Εκτός της διάρκειας του φρέσκου γάλακτος και άλλα αγροτικά προϊόντα περιλαμβάνει η 325 σελίδων έκθεση του ΟΟΣΑ, που έδωσε στη δημοσιότητα ο Γενικός Γραμματέας του οργανισμού κ. Angel Gurria.
Ειδικότερα, μεταξύ των παρεμβάσεων που προτείνονται, στην 325 σελίδων έκθεση, είναι οι προσμίξεις ελαιολάδου, η παρασκευή γιαουρτιού, οι προσμίξεις γάλακτος, οι εισαγωγές ιχθυελαίων και η συσκευασία μηλόξιδου.
Για το γιαούρτι η έκθεση ζητάει να μπορεί να χρησιμοποιείται οποιοσδήποτε τύπος γάλακτος, καθώς και πρωτεΐνη γάλακτος.
Για το ελαιόλαδο η έκθεση ζητά να μπορεί ελεύθερα να αναμιγνύεται με άλλα έλαια και να πωλείται εν συνεχεία στο εμπόριο. Έτσι, πιστεύουν ότι ο καταναλωτής θα τρώει φτηνό λάδι.
Όπως ανέφερε ο επικεφαλής του ΟΟΣΑ, το οικονομικό όφελος από την υιοθέτηση των 66 προτάσεων θα αγγίξει τα 5,2 δισ. ευρώ ετησίως.
Η έκθεση για τα αγροτικά προϊόντα αναφέρει τα εξής:
Να καταργηθεί η διάταξη που καθορίζει ότι η διάρκεια ζωής του φρέσκου γάλακτος δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 5 ημέρες
Να καταργηθεί η διάταξη που ορίζει ότι το γιαούρτι παρασκευάζεται μόνο από 100% γάλα και μαγιά
Να αρθούν οι περιορισμοί στις προσμίξεις γάλακτος (σήμερα επιτρέπεται μόνο η πρόσμιξη γίδινου με πρόβειο)
Να επιτραπούν οι εισαγωγές ιχθυελαίων χωρίς την έγκριση του Γενικού Χημείου του Κράτους.
Να αρθεί η απαγόρευση της πώλησης προϊόντων πρόσμειξης ελαιολάδου με άλλα έλαια.
Να επιτραπεί να συσκευάζεται το μηλόξιδο και σε συσκευασίες άνω του λίτρου.
Ελαιόλαδο
Αν ισχύσουν οι προσταγές του ΟΟΣΑ, το έξτρα παρθένο Ελληνικό ελαιόλαδο θα μπορεί ελεύθερα να αναμιγνύεται με άλλα έλαια και να πωλείται εν συνεχεία στο εμπόριο.
Ουσιαστικά, προτείνουν να νομιμοποιηθεί η νοθεία του βασικού αγροτικού προιόντος της χώρας μας.
Έτσι, πιστεύουν στον ΟΟΣΑ, ο καταναλωτής θα τρώει φτηνό λάδι, χωρίς φυσικά να γίνεται λόγος για ποιότητα.
Μια ποιότητα, για την οποία μάχονται οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι αλλά και οι οργανώσεις τους και την οποία χρυσοπληρώνουν στο εξωτερικό οι καταναλωτές. Αρκεί να σκεφτεί κανείς τις ιδιόμορφες όσο και όμορφες συσκευασίες ελαιολάδου που κυκλοφορούς σε αγορές της Κίνας, της Αγγλίας, της Γερμανίας και της υπόλοιπης Ευρώπηως και οι οποίες διαφημίζουν τη χώρα μας, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο:
Προβάλλοντας την ποιότητα. Αυτό δεν είναι άλλωστε το βασικό σλόγκαν και το βασικό concept στις πιο πολλές διαφημίσεις αγροτικών προϊόντων.
Έχουν αναρωτηθεί στο υπουργείο Ανάπτυξης, άραγε, τι θα «πουλά» η χώρα μας στο εξωτερικό, εφόσον περάσουν οι δυσμενείς και για τον ίδιο τον παραγωγό αυτές ρυθμίσεις;
Για το γάλα και το γιαούρτι η έκθεση αναφέρει:
Γάλα
Σύμφωνα με τις επισημάνσεις του ΟΟΣΑ, η ελληνική νομοθεσία προβλέπει για δύο τύπους διαδικασιών παστερίωσης του γάλακτος. Ο πρώτος τύπος αφορά στην παστερίωση σε χαμηλές θερμοκρασίες, με την οποία η διάρκεια ζωής του προϊόντος στο ράφι ορίζεται με μέγιστο τις πέντε ημέρες και θεωρείται το προϊόν ως «φρέσκο» γάλα, οπότε και ο όρος «φρέσκο» αναγράφεται στη συσκευασία.
Ο δεύτερος τύπος αφορά στη διαδικασία υψηλής παστερίωσης, σε υψηλότερες θερμοκρασίες, με τη διάρκεια ζωής στο ράφι να αφήνεται στην ευχέρεια του κατασκευαστή, ενώ δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη συσκευασία ο όρος «φρέσκο». Η περίπτωση της Ελλάδας είναι μοναδική στην ΕΕ για αυτό το νομοθετικό πλαίσιο, σε όλες τις υπόλοιπες χώρες χρησιμοποιείται μόνον ο όρος «παστεριωμένο» και η διάρκεια ζωής ορίζεται από τον κατασκευαστή.
Παράλληλα, η έκθεση υποστηρίζει ότι το «φρέσκο» γάλα στην Ελλάδα είναι πιο ακριβό από ό,τι σε άλλες χώρες της ΕΕ. Ιταλία, Κύπρος, Ελβετία και Λουξεμβούργο είναι οι μόνες χώρες με ακριβότερες τιμές στο «φρέσκο» γάλα. Επίσης, επισημαίνεται ότι η Ελλάδα έχει τη μεγαλύτερη «ψαλίδα», ανάμεσα στις τιμές παραγωγού (φάρμες) και ραφιού, της τάξης του 35%.
Οι συντάκτες της έρευνας υποστηρίζουν ότι η άρση του περιορισμού της διάρκειας πέντε ημερών μπορεί να επιδράσει θετικά στις τιμές, καθώς θα απαλειφθεί το κόστος περίπου 5% που αφορά στις επιστροφές. Επίσης, επισημαίνεται ότι εξαιτίας του περιορισμού των πέντε ημερών, τα προϊόντα «φρέσκου» γάλακτος γίνονται από εγχώρια πρώτη ύλη, ενώ για τα μακράς διάρκειας χρησιμοποιείται εισαγόμενη πρώτη ύλη.
Γιαούρτι
Ο ΟΟΣΑ αναφέρεται και στο γιαούρτι και τους περιορισμούς στη σύνθεσή του που επιβάλλει η ελληνική νομοθεσία. Η έκθεση επισημαίνει ότι για την παρασκευή γιαουρτιού η ελληνική νομοθεσία ορίζει πως πρέπει να χρησιμοποιείται φρέσκο γάλα, ενώ δεν επιτρέπεται η χρήση πρωτεΐνης γάλακτος. Σε περίπτωση χρήσης άλλων συστατικών, το προϊόν χαρακτηρίζεται ως επιδόρπιο γιαουρτιού.
Η ελληνική νομοθεσία είναι ακόμη πιο περιοριστική – υποστηρίζει η έκθεση του ΟΟΣΑ – στις περιπτώσεις του ρυζόγαλου και της κρέμας. Η έκθεση προτείνει την αλλαγή του Κώδικα Τροφίμων και Ποτών, με υπουργικές αποφάσεις, σύμφωνα με τις οποίες θα μπορεί να χρησιμοποιείται οποιοσδήποτε τύπος γάλακτος, καθώς και πρωτεΐνη γάλακτος αντί μόνον φρέσκο και το προϊόν να συνεχίζει να χαρακτηρίζεται «γιαούρτι» ή «ρυζόγαλο».
agrotypos.gr/paseges.gr