Ο πρόεδρος αγροτικού συνεταιρισμού Βόρειας Φθιώτιδας καταγγέλλει εκτόξευση επιδοτήσεων στην Κρήτη και μιλά για «κλοπή» και «απάτη» εις βάρος του αγροτικού κόσμου
Έντονη συζήτηση προκαλεί η καταγγελία του προέδρου των Αγροτικών Συλλόγων Βόρειας Φθιώτιδας, κ. Βάιου Γκανή, σχετικά με τις ραγδαίες αυξήσεις αγροτικών επιδοτήσεων στην Κρήτη το 2023, φτάνοντας από τα 6 στα 30 εκατομμύρια ευρώ σε διάστημα μόλις ενός έτους. Μιλώντας στην εκπομπή «Κόκκινη Ζώνη» με τον Πάνο Παναγιωτόπουλο, ο κ. Γκανής περιέγραψε με παραστατικό τρόπο το μέγεθος και τη χρονική διάρκεια των παρατυπιών στο σύστημα διανομής επιδοτήσεων, χαρακτηρίζοντας το φαινόμενο ως «συστηματική κλοπή και απάτη» που λειτουργεί εδώ και 30 χρόνια.
Η «φλεγόμενη Βάτος» του ΟΠΕΚΕΠΕ και η Κρήτη στο επίκεντρο
Κατά την τηλεοπτική του παρέμβαση, ο κ. Γκανής υπογράμμισε ότι το «πάρτι» στον ΟΠΕΚΕΠΕ δεν είναι πρόσφατο φαινόμενο, αλλά αποτέλεσμα χρόνιων στρεβλώσεων στη διαχείριση ευρωπαϊκών αγροτικών ενισχύσεων. Αναφερόμενος ειδικά στην περίπτωση της Κρήτης, επεσήμανε ότι οι επιδοτήσεις που λάμβανε η Περιφέρεια μέχρι το 2022 ήταν της τάξης των 6,2 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ το 2023 το ποσό εκτοξεύτηκε στα 30 εκατομμύρια.
«Πέντε φορές πάνω. Έγινε άλμα. Πού πήγαν οι επιδοτήσεις; Από τα 6,2 εκατομμύρια στα 30. Δεν είναι δυνατόν να μην μας προβληματίζει αυτό», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η Κρήτη, σύμφωνα με τον κ. Γκανή, λειτούργησε ως “προπύργιο” αυτού του μηχανισμού κατανομής επιδοτήσεων, σημειώνοντας πως η μεταστροφή του πολιτικού χάρτη του νησιού – από «πράσινη» σε «μπλε» – μπορεί να συνδέεται με την υπερβολική αύξηση των χρηματοδοτήσεων.
Από τα «εικονικά πρόβατα» στη σήψη του συστήματος
Ο πρόεδρος των αγροτών Φθιώτιδας τόνισε ότι υπήρξαν ακραίες και προκλητικές περιπτώσεις δηλώσεων, όπως ελαιώνες στο… αεροδρόμιο της Ελευσίνας και χιλιάδες στρέμματα ελαιώνων στην κορυφή του Γράμμου. Παράλληλα, έκανε λόγο για δηλώσεις ζώων από ανθρώπους που δεν είχαν ούτε στάβλο, αλλά κατάφερναν να εισπράττουν τεράστια ποσά.
«Υπάρχουν άνθρωποι που έχουν μόνο σκυλάκια και γατάκια στο σπίτι και δηλώνουν χιλιάδες στρέμματα βοσκοτόπων. Και ο άλλος που έχει πραγματικά ζώα, δεν έχει πού να τα δηλώσει», ανέφερε με οργή.
Σύμφωνα με τον ίδιο, το φαινόμενο αυτό δεν περιορίζεται σε γραφειοκρατικές στρεβλώσεις, αλλά αποτελεί δομημένη απάτη, στην οποία συμμετέχουν διάφοροι μεσάζοντες και ιδιώτες, από «μελετητές» έως «δημόσιους λειτουργούς», που εξασφαλίζουν τις επιδοτήσεις με αντάλλαγμα αμοιβές.
Η απώλεια εισοδήματος για τους πραγματικούς παραγωγούς
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε και στις τραγικές συνέπειες για τους μικρούς και πραγματικούς παραγωγούς. Ο κ. Γκανής επεσήμανε πως μέσα σε μία δεκαετία, οι επιδοτήσεις που λάμβαναν οι καλλιεργητές μειώθηκαν έως και 70%, ενώ η ενίσχυση κατευθύνθηκε σε μεγάλο βαθμό σε ανθρώπους εκτός πρωτογενούς τομέα.
«Δεν είναι σκάνδαλο αυτό. Είναι καθαρή κλοπή. Είναι μια από τις τελευταίες ταφόπλακες που μπαίνουν στον αγροτικό τομέα», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Ο ίδιος εξέφρασε την απογοήτευσή του για το γεγονός ότι η παραγωγική βάση της οικονομίας αποδομείται σταδιακά, την ώρα που «οι θεσμοί είτε αδιαφορούν είτε συμμετέχουν σιωπηλά».
Πολιτική κάλυψη, παραγραφή και αγανάκτηση
Καθ’ όλη τη διάρκεια της παρέμβασής του, ο πρόεδρος των Αγροτικών Συλλόγων επανέλαβε ότι το σύστημα επιδοτήσεων έχει μετατραπεί σε μηχανισμό εξαγοράς ψήφων και πολιτικής επιρροής, με σαφή πολιτική κάλυψη και την πλήρη ανοχή του κράτους.
«Όλοι το ήξεραν. Και οι πολιτικοί, και οι τοπικές κοινωνίες, και οι υπηρεσίες. Όλοι έλεγαν ‘άστο, καλά είναι, βολευόμαστε’», είπε με νόημα.
Το στοίχημα για τη διαφάνεια και το μέλλον της ΚΑΠ
Το σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ και η περίπτωση της Κρήτης αναδεικνύουν τις αποτυχίες του ελεγκτικού μηχανισμού και την ανάγκη ριζικής αναθεώρησης του τρόπου με τον οποίο κατανέμονται οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις στην Ελλάδα. Ο κ. Γκανής έκλεισε την τοποθέτησή του υπογραμμίζοντας πως οι μικροί και τίμιοι αγρότες είναι τα θύματα μιας κατάστασης που έχει νομιμοποιηθεί επί δεκαετίες:
«Μας αφορά ότι χάνουμε το εισόδημά μας. Μας αφορά ότι ο πρωτογενής τομέας καταρρέει. Δεν μας νοιάζουν τα χρώματα και τα κόμματα – μας νοιάζει η επιβίωσή μας».



