«Από το Φουρφουρά στο Σάμερχιλ», το ντοκιμαντέρ του Ευάγγελου Βλαχάκη για την ελευθεριακή παιδεία και τα δημοκρατικά σχολεία βρίσκεται κοντά στην ολοκλήρωση του.
Πρόκειται για ένα ντοκιμαντέρ σε ύφος ταινίας «δρόμου» (road movie) για τη γνώση και την περιπέτεια της μάθησης, εκτός κατεστημένων δομών και αναλυτικών προγραμμάτων. Μια ταινία ντοκιμαντέρ με κύριο θεματικό άξονα τις εναλλακτικές μορφές εκπαίδευσης, την ελευθεριακή παιδεία και τα δημοκρατικά σχολεία, από τα παιδιά για τα παιδιά!
Ένα οδοιπορικό εξερεύνησης της γνώσης και της μάθησης εκτός της θεσμοθετημένης εκπαίδευσης. Η μαθητεία ταυτίζεται με την ανακάλυψη των πηγών της γνώσης μέσω του ταξιδιού, με σκοπό να βιώσει την ελευθερία. Μαθαίνουμε πώς να μαθαίνουμε μαζί με το παιδί και καταγράφουμε την εμπειρία μας για να την μοιραστούμε.
Η απόφαση για τη δημιουργία αυτού του ντοκιμαντέρ, λήφθηκε κατά τη διάρκεια μιας μικρής χρονικής περιόδου περισυλλογής με αφορμή την παραμονή μας στο ορεινό χωριό του νομού Ρεθύμνης, Φουρφουράς, όπου λειτουργεί το πρώτο Σχολείο της Φύσης και των Χρωμάτων. Ενα τολμηρό θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε εγχείρημα μιας διαφορετικής προσέγγισης στη μάθηση, μέσα στο ελληνικό δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα.
Ηταν ή φυσική κατάληξη των επιλογών μας να ζήσουμε και να βιώσουμε την καθημερινότητα του σχολείου, μέσω της 10χρονης κόρης μας με το όνομα Μελίνα. Το γεγονός της συμμετοχής της στο συγκεκριμένο σχολικό περιβάλλον, έφερε στην επιφάνεια ερωτήματα σχετικά με την φύση της εκπαίδευσης και σε συσχετισμό με τη λειτουργία σχολείων προτύπων της λεγόμενης αντιαυταρχικής εκπαίδευσης, μας κίνησε το ενδιαφέρον να κινηθούμε πιο συγκεκριμένα στα ζητήματα που θίγει η λειτουργία ενός τέτοιου παραδείγματος μέσα στο υπάρχον θεσμικό και κοινωνικό πλαίσιο…
[youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=L6V-5IUwwUk”]
Ετσι με γνώμονα πάντα την ικανοποίηση της φυσικής και έμφυτης τάσης μας ως ανθρώπινα όντα, να ικανοποιούμε την περιέργειά μας μέσω της αναζήτησης, «μπαρκάρουμε» σε ένα ταξίδι ανακάλυψης της γνώσης για το περιβάλλον στο οποίο ζούμε και σε αυτό που θα μπορούσαμε ίσως να ζήσουμε, αν είχαμε γεννηθεί σε διαφορετική γεωγραφική περιοχή. Ανακαλύπτουμε τα όρια αυτής της γνώσης γνωρίζοντας τους ανθρώπους που έκαναν πράξη τα οράματά τους για μια αναγεννητική παιδεία και εμπλεκόμαστε ενεργά στη ζωή κάθε νέου πεδίου εξάσκησης της μαθητείας μας, αφουγκραζόμενοι τις ιδιαίτερες ανάγκες ενός παιδιού κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης του σε ενήλικο άτομο.
Για τις ανάγκες παραγωγής της ταινίας αυτής που είναι αυτοχρηματοδοτούμενη, έχει δημιουργηθεί μια καμπάνια συμμετοχικής χρηματοδότησης.
Όπως χαρακτηριστικά λέει ο ίδιος ο δημιουργός: «Το ντοκιμαντέρ μας βρίσκεται σε καλό δρόμο και τώρα χρειάζεται απλά μια ακόμη “σπρωξιά” για να ανέβει άλλη μια ανηφόρα που θα το φέρει στο βάθρο της ολοκλήρωσής του. Προετοιμαζόμαστε για το δεύτερο ταξίδι μας και για να το επιτύχουμε θα χρειαστούμε και πάλι την έμπρακτη υποστήριξη των εν δυνάμει θεατών του. Αν νομίζετε ότι ανήκετε σε αυτήν την ομάδα, παρακαλώ επικοινωνήστε για τις λεπτομέρειες της συνεισφοράς σας στο kinoglazgr@gmail.com. Ευχαριστώ από καρδιάς όσους φίλους και φίλες μας στάθηκαν αλληλέγγυοι σε αυτό το κινηματογραφικό εγχείρημα.»
Ο Ευάγγελος Βλαχάκης είναι κινηματογραφιστής – επιμορφωτής. Από το 1998 διδάσκει κινηματογραφική τεχνική και κινούμενη εικόνα σε κινηματογραφικές και φωτογραφικές σχολές, σε κέντρα δημιουργικής απασχόλησης παιδιών και σε σχολεία.
Όπως διαβάζουμε στη σελίδα της ταινίας:
Η απόφαση για τη δημιουργία αυτού του ντοκιμαντέρ, λήφθηκε κατά τη διάρκεια μιας μικρής χρονικής περιόδου περισυλλογής με αφορμή την παραμονή μας στο ορεινό χωριό του νομού Ρεθύμνης, Φουρφουράς, όπου λειτουργεί το πρώτο Σχολείο της Φύσης και των Χρωμάτων. Ένα τολμηρό θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε εγχείρημα μιας διαφορετικής προσέγγισης στη μάθηση, μέσα στο ελληνικό δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα.
Ήταν ή φυσική κατάληξη των επιλογών μας να ζήσουμε και να βιώσουμε την καθημερινότητα του σχολείου, μέσω της 10χρονης κόρης μας με το όνομα Μελίνα. Το γεγονός της συμμετοχής της στο συγκεκριμένο σχολικό περιβάλλον, έφερε στην επιφάνεια ερωτήματα σχετικά με την φύση της εκπαίδευσης και σε συσχετισμό με τη λειτουργία σχολείων προτύπων της λεγόμενης αντιαυταρχικής εκπαίδευσης, μας κίνησε το ενδιαφέρον να κινηθούμε πιο συγκεκριμένα στα ζητήματα που θίγει η λειτουργία ενός τέτοιου παραδείγματος μέσα στο υπάρχον θεσμικό και κοινωνικό πλαίσιο…
Έτσι με γνώμονα πάντα την ικανοποίηση της φυσικής και έμφυτης τάσης μας ως ανθρώπινα όντα, να ικανοποιούμε την περιέργειά μας μέσω της αναζήτησης, «μπαρκάρουμε» σε ένα ταξίδι ανακάλυψης της γνώσης για το περιβάλλον στο οποίο ζούμε και σε αυτό που θα μπορούσαμε ίσως να ζήσουμε, αν είχαμε γεννηθεί σε διαφορετική γεωγραφική περιοχή. Ανακαλύπτουμε τα όρια αυτής της γνώσης γνωρίζοντας τους ανθρώπους που έκαναν πράξη τα οράματά τους για μια αναγεννητική παιδεία και εμπλεκόμαστε ενεργά στη ζωή κάθε νέου πεδίου εξάσκησης της μαθητείας μας, αφουγκραζόμενοι τις ιδιαίτερες ανάγκες ενός παιδιού κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης του σε ενήλικο άτομο.
Περισσότερες πληροφορίες για το ντοκιμαντέρ:
apotonfourfourastosummerhill.wordpress.com
solarbuschooling.wixsite.com/documentary
Πηγή: tetartopress.gr