Με ταχείς ρυθμούς κινήθηκαν οι υπηρεσίες και η Δημοτική Αρχή του Δήμου Πλατανιά, προκειμένου να ανταποκριθούν στο αίτημα του Περιφερειακού Συμβουλίου Κρήτης για έκφραση γνώμης αναφορικά με το εμβληματικό έργο «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά – Πλατανιάς – Κίσσαμος».
Παρά το γεγονός ότι το σχετικό αίτημα περιήλθε στην υπηρεσία παραμονές Δεκαπενταύγουστου και με ορίζοντα μόλις 20 ημερών για τη διατύπωση γνωμοδότησης, οι διαδικασίες ολοκληρώθηκαν άμεσα, ώστε να κατατεθούν τεκμηριωμένες θέσεις στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.
Δημόσια συνεδρίαση με τη συμμετοχή τοπικών φορέων και εκπροσώπων
Στην τακτική δημόσια συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Πλατανιά, στις 26 Αυγούστου 2025, παρόντες ήταν εκπρόσωποι τοπικών και δημόσιων φορέων, πρόεδροι δημοτικών κοινοτήτων, εκπρόσωπος της Αντιπεριφέρειας Χανίων και μέλος του ΤΕΕ Δυτικής Κρήτης. Στο επίκεντρο, η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του ΒΟΑΚ για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά, έργο στρατηγικής σημασίας για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και της τοπικής ανάπτυξης.
Θετική γνωμοδότηση με ρητές τεχνικές και περιβαλλοντικές απαιτήσεις
Το Δημοτικό Συμβούλιο Πλατανιά εξέδωσε θετική γνωμοδότηση επί της ΜΠΕ, υπό τον όρο της ικανοποίησης σειράς κομβικών προϋποθέσεων που σχετίζονται με την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση, την ασφάλεια, τις περιβαλλοντικές υποδομές και την προστασία των κατοίκων:
-
Νέα παρακαμπτήρια οδός στη Δ.Κ. Πλατανιά: Κατασκευή παρακαμπτήριας οδού και κυκλικού κόμβου, σύμφωνα με το τοπικό ΣΒΑΚ, για αποσυμφόρηση του κεντρικού ιστού και ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.
-
Κυκλικός κόμβος Γερανίου: Υλοποίηση ισόπεδου κυκλικού κόμβου για την ασφαλέστερη διαχείριση της αυξημένης κυκλοφορίας από και προς τον ΒΟΑΚ.
-
Παράκαμψη Καλυδωνίας – Μαυρομούστακου: Νότια μετατόπιση της χάραξης και κατασκευή σήραγγας, αν απαιτηθεί, για να παρακαμφθούν γεωλογικά προβληματικές περιοχές.
-
Αντιπλημμυρικές παρεμβάσεις: Οριοθέτηση και διευθέτηση ρεμάτων στη νέα χάραξη, ιδίως από Καλυδωνία έως Κολυμβάρι, ώστε να αποτραπούν φαινόμενα πλημμυρών που έχουν ήδη πλήξει την περιοχή.
-
Δημιουργία παράλληλων οδικών αξόνων: Εξασφάλιση πρόσβασης σε τοπικούς προορισμούς και παραλιακές ζώνες μέσω παράλληλων δρόμων πλάτους τουλάχιστον 7 μέτρων.
-
Αναβάθμιση δικτύων και υποδομών: Κατασκευή νέων δικτύων ύδρευσης, αποχέτευσης, άρδευσης, τηλεπικοινωνιών και λοιπών υποδομών κοινής ωφέλειας κατά μήκος του έργου.
-
Αντιθορυβικά πετάσματα και ηλεκτροφωτισμός: Προβλέψεις για προστασία των κατοίκων, τόσο κατά την κατασκευή όσο και κατά τη λειτουργία, καθώς και εκτεταμένος ηλεκτροφωτισμός σε όλο το μήκος του νέου ΒΟΑΚ.
Κατηγορηματική αντίθεση στα διόδια – Αιτήματα για ελεύθερες ζώνες διέλευσης
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στο θέμα των διοδίων. Ο Δήμος Πλατανιά εκφράζει σαφή αντίθεση στην επιβολή διοδίων εξοικείωσης κατά την κατασκευή, ενώ θέτει ως αδιαπραγμάτευτη προϋπόθεση για τη φάση λειτουργίας του έργου τη θεσμοθέτηση ζωνών ελεύθερης διέλευσης για τους μόνιμους κατοίκους της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων. Επισημαίνεται πως η ύπαρξη ενός και μόνο μητροπολιτικού κέντρου (πόλη Χανίων) απαιτεί πρόσβαση χωρίς οικονομικό βάρος για τις καθημερινές μετακινήσεις των πολιτών από και προς τους περιφερειακούς δήμους.
Επιπλέον τεχνικά αιτήματα και διευκρινίσεις
Το Δημοτικό Συμβούλιο ζητά να εξεταστούν προτάσεις που αφορούν συγκεκριμένες τεχνικές λύσεις, όπως αυτές του κ. Μιχαήλ-Γεώργιου Μητσοτάκη και του κ. Χρήστου Καρτάκη, καθώς και την ανάγκη για διασφάλιση διευρυμένου δικτύου παράκαμψης στις περιοχές με υψηλή τουριστική και οικιστική πυκνότητα, όπως Άγιοι Απόστολοι, Σταλός, Αγία Μαρίνα, Πλατανιάς και Γεράνι.
Ακολουθεί το κείμενο ολόκληρης της απόφασης του Δήμου Πλατανιά για τη γνωμοδότηση επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου «ΜΕΛΕΤΗ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ, ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ, ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΒΟΑΚ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΧΑΝΙΑ – ΠΛΑΤΑΝΙΑΣ – ΚΙΣΣΑΜΟΣ» με φορέα το «ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ & ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ»
Παρά το γεγονός ότι το αίτημα του Περιφερειακού Συμβουλίου Κρήτης για την έκφραση γνώμης εκ μέρους των αρμοδίων συλλογικών οργάνων αναφορικά με το έργο: «ΜΕΛΕΤΗ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ, ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ, ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΒΟΑΚ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΧΑΝΙΑ – ΠΛΑΤΑΝΙΑΣ – ΚΙΣΣΑΜΟΣ» περιήλθε στην Υπηρεσία μας παραμονές του Δεκαπενταύγουστου και δεδομένου ότι η προβλεπόμενη προθεσμία για τη διατύπωση σχετικής γνωμοδότησης προς την Επιτροπή Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας Κρήτης οριζόταν σε είκοσι (20) ημέρες, οι αρμόδιες υπηρεσίες και η Δημοτική Αρχή του Δήμου Πλατανιά έδρασαν άμεσα και μεθοδικά, προκειμένου η διαδικασία να ολοκληρωθεί εντός των καθορισμένων χρονικών ορίων και να καταστεί δυνατή η κατάθεση τεκμηριωμένων θέσεων εκ μέρους του Δημοτικού Συμβουλίου επί του εν λόγω ζητήματος.
Στο πλαίσιο αυτό, το Δημοτικό Συμβούλιο Πλατανιά, κατά την Τακτική Δημόσια Συνεδρίασή του που έλαβε χώρα στις 26 Αυγούστου 2025, στην οποία εκλήθησαν Δημόσιοι και τοπικού Φορείς και συμμετείχαν Πρόεδροι και Εκπρόσωποι των Δημοτικών Κοινοτήτων του Δήμου, Εκπρόσωπος της Ανιπεριφέρειας της Π.Ε. Χανίων, καθώς και εκπρόσωπος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Δυτικής Κρήτης, προχώρησε στην έκδοση της ακόλουθης απόφασης:
Το Δημοτικό Συμβούλιο Πλατανιά γνωμοδοτεί θετικά επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου «ΜΕΛΕΤΗ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ, ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ, ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΒΟΑΚ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΚΙΣΣΑΜΟΣ – ΧΑΝΙΑ» με φορέα το «ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ & ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ», με προϋπόθεση την πρόβλεψη των ακόλουθων αναγκαίων προτάσεων:
- Παρακαμπτήρια οδός Δ.Κ. Πλατανιά: Σύμφωνα με το εκπονημένο ΣΒΑΚ Δήμου Πλατανιά, απαιτείται η κατασκευή παρακαμπτήριας οδού, με ταυτόχρονη δημιουργία κυκλικού κόμβου, στη συνδετήρια οδό ΒΟΑΚ – ΠΕΟ. Έχει ήδη ανατεθεί από το Δήμο Πλατανιά, προκαταρκτική μελέτη για την υλοποίηση της πρότασης, η οποία θα αποσυμφορήσει τον κεντρικό ιστό και θα ενισχύσει την ασφάλεια.
- Κατασκευή ισόπεδου κυκλικού κόμβου (round about) στο σημείο συμβολής της ΠΕΟ στο Γεράνι, με τη συνδετήρια οδό από τον Α/Κ Πλατανιά. Έχει εκπονηθεί η σχετική μελέτη από τον ΟΑΚ ΑΕ. Η σκοπιμότητά του κρίνεται αναγκαία για την ασφαλέστερη διευθέτηση του αυξημένου κυκλοφοριακού φόρτου που διοχετεύεται από τον ΒΟΑΚ στο σημείο αυτό.
- Παράκαμψη του οικισμού Καλυδωνίας και της προβληματικής γεωλογικά περιοχής Μαυρομούστακου, με μετατόπιση της χάραξης νοτιότερα και δημιουργία σήραγγας, αν τυχόν απαιτηθεί, από τη Χ.Θ. 7+000 (Μαυρομούστακο) έως την Χ.Θ. 10+000 (διασταύρωση προς Ροδωπού) και ταυτόχρονη μετατόπιση του Α/Κ Καλυδωνίας.
- Μελέτη οριοθέτησης και διευθέτησης του ρέματος που συναντάται στη νέα χάραξη, από την Καλυδωνία (Χ.Θ. 9+400) έως το Κολυμβάρι (Χ.Θ. 11+600), το οποίο στο πρόσφατο παρελθόν έχει δώσει σημαντικά πλημμυρικά φαινόμενα στον οικισμό Κολυμβαρίου. Η νέα μελέτη, επί της ουσίας το καταργεί, με απρόβλεπτες συνέπειες. Θεωρούμε ότι πρέπει να προηγηθεί μελέτη οριοθέτησης και διευθέτησης του ρέματος αυτού, σε όλο το μήκος του, από τον οικισμό Καλυδωνίας έως τη συμβολή του με το Σπηλιανό ρέμα.
- Δημιουργία παράλληλων οδών για τη διασύνδεση των κόμβων Α/Κ Κολυμπάρι – Α/Κ Ταυρωνίτη και Α/Κ Ταυρωνίτη – Α/Κ Πλατανιά, με αξιοποίηση υφιστάμενου οδικού δικτύου και δημιουργία νέων τμημάτων, ώστε να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη πρόσβαση σε τοπικούς προορισμούς, ιδιοκτησίες και παραλιακές ζώνες, όπως αναλυτικά, με συντεταγμένες, περιγράφονται στην παράγραφο Στ) 2. της παρούσας. Το πλάτος του παράλληλου και βοηθητικού οδικού δικτύου θα πρέπει να προβλεφθεί στα 7 μέτρα τουλάχιστον.
- Αντιπλημμυρικά έργα: Να ληφθεί υπόψη και η υλοποίηση έργων διευθέτησης σε όλα τα ποτάμια και ρέματα που διασταυρώνονται με τον νέο ΒΟΑΚ, για την προστασία οικισμών, αγροτικής γης και υποδομών. Επίσης, στις Κάτω Διαβάσεις θα πρέπει να προβλεφθεί ο διαχωρισμός της διέλευσης των ρεμάτων από αυτήν του οδικού δικτύου, όπως αναλυτικά, με συντεταγμένες, περιγράφεται στην παράγραφο Στ) 4. της παρούσας.
- Κατασκευή δικτύων: Να προβλεφθεί η κατασκευή νέων δικτύων αποχέτευσης, ύδρευσης, άρδευσης, τηλεπικοινωνιών και κάθε άλλης αναγκαίας υποδομής κοινής ωφέλειας καθ’ όλο το μήκος του τμήματος Κίσσαμος – Χανιά, ώστε το έργο να ανταποκρίνεται πλήρως στις σύγχρονες απαιτήσεις λειτουργικότητας, ασφάλειας και βιώσιμης ανάπτυξης. Τα παραπάνω έργα μπορούν να υλοποιηθούν εντός της ζώνης κατάληψης για την κατασκευή του νέου ΒΟΑΚ.
- Αντιθορυβικά πετάσματα, θα πρέπει να προβλεφθούν τόσο κατά την κατασκευή, περιμετρικά του εργοταξίου, όσο και κατά τη λειτουργία του έργου, πλησίον των οικισμών Πλατανιά, Γερανίου, Πύργου Ψηλονέρου, Μάλεμε, Ταυρωνίτη, Καμισιανών, Κολυμβαρίου και Καλυδωνίας.
- Πρόβλεψη για ηλεκτροφωτισμό σε όλο το μήκος του νέου αυτοκινητόδρομου.
- Εξέταση της ένστασης για αποδοχή της πρότασης και της τεχνικής λύσης που έχει υποβληθεί από τον κο Μιχαήλ – Γεώργιο Μητσοτάκη για τη Χ.Θ. 24+614 έως τη Χ.Θ. 24+616.
- Εξέταση της ένστασης για τη Χ.Θ. 5+000 που έχει υποβληθεί από την ομάδα που εκπροσωπείται από τον κο Χρήστο Καρτάκη, αναγκαιότητα που επιβεβαιώθηκε και στην αυτοψία με το κλιμάκιο της Περιφέρειας.
- Διόδια: Ο Δήμος Πλατανιά εκφράζει την κατηγορηματική του αντίθεση στην επιβολή «διοδίων εξοικείωσης» κατά τη φάση κατασκευής του έργου. Σχετικά με την επιβολή διοδίων κατά τη φάση λειτουργίας του έργου, επισημαίνουμε ότι στην Περιφερειακή Ενότητα Χανίων λειτουργεί ένα και μόνο μητροπολιτικό κέντρο, η πόλη των Χανίων, όπου συγκεντρώνονται οι βασικές δημόσιες και ιδιωτικές υπηρεσίες, το Γενικό Νοσοκομείο, οργανισμοί, εμπορικές δραστηριότητες και λοιπές υποδομές. Κατά συνέπεια, οι μόνιμοι κάτοικοι των περιφερειακών Δήμων δεν θα πρέπει να επιβαρύνονται με διόδια για τις τακτικές μετακινήσεις τους προς και από την πόλη των Χανίων. Η ύπαρξη ζωνών ελεύθερης διέλευσης, σε χωρικό επίπεδο της Π.Ε. Χανίων, που μπορούν να διασφαλίσουν την απαλλαγή τους ή την προνομιακή τους μεταχείριση και σε κάθε περίπτωση, η ελεύθερη διέλευση από τους Α/Κ πέριξ της πόλης των Χανίων, να ισχύσει και για τους Α/Κ του Γαλατά και του Α/Κ Πλατανιά – εφόσον δεν κατασκευαστεί ο Α/Κ της Αγίας Μαρίνας – λόγω του τεράστιου υφιστάμενου κυκλοφοριακού φόρτου και της περαιτέρω τεράστιας φόρτισης που θα προκληθεί & από την μη κατασκευή του Α/Κ Αγίας Μαρίνας. Υπάρχουν διαθέσιμες τεχνικές λύσεις που μπορούν να διασφαλίσουν την απαλλαγή τους, όπως η χρήση συστημάτων ηλεκτρονικής ταυτοποίησης και η εφαρμογή ζωνών ελεύθερης διέλευσης, σε χωρικό επίπεδο της Π.Ε. Χανίων.
Ο Δήμος Πλατανιά αναμένει την αποδοχή των τεκμηριωμένων θέσεων του Δημοτικού Συμβουλίου, με στόχο τη βελτιστοποίηση της προτεινόμενης χάραξης του έργου, καθώς και τις Τεχνικές Παρεμβάσεις που τεκμηριωμένα πρότεινε, αφενός όσον αφορά την παράκαμψη του Οικισμού της Καλυδωνίας και αφετέρου τη δημιουργία παράλληλου οδικού δικτύου από την Δ.Ε. Πλατανιά έως την Δ.Κ. Σταλού Χανίων, καθώς η υφιστάμενη Παλαιά Εθνική Οδός (ΠΕΟ) δεν μπορεί να λειτουργήσει ως εναλλακτικό οδικό δίκτυο, δεδομένου ότι διέρχεται μέσω περιοχών με ήδη υψηλό βαθμό οικιστικής και τουριστικής πυκνότητας (Άγιοι Απόστολοι – Σταλός – Αγία Μαρίνα – Πλατανιάς – Γεράνι). Στις εν λόγω περιοχές, η κυκλοφοριακή επιβάρυνση είναι έντονη, με χιλιάδες υφιστάμενα κτίρια και δραστηριότητες, καθιστώντας αδύνατη την αποτελεσματική διαχείριση της κυκλοφορίας μέσω της ήδη κορεσμένης κυκλοφοριακά Παλαιάς Εθνικής Οδού.
Το παρόν θα κοινοποιηθεί στον Πρωθυπουργό της χώρας, στον Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας, στον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών, στους Βουλευτές του Νομού, στον Περιφερειάρχη Κρήτης, τον Αντιπεριφερειάρχη Χανίων, στην ΠΕΔ Κρήτης, στην ΚΕΔΕ, το ΤΕΕ-Τμήμα Δυτικής Κρήτης, στο ΕΒΕΧ, στο Δήμο Χανίων και να αποσταλεί προς δημοσίευση στον Τοπικό Τύπο.



