Από τον “Αφρο-φουτουρισμό” στον “Αφρο-Νεορεαλισμό” και την δόμηση του Αφρικάνικου Σινεμά! Το CineΚΛΕΙΔΙ παρουσιάζει την νέα ενότητα προβόλων: SEMBENE, Ο Πρωτοπόρος.
Στον τελευταίο κύκλο προβολών του CineΚΛΕΙΔΙ, προκλήθηκαν συζητήσεις και μεγάλο ενδιαφέρον μετά την προβολή του ντοκιμαντέρ για την ζωή και το έργο του Ousmane Sembene (“SEMBENE!” 2015).
Μέσα από την κινηματογραφική ματιά του Sembene στην Αφρική και στην αφρικανική κουλτούρα, ανακαλύπτουμε καινούργια εργαλεία δημιουργίας, ανάλυσης και μεθοδολογίας στις οπτικο/ακουστικες τέχνες ενώ παράλληλα ερχόμαστε σε επαφή με όψεις των πολιτισμών και των κοινωνικών κόσμων της Αφρικής.
Εργάτης και επαναστάτης, με καταγωγή από οικογένεια ψαράδων του ποταμού Σενεγκάλ, ο Ousmane γεννήθηκε και ενηλικιώθηκε στην τελευταία περίοδο της Ιμπεριαλιστικής\Αποικιακής Αφρικής. Κοινωνικοποιήθηκε μέσα από τα λαϊκά έθιμα του λάου του, πέρασε από μουσουλμανικό εκπαιδευτικό ίδρυμα (Madrasa) για αγόρια, και στρατολογήθηκε στο σενεγαλέζικο σώμα του γαλλικού στρατού κατά την διάρκεια του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου.
Επιστρέφοντας στην πατρίδα του συμμετείχε στην μεγάλη απεργία των σιδηροδρομικών (Dakar-Niger), ένα μεγάλο γεγονός του αντιαποικιακού αγώνα των πρώτων μεταπολεμικών χρόνων. Στην συνέχεια, ταξιδεύει στην Γαλλία ως λαθρεπιβάτης και εργάζεται σε εργοστάσιο της Citroen και στο λιμάνι της Μασσαλίας. Εκεί θα αγωνιστεί ως μέλος του συνδικάτου της CGT, το οποίο την εποχή εκείνη είναι συνδεδεμένο κυρίως με το Κομμουνιστικό Κόμμα της Γαλλίας και θα παίξει σημαντικό ρόλο στις απεργίες ενάντια στην μεταφορά στρατιωτικού υλικού προς τον γαλλικό αποικιακό στρατό στο Βιετνάμ.
Κλινήρης, έπειτα από εργατικό ατύχημα, θα στραφεί στην λογοτεχνία επηρεασμένος από διαφορετικά καλλιτεχνικά και επαναστατικά ρεύματα. Στα μέσα της δεκαετίας του ΄50, αρχίζει να εκδίδει τα βιβλία του, χτίζοντας ένα αξιόλογο όνομα ως συγγραφέας. Η αναγνώριση του από την γαλλική αστική τάξη τον προβληματίζει: ο λαός στον οποίο νιώθει πως ανήκει, στην Αφρική, είναι κατά πλειοψηφία αγράμματος, αδυνατεί να συνομιλήσει με αυτό που ο ίδιος θεωρεί του επαναστάτη-καλλιτέχνη. Έτσι, αποφασίζει πως ο κινηματογράφος θα γίνει το εργαλείο επικοινωνίας που θα γεφυρώσει αυτό το χάσμα. Με την στήριξη του Κομμουνιστικού Κόμματος, ταξιδεύει στην Σοβιετική Ένωση για ένα χρόνο εκπαίδευσης στο Gorky Film Studio, και επιστρέφει στην πατρίδα του οπλισμένος πια με μια μεταχειρισμένη κάμερα, και ένα επαναστατικό και χειραφετητικό όραμα…
Το Δίκτυο Αντικλείδι αναζητεί το λεξιλόγιο να χτίσει ενα καινούργιο διεπιστημονικό ρεύμα στην τέχνη που λέγεται ΛΑΪΚΟΣ ΦΟΥΤΟΥΡΙΣΜΟΣ.
Σε αυτήν την προσπάθεια μας ενδιαφέρει να μελετήσουμε διάφορες τακτικές, μεθόδους και εργαλεία των οπτικοακουστικών τεχνών.
Ειδική επιθυμία μας είναι να βρούμε τον τρόπο έκφρασης, ώστε να αναπτύξουμε ένα χειραφετημένο πολιτιστικό απο-αποικιακό λόγο.
Επιλέγουμε μια αναφορά στον Sembene, ο οποίος δεν δίστασε να αντιμετωπίσει την εξουσία στα έργα του, και επιθυμούμε μέσω της επαφής με το έργο του, να δημιουργηθεί ο χώρος για γόνιμες πολιτιστικές συζήτησεις και ζυμώσεις.
Πρόγραμμαπροβολών του CineΚλειδί στην Κατάληψη Rosa Nera.
[Τετάρτη 19/04]
20:30 – 21:30 Black Girl (1966)
22:00 – 23:30 Mandabi (1968)
[Κυριακή 23/04 ]
21:00 Xala (1975)
[Τετάρτη 26/04]
21:00 Emitai (1971)
[Κυριακή 30/04]
21:00 Moolaade (2004)
[Τετάρτη 03/05]
21:00 Ceddo (1977)
[Τετάρτη 10/05]