Της Φαίδρας Μαυρογιώργη (faidra@energyin.gr)
Την πιο εφικτή λύση ψάχνουν οι αρμόδιες αρχές για να εξασφαλίσουν την επάρκεια της Κρήτης, τα χρόνια από το υποχρεωτικό κλείσιμο των πετρελαϊκών μονάδων (2020) μέχρι την υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης του νησιού με το ηπειρωτικό δίκτυο (2022).
Η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό δίκτυο, βάσει χρονοδιαγράμματος, θα ολοκληρωθεί το 2022, ωστόσο οι τοπικές πετρελαϊκές μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας θα κλείσουν το 2020 βάσει της κοινοτικής Οδηγίας 2010/75 περί Βιομηχανικών Εκπομπών (IED) και πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος να διασφαλιστεί η ενεργειακή επάρκεια της Κρήτης.
Η εν λόγω Οδηγία αφορά τις μονάδες παραγωγής ενέργειας του Αθερινόλακκου, των Λινοπεραμάτων και των Χανίων, με τις ατμοηλεκτρικές μονάδες των ΑΗΣ Αθερινόλακκου και Λινοπεραμάτων να μην μπορούν έκτοτε να λειτουργούν περισσότερο από 1.500 ώρες ετησίως και τις αεριοστροβιλικές μονάδες των ΑΗΣ Χανίων και Λινοπεραμάτων περισσότερο από 500 ώρες ετησίως.
Η μία λύση που βρίσκεται υπό συζητήσεις, σύμφωνα με πηγές της ΡΑΕ, είναι η πρόταση του Κατάρ, η οποία αφορά στη τοποθέτηση μιας πλωτής μονάδας LNG , που θα περιλαμβάνει μονάδα και αεροποιητή, στο λιμάνι του Αθερινόλακκου, το οποίο με ένα καλώδιο θα κουμπώνει στο δίκτυο του νησιού και θα προσφέρει στο δίκτυο 200 ΜW. Το κόστος αυτής της λύσης βρίσκεται κοντά στα σημερινά επίπεδα των σταθμών της ΔΕΗ και εξασφαλίζει άμεσα πρόσθετη ισχύ έως 200 MW και ορίζοντα λειτουργίας έως ότου ολοκληρωθεί η διασύνδεση.
Η άλλη λύση, που σύμφωνα με στέλεχος της ΡΑΕ «δεν περπατάει» είναι η πρόταση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την Socar, γιατί χρειάζεται παρέκκλιση και ορισμένες διαδικασίες, επειδή για την ολοκλήρωση του έργου θα χρειαζόταν κρατική επιχορήγηση και εκτός αυτού, είναι πιο ακριβή καθώς προϋποθέτει την κατασκευή εγκαταστάσεων εδάφους. Συγκεκριμένα, περιλαμβάνει μεταφορά της μονάδας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας «Ήρων 1» από τη Βοιωτία, όπου βρίσκεται σήμερα, στον Αθερινόλακκο Κρήτης, δίπλα από τις υφιστάμενες εγκαταστάσεις της ΔΕΗ και τις απαραίτητες υποδομές για την τροφοδοσία της με φυσικό αέριο (LNG) ως καύσιμο.
Πάντως, οι πετρελαϊκές μονάδες θα παραμείνουν στην εφεδρεία για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.
Όσον αφορά στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής (του ελληνικού τμήματος του μεγάλου έργου της διασύνδεσης Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας), σύμφωνα με την ίδια πηγή, δεν υπάρχει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού μηχανισμού Connecting Europe Facility (CEF). Όπως ανέφερε, υπήρξε δέσμευση από την αρχική συμφωνία με την κυπριακών συμφερόντων εταιρεία Euroasia Interconnector ltd, προκειμένου να υποβληθεί σχετικό αίτημα για χρηματοδότηση και για το σκέλος Κρήτη -Αττική (ύψους 200 εκατ. ευρώ από τα 800 εκατ. ευρώ που απαιτούνται), το οποίο όμως δεν υποβλήθηκε.