Του Γιώργου Λακόπουλου
Το θέμα που ακολουθεί αφορά την ΕΣΗΕΑ – αλλά πρωτίστως τη συνείδηση των δημοσιογράφων ως πραγματικών φορέων της ενημέρωσης.
Μετά την αποδοχή – οικειοθελώς ή από εργοδοτικό εξαναγκασμό – ραδιοφωνικών παραγωγών να εκφωνούν διαφημιστικά μηνύματα σαν να πρόκειται για ειδήσεις, ή δημοσιογραφική εργασία, προκύπτουν οι …αγορασμένες τηλεοπτικές εμφανίσεις.
Οι περιπτώσεις που ακολουθούν αναφέρονται σε τηλεοπτικές εκπομπές στις οποίες ιδιωτική εταιρία καλεί…γιατρούς να συμμετέχουν, πληρώνοντας σχετικό αντίτιμο. Αναφέροντας, ως κράχτες, τον τίτλο και τα ονόματα των δημοσιογράφων – με αντίστοιχη…τιμολόγηση.
Η πρώτη από τις «Προτάσεις Ιατρικού Μarketing» επισυνάπτει τις «προτάσεις μας για τηλεοπτικές εκπομπές» και η Account Media Manager βεβαιώνει τον γιατρό: «Θα χαρώ πολύ να συνεργαστούμε!».
Η «συνεργασία» αφορά «ενημερωτικές εκπομπές» του MEGA και του ΑΝΤ1 για την περίοδο 2025 – 2026.
Στο πρώτο κανάλι, σε μια ενημερωτική εκπομπή, που ανοίγει «με εγκυρότητα και αμεσότητα» καθημερινά «παράθυρο στην επικαιρότητα». Αναφέροντας τα ονόματα των παρουσιαστών που εγγυώνται «πλούσιο ρεπορτάζ από το επίκεντρο των γεγονότων» κοστολογεί ότι η «ζωντανή παρουσίασης διάρκειας 3 λεπτών ανέρχεται σε 5.000 € + ΦΠΑ».
Σημειώνει όμως ότι αυτό το ποσό «αφορά στην προετοιμασία και επιμέλεια της παρουσίασης σας και δεν αποτελεί αντίτιμο για τη φιλοξενία σας στην εκπομπή».
Στο άλλο σε εκπομπή του καναλιού ο πρωταγωνιστής και η ομάδα του φέρνουν «στο προσκήνιο ρεπορτάζ που θα συζητηθούν, με πρωτοποριακό τρόπο» και γι’ αυτό είναι και ακριβότερος: «Το κόστος ζωντανής παρουσίασης διάρκειας 3 – 4 λεπτών ανέρχεται στα 10.000 € + ΦΠΑ».
Εννοείται ότι πρόκειται για «προετοιμασία και επιμέλεια της παρουσίασης σας και δεν αποτελεί αντίτιμο για τη φιλοξενία σας στην εκπομπή».
Στο ίδιο κανάλι ο γιατρός μπορει να διαλέξει εκπομπή το Σαββατοκύριακο με παρουσιαστές που «αναδεικνύουν τα καίρια ζητήματα που απασχολούν τους τηλεθεατές».
Για «την προετοιμασία και επιμέλεια μίας ζωντανής παρουσίασης διάρκειας 3 λεπτών στα 4.500 € + ΦΠΑ» και την ίδια σημείωση: είναι θέμα κόστους, όχι αντίτιμο φιλοξενίας.
Στον ΑΝΤ1, σε εκπομπή με «άποψη και ψυχαγωγία με σύγχρονη ματιά» και πρωταγωνιστή δημοσιογραφική φίρμα για μία ζωντανή παρουσίαση διάρκειας 3 – 4 λεπτών το κόστος ανέρχεται στα 5.000 € + ΦΠΑ». Με τη γνωστή σημείωση: δεν πρόκειται για «αντίτιμο φιλοξενίας».
Υπάρχει επίσης και προσφορά για το Σαββατοκύριακο με πολυμελές επιτελείο παρουσιαστών. «Για μία ζωντανή παρουσίαση διάρκειας 3 – 4 λεπτών το κόστος ανέρχεται στα 5.000 € + ΦΠΑ». Η σημείωση επαναλαμβάνεται.
Από την ιδια εταιρία προσφέρονται και ευκαιρία προβολής στο διαδίκτυο. Το ίδιο στέλεχός της ενημερώνει τους γιατρούς ότι μπορούν να διαλέξουν από τα εξής πακέτα – ανάλογα με το site για να «δημοσιευθούν επιστημονικά άρθρα».
A’ πακέτο
- tlife.gr
- queen.gr
- jenny.gr
- iatrikanews.gr
Κόστος 1.500 € + ΦΠΑ
Β’ πακέτο
- newsbomb.gr
- newsbeast.gr
- cnn.gr
- news.gr
- ethnos.gr
Κόστος 1.950 € + ΦΠΑ
Γ’ πακέτο
- in.gr
- newsit.gr
- ethnos.gr
- insider.gr
- onmed.gr
- iatrikanews.gr
Κόστος 3.050 € + ΦΠΑ
Δ’ πακέτο
- tanea.gr
- tovima.gr
- reader.gr
- cnn.gr
- news.gr
Κόστος 3.950 € + ΦΠΑ
Ε’ πακέτο
- tanea.gr
- tovima.gr
- in.gr
- sport24.gr
- gazzetta.gr
Κόστος 5.550 € + ΦΠΑ
Οι ενδιαφερόμενοι ενημερώνονται επισης ότι «μπορείτε να δημοσιεύσετε διαφορετικά άρθρα, ανά site» – με επιπλέον κόστος εννοείται. Και πάντα «περιλαμβάνεται η επιμέλεια του άρθρου προκειμένου να μεγιστοποιηθεί η δυναμική τής ενέργειας».
Οι προαναφερόμενες «ενέργειες» αφορούν ιατρικά θέματα, για τα οποία προφανως οι ενδιαφερόμενοι πολίτες δεν θα γνωρίζουν τους οικονομικούς διακανονισμούς, πριν τη προβολή τους. Θα έχει ενδιαφέρον να ερευνήσει το συνδικαλιστικό όργανο των δημοσιογράφων σε ποια αλλα πεδία της ενημέρωσης συμβαίνει το ίδιο.
Οι προαναφερόμενες δραστηριότητες δεν είναι παράνομες. Κάθε άλλο – πληρώνονται κανονικά και οι φόροι. Υπάρχουν όμως θέματα ουσίας, αν μιλάμε για ενημέρωση.
Σε ποιο βαθμό συμμετέχουν στη διαπραγμάτευση οι δημοσιογράφοι και ποιο ποσό τους αντιστοιχεί από το «κόστος» της αντικειμενικής ενημέρωσης που προσφέρει το κανάλι τους, δεν είναι γνωστό.
Για τα υπόλοιπα για τη συμμόρφωση με τον Κώδικα Δεοντολογία της ΕΣΗΕΑ και τους κανόνες της δημοσιογραφίας – στη ραδιοτηλεόραση ή στο Διαδίκτυο – αρμοδιότητα έχουν τα αντίστοιχα επαγγελματικά σωματεία και τα όργανα τους.
Αν παρακολουθούν τι συμβαίνει στα ΜΜΕ…



