Για τις δημοσκοπήσεις και τον τρόπο με τον οποίο οι δημοσκόποι παρουσιάζουν το… προϊόν τους, έχουμε πει και έχουμε γράψει πολλά. Εκείνο ωστόσο που συνιστά αντικειμενική αλήθεια, είναι το γεγονός ότι οι αριθμοί υπάρχουν εκεί, για όποιον θέλει να τους δει, να τους διαβάσει προσεκτικά και να κατανοήσει τι πραγματικά θέλουν να μας πουν.
Ένα από τα ελάχιστα αντικειμενικά μεγέθη κάθε δημοσκόπησης, που παγίως… προσπερνώνται επειδή ακριβώς είναι δύσκολο να παραμερίσει κανείς, έχει να κάνει με τις απευθείας μετακινήσει ψηφορόρων μεταξύ των δυο βασικών κομμάτων εξουσίας, από την προηγούμενη εκλογική αναμέτρηση και με φόντο την… επικείμενη.
Στην εξαμηνιαία έρευνα “Τάσεις” της εταιρείας MRB λοιπόν, που παραδοσιακά έχει καταφέρει να δώσει επαρκή δείγματα συνέπειας και αξιοπιστίας, οι απευθείας μετακινήσεις ψηφοφόρων από τη Νέα Δημοκρατία στον ΣΥΡΙΖΑ, έχουν φτάσει στην ογκώδη αναλογία του 7 προς 1.
Δηλαδή, ο ΣΥΡΙΖΑ κερδίζει 7 από τους ψηφοφόρους της Νέας Δημοκρατίας στις εθνικές εκλογές του 2012, και η Νέα Δημοκρατία από την πλευρά της κερδίζει 1 από όσους σε εκείνη την εκλογική αναμέτρηση ψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ.
Το συγκεκριμένο ισοζύγιο μετακινήσεων εξηγεί πλήρως για ποιόν λόγο ο ΣΥΡΙΖΑ είναι μπροστά σε όλες τις δημοσκοπήσεις, ειδικά από τις ευρωεκλογές του Μαϊου μέχρι και σήμερα, ενώ προδικάζει και μεγάλη διαφορά από τη Νέα Δημοκρατία, καθώς τέτοια αναλογία μετακινήσεων έχει να παρατηρηθεί από τις εκλογές του 2004.
Τότε, η Νέα Δημοκρατία υπό τον Κώστα Καραμανλή είχε αντίστοιχο και λίγο μεγαλύτερο ισοζύγιο “απαλλοτρίωσης” ψήφων από την κοινωνική βάση που το 2000 είχε ψηφίσει ΠΑΣΟΚ, με αποτέλεσμα να επικρατήσει στις εκλογές της 7ης Μαρτίου του 2004, με το σύνθημα της πολιτικής αλλαγής, που επικαλείται και ο Αλέξης Τσίπρας σήμερα.
Αντιθέτως, το 2009, η μεγάλη νίκη του ΠΑΣΟΚ υπό τον Γιώργο Παπανδρέου, δεν οικοδομήθηκε κυρίως στις απευθείας μετακινήσει ψηφοφόρων από τη Νέα Δημοκρατία, αλλά από την απρόσμενα μεγάλη αποχή κεντροδεξιών ψηφοφόρων από την εκλογική αναμέτρηση.