Στο επίκεντρο οι πρακτικές της μεγαλύτερης εταιρείας contact center στον κόσμο και ταυτόχρονα ενός από τους 10 μεγαλύτερους εργοδότες στη χώρα με 8.500 εργαζόμενους φέρνει από σήμερα, η «Εφ.Συν.» σε συνεργασία με το Investigate Europe και το Reporters United, καθώς η εφημερίδα δημοσιεύει μια σειρά ρεπορτάζ για την πολυεθνική Teleperformance. Όπως γράφει η εφημερίδα, η κυβέρνηση παραχώρησε εν κρυπτώ τη διαχείριση της γραμμής του ΕΟΔΥ για τον κορωνοϊό, βρέθηκε σε σχέση εξάρτησης από τη γαλλική πολυεθνική. Ετσι, όταν η εταιρεία κατηγορήθηκε σε Ελλάδα και εξωτερικό ότι βάζει σε κίνδυνο την υγεία των εργαζομένων, η κυβέρνηση έκλεισε τα μάτια ή μάλλον της έκλεισε το μάτι.
Η έρευνα της Εφημερίδας των Συντακτών, δείχνει ότι η Teleperformance δεν είναι παρά ο μεσάζων. Πίσω από τις εργασιακές πρακτικές της βρίσκονται οι πραγματικοί πελάτες της, μερικές από τις μεγαλύτερες πολυεθνικές του κόσμου, όπως η Google, το Facebook, το Netflix, η Microsoft, αλλά και μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις και τράπεζες
Στις 6 Μαρτίου, οι εργαζόμενοι της TP έλαβαν από την εταιρεία μέιλ με τον τίτλο «Αυτή είναι η ευκαιρία σας να βοηθήσετε στη μάχη ενάντια στον Κορονοϊό».
Η εταιρεία τούς ενημέρωνε ότι θα προσέφερε δωρεάν υπηρεσίες στον κρατικό μηχανισμό:
«Θα υποστηρίξουμε τις γραμμές βοήθειας του ΕΟΔΥ, με στόχο την καθοδήγηση και τη σωστή πληροφόρηση του κοινού σε σχέση με τον COVID-19, προσφέροντας δωρεάν τη δημιουργία ενός τηλεφωνικού κέντρου, το οποίο θα είναι διαθέσιμο 24/7 με 25 κατάλληλα εκπαιδευμένους agents».
Στις 7 Μαρτίου, ο ΕΟΔΥ ανακοίνωνε τη δημιουργία της νέας γραμμής 1135. Παρέλειψε όμως να αναφέρει ότι είχε εκχωρήσει όλη τη διαχείρισή της στην Teleperformance. Στη γραμμή απασχολούνται πλέον 120 εργαζόμενοι της TP.
Στις εβδομάδες που ακολούθησαν η γραμμή δέχτηκε γύρω στις 350.000 κλήσεις, με μέσο όρο 7.000 κλήσεων την ημέρα. Με άλλα λόγια (της εταιρείας τα λόγια), η ενημέρωση «για τον τρόπο διαχείρισης ύποπτων κρουσμάτων και για τις διαδικασίες ενώπιον των υγειονομικών υπηρεσιών» δεν γίνεται από τον ΕΟΔΥ, αλλά από την Teleperformance.
Εν μέσω πανδημίας, ο εργοδότης των 8.500 εργαζομένων είχε κάνει μια δωρεάν παροχή προς τον Οργανισμό με τις οδηγίες του οποίου κάθε επιχείρηση ήταν υποχρεωμένη να συμμορφώνεται.
Ο εκπρόσωπος του ΕΟΔΥ Στέλιος Λεύκοβιτς υπεραμύνεται της απόφασης: «Δεν υπήρχε χρόνος να περιμένουμε. Η Teleperformance είναι κολοσσός, μας έλυσε τα χέρια. Οι χρόνοι αναμονής φτάσανε από τα 45’-50’ στα 5, 6, 7 λεπτά». Και συνεχίζει: «Εκ του αποτελέσματος, είναι επιτυχία. Το να έχουμε αυτό τον αριθμό των θανάτων, να μην εξαπλωθούν τα κρούσματα, να σπάσει από τις πρώτες μέρες η αλυσίδα της διασποράς, όλα αυτά γίνανε μέσω της διαχείρισης του κέντρου, δεν γίνανε μόνο από τα νοσοκομεία».
Το ερωτηματολόγιο της Teleperformance προς τους εργαζόμενούς της αναφέρει ξεκάθαρα τον όρο εθελοντική εργασία
Η συνεργασία κυβέρνησης (ΕΟΔΥ) και TP παρουσιάζει ωστόσο μια σειρά από σκοτεινά σημεία, αδιευκρίνιστα ακόμα και μετά την υποβολή ερωτημάτων και στις δύο πλευρές:
1. Η μυστικότητα
Για 51 ολόκληρες μέρες, ΕΟΔΥ – Teleperformance κράτησαν τη συνεργασία τους κρυφή. Εμείς το μάθαμε από εργαζόμενο της εταιρείας στα τέλη Μαρτίου. Στις 31 Μαρτίου η πληροφορία διέρρευσε από τη σελίδα «Μένουμε Ενεργοί – υγεία, συλλογικότητα, αλληλεγγύη» στο Facebook. Η εταιρεία έβγαλε δύο ανακοινώσεις στις 20 και στις 23 Μαρτίου, στις οποίες αναφέρεται στον ΕΟΔΥ, αλλά δεν αναφέρει λέξη για το έργο που έχει αναλάβει.
Τελικά, στις 28 Απριλίου, η Teleperformance διένειμε δελτίο Τύπου («H Teleperformance Greece στηρίζει έμπρακτα τον ΕΟΔΥ & ΟΑΕΔ στην προσπάθεια ενημέρωσης των πολιτών»), αφού όμως πρώτα το μυστικό είχε αποκαλυφθεί: Το Investigate Europe είχε στείλει ερωτήματα στην εταιρεία και στον ΕΟΔΥ σχετικά με τη συνεργασία τους και το ρεπορτάζ ήταν έτοιμο να δημοσιευτεί. Γιατί η TP δεν διαφήμισε τη γενναιόδωρη κίνησή της νωρίτερα; Γιατί ο ΕΟΔΥ, ακόμα και σήμερα, 51 μέρες μετά, εξακολουθεί να σιωπά;
2. Η ιδέα
Οι δύο πλευρές διαφωνούν για το ποιος προσκάλεσε ποιον. Η μεν TP μας είπε πως ανταποκρίθηκε «στην πρόσκληση του ΕΟΔΥ». Ο ΕΟΔΥ από την άλλη επιμένει ότι η πρωτοβουλία ήταν της Teleperformance.
3. Η ανάθεση δεν αποτυπώνεται εγγράφως πουθενά
Μια συμφωνία τέτοιου μεγέθους και σημασίας δεν θα έπρεπε να έχει αποτυπωθεί γραπτώς, να διέπεται δηλαδή από ένα κείμενο ή έστω πλαίσιο; Ρωτήσαμε και τις δύο πλευρές. Ο εκπρόσωπος του ΕΟΔΥ μας είπε πως δεν είχε υπόψη του τέτοια αποτύπωση.
4. «Αμειβόμενοι» ή «εθελοντές»;
H Teleperformance στην απάντησή της προς το Investigate Europe αναφέρεται ρητώς σε «αμειβόμενους» εργαζομένους ενώ σε άλλο σημείο αναφέρει ότι ανέλαβε «τις αμοιβές των εργαζομένων». Η εσωτερική αλληλογραφία όμως της εταιρείας δεν αφήνει περιθώρια για παρερμηνείες. Το μέιλ της 6ης Μαρτίου, με το οποίο η TP ενημέρωνε τους εργαζομένους της για τη συνεργασία με τον ΕΟΔΥ, αναφέρεται στη δημιουργία «ομάδας των εθελοντών της TP». Και προσθέτει: «Παρακαλώ, σημειώστε πως θα πρέπει να είστε διατεθειμένοι, να αφιερώσετε τουλάχιστον 3 ώρες». Η ερώτηση 7 της ηλεκτρονικής φόρμας που κλήθηκαν να συμπληρώσουν οι εργαζόμενοι αναφέρει:
«Ποια από τις παρακάτω μέρες μπορείτε να βοηθήσετε εθελοντικά;» Από τα παραπάνω προκύπτει πως σε αυτό τουλάχιστον το στάδιο (αρχές έως μέσα Μαρτίου), η γραμμή του ΕΟΔΥ καλύφθηκε από εργαζόμενους της TP που δούλεψαν «εθελοντικά», αντίθετα δηλαδή με ό,τι ισχυρίζεται η TP.
5. Εγινε εκπαίδευση;
«Οι άνθρωποι είναι άσχετοι, δεν είναι εκπαιδευμένοι στον κορονοϊό, δεν έχουν την παραμικρή ιατρική γνώση» ξέσπασε η φαρμακοποιός Κική Καρυδάκη αναφερόμενη σε αυτούς «που βρίσκονται πίσω από τις τηλεφωνικές γραμμές του ΕΟΔΥ». Η φαρμακοποιός διηγήθηκε στο κανάλι Open (3/4/2020) την περιπέτεια του γιου της που βρέθηκε θετικός στον ιό. Η μόνη οδηγία ήταν «μείνετε σπίτι και πλύνετε χεράκια!»
O εκπρόσωπος του ΕΟΔΥ σχολιάζει: «Σε 50 μέρες, σε 300.000 κλήσεις, δεν θα υπάρχουν και παράπονα; Ολο και κάτι θα ξεφύγει. Νομίζω πως μας χάριζαν τον γάιδαρο και τον κοιτάμε στα δόντια». «Η διαχείριση γινόταν από τα στελέχη του call center. Οταν κάποιο περιστατικό με βάση την τηλεφωνική κλήση αφορούσε ορισμό κρούσματος, αυτομάτως το διαχειριζόταν γιατρός».
Τόσο ο ΕΟΔΥ όσο και η TP λένε πως οι υπάλληλοι πέρασαν από εκπαίδευση. Η TP μας είπε: «Οι εργαζόμενοι εκπαιδεύτηκαν από τον ΕΟΔΥ για το συγκεκριμένο έργο». Ο ΕΟΔΥ μας είπε πως το προσωπικό της TP εκπαιδεύτηκε με σεμινάρια από γιατρούς του ΕΟΔΥ στους χώρους του ΕΟΔΥ αλλά και της TP.
Ζητήσαμε από τον ΕΟΔΥ να μας δώσει συγκεκριμένα στοιχεία γι’ αυτή την εκπαίδευση: Πότε έγινε; Πόσο διήρκεσε; Πόσοι εκπαιδεύτηκαν; Βάσει ποιων υλικών; Ο ΕΟΔΥ δεν ήταν σε θέση να απαντήσει σε καμία απ’ αυτές τις ερωτήσεις.
6. Σύγκρουση συμφέροντος
Η συνεργασία ΕΟΔΥ – TP συμφωνήθηκε αρχές Μαρτίου. Οταν αργότερα κορυφώθηκε η κριτική στην εταιρεία για μη συμμόρφωση στις οδηγίες του ΕΟΔΥ, ο ΕΟΔΥ βρισκόταν πλέον σε σχέση βαθιάς εξάρτησης από την εταιρεία, αφού της είχε αναθέσει εξ ολοκλήρου το κρίσιμο έργο της διαχείρισης εκατοντάδων χιλιάδων κλήσεων.
Βροχή οι καταγγελίες των εργαζομένων
Το ερωτηματολόγιο της Teleperformance προς τους εργαζόμενούς της αναφέρει ξεκάθαρα τον όρο εθελοντική εργασία
Από τις αρχές Μαρτίου η χώρα κλείνει ερμητικά: Εκατομμύρια πολίτες και χιλιάδες επιχειρήσεις μπαίνουν σε καραντίνα υπό την απειλή δρακόντειων κυρώσεων. Στις 9/3 περιορίζονται οι συναθροίσεις, στις 10 κλείνουν τα σχολεία, στις 11 διάγγελμα του πρωθυπουργού, στις 12 η Ελλάδα καταγράφει το πρώτο θύμα, στις 13 κλείνουν τα καταστήματα.
Στις 14 Μαρτίου δημοσιεύεται η ΠΝΠ για τη λειτουργία των επιχειρήσεων.
Η Teleperformance, με δημοσίευσή της σε πολλά ΜΜΕ στις 20.3., ανακοινώνει σειρά μέτρων: Εργασίες καθαρισμού και απολύμανσης (νεφελοψεκασμοί), καθημερινή χορήγηση αντισηπτικού χεριών και επιφανειών, άμεση χρήση επιπλέον χώρων ώστε να εξασφαλιστούν οι αποστάσεις ασφαλείας, έλεγχος θερμομέτρησης κατά την προσέλευση, δυνατότητα εργασίας από το σπίτι, καραντίνα 14 ημερών για εργαζόμενους από ταξίδι στο εξωτερικό, αυξημένο ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό στους χώρους εργασίας.