Βρετανικό μουσείο | Αίθουσα 35
7 Φεβρουάριου – 26 Μαΐου 2013
Του Γιάννη Τζωρτζακάκη
Η μοναδική αυτή έκθεση θα παρουσιάσει στο βρετανικό κοινό για πρώτη φορά όλα μαζί τα «αριστουργήματα» από τη εποχή των παγετώνων. Γλυπτική, κεραμική, κοσμήματα και σχέδια από όλη την Ευρώπη. Σε αυτά περιλαμβάνονται οι παλαιότερες στο κόσμο, σήμερα γνωστές, φιγούρες από πηλό, όπως και τα αρχαιότερα στον κόσμο «πορτραίτα». Η δημιουργία όλων αυτών εικάζεται να έγιναν πριν από περισσότερα 20,000 χρόνια. Αυτά τα εντυπωσιακά αντικείμενα παρουσιάζονται ως τέχνη και όχι ως αρχαιολογικά ευρήματα, έτσι οι επισκέπτες μπορούν να προσεγγίσουν τις μορφές που είχε τότε η τέχνη, στην αυτή του «σύγχρονου» ανθρώπου.
Η Jill Cook, επιμελήτρια της έκθεσης Η τέχνη της εποχής των Παγετώνων: η αρχή του σύγχρονου νου (Ice Age art: arrival of the modern mind), είπε: «Η κάθε τέχνη είναι προϊόν μιας αξιοθαύμαστης δομής και οργάνωσης του σύγχρονου νου. Κοιτάζοντας τα παλαιότερα ευρωπαϊκά γλυπτά και σχέδια, κοιτάμε τη βαθιά ιστορία του πως ο εγκέφαλος μας άρχισε να αποθηκεύει, να μεταπλάθει και να επικοινωνεί ιδέες ως οπτικές εικόνες. Η έκθεση προσπαθεί να δείξει με τον ίδιο τρόπο και εμείς αναγνωρίζουμε και κατανοούμε αυτές τις εικόνες. Ακόμα και αν τα μηνύματα που μετέφεραν και οι προθέσεις τους έχουν πια χαθεί, τουλάχιστον για εμάς σήμερα, η δεξιοτεχνία και η καλλιτεχνία τους εντυπωσιάζει τον θεατή».
Μέσα από αρχαιολογικές ενδείξεις, όσο και ευρήματα, από τη Βόρειο Αφρική, μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι ο σύγχρονος εγκέφαλος διαμορφώθηκε πριν από περισσότερα 100,000 χρόνια με την παράλληλη εμφάνιση της «τέχνης» και των περίπλοκων μοτίβων συμπεριφοράς. Αυτή η έκθεση παρουσιάζει το πως οι δημιουργοί των εκθεμάτων είχαν την ικανότητα να εκφραστούν συμβολικά μέσα από τεχνικές ή την «τέχνη» και τη «μουσική». Και όπως ένας σύγχρονος καλλιτέχνης θα αποφάσιζε το χρώμα, το μέγεθος και την υφή του χαρτιού, του ξύλου, του υφάσματος ή του γυαλιού, για το καλύτερο αποτέλεσμα, έτσι και ο «καλλιτέχνης» της «εποχής των Παγετώνων» επέλεγε τα υλικά του, οστά, και λίθους, για το σχέδιο, όπως στις βραχογραφίες των Chauvet, Lascaux και Altamira.
Η έκθεση πραγματοποιήθηκε χάρις την ευγενική βοήθεια και χορηγία των Betsy και Jack Ryan, του Ιδρύματος Henry Moore, και των ενώσεων των Patrons of the British Museum, και των American Friends of the British Museum