Τις σοβαρές ευθύνες της για το οξυμένο ζήτημα της σχολικής στέγης στην Κρήτη επιβεβαίωσε η περιφερειακή αρχή, στη συζήτηση της σχετικής Επερώτησης της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Κρήτης, στο πρόσφατο περιφερειακό συμβούλιο.
Συγκεκριμένα, πέρα από κάποια έργα από το προηγούμενο ΠΕΠ, τίποτα ουσιαστικό δεν απάντησε και στάθηκε με αμηχανία απέναντι σε όλα τα ζητήματα που έβαλε ο επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Κρήτης, Αλέκος Μαρινάκης, ο οποίος έφερε συγκεκριμένα παραδείγματα και από τους 4 Νομούς για την απαράδεκτη κατάσταση της σχολικής στέγης στην Κρήτη, τονίζοντας ταυτόχρονα την αιτία, δηλαδή ότι τα σχολειά μπαίνουν στο ζύγι, αποτιμώνται με την πολιτική που υπολογίζει τις λαϊκές ανάγκες με κριτήριο κόστη και οφέλη.
Ο Αλέκος Μαρινάκης κάλεσε την περιφερειακή αρχή να αξιοποιήσει σημαντικό τμήμα από το νέο ΕΣΠΑ, για να χρηματοδοτήσει τις σχολικές υποδομές.
Να διεκδικήσει αύξηση χρηματοδότησης από την κυβέρνηση για τα προβλήματα σχολικής στέγης, για νέες σχολικές υποδομές και βελτίωση των υπαρχόντων.
Να φέρει σχέδιο για την απαράδεκτη κτιριακή κατάσταση των υποδομών για τους μαθητές της Ειδικής Αγωγής.
Να ξεκαθαρίσει τι θα απογίνει με τα σχολεία της Κισσάμου, πέρα από τις υποσχέσεις που μοιράζει απλόχερα από το 2021.
Το ίδιο για τα σχολεία στο σεισμόπληκτο Αρκαλοχώρι και για όλα τα σχολειά της Κρήτης.
Τόνισε την ανάγκη αντισεισμικής θωράκισης και υπενθύμισε ότι υπάρχουν σχολεία που κρίθηκαν ακατάλληλα λόγω σεισμού από το …μακρινό 2012 και οι μαθητές από τότε μέχρι και σήμερα στεγάζονται σε προκάτ αίθουσες, όπως στη Γαλιά του δήμου Φαιστού.
Αυτή είναι η Κρήτη «αναπτυξιακό υπόδειγμα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και η ευημερία αριθμών και ανθρώπων» που διαφημίζει η περιφερειακή αρχή : Από τη μια υποχρηματοδότηση, υποσυντήρηση και υποστελέχωση των σχολείων, τη στιγμή που ξέρουν όλοι σε τι κατάσταση βρίσκονται και από την άλλη φαστ τρακ διαδικασίες για τα επενδυτικά σχέδια των ομίλων, με φοροαπαλλαγές και επιδοτήσεις από την τσέπη του λαού.
ΕΣΠΑ ΚΡΗΤΗ 2021-2028 περίπου 500εκ ευρώ, με κύριους άξονες την «πράσινη και ψηφιακή μετάβαση», τη στήριξη της επιχειρηματικότητας (με απλά λόγια για τα κέρδη των ομίλων) και από την άλλη πέφτουν σοβάδες στα σχολεία.
Είναι πολύ συγκεκριμένη η ευθύνη της περιφερειακής αρχής σε σχέση με τη διαχείριση του ΠΕΠ, με βάση έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό έργων σχολικής στέγης, που είναι ΑΠΩΝ. Όπως είναι πολύ συγκεκριμένη η ευθύνη της που στους προϋπολογισμούς της περιφέρειας απουσιάζουν τα αναγκαία κονδύλια για σχολική στέγη, οι προγραμματικές συμβάσεις σχολικών υποδομών και προετοιμασίας μελετών, ώστε η έλλειψή τους να μην αποτελεί άλλοθι για τη μη χρηματοδότηση αναγκαίων έργων σχολικής στέγης, όπως συχνά συμβαίνει.
Το ίδιο γίνεται και με τα διάφορα άλλα προγράμματα και ταμεία όπως το ΠΔΕ ή το υπερμνημόνιο του Ταμείου Ανάκαμψης που διαφημίζει η περιφερειακή αρχή. Όλα αυτά τα πολυδιαφημισμένα «χρηματοδοτικά εργαλεία» δεν προορίζονται για τις ανάγκες του λαού, αλλά για τις ανάγκες των επιχειρηματικών σχεδιασμών και τα κέρδη των ομίλων. Κυβέρνηση, εκπρόσωποι των αστικών κομμάτων σε περιφέρεια και δήμους αποδεικνύονται άριστοι εκτελεστές των παραπάνω προγραμμάτων προς όφελος του κεφαλαίου.
Κυβερνήσεις και περιφέρεια δεν πήραν μέτρα όλα αυτά τα χρόνια γιατί δεν είναι πολιτική προτεραιότητα η ανέγερση σχολικών μονάδων, με αντισεισμική – αντιπλημμυρική – αντιπυρική θωράκιση, η συνεχής συντήρησή τους, οι μορφωτικές ανάγκες, η ασφάλεια των μαθητών και των εκπαιδευτικών.
Επιπλέον, ο επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Κρήτης αναφέρθηκε στα αιτήματα του εκπαιδευτικού, μαθητικού και γονικού κινήματος ενάντια στις υποβαθμίσεις σχολείων. Στα αιτήματα για μαζικούς διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών, αραίωση μαθητών και δημιουργία ολιγομελών τάξεων, πρόσληψη μόνιμων καθαριστριών για κάλυψη όλου του ωραρίου λειτουργίας των σχολείων, κατάργηση του ορίου χιλιομετρικής απόστασης για τη μεταφορά των μαθητών, αύξηση των κονδυλίων για τη μεταφορά, κλπ.
Απέναντι σε αυτή την κατάσταση, είναι ελπιδοφόροι οι αγώνες, οι κινητοποιήσεις, σε όλη την Κρήτη, γονιών, εκπαιδευτικών, μαθητών και φοιτητών που διεκδικούν το δικαίωμα στη μόρφωση, διεκδικούν ασφαλείς και σύγχρονες κτιριακές υποδομές, αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν, υψηλού επιπέδου παιδεία, χωρίς καμία ιδιωτική και επιχειρηματική δράση.
Αυτούς τους αγώνες η «Λαϊκή Συσπείρωση» τους στηρίζει για να γίνουν τα μορφωτικά αγαθά κτήμα όλων των παιδιών των λαϊκών οικογενειών και πρωτοστατεί μέσα στο κίνημα, ώστε να μπαίνει στο στόχαστρο ο πραγματικός αντίπαλος, το σύστημα που για το κέρδος δεν λογαριάζει τις ανάγκες των πολλών.