Σημαντικές εντάσεις έχει προκαλέσει στον ακαδημαϊκό χώρο η προγραμματισμένη εφαρμογή των διατάξεων περί διαγραφών φοιτητών που υπερβαίνουν την ανώτατη διάρκεια φοίτησης, όπως προβλέπεται από τους νόμους 4777/2021, 4957/2022 και 5224/2025. Με αφορμή τις εξελίξεις, η βουλευτής του ΚΚΕ Αφροδίτη Κτενά κατέθεσε επίκαιρη ερώτηση προς την Υπουργό Παιδείας, ζητώντας την άμεση κατάργηση των ρυθμίσεων.
Όπως επισημαίνει, οι αντιδράσεις φοιτητικών συλλόγων, διδασκόντων και εργαζομένων στα πανεπιστήμια «πληθαίνουν καθώς πλησιάζουν οι ημερομηνίες εφαρμογής των απαράδεκτων διατάξεων».
Επιβολή με πειθαρχικά και καλοκαιρινή ψήφιση
Η Αφροδίτη Κτενά κατηγορεί την κυβέρνηση ότι επέλεξε να θωρακίσει το μέτρο των διαγραφών μέσα από τον νόμο 5224/2025 που ψηφίστηκε εν μέσω θέρους, εισάγοντας ακόμα και πειθαρχικές κυρώσεις σε εργαζόμενους των πανεπιστημίων που ενδεχομένως δεν εφαρμόσουν τις προβλέψεις.
«Η κυβέρνηση της ΝΔ και το ΥΠΑΙΘ έχουν για μία ακόμη φορά τον κόσμο των πανεπιστημίων απέναντί τους», σημειώνει η βουλευτής, καταγγέλλοντας την προσπάθεια «επιβολής ενός άδικου και αντιεκπαιδευτικού μέτρου με αυταρχικό τρόπο».
«Δεν πρόκειται για εκκαθάριση παλαιών φακέλων»
Στην ερώτηση που κατατέθηκε στη Βουλή, η Κτενά απορρίπτει τον ισχυρισμό ότι το μέτρο στοχεύει απλώς στην εκκαθάριση μη ενεργών φοιτητών. «Είναι ψέμα ότι πρόκειται για εκκαθάριση φοιτητικών καταλόγων κάποιων απόμαχων των πανεπιστημίων», τονίζει χαρακτηριστικά. Αντιθέτως, υποστηρίζει ότι αφορά ενεργούς φοιτητές και φοιτήτριες, οι οποίοι αγωνίζονται να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους υπό δυσχερείς συνθήκες.
Οικονομική πίεση, υποστελέχωση, εργαστήρια που δεν επαρκούν
Η βουλευτής αναδεικνύει μια σειρά από αιτίες που συντελούν στην παράταση σπουδών, μεταξύ των οποίων το υψηλό κόστος διαβίωσης και η ανάγκη πολλών φοιτητών να εργάζονται παράλληλα. Αναφέρει:
«Ένας στους δύο φοιτητές εργάζεται για να μπορέσει να συνεχίσει τις σπουδές του. Η τρομακτική υποστελέχωση των πανεπιστημίων καθυστερεί τις σπουδές. Οι φοιτητές καταγγέλλουν ότι ‘δεν χωράνε σε εργαστήρια’ ή δεν υπάρχει διαθέσιμος επιβλέπων για την πτυχιακή εργασία».
Η βουλευτής επισημαίνει ότι η ίδια πολιτική που προκάλεσε αυτά τα φαινόμενα είναι εκείνη που τώρα τιμωρεί τους φοιτητές για τις συνέπειές της. «Η κυβέρνηση της ΝΔ, μαζί με τις προηγούμενες του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ, έχουν υλοποιήσει και συνεχίζουν να υλοποιούν τη στρατηγική της ΕΕ για την τριτοβάθμια εκπαίδευση», αναφέρει.
Κριτική στην επίκληση της «αριστείας» και στα δίδακτρα του ΕΚΠΑ στην Κύπρο
Η βουλευτής ασκεί έντονη κριτική στην αναφορά του υπουργείου Παιδείας στην «αριστεία» ως επιχείρημα για τις διαγραφές, σημειώνοντας ότι αντιφάσκει με την πρόσφατη ίδρυση παραρτήματος Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ στην Κύπρο, όπου –όπως λέει– «γίνονται δεκτοί φοιτητές και φοιτήτριες με 12 (!), αρκεί να έχουν να πληρώσουν δίδακτρα».
Τα ερωτήματα προς την Υπουργό Παιδείας
Η Αφροδίτη Κτενά καλεί το Υπουργείο Παιδείας να απαντήσει τι μέτρα προτίθεται να λάβει για:
-
Την κατάργηση των προβλέψεων περί διαγραφών φοιτητών όπως ορίζονται στους νόμους 4777/2021, 4957/2022 και 5224/2025.
-
Τη στήριξη του φοιτητικού πληθυσμού με αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης, ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού στα πανεπιστήμια (διδακτικό, εργαστηριακό και διοικητικό προσωπικό).
-
Τη λήψη μέτρων διευκόλυνσης των εργαζόμενων φοιτητών, όπως επιπλέον εργαστηριακά τμήματα σε κατάλληλο ωράριο, κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό για περιπτώσεις αδυναμίας φυσικής παρουσίας, και δωρεάν φροντιστηριακά μαθήματα με ευθύνη του πανεπιστημίου.
Ένα μέτρο που ενισχύει τους αποκλεισμούς;
Καθώς πλησιάζουν οι ημερομηνίες εφαρμογής του μέτρου, οι φοιτητικοί σύλλογοι αναμένεται να εντείνουν τις πιέσεις τους, ενώ η δημόσια συζήτηση για τη σύνδεση της πρόσβασης στη δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση με κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια αναζωπυρώνεται.
Η επίκαιρη ερώτηση της Αφροδίτης Κτενά προστίθεται στις φωνές που προειδοποιούν ότι ο νόμος αυτός δεν επιλύει παθογένειες, αλλά αντίθετα επιβαρύνει περαιτέρω τους ήδη ευάλωτους φοιτητές. Το ζήτημα των διαγραφών δεν αφορά μόνο τη διαχείριση μητρώων, αλλά αγγίζει τον πυρήνα του δικαιώματος στη δημόσια δωρεάν εκπαίδευση.



