Ένα κρίσιμο βήμα για την ολοκλήρωση του οδικού χάρτη της Κρήτης πραγματοποιήθηκε με την ενεργοποίηση της προαίρεσης για το δυτικό τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα, ικανοποιώντας ένα πάγιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας.
Σε τροχιά υλοποίησης εισέρχεται και τυπικά το δυτικότερο τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), καθώς υπεγράφη η ενεργοποίηση της προαίρεσης που προβλέπεται στη σύμβαση παραχώρησης του έργου. Η εξέλιξη αυτή αφορά την αναβάθμιση του οδικού τμήματος Κίσσαμος – Χανιά, συνολικού μήκους περίπου 30 χιλιομέτρων, διασφαλίζοντας την ενιαία και αδιαίρετη ανάπτυξη του αυτοκινητόδρομου.
Στην τελετή υπογραφής το «παρών» έδωσε ο Υπουργός Υποδομών Χρήστος Δήμας, ο Υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, η Υφυπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου και βουλευτής Χανίων, Σέβη Βολουδάκη, o βουλευτής Χανίων της Νέας Δημοκρατίας Αλέξανδρος Μαρκογιαννάκης, ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης, ο Αντιπεριφερειάρχης Χανίων Νίκος Καλογερής και ο Δήμαρχος Πλατανιά Γιάννης Μαλανδράκης.
Θεσμική θωράκιση και οδική ασφάλεια
Η ενεργοποίηση της συγκεκριμένης ρήτρας (προαίρεση) δεν αποτελεί απλώς μια διαδικαστική πράξη, αλλά την ουσιαστική ένταξη του τμήματος Κίσσαμος–Χανιά στον συνολικό σχεδιασμό του ΒΟΑΚ με συγκεκριμένο πλαίσιο υλοποίησης. Μέσω αυτής της διαδικασίας, διασφαλίζεται η συνέχεια και η συνοχή του μεγάλου αναπτυξιακού έργου, αποτρέποντας τον κατακερματισμό του οδικού δικτύου.
Κεντρικός στόχος της αναβάθμισης είναι η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας σε ένα δίκτυο που έχει χαρακτηριστεί επανειλημμένα ως επικίνδυνο, καθώς και η βελτίωση της λειτουργικότητας του άξονα. Το έργο αναμένεται να προσδώσει νέα αναπτυξιακή προοπτική στη Δυτική Κρήτη, συνδέοντας ταχύτερα και ασφαλέστερα την Κίσσαμο με τα Χανιά και την υπόλοιπη ενδοχώρα του νησιού.
Χρ. Δήμας: Έχουμε μια συνολική στρατηγική για το ΒΟΑΚ

Κατά την τελετή υπογραφή της απόφασης ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας, δήλωσε:
«Με την ενεργοποίηση για το τμήμα της προαίρεσης Κίσσαμος-Χανιά, ο Β.Ο.Α.Κ. επεκτείνεται στα δυτικά, όπως ακριβώς είχαμε προαναγγείλει τον Μάιο, όταν και υπεγράφη σύμβαση παραχώρησης για το βασικό τμήμα του Β.Ο.Α.Κ., Χανιά – Ηράκλειο. Έτσι, η σχετική σύμβαση συμπεριλαμβάνει πλέον την κατασκευή του νέου οδικού άξονα, του πρώτου με χαρακτηριστικά αυτοκινητόδρομου σε νησί, από τη Χερσόνησο Ηρακλείου μέχρι τον Κίσσαμο των Χανίων, συνολικού μήκους, πλέον, 187 χλμ, με την προσθήκη και των 30 χλμ της προαίρεσης».
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σημείωσε ότι η άσκηση του δικαιώματος προαίρεσης έξι μήνες νωρίτερα από το σχετικό περιθώριο που προβλέπεται στη σύμβαση, καλύπτει μια βασική προϋπόθεση για την εκκίνηση της παραχώρησης, για να ξεκινήσει, δηλαδή, η κατασκευή του έργου στο συγκεκριμένο τμήμα, το οποίο είναι και το μεγαλύτερο.
Συμπλήρωσε δε, ότι «ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης είναι ένα έργο το οποίο υλοποιείται, καθώς ήδη εκτελούνται εργασίες στο δημόσιο έργο από τον Άγιο Νικόλαο μέχρι τη Νεάπολη και στο ΣΔΙΤ, από τη Νεάπολη μέχρι τη Χερσόνησο.
Σχετικά, ο κ. Δήμας είπε: «Στο κομμάτι της παραχώρησης, στο Χανιά – Ηράκλειο, τις περασμένες ημέρες είχαμε τα πρώτα εργοτάξια στην παράκαμψη των Χανίων και του Ρεθύμνου, ενώ ακολουθεί και η παράκαμψη του Ηρακλείου.
Εκτελούνται, επίσης, τα οδικά έργα οδικής ασφάλειας σε δύο σημεία: Χανιά – Κολυμπάρι και Ηράκλειο – Λινοπεράματα και το 2026, θα έχουμε έργα οδικής ασφάλειας σε πέντε σημεία. Παράλληλα, έχουμε χρηματοδοτήσει τις μελέτες για να φτάσουμε μέχρι τη Σητεία.
Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο κ. Δήμας δήλωσε: «Έχουμε μια συνολική στρατηγική για το ΒΟΑΚ, με διαφορετική ωριμότητα ανάλογα με το έργο. Όμως, ο κοινός τόπος και η βούληση της Κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού είναι να μπορέσουμε να τηρήσουμε και τα χρονοδιαγράμματα και τους προϋπολογισμούς, ώστε να έχουμε έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο που θα συνδέει τη μία άκρη της Κρήτης με την άλλη».
Ν. Ταχιάος: Πράξη η δέσμευση Μητσοτάκη η Κρήτη να γίνει ένα απέραντο εργοτάξιο
Ο Υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος τόνισε:
Με την υπογραφή της απόφασης για την άσκηση του δικαιώματος προαίρεσης δίνεται στην πράξη το εναρκτήριο λάκτισμα για να «τρέξει» σε πλήρεις ρυθμούς το έργο του ΒΟΑΚ και συγκεκριμένα, η σύμβαση Χερσόνησος–Καστέλι. Μπορεί αυτό το τμήμα να εντάχθηκε συμβατικά στο αντικείμενο του έργου ως προαίρεση, όμως πρακτικά, η άσκηση αυτού του δικαιώματος σηματοδοτεί την επίσημη εκκίνηση της κατασκευής ενός από τα πιο κρίσιμα και ενδιαφέροντα τμήματα του ΒΟΑΚ που υλοποιείται ως Παραχώρηση.
Πρόκειται για το κομμάτι που προσδίδει μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο στο συνολικό έργο και γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο, ήταν καθοριστικό για τη χρηματοδότησή του. Με τη σημερινή υπογραφή ο παραχωρησιούχος αποκτά τη δυνατότητα να κλείσει τις εκκρεμότητές του με τις τράπεζες, διασφαλίζοντας τόσο τη δική του χρηματοδοτική συμμετοχή όσο και τη συμμετοχή του Δημοσίου σε ό,τι αφορά τις μελλοντικές του υποχρεώσεις. Και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό για να δούμε εργοτάξια σε όλη την Κρήτη.
Αυτό είναι, ουσιαστικά, το στοίχημα των επόμενων ημερών. Πέρα από τα εργοτάξια οδικής ασφάλειας, πέρα από τις ενεργές συμβάσεις, πέρα από τα νέα εργοτάξια στις παρακάμψεις που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, και πέρα από τη σήραγγα στα Άπτερα, πλέον ανοίγει ο δρόμος ώστε η Κρήτη να γίνει αυτό που έχει δεσμευτεί από την αρχή ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης: «ένα απέραντο εργοτάξιο».
Δ. Αναγνωστόπουλος: Ξεκινά ένα έργο μήκους περίπου 187 χιλιομέτρων
Ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών Δημήτριος Αναγνώπουλος είπε:
«Η σημερινή μέρα θεμελιώνει τη μακρά ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας ενός μεγάλου έργου και σύντομα θα έρθει η ημερομηνία έναρξης παραχώρησης, που δηλώνει τη χρονική διάρκεια υλοποίησης της πενταετίας. Είναι ένα έργο μήκους περίπου 187 χιλιομέτρων, στο οποίο κατά τη διάρκεια κατασκευής του δίνεται η δυνατότητα να παραδοθούν νωρίτερα αυτοτελή τμήματα στους χρήστες».
Σ. Βολουδάκη: «Έργο στρατηγικής σημασίας»

Την ικανοποίησή της για την εξέλιξη εξέφρασε η κ. Βολουδάκη, χαρακτηρίζοντας το γεγονός ως ορόσημο για την περιοχή. Σε δήλωσή της αμέσως μετά την υπογραφή, η Υφυπουργός τόνισε πως ο ΒΟΑΚ περνά οριστικά σε φάση υλοποίησης, απαντώντας σε χρόνια αιτήματα των κατοίκων.
«Πρόκειται για μια πολύ σημαντική εξέλιξη για τα Χανιά και για ολόκληρη την Κρήτη. Ο ΒΟΑΚ περνά οριστικά σε φάση υλοποίησης, ενισχύοντας την ασφάλεια των μετακινήσεων και δημιουργώντας ισχυρές αναπτυξιακές προοπτικές», σημείωσε χαρακτηριστικά η κ. Βολουδάκη και προσέθεσε: «Είναι ένα έργο στρατηγικής σημασίας που απαντά σε χρόνια αιτήματα των τοπικών κοινωνιών και βελτιώνει ουσιαστικά την καθημερινότητα των πολιτών».
Ντ. Μπακογιάννη: Αξίζουν συγχαρητήρια στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών
Η Βουλευτής Χανίων Ντόρα Μπακογιάννη ανέφερε: «Η ενεργοποίηση της προαίρεσης για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά του ΒΟΑΚ αποτελεί ένα ουσιαστικό και αναγκαίο βήμα για την ολοκλήρωση του έργου.
Αξίζουν συγχαρητήρια στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την πρωτοβουλία και την ταχεία κινητοποίηση, ώστε να ασκηθεί η προαίρεση χωρίς καθυστερήσεις.
Ευχαριστώ τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρίστο Δήμα, τον Υφυπουργό Υποδομών κ. Νίκο Ταχιάο και τον Γενικό Γραμματέα Υποδομών κ. Αναστάσιο Αναγνώπουλο για τη συμβολή και τη συνεργασία τους».
Αλ. Μαρκογιαννάκης: Ένα αίτημα δεκαετιών επιλύεται
Μετά την υπογραφή της σύμβασης ο κ. Μαρκογιαννάκης έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Σήμερα έγινε ακόμα ένα βήμα για την ολοκλήρωση του μεγάλου αναπτυξιακού έργου
του ΒΟΑΚ, με την υπογραφή από τον Υπουργό της σύμβασης για το τμήμα που αφορά
τη διαδρομή Χανιά – Καστέλι.
Το μεγάλο αυτό έργο συνολικά προχωράει και επιτέλους γίνεται πραγματικότητα για την Κρήτη και τα Χανιά που το είχαν ανάγκη εδώ και δεκαετίες. Η δουλειά η οποία γίνεται από τον Υπουργείο και η σωστή συνεργασία όλων των φορέων μεταξύ τους, φέρνουν αποτελέσματα και φέρνουν εμάς, τους Κρητικούς και τις Κρητικές, ολοένα και πιο κοντά στην απόκτηση ενός υπερσύγχρονου και ασφαλούς αυτοκινητόδρομου που θα καλύπτει πραγματικά τις κυκλοφοριακές ανάγκες της Κρήτης.
Ενα αίτημα δεκαετιών, μια αναπτυξιακή υστέρηση πολλών ετών, επιλύεται μέσα από τη
συνεπή και μεθοδική δουλειά κυβέρνησης και φορέων, δίνοντάς μας τη λύση που μας
αξίζει».
Στ. Αρναουτάκης: Ευτυχής κατάληξη συζητήσεων ετών
Ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης δήλωσε:
«Η σημερινή υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης αποτελεί την κατάληξη συζητήσεων ετών. Συμφωνήσαμε στην προαίρεση για την Κίσσαμο, αναγνωρίζοντας την υψηλή καθημερινή επισκεψιμότητα της περιοχής.
Την ίδια στιγμή, τα τμήματα Χερσόνησος – Νεάπολη και Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος εξελίσσονται με πολύ ικανοποιητικούς ρυθμούς. Επισκέπτομαι τα εργοτάξια σχεδόν κάθε εβδομάδα και διαπιστώνω ότι η πρόοδος είναι σημαντική.
Ωστόσο, θέλω να επαναλάβω πως για εμάς ΒΟΑΚ σημαίνει Κίσσαμος – Σητεία. Σας καλώ να δώσετε προτεραιότητα και στο υπόλοιπο τμήμα, ξεκινώντας από την παράκαμψη της Παχιάς Άμμου, προϋπολογισμού 56 εκατ. ευρώ, ώστε και οι πολίτες της Ιεράπετρας και της Σητείας να δουν το έργο να υλοποιείται και να κατανοήσουν πώς ο ΒΟΑΚ φτάνει στην περιοχή τους. Θέλω να ευχαριστήσω την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών, διότι αποδεικνύεται στην πράξη ότι όταν συνεργαζόμαστε και μιλάμε την ίδια γλώσσα, μπορούν να υλοποιηθούν ακόμη και τα πιο απαιτητικά έργα, όπως ο ΒΟΑΚ».
Μ. Μουστάκης: “δύσκολο έργο, με τη συνεργασία όλων, μπορούμε να το πετύχουμε”
Από την πλευρά του παραχωρησιούχου ο Γενικός Διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης και εκτελεστικό μέλος του ΔΣ του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Μάνος Μουστάκας δήλωσε:
«Είναι αξιέπαινη και αξιοσημείωτη η προσπάθεια του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που ότι μέσα σε μόλις έξι μήνες κατάφερε να φέρει εις πέρας αυτό το δύσκολο έργο.
Το γεγονός ότι έχετε τώρα τη δυνατότητα να εξασκήσετε το δικαίωμα της προαίρεσης, δηλαδή πρακτικά να προσθέσετε το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά στην υπόλοιπη χάραξη της παραχώρησης. Δεν είναι μόνο απαραίτητο συμβατικά και τυπικά, αλλά και ουσιαστικά και συγκοινωνιακά. Ολοκληρώνει το έργο και την πρόσβαση που έπρεπε αυτό να έχει και προς δυσμάς.
Είναι δύσκολο έργο, με τη συνεργασία όλων, μπορούμε να το πετύχουμε».



