Προχωρούν οι διαδικασίες για την υλοποίηση τεσσάρων νέων, μεγάλων έργων στις οδικές και σιδηροδρομικές μεταφορές, υπογράμμισε ο Χρήστος Σταϊκούρας.
Σήμερα, αποσφραγίστηκαν οι φάκελοι των τεχνικών προσφορών για τον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.), με το υπουργείο να ζητά παράταση του χρόνου ισχύος των οικονομικών προσφορών κατά δυο μήνες.
Επίσης, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός, υποβλήθηκαν οικονομικές προσφορές για την επέκταση της Ιόνιας Οδού, στο τμήμα Ιωάννινα – Κακκαβιά. Κατατέθηκαν συμμετοχές για την προεπιλογή αναδόχου κατασκευής του οδικού άξονα Λαμία – Καρπενήσι. Υπεγράφη η σύμβαση κατασκευής του έργου αναβάθμισης του υφιστάμενου Προαστιακού Σιδηροδρόμου Δυτικής Αττικής, στο Τμήμα Άνω Λιόσια – Μέγαρα.
Πιθανή η υποβολή ενστάσεων για τον ΒΟΑΚ
Να σημειωθεί ότι από την αποσφράγιση των τεχνικών φακέλων ξεκινά και η προβλεπόμενη 10ήμερη προθεσμία κατάθεσης ενστάσεων εκ μέρους των συμμετεχόντων στον διαγωνισμό. Δεδομένης της σημασίας αλλά και της τεχνικής πολυπλοκότητας του έργου για το μεσαίο μεγάλο τμήμα του ΒΟΑΚ, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ως αναμενόμενη εξέλιξη την κατάθεση ενστάσεων, εξέλιξη που αν επιβεβαιωθεί θα απομακρύνει την αποσφράγιση και των οικονομικών προσφορών.
Σε ό,τι αφορά τις προσφυγές που έχουν κατατεθεί από τους Δήμους Ηρακλείου και Μαλεβιζίου και που αφορούν τους περιβαλλοντικούς όρους για την παράκαμψη Ηρακλείου (ζητείται η επαναξιολόγηση της περιβαλλοντικής μελέτης, καθώς οι δύο δήμοι ζητούν μερική υπογειοποίηση για λόγους όχλησης), δεν φαίνεται να επηρεάζουν την αποσφράγιση των προσφορών. Πάντως, η εξέταση των παραπάνω προσφυγών θα πραγματοποιηθεί τον Ιανουάριο του 2024.
Σε αυτό το πλαίσιο, δεν είναι ορατή η ανάδειξη προσωρινού αναδόχου για τη mega σύμβαση παραχώρησης, η οποία εκτιμάται ότι μπορεί να ξεπεράσει και τα 2 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τη δημοπρατούσα αρχή και την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, το έργο 100 χλμ. (+57 χλμ. προαίρεση) αποτελεί τόσο κατασκευαστικά όσο και χρηματοοικονομικά «πρόκληση». Προκειμένου το χρηματοοικονομικό μοντέλο να αποδώσει και να καταστεί ελκυστικό, στη σύμβαση Παραχώρησης προβλέπεται αφενός δημόσια χρηματοδότηση (800 εκατ. ευρώ) και αφετέρου η επιδότηση του Παραχωρησιούχου με «σκιώδες» κόμιστρο διέλευσης.
Ως προς το πρώτο σκέλος, είχε ανακοινωθεί πως έχουν εξασφαλιστεί 600 εκατ. ευρώ από πόρους ΕΣΠΑ και 200 εκατ. ευρώ από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, ωστόσο, ο χρονισμός του έργου δείχνει ότι τουλάχιστον οι πόροι του ΤΑΑ είναι δύσκολο να εκταμιευτούν.
Όσον αφορά το «σκιώδες» διόδιο, η συγκεκριμένη πρακτική αποζημίωσης του Παραχωρησιούχου υιοθετείται για πρώτη φορά και επιλέχθηκε προκειμένου να υποστηριχθεί το έργο, καθώς οι μελέτες αποδεικνύουν ότι οι διελεύσεις είναι περιορισμένες και κυρίως τοπικές, άρα το κλασικό κόμιστρο διέλευσης θα ήταν ασύμφορο -χωρίς τη συγκεκριμένη υποστήριξη από το κράτος- για τους διεκδικητές του έργου.