Αφορμή το περιστατικό στην παράσταση “Ο θάνατος του εμποράκου” με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη
Η έντονη δημόσια συζήτηση που προκλήθηκε μετά το επεισόδιο στην παράσταση «Ο θάνατος του εμποράκου» —όταν ο πρωταγωνιστής Βλαδίμηρος Κυριακίδης καυτηρίασε τον Δήμο Χανίων— επαναφέρει στο προσκήνιο το χρόνιο ζήτημα της δημιουργίας σύγχρονου θεάτρου στην πόλη.
Ο δήμαρχος Χανίων Παναγιώτης Σημανδηράκης, με γραπτή δήλωσή του που συνοδεύεται από χάρτη των Αγίων Αποστόλων και τη χωροθέτηση του νέου θεάτρου, παρουσιάζει την πρότασή του για έναν πολιτιστικό χώρο υψηλών προδιαγραφών.
«Η Ανατολική Τάφρος δεν είναι κατάλληλος χώρος»
Ο κ. Σημανδηράκης υπογραμμίζει ότι το πρόσφατο περιστατικό ανέδειξε δύο καίρια ζητήματα: την τήρηση της τάξης στις εκδηλώσεις και την καταλληλότητα των υφιστάμενων χώρων.
«Η πρόληψη και η αντιμετώπιση παραβατικών ή αντικοινωνικών συμπεριφορών είναι αποκλειστική ευθύνη της Ελληνικής Αστυνομίας. Ο Δήμος Χανίων δεν διαθέτει Δημοτική Αστυνομία, ενώ η δέσμευση του Υπουργείου για τη δημιουργία της παραμένει στα χαρτιά», αναφέρει.
Κατά τον ίδιο, η Ανατολική Τάφρος ουδέποτε πληρούσε τις προϋποθέσεις για τη φιλοξενία μεγάλων θεατρικών και μουσικών εκδηλώσεων: ηχορύπανση, κυκλοφοριακό χάος, θόρυβος από διερχόμενα οχήματα και μεμονωμένες αρνητικές συμπεριφορές θεατών συνθέτουν ένα προβληματικό σκηνικό.
Η πρόταση για το Μητροπολιτικό Πάρκο Αγίων Αποστόλων
Ο δήμαρχος προτείνει τη δημιουργία μεγάλου, σύγχρονου θεάτρου στο Μητροπολιτικό Πάρκο Αγίων Αποστόλων, τονίζοντας ότι πρόκειται για τη «μόνη ρεαλιστική και περιβαλλοντικά ισορροπημένη επιλογή».
«Έναν χώρο με υψηλή αισθητική, άρτια ακουστική και υποδομές που θα καλύπτουν τις ανάγκες της πόλης και των διοργανωτών. Όλα τα υπόλοιπα που ακούγονται χωρίς τεκμηρίωση είναι απλώς λόγια για τις εντυπώσεις», σημειώνει, απορρίπτοντας τις κατηγορίες περί «τσιμεντοποίησης» ως «αναμασημένα συνθήματα».
Στήριξη στο θέατρο, σεβασμός στους καλλιτέχνες
Αναφερόμενος στον Βλαδίμηρο Κυριακίδη, ο δήμαρχος εξέφρασε «ειλικρινή σεβασμό» και κατανόηση για την αγανάκτησή του, ξεκαθαρίζοντας ότι «η συμπεριφορά ελάχιστων δεν μπορεί να αμαυρώσει την εικόνα μιας πόλης που έχει αποδείξει την αγάπη της στο θέατρο».
Επικαλέστηκε τη μακρά και ποιοτική διαδρομή του ΔΗΠΕΘΕΚ ως απόδειξη της φιλοθεάτρου ταυτότητας των Χανιωτών, επισημαίνοντας ότι οι εικόνες που στιγμάτισαν την παράσταση δεν αντικατοπτρίζουν τη συνολική στάση της κοινωνίας.
«Η πόλη χρειάζεται πολιτισμό αντάξιο της ιστορίας της»
Κλείνοντας, ο κ. Σημανδηράκης τόνισε ότι η υλοποίηση ενός νέου θεάτρου απαιτεί σχέδιο, σοβαρότητα και έργα.
«Η πόλη μας χρειάζεται πολιτισμό εφάμιλλο της ιστορίας της, και χώρους που σέβονται τους ανθρώπους επί και κάτω από τη σκηνή. Στους Αγίους Αποστόλους μπορούμε να δημιουργήσουμε έναν χώρο που θα φιλοξενεί με υπερηφάνεια τις μεγάλες στιγμές του Δήμου μας, χωρίς να επιβαρύνει την καθημερινότητα των Χανιωτών και των επισκεπτών», υπογράμμισε.
Ολόκληρη η δήλωση Σημανδηράκη:
Το πρόσφατο περιστατικό σε παράσταση στην Ανατολική Τάφρο έφερε ξανά στην επιφάνεια δύο ζητήματα που απαιτούν καθαρή ματιά και αποφασιστικότητα: ποιος έχει την αρμοδιότητα για την τήρηση της τάξης και ποιοι χώροι είναι πραγματικά κατάλληλοι για μεγάλες εκδηλώσεις στα Χανιά.
Η πρόληψη και η αντιμετώπιση παραβατικών ή αντικοινωνικών συμπεριφορών είναι αποκλειστική ευθύνη της Ελληνικής Αστυνομίας. Ο Δήμος Χανίων δεν διαθέτει Δημοτική Αστυνομία και δεν έχει την επιχειρησιακή αρμοδιότητα να παρεμβαίνει σε τέτοιες περιπτώσεις. Εδώ και χρόνια αναμένουμε από το Υπουργείο να υλοποιήσει τη δέσμευσή του για τη δημιουργία Δημοτικής Αστυνομίας, μια δέσμευση που παραμένει στα χαρτιά, με την καθυστέρηση να στερεί από τον Δήμο μας ένα κρίσιμο εργαλείο λειτουργίας και ελέγχου.
Πρέπει επιτέλους να το παραδεχτούμε και να το πούμε καθαρά: η Ανατολική Τάφρος ουδέποτε υπήρξε κατάλληλος χώρος για τη λειτουργία θεάτρου. Οι συναυλίες και οι μεγάλες εκδηλώσεις προκαλούν έντονη ηχορύπανση που διαχέεται στις γύρω κατοικίες, ενώ ο συνεχής θόρυβος από τα διερχόμενα οχήματα υποβαθμίζει περαιτέρω την εμπειρία του κοινού. Επιπλέον, περιστατικά όπως το χθεσινό αποκαλύπτουν ότι υπάρχει πρόβλημα ακόμη και με μεμονωμένες συμπεριφορές πολιτών, ενώ κάθε εκδήλωση επιβαρύνει δραματικά το ήδη βεβαρυμένο κυκλοφοριακό της πόλης, ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες.
Και δεν είναι η πρώτη φορά που παρατηρούνται φαινόμενα που εκθέτουν την πόλη και το κοινό της. Δυστυχώς, όσο συνεχίζουμε να χρησιμοποιούμε τον ίδιο χώρο για τέτοιου είδους εκδηλώσεις, δεν μπορούμε να αποκλείσουμε ότι τέτοια περιστατικά θα επαναληφθούν. Αυτό αποδεικνύει ότι χρειαζόμαστε συνολική, οριστική λύση.
Τώρα είναι η στιγμή να αφήσουμε τα συνθήματα στην άκρη και να δώσουμε απάντηση σε μια εκκρεμότητα ετών, δημιουργώντας έναν σύγχρονο χώρο εκδηλώσεων στο Μητροπολιτικό Πάρκο των Αγίων Αποστόλων. Έναν χώρο με υψηλή αισθητική, άρτια ακουστική και υποδομές που θα καλύπτουν τις ανάγκες της πόλης και των διοργανωτών. Είναι η μόνη ρεαλιστική, εφαρμόσιμη και περιβαλλοντικά ισορροπημένη επιλογή. Όλα τα υπόλοιπα που ακούγονται χωρίς τεκμηρίωση είναι απλώς λόγια για τις εντυπώσεις.
Όσο για τα περί «δήθεν τσιμεντοποίησης», δεν είναι τίποτε άλλο παρά αναμασημένα συνθήματα από όσους πεισματικά αρνούνται να αναγνωρίσουν κάθε τι θετικό που συμβαίνει στον τόπο.
Με ειλικρινή σεβασμό προς τον κ. Κυριακίδη, κατανοώ απολύτως και δικαιολογώ την αγανάκτησή του. Είμαι σίγουρος ότι γνωρίζει πως η συμπεριφορά ελάχιστων δεν μπορεί να αμαυρώσει την εικόνα μιας πόλης που έχει αποδείξει έμπρακτα την αγάπη της στο θέατρο. Το ΔΗΠΕΘΕΚ, με τη μακρά και ποιοτική του διαδρομή, είναι η καλύτερη απόδειξη αυτής της σχέσης. Οι εικόνες αυτές δεν μας τιμούν, αλλά δεν αγγίζουν το φιλόθεατρο πρόσωπο των Χανιωτών, μιας κοινωνίας που σταθερά αγκαλιάζει και αναδεικνύει την τέχνη της σκηνής.
Η πόλη μας χρειάζεται πολιτισμό εφάμιλλο της ιστορίας της, και χώρους που σέβονται τους ανθρώπους επί και κάτω από την σκηνή. Αυτό απαιτεί σχέδιο, σοβαρότητα και έργα, όχι ευχολόγια. Στους Αγίους Αποστόλους μπορούμε να δημιουργήσουμε έναν χώρο που θα φιλοξενεί με υπερηφάνεια τις μεγάλες στιγμές του Δήμου μας, χωρίς να επιβαρύνει την καθημερινότητα των Χανιωτών και των επισκεπτών.”




