίηση των συμφωνηθέντων. Είμαστε έντιμοι απέναντι στους εταίρους μας. Θεωρούμε ότι πρέπει και οι εταίροι μας να είναι έντιμοι απέναντι στην Ελλάδα.

Κυρία Δεναξά, θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι δεν υπάρχει κάποιος λόγος ανησυχίας. Ακόμα και αν το επόμενο διάστημα δεν υπάρξει εκταμίευση δόσης, η Ελλάδα είναι βέβαιο ότι θα ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις τις. Όμως, αν δεν υπάρξει αυτό, σημαίνει ότι στο πλαίσιο μιας συμφωνίας υπάρχει κάποιος που την υλοποιεί και κάποιος που θέλει να την δυναμιτίσει. Άρα, το πρόβλημα είναι ο σκεπτικισμός που δημιουργείται σε μας, αλλά και σε όλο τον κόσμο, ότι αυτή η συμφωνία δεν θα μπορέσει να προχωρήσει αποτελεσματικά και εποικοδομητικά. Αυτός είναι και ο λόγος που σε κάθε συνάντηση που έχουμε θέτουμε το ζήτημα της αμοιβαίας τήρησης όλων όσων έχουμε συμφωνήσει. Γνωρίζω ότι υπάρχει ένα θέμα, ας το πω έτσι, αμοιβαίας καχυποψίας και άρα εμείς, πρέπει να οικοδομήσουμε γέφυρες εμπιστοσύνης. Αν θέλετε, αυτός είναι και ο λόγος που βρισκόμαστε σήμερα εδώ. Υπάρχει ενδεχομένως από ένα μέρος των εταίρων μας η καχυποψία ότι η Ελλάδα δεν θέλει πραγματικά να προχωρήσει σε μεταρρυθμίσεις. Ακριβώς για να επιβεβαιώσουμε ότι είμαστε οι πρώτοι που θέλουμε να προχωρήσουμε σε δομικές μεταρρυθμίσεις με θετικό πρόσημο και με κοινωνικό πρόσημο, βρισκόμαστε εδώ, ώστε ο ΟΟΣΑ να βάλει τη σφραγίδα του σ’ αυτές τις μεταρρυθμίσεις, που θέλει να προωθήσει η ελληνική κυβέρνηση. Νομίζω, ότι αυτή η σφραγίδα στο διαβατήριο μας θα είναι πολύ σημαντική για να οικοδομηθεί αμοιβαία εμπιστοσύνη και με τους εταίρους. Εγώ θέλω να είμαι αισιόδοξος. Και πιστεύω ότι το επόμενο διάστημα οι αμοιβαίες καχυποψίες και παρεξηγήσεις θα λυθούν, αν όντως υπάρχει διάθεση να προχωρήσουμε μπροστά. Θέλω να πιστεύω ότι απ’ όλες τις πλευρές υπάρχει διάθεση να προχωρήσουμε μπροστά.

ΑΝΧΕΛ ΓΚΟΥΡΙΑ: Κύριε Πρωθυπουργέ θα πρέπει να συντομεύσουμε. Επιτρέψτε μου να κλείσω λέγοντας, όπως και εσείς, ότι όχι μόνο έχουμε αισιοδοξία, αλλά αναλαμβάνουμε και δράση στην πράξη. Άρα, λοιπόν, θα συνεργαστούμε και εμείς μαζί μας – η δική σας ομάδα με τη δική μας, τις επόμενες ημέρες, εβδομάδες και μήνες- προκειμένου να συνεχιστεί αυτό το μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο πλαίσιο συνεργασίας. Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω όλους.

Νωρίτερα:

Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας συναντήθηκε με τον επικεφαλής του ΟΟΣΑ κ. Άνχελ Γκουρία στην έδρα του οργανισμού, στο Παρίσι.

Οι δύο πλευρές υπέγραψαν συμφωνία με την οποία ο ΟΟΣΑ αναλαμβάνει να δώσει τεχνογνωσία στην ελληνική πλευρά όσον αφορά τον σχεδιασμό και την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων που αποτελούν προτεραιότητα της ελληνικής κυβέρνησης.

Μεταρρυθμίσεις που αποσκοπούν στη βιωσιμότητα και την ανάκαμψη της οικονομίας αλλά και στην αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης που αντιμετωπίζει η Ελλάδα. Προκειμένου, όπως είπε και στην σύντομη εισήγησή του ο πρωθυπουργός, «να αντιμετωπίσει τις χρόνιες παθογένειες του πολιτικού συστήματος και της οικονομίας».

Η συνεργασία με τον ΟΟΣΑ βραχυπρόθεσμα αποσκοπεί στην εμβάθυνση των μεταρρυθμίσεων με μεγαλύτερη λεπτομέρεια. Μεσομακροπρόθεσμα θα βοηθήσει την ελληνική πλευρά να εφαρμόσει και να αξιολογεί όχι μόνο την πορεία των μεταρρυθμίσεων αλλά και την απόδοσή τους.

Στις 17.00 ο Έλληνας πρωθυπουργός θα εκφωνήσει ομιλία σε εκδήλωση που διοργανώνει ο ΟΟΣΑ με θέμα: «Η μεταρρύθμιση της Ελλάδας μέσα σε μια Ευρώπη που αλλάζει».  Ο πρωθυπουργός θα μιλήσει για τις μεταρρυθμίσεις που θα γίνουν στην Ελλάδα, προκειμένου να αποκατασταθεί η δημόσια διοίκηση για να αντιμετωπιστεί η φοροδιαφυγή και να αποκατασταθεί η κοινωνική δικαιοσύνη.

Σημειώνεται ότι -εκτός από τον κ. Βαρουφάκη- τον πρωθυπουργό συνοδεύει στο ταξίδι του ο υφυπουργός Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων Ευκλείδης Τσακαλώτος.

– See more at: http://left.gr/news/al-tsipras-terma-i-litotita-metarrythmiseis-gia-koinoniki-dikaiosyni-anaptyxi-me-tin#sthash.OGxmyOc9.dpuf

"google ad"

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αγώνας της Κρήτηςhttp://bit.ly/agonaskritis
Ο “Αγώνας της Κρήτης” εκδόθηκε στις 8 Ιουλίου του 1981. Είναι η έκφραση μιας πολύχρονης αγωνιστικότητας. Έμεινε όλα αυτά τα χρόνια σταθερός στη διακήρυξή του για έγκυρη – έγκαιρη ενημέρωση χωρίς παρωπίδες. Υπηρετεί και προβάλλει, με ευρύτητα αντίληψης, αξίες και οράματα για μία καλύτερη κοινωνία. Η βασική αρχή είναι η κριτική στην εξουσία όποια κι αν είναι αυτή, ιδιαίτερα στα σημεία που παρεκτρέπεται από τα υποσχημένα, που μπερδεύεται με τη διαφθορά, που διαφθείρεται και διαφθείρει. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφημερίδα έμεινε μακριά από συσχετισμούς και διαπλοκές, μακριά από μεθοδεύσεις και ίντριγκες.

Τελευταία Νέα

Περισσότερα σαν αυτό
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ